بررسی کامل پودر سنگ و قالب سیلیکونی | آموزش قالبگیری پودر سنگ هنری


قیمت پودر سنگ

در رابطه با پودر سنگ و قالب سیلیکونی باید بدانید که کاربردهای صنعتی و هنری متعددی دارد. در واقع پودر سنگ از کوبش سنگ‌های مختلف موجود در طبیعت بدست می‌آید و هر نوعی از پودر سنگ، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که منجر به کاربردهای گوناگون شده است. از جمله موارد مصرف پودر سنگ هنری می‌توان به استفاده از پودر سنگ در تهیه قالب سیلیکونی اشاره نمود. در این مطلب به آموزش ساخت قالب سیلیکونی با پودر سنگ هنری می‌پرازیم.

تهیه خمیر پودر سنگ و قالب سیلیکونی

به ازای سه پیمانه پودر سنگ باید یک پیمانه آب اضافه کنید.
پودر سنگ هنری مانند دیگر مصالح ساختمانی، بعد از ترکیب با آب و خشک شدن، دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بهتر است مقدار مواد مورد استفاده را به میزان قالب‌های خود در نظر بگیرید. قطعا میدانید برای پودر سنگ و قالب سیلیکونی بهتر است ابتدا یک پیمانه خاک سنگ استفاده نمایید و اگر کم بود، کم کم اضافه کنید.

  1. از یک ظرف مناسب برای مخلوط کردن مواد پودر سنگ و قالب سیلیکونی استفاده نمایید.
  2. به ازای سه پیمانه خاک سنگ هنری، یک پیمانه آب داخل ظرف بریزید. برای تهیه مقدار بیشتری خمیر، با همین نسبت‌ها عمل کنید یعنی برای شش پیمانه پودر سنگ، دو پیمانه آب بریزید.
  3. حال باید پودر سنگ و آب را به خوبی مخلوط نمایید و یک خمیر با غلظت مناسب و کاملا یکدست و بدون ناهمواری تهیه کنید.

توجه: خمیر نباید زیاد شل یا زیاد سفت باشد بلکه باید روان باشد تا پس از ریختن داخل قالب سیلیکونی، به خوبی شکل قالب را به خود گرفته و حباب ایجاد نشود.

  1. مواد را به آرامی داخل قالب ریخته و اگر دیدید که در بعضی قسمت‌ها به خوبی پوشش نمی‌دهد، با استفاده از یک وسیله مثلا قلم مو، آن را یک دست کنید. بعد از پر کردن قالب‌ها، ضربات آرامی به دیواره‌ها و اطراف آن بزنید تا اگر حبابی وجود دارد تخلیه شود.
  2.  معمولا خمیر پودر سنگ در قالب سیلیکونی بعد از سی دقیقه خشک می‌شود. اما اگر بیشتر باقی بماند، بهتر خواهد بود. و از مقاومت آن مطمئن‌تر خواهیم بود.

قالب برداری پودر سنگ و قالب سیلیکونی

برای خارج کردن طرح‌ها از قالب سیلیکونی باید دقت کنید چون ملات پودر سنگ حالت شکننده دارد. برای این منظور قسمت‌های سفت را ابتدا خارج نمایید. اگر تا حالا این کار را انجام نداده اید، احتمال شکستن یا آسیب دیدن طرح‌ها وجود دارد اما با تمرین می توانید به راحتی، آن‌ها را خارج کنید.

 کاربرد پودر سنگ قالب‌گیری سیلیکونی

دانه بندب میکرونیزه و رنگ پذیری بالا از ویزگی های بارز پودر سنگ مناسب الب سیلیکونی است.
در رابطه با پودر سنگ و قالب سیلیکونی خوب است بدانید زمان گیرش این نوع پودر مطلوب بوده و پس از خشک شدن نیز از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار خواهد بود.

  • پودر سنگ قالب‌گیری سیلیکونی در صنعت‌های مختلفی از قبیل ریخته‌گری، مجسمه سازی و قالب سازی‌های متفاوت مثل شمع سازی کاربرد دارد.
  • استفاده از قالب سیلیکونی برای تهیه‌ی مدل طرح، در میان طراحان و مدل سازان بسیار مرسوم است. پودر سنگ ماده‌ای با قابلیت عالی قالب‌گیری و شکل‌دهی است که در عین حال، ارزان و در دسترس می‌باشد. اما استفاده از این قابلیت‌ها، تنها در صورت آگاهی صحیح طراح از خواص و ویژگی‌های گچ مقدور است.

قالب‌ها نقش اساسی در کیفیت نهایی محصول دارند. بنابراین یک قالب سیلیکونی در صنعت از نظر طول عمر، جذب آب و سطح تمام شده دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد که بهینه سازی این پارامترها، به یک سری عوامل موثر ذاتی پودر هم‌چون استحکام، دانه بندی، جذب آب، ضریب نفوذ پذیری، سیالیت و زمان گیرش، و همچنین برخی شرایط ساخت قالب مانند دور همزن، مدت زمان همزدن، دمای آب، سختی آب و نحوه خشک کردن قالب بستگی دارد.

مشخصات پودر سنگ و قالب سیلیکونی

  • مناسب برای مصارف صنعتی، قالب گیری
  • دقت بالا در قالب گیری با فرمولاسیون مخصوص (جهت کنترل حباب در حین قالبگیری)
  • آبگیری فوق العاده قالب های گچی در صنایع چینی، چینی بهداشتی و سرامیک
  • سختی بالا و همچنین سختی سطحی
  • برخورداری از مقاومت و استحکام بالا پس از خشک شدن
  • زمان گیرش مناسب جهت استفاده بهینه از محصول
  • حداقل وجود دور ریز و ضایعات
  • نسبت آب مصرفی: ۳۲ درصد وزنی پودر
  • بسته بندی: کیسه های پلی پروپیلن دو لایه ۲۵ کیلوگرمی
  • محدوده زمان سخت شدن: ۵-۷ دقیقه
  • رنگ: سفید

ویژگی‌های پودر سنگ و قالب سیلیکونی

پودر سنگ و قالب سیلیکونی در صنایع قالب سازی و ریخته گری و مجسمه سازی کاربرد دارد.
پودر سنگ و قالب سیلیکونی در صنایع قالب سازی و ریخته گری و مجسمه سازی کاربرد دارد.

این پودر سفید رنگ بوده که می توان با اضافه کردن حدود یک درصد انواع رنگ‌های معدنی (پیگمنت رنگی) و یا آلی آنرا رنگی کرد و به رنگ دلخواه درآورد. از ویژگی های این محصول نداشتن حباب و روانی بسیار زیاد در حین کار و سختی بالای آن بعد از خشک شدن است. رنگ پذیری این محصول بشدت بالا بوده و به راحتی می توان آنرا رنگ آمیزی کرد. دانه بندی میکرونیزه و یکدست بودن دانه بندی آن نیز باعث دقت بالای این پودر در هنگام کار می شود. اگر قالب سیلیکونی خراش داشت یا سوراخی در سطح آن بود بهتر است از آن استفاده نکنید و یا با قلم ‌مو آن قسمت را با مصالح اصلاح نمایید.

شرایط انبار داری:

  • زمان مصرف ۶ ماه از تاریخ تولید توصیه می گردد.
  • کیسه ها باید در محل خشک روی پالت ها و دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری شوند.

از مزایای پودر سنگ قالبگیری می‌توان به دقت بالای قالب‌گیری با فرمولاسیون مخصوص جهت کنترل حباب در حین قالب گیری، آبگیری فوق العاده قالب های گچی در صنایع چینی، چینی بهداشتی و سرامیک و سختی بالا و همچنین سختی سطحی آن اشاره نمود. پودر سنگ و قالب سیلیکونی داراى مقاومت سایشى، مقاومت در مقابل رطوبت، خواص عایق نسبت به حرارت و صوت و وزن مخصوص کمتر نسبت به گچ معمولى می باشد.
استفاده از پودر سنگ در تهیه قالب سیلیکونی، ساخت پتینه و نقش برجسته، ساخت گیفت با پودر سنگ، ساخت استند با پودر سنگ، ساخت تابلوی دکوراتیو، استند اسم، جاکلیدی، پودر سنگ مجسمه سازی و …

کلام پایانی

پودر سنگ و قالب سیلیکونی محصولی است که اخیرا در بازار ایران استقبال خوبی پیدا کرده است. در واقع نیاز افرادی که در حیطه قالبگیری و قالبسازی صنعتی و یا مجسمه سازی هستند را به خوبی پوشش می‌دهد. ترکیب این پودر با آب بعد از چند دقیقه حالت روانی و ملاتی عسل مانندی می‌سازد که می‌توانیم به آن شکل بدهیم. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت پودر سنگ به همین سایت رجوع کنید. هم‌چنین برای آگاهی از شیوه خرید و فروش مصالح خود در سایت فروشگاهی سیوان لند می‌توانید با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه در “بررسی کامل پودر سنگ و قالب سیلیکونی | آموزش قالبگیری پودر سنگ هنری

  1. علیرضا صفیاری میگوید:

    مطالب خوب بود ولی برای کار اجرایی ناقص است. مثلا از رزین مصرفی نامی نبردید ؟ اندازه دانه بندی اسه را نگفتید ایا ماسه بادی باشد . و از این قسم اطلاعات وگرنه بدیهی است که پایه اصلی سنگ مصنوعی میتواند پودر سنگ باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *