تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی در چیست؟ + بررسی کاربرد هرکدام از آن‌ها


قیمت شن و ماسه

ماسه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. ماسه شسته و ماسه بادی دو نوع از انواع ماسه‌ها هستند که در این مقاله قصد داریم به تفاوت میان آن‌ها بپردازیم. اما برای درک بهتر تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی، بهتر است ابتدا با مفهوم هر کدام از این ماسه‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی

تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی
شن و ماسه از مصالح مهم در صنعت ساختمان سازی و برخی دیگر صنایع هستند. شن‌ها و ماسه‌ها بر اساس نوع پیدایش و محل پیدایش، با یکدیگر تفاوت دارند و ویژگی‌های آن‌ها با هم فرق می‌کند. همین موضوع هم باعث می‌شود که از هر کدام از آن‌ها به هدف خاصی استفاده شود و مثلا ماسه مناسب کاشی کاری با ماسه مناسب ساخت بتن فرق می‌کند.
به طور کلی شن و ماسه‌ها یا طبیعی هستند یا شکسته که تفاوت شن و ماسه طبیعی با شکسته این است که شن و ماسه طبیعی مستقیم از طبیعت استخراج می‌شود و شن و ماسه شکسته از شکستن و خرد کردن سنگ‌ها در کارخانه‌ها به دست می‌آیند. اما در مورد تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی اگر بخواهیم صحبت کنیم، ماسه شسته ماسه‌ طبیعی یا شکسته‌ای است که در کارخانه شسته می‌شود تا خاک آن گرفته شود. و ماسه بادی یک نوع ماسه طبیعی است که وزش باد باعث فرسایش و شکل‌گیری دانه‌ها آن شده است.

ماسه بادی چیست؟

ماسه بادی یکی از انواع ماسه‌های طبیعی است که همانند ماسه‌های رودخانه‌ای که جریان آب باعث خرد شدن و فرسایش سنگ‌ها می‌شود، در مورد این ماسه وزش باد باعث این اتفاق می‌شود. ماسه بادی در مکان‌ها مختلفی مثل اطراف سواحل یا دره رودخانه‌ها و یا کویرها به وجود می آید.
اشکال و اندازه‌های ماسه‌های بادی تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل در دسترس بودن رسوبات، سرعت و جهت حرکت باد، پوشش گیاهی منطقه و … بستگی دارد. ماسه‌های بادی یا به طور مستقیم از رسوبات کارخانه‌ای به دست می‌آیند یا به صورت ثانویه ایجاد می‌شوند.
فرق ماسه بادی و ماسه شسته

کاربرد ماسه بادی

عمده کاربرد ماسه بادی در ساختمان سازی است. از ترکیب این ماسه با آهک ملاتی مقاوم برای پی سازی و آجر چینی به وجود می‌آورد. علاوه بر این، از ماسه بادی در موارد زیر نیز می‌توان استفاده کرد:

  • ساخت ملات برای نصب کاشی و سرامیک یا ساخت دوغاب درزگیری بین آن‌ها
  • ساخت ملات آجر چینی
  • ساخت بتن و ساخت ملات برای پی ساختمان

ماسه شسته چیست؟

حال که با ماسه بادی آشنا شدید، بهتر است برای درک بهتر تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی، با تعرف ماسه شسته و کاربردهای آن هم آشنا شوید. ماسه شسته که به آن ماسه دوبار شور هم می‌گویند، از انواع ماسه طبیعی و شکسته است که بعد از انتقال به کارخانه، شسته می‌شود تا خاک آن گرفته شود.
وجود خاک در ماسه در حالیه که گاهی اوقات می‌تواند مزیت حساب شود، اما برای مصارفی مثل ساخت بتن، جزو معایب محسوب می‌شود. وجود خاک زیاد در ماسه باعث می‌شود که ذرات ماسه و سیمان به خوبی با هم درگیر نشوند و مقاومت بتنی که با آن ساخته می‌شود کاهش پیدا می‌کند.
برای تولید ماسه شسته، بعد از سرند شن و ماسه در کارخانه و دسته بندی آن‌ها بر اساس سایز، آن‌ها را توسط دستگاه کلاسیفایر می‌شویند. ماسه‌های شسته شده را بعد از رطوبت گیری و خشک کردن مجددا الک می‌کنند و سپس مواد ریز دانه‌ای را بر روی آن‌ها می‌پاشند.
ماسه شسته و ماسه بادی

کاربرد ماسه شسته

ماسه شسته ماسه‌ای مناسب برای ساخت بتن است. البته اگر این ماسه دو بار شسته شود و یا به اصطلاح ماسه دوبارشور باشد، به دلیل داشتن خاک کمتر، برای بتن مناسب‌تر خواهد بود و کارایی آن را بالا می‌برد. به طور کلی از ماسه شسته (یک بار شور) برای ساخت ملات ساختمانی استفاده می‌کنند و نقش مهمی به عنوان پرکننده در تهیه ملات ساختمانی دارند.

جمع بندی؛ تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی

تفاوت ماسه شسته و ماسه بادی در این است که ماسه شسته، ماسه طبیعی یا شکسته‌ای است که بعد از سرند شدن و دانه بندی در کارخانه، شسته می‌شود تا خاک و مواد اضافی روی آن پاک شود. این کار باعث می‌شود که ماسه برای استفاده‌هایی مثل ساخت بتن یا ملات، بهینه شود و درگیری دانه‌های آن با مصالح ملات و بتن بیشتر شود و در نتیجه مقاومت و چسبندگی بهتری حاصل شود.
از سوی دیگر، ماسه بادی ماسه‌ای طبیعی است که در بستر رودخانه‌ها و مناطق کویری یافت می‌شود. وزش باد باعث به وجود آمدن این ماسه شده و باد با حرکت دادن سنگدانه‌ها، باعث برخورد آن‌ها با یکدیگر و ساییده شدن آن‌ها میشود و در نهایت شن و ماسه بادی حاصل می‌شود. از این ماسه می‌توان برای ساخت انواع ملات کاشی کاری، سرامیک کاری و آجر چینی استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *