پودر سنگ چیست؟ | آشنایی با 7 کاربرد و انواع خاک سنگ


قیمت پودر سنگ

پودر سنگ که اغلب به نام «خاک سنگ» یا «آرد سنگ» نیز شناخته می‌شود، شامل پودر انواع سنگ‌های معادن می‌باشد. این محصول به صورت طبیعی و صنعتی قابل تولید است. در اصل پودر سنگ از مصالح پرکاربرد صنعت ساختمان و فعالیت‌های عمرانی محسوب می‌شود که در این مقاله به طور کامل با آن آشنا خواهید شد.

پودر سنگ چیست؟

خواص پودر سنگ منحصر به فرد و مطابق با نوع سنگ معدن است.
پودر سنگ یکی از محصولات جانبی در صنعت سنگبری است. انواع سنگ‌ها را می‌توان به شیوه صنعتی (دستگاه و ماشین آلات) یا طبیعی (سایش لایه‌های مختلف زمین شناختی) به پودر سنگ تبدیل کرد. در بررسی پودر سنگ باید توجه داشته باشید که نوع ترکیبات موجود در سنگ خرد شده متفاوت است و مطابق با ویژگی‌های سنگ معدن، پودر سنگ نیز خواص و کاربرد منحصر به فردی دارد.

چگونگی تولید خاک سنگ

هر دو روش‌ صنعتی و طبیعی دارای مکانیزم‌های ساخت متفاوتی است که نهایتا هدف‌شان تبدیل سنگ به پودر است. تفاوت پودر سنگ‌های تولید شده طبیعی و صنعتی در شکل و ظاهر ذرات آن‌ها است. ذرات پودر سنگ طبیعی گرد بوده و اصطکاک کمی ایجاد می‌کند؛ اما ذرات پودر سنگ صنعتی نوک تیز بوده و بیشتر برای ساخت آسفالت مناسب بوده و از آن استفاده می‌شود.

  • روش صنعتی

پودر سنگ تولید شده توسط ماشین آلات نوک تیز و یکدست تر است.
در روش صنعتی با استفاده از دستگاه و ماشین آلات مخصوص مانند آسیاب‌های کوبشی و سنگ شکن بالمیل برای کوبیدن و له کردن سنگ‌ها استفاده می‌کنند. سپس به وسیله یک توری به نام سرند فرآورده‌ها و خرده سنگ‌های تولید شده را در سایز و اندازه‌ دلخواه جمع آوری می‌کنند.

  • روش طبیعی

پودر سنگ تولید شده توسط فرسایشات طبیعی گردتر و اصطکاک بیشتری دارد.
در روش طبیعی، لایه‌های مختلف زمین روی یکدیگر حرکت می‌کنند که باعث ایجاد ذرات بسیار ریز سنگ می‌شود. ناگفته نماند، پودر سنگ از طریق فرسایش یخبندان‌ها و نفوذ آب به داخل سنگ‌ها به شکل طبیعی تولید می‌شود. سنگ مورد سایش و فرسایش که منجر به تولید انواع کانی‌ها شود. به طور مثال: سنگ آهک، کربنات کلسیم، سنگ گرانیت، مرمر و موارد بیشتر نمونه‌ای از سنگ‌های قابل تبدیل به پودر سنگ هستند.

کاربردهای پودر سنگ

1. تولید ملات

ملات پودر سنگ و سیمان بسیار مستحکم است.
اولین کاربرد پودر سنگ که به ذهن می‌رسد، استفاده از آن در زمینه ساختمان و عمران است. از این محصول برای تهیه ملات و سیمان و ترکیب آن با ماسه استفاده می‌شود. هم‌چنین برای ساخت بسیاری از مصالح ساختمانی مانند آجر، آسفالت، موزاییک، آجر نما و حتی شیشه کاربرد دارد.

2. تولید غذا دام

از جالب‌ترین کاربردهای پودر سنگ طبیعی استفاده برای غذای دام است. پودر سنگ به دست آمده از سایش سنگ‌های کلسیمی و رسوبی بسیار پر طرفدار است. به دلیل وجود کلسیم قابل جذب در این نوع سنگ‌ها از خاک سنگ آن برای غنی‌سازی جیره غذایی دام  و حیوانات بسیار استفاده می‌شود.

3. تصفیه آب آشامیدنی

از دیگر کاربردهای خاک سنگ تصفیه آب آشامیدنی است. چرا که وجود آهک در آن با خاصیت انعقاد بالا شرایط را برای تصفیه آب فراهم می‌کند. سنگ پودر شده از آهک به دلیل داشتن ویژگی منعقدکنندگی بالا برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف

خاک حاصل از انواع سنگ‌ها با خاصیت ضدعفونی کننده همراه هستند. این ویژگی باعث جلوگیری از اسید شدن محیط می‌شود و به از بین رفتن غشای سلولی باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. بنابراین از این محصول برای ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف مانند دامداری‌ها، استخرها و پرورش آبزیان استفاده می‌کنند.

5. مصارف کشاورزی

خاک سنگ مانع از اسیدیته شدن خاک زمین‌های زراعی و باغات می شود. علاوه بر آن وجود مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، آهن، منگنز و… خاک را تقویت می‌کند و برای پرورش و رشد و نمو گیاهان مفید است.

6. تولید آسفالت

خاک سنگ در تولید آسفالت بسیار اهمیت دارد و به افزایش چسبندگی قیر کمک می‌کند. به همین خاطر، حین اقدامات قیرگونی، آسفالت‌ریزی و نصب ایزوگام پراستفاده است.

7. تولید کاغذ

خوب است بدانید استفاده از این ماده در بازسازی کاغذهای استفاده شده و پیشگیری از قطع درختان جایگاه ویژه‌ای دارد و برای تولید کاغذ از کاغذهای ضایعاتی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از آن افزایش حجم و خنثی‌سازی و جداسازی مواد شیمیایی مختلف است.

انواع پودر سنگ موجود در بازار

پودر سنگ جوشقان

از ویژگی‌های بارز و چشمگیر سنگ‌های جوشقان معدن اصفهان می‌توان به رنگ سفید و مشخصات مکانیکی قابل توجه آن اشاره کرد. این خصوصیات موجب شده تا اکثر افراد این نوع سنگ‌ها را برای انجام پروژه‌های خود خریداری کنند. شکل ظاهری سنگ‌ جوشقان بسیار شبیه به سنگ‌ مرمر بوده و ملات تهیه شده از آن‌ به رنگ سفید بوده و میزان استحکام سطحی آن بسیار زیاد است. نحوه استفاده از پودر سنگ جوشقان بسیار آسان بوده و اکثرا از آن برای آثار هنری مانند مجسمه سازی، پتینه کاری یا در ساخت تابلوهای طرح برجسته استفاده می‌شود. خاک سنگ جوشقان پس از خشک شدن مانند گچ و سیمان ترک نمی‌خورد. از آن برای کارهایی مانند نماسازی ساختمان، سنگ فرش‌کردن پیاده‌روها، تولید سنگ‌های آکواریومی نیز استفاده می‌کنند.

پودر سنگ قم

معادن سنگ‌های مختلفی مانند سنگ مرمر، سنگ گرانیت، آهک و کربنات کلسیم در این شهر به چشم می‌خورد. بسیاری از خاک سنگ‌های رنگی و سفیدی که در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از معادن سنگ استان قم تأمین می‌شود.

 پودر سنگ الیگودرز

باکیفیت‌ترین سنگ‌های کربنات کلسیم را در شهر الیگودرز استان لرستان بیابید. عمده مصارف این نوع پودر سنگ بیشتر در تولید رنگ و رزین و پلیمرها است. این خاک سنگ در سایز و اندازه‌های مختلف سنگ نمره و پودر مش 100 تا 3500(پودر میکرونیزه) تولید می‌شود.

خاک سنگ آهک

ازجمله ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته این محصول می‌توان به حجم دهندگی و خاصیت ضدعفونی کننده آن اشاره کرد؛ به همین خاطر از آن برای کارهای مختلف ساختمانی مانند شفته‌ریزی یا ساخت و تولید آجرهای نسوز (آجرهای دکوراتیو) استفاده می‌شود. جالب است بدانید حرارت دیدن این محصول انواع آهک زنده و آهک هیدراته را تولید می‌کند.

خاک سنگ سفید و رنگی

پودرسنگ رنگی از مهم ترین خاک سنگ تولیدی در سنگبری هاست.
از مهم‌ترین انواع پودر سنگ می‌توان به نوع رنگی آن اشاره کرد که این رنگ مربوط به سنگی است که مورد کوبش و خرد شدن قرار می‌گیرد. خاک سنگ رنگی در رنگ‌های مختلفی همچون سیاه، سفید، زرد، قرمز و خاکستری قابل خریداری است. تفاوت رنگ این خاک سنگ‌ها به رنگ سنگی که خرد و له می‌شود بستگی دارد. به طور مثال خاک سنگ سیاه از کوبش سنگ گرانیت حاصل می‌شود.

پودر سنگ مرداب یا همان سنگ مرده

پودر سنگ مرداب از پرطرفدارترین خاک ها برای مصارف بهداشتی است.
از سنگ مرداب برای مصارف مختلفی از جمله رفع بوی نامطبوع بدن یا کفش‌های خود استفاده می‌کنند؛ این خاک سنگ از رایج‌ترین و پرطرف‌دارترین پودر سنگ‌های موجود در بازار برای مصارف بهداشتی است.
آرد سنگ مرداب را با نام‌های دیگری همچون سنگ مرده، خاک سنگ نقره، خاک سنگ مردار یا مردار سنگ نیز می‌شناسند؛ این خاک سنگ حاصل کوبش و خرد شدن سنگی به نام اکسید سرب است.

اهمیت استفاده از آرد سنگ

آرد سنگ یا خاک سنگ به عنوان یک متریال نسبتاً جدید می‌تواند به بهبود بسیاری از نقص‌های مرتبط با صنعت کمک کند. این ماده به دلیل آن‌که به صورت طبیعی نیز تولید می‌شود، برای استفاده همه جانبه به وفور در دسترس است. پس نگرانی از بابت کمبود، ایجاد روش‌های تولید، ساخت کارخانه، آلودگی‌های زیست محیطی و موارد بیشتر وجود نخواهند داشت. هم چنین

قیمت پودر سنگ چقدر است؟

پودر سنگ یکی از مقرون به صرفه‌ترین محصولاتی است که می‌توان برای تولید ملات به خصوص ملات سیمان و پودر سنگ در صنعت ساختمان استفاده کرد. قیمت پودر سنگ برای کسانی که به دنبال نتیجه عالی در کنار هزینه‌های مناسب هستند، بسیار پیشنهاد می‌شود.
به این نکته توجه داشته باشید انواع خاک سنگ در کیفیت‌های مختلف موجود هستند. این میزان کیفیت، اختلاف قیمت پودر سنگ در بازار را به دنبال دارد. از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت نهایی این محصول می‌توان به رنگ، بسته‌بندی، سایز و اندازه و هم‌چنین دانه‌بندی آرد سنگ اشاره کرد.

سخن پایانی

قیمت خاک سنگ ساختمانی که که برای کارهای ساختمانی، معماری و راه‌سازی در حجم بالا استفاده می‌شود، بسیار کمتر از خاک سنگی است که در کارهای هنری و تزئینی همچون رنگ سازی، تولید چسب و رزین، پلیمر و مجسمه سازی استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای استعلام قیمت پودر سنگ به سایت سیوان لند مراجعه یا با کارشناسان تیم فروش تماس بگیرید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *