پودر سنگ هنری چیست؟ | مقایسه پودر سنگ هنری و پودر سنگ متا


قیمت پودر سنگ

پودر سنگ هنری به طور معمول از انواع سنگ‌های معدنی به دست می‌آید. این نوع پودر سنگ رنگ‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد که در اجرای آثار هنری و گاها ساختمانی نقش دارد. تفاوت پودر سنگ هنری با انواع پودر سنگ در نوع مصرف و کاربرد آن است که در ادامه مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم.

پودر سنگ هنری چیست؟

 ذرات پودر سنگ هنری بسار ریزو یکدست است و سطح صاف و صیقلی را به وجود می‌آورد.
پودر سنگ هنری را با نام پودر سنگ ترک نیز می‌شناسند و از آن برای ساخت گیفت، انواع آثار هنری، استند و ساخت مجسمه استفاده می‌شود. این نوع خاک سنگ در کشور ایران تولید می‌شود و علاوه بر تولیدات داخلی از کشور ترکیه نیز به ایران وارد می‌شود.
نحوه کار و استفاده از این نوع خاک سنگ بسیار ساده بوده و مقاومت و استحکام بسیار خوبی هم دارد. بنابراین افراد زیادی برای خلق آثار هنری این گزینه را انتخاب می‌کنند.
توجه: برای ساخت آثار هنری هم‌چون استند، مجسمه، گیفت، سطح صاف و صیقلی حائز اهمیت می‌باشد. ذرات و دانه‌های پودر سنگ هنری بسیار ریز و یکدست است، بنابراین می‌تواند این توقع را برطرف کرده و سطحی تمیز و یکدست را به اثر هنری ببخشد.

ویژگی‌های پودر سنگ هنری

  1. مقاوم‌تر بودن و استحکام مناسب(حدود ۵ برابر مقاوم‌تر از گچ دندانپزشکی می‌باشد)
  2. ایجاد سطح صاف و بی نقص و صیقلی( مثل گچ دندانپزشکی زبر نمی‌باشد)
  3. رنگ پذیری بسیار بالا(به سادگی با رنگ‌های اکریلیک و پودر قابل رنگ آمیزی می‌باشد)
  4. پودر سنگ هنری به آسانی در آب قابل حل می‌باشد و حالت بسیار روانی به خود می‌گیرد. بنابراین به راحتی درون قالب ریخته می‌شود و پس از مدت زمان معمول(۳۰ الی ۵۰ دقیقه) می‌توانید از قالب خارج کنید.
  5. پودر سنگ هنری جایگزین بسیار مناسبی برای انواع رزین‌ها مانند رزین پلی استر که علاوه بر بوی بسیار بد در هنگام تولید بخارات سمی خود را تا همیشه در فضای اطراف پراکنده می‌کند باشند.

تفاوت پودر سنگ هنری با پودر سنگ متا چیست؟

پودر سنگ هنری عموما از سنگ آهک ولی پودر سنگ متا از سیلیکات آهن تشکیل شده است.
پودر سنگ هنری و پودر سنگ متا دو نوع پودر سنگی هستند که در هنر و صنایع دستی استفاده می‌شوند. این دو نوع پودر سنگی در مواد تشکیل دهنده، خصوصیات و کاربرد‌هایشان تفاوت‌هایی دارند.

  • پودر سنگ هنری به طور عمومی از سنگ‌های طبیعی مانند سنگ آهک، سنگ گچ، سنگ آهن و سایر سنگ‌های معدنی تولید می‌شود. این پودر سفید رنگ بوده و معمولاً برای تهیه رنگ‌های هنری و مخصوصاً رنگ‌آمیزی آبرنگ‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین در صنایع دستی، مثلاً در ساخت مجسمه‌های گچی، تزئینات دکوراتیو و سفالگری نیز استفاده می‌شود.
  • از سوی دیگر، پودر سنگ متا از متا سیلیکات آهن تولید می‌شود و  بیشتر از یک جز تشکیل شده و به همین خاطر به آن ماده کامپوزیتی می‌گویند. در صنایع به عنوان پودر سنگ رنگی در کارهای مختلف مانند رنگ‌سازی، رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک، ساخت بتن و آسفالت و تولید ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. پودر سنگ متا دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی است که بعد از ترکیب شدن با آب ماده‌ای سخت و غیرقابل انعطاف را به وجود می‌آورد.

 پودر سنگ برای چه مصارفی کاربرد دارد؟

پودر سنگ هنری در ساختمان سازی و جاده سازی برای تهیه ملات، ترکیب با سیمان، تولید آسفالت، ضد آب کردن بتن و..است. در صنایع تولید لاستیک، پلاستیک، PVC و صنایع حفاری و پتروشیمی هم مصرف می‌شود. نقش پودر سنگ به عنوان پرکن ارزان قیمت و موثر در تولید کاغذ، چسب و رنگ هم قابل توجه است.

کاربردهای پودر سنگ هنری

  • برای اینکه بتوانید به آرد سنگ خود رنگ ببخشید می‌توانید از پودر سنگ هنری استفاده کنید که به‌راحتی با رنگ‌های اکریلیک ترکیب می‌شوند.
  • بیشتر پودر سنگ هنری را معمولاً از سنگ آهک تهیه می‌شود که دانه‌های بسیار ریز و یکدست شده دارد. بنابراین به خوبی در آب حل شده و کار تهیه دوغاب برای ریختن در قالب‌های سیلیکونی را راحت‌تر می‌کند.
  • امروزه این خاک سنگ هنری به عنوان محصولی ارگانیک طبیعی جایگزین بسیار خوبی برای رزین، پلی استر و دیگر مواد شیمیایی است.
  •  به طور کلی برای ساخت گیفت، استند و مجسمه توصیه می‌شود؛ چراکه برخلاف سایر خاک‌ها بوی نامطبوعی نداشته و مواد شیمیایی مضری هم ندارد.

طرز استفاده از پودر سنگ هنری

به تعداد قالب‌هایی که در نظر دارید مواد را آماده کنید تا مواد اضافه بلااستفاده و خشک نشود.(به طور مثال اگر قصد پر کردن 3 قالب را دارید میتوانید با یک لیوان مواد شروع کنید و کم کم اضافه کنید)

برای قالب های بزرگ و عمیق:

ابتدا 2 پیمانه پودر سنگ هنری ریخته سپس 1 پیمانه آب اضافه کنید.
توجه : اگر می‌خواهید مواد بیشتری آماده کنید باید نسبت‌ 3 به 1 را حتما رعایت کنید. مثلا 6 پیمانه ملات با 3 پیمانه آب را ترکیب کنید.

برای قالب‌های کوچیک و ریز:

2.5پیمانه پودر سنگ هنری و یک پیمانه آب را با هم ترکیب کنید.
توجه: نسبت‌ها برای حجم بیشتر مجدد رعایت شود. به عنوان مثال 5 پیمانه پودر و 2 پیمانه آب را ترکیب کنید.

کلام پایانی

انواع پودر سنگ هنری، معمولی و… در ایران ساخته شده یا از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شوند. اگر قصد خریداری این ماده و استفاده از آن در ساخت و اجرای قسمت‌های مختلف ساختمان یا آثار هنری خود را دارید. می‌توانید از فروشگاه آنلاین سیوان لند خرید کنید. یا برای اطلاع از قیمت پودر سنگ و نحوه ارسال با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *