بررسی آسانسور کارگاهی و انواع آن

آسانسور کارگاهی وسیله‌ای پر استفاده در کارگاه‌های ساختمانی است که از آن برای جابه‌جایی مصالح و کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند. از آسانسور کارگاهی حتی در کارگاه‌های عمرانی دیگر نیز استفاده می‌شود. در این مقاله ضمن معرفی آسانسورهای کارگاهی به مشخصات، انواع و اجزای آن می‌پردازیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

آسانسور کارگاهی چیست؟

آسانسور کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی نوعی بالابر هستند که از آن‌ها در کارگاه‌های ساختمانی، حفر معادن، سد سازی و دیگر پروژه‌های عمرانی برای جابه‌جایی کارگران و حتی مصالحی مثل گچ و سیمان استفاده می‌شود. چرا که در زمان اجرای چنین پروژه‌هایی تردد و دسترسی به طبقات مختلف و قسمت‌های مختلف سازه دشوار است.

آسانسور کارگاهی در حین انجام پروژه بر روی سازه نصب می‌شوند و به تردد افراد سهولت می‌بخشند. استفاده از آسانسورهای کارگاهی در محل پروژه باعث افزایش ایمنی، افزایش سرعت کار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ به همین دلیل نیز امروزه کارگاهی نیست که در آن از آسانسورهای کارگاهی استفاده نشود.

انواع آسانسور کارگاهی

انواع آسانسورهای کارگاهی را می‌توان براسا وزن‌ها یا ثابت و متحرک بودن آن‌ها دسته‌بندی کرد.

انواع آسانسورهای کارگاهی از نظر وزن

انواع آسانسورهای کارگاهی از نظر وزن عبارتند از:

  • آسانسورهای کارگاهی 500 کیلویی
  • آسانسورهای کارگاهی 1 تنی
  • آسانسورهای کارگاهی 1.5 تنی
  • آسانسورهای کارگاهی 2 تنی
  • آسانسورهای کارگاهی 2.5 تنی
  • آسانسورهای کارگاهی 3 تنی

آسانسور کارگاهی ثابت

انواع آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی ثابت همان‌طور که از اسمش پیداست در یک محل از پروژه ثابت است و نمی‌توان آن را جا به جا کرد. این آسانسورها نیاز به چاهک چاله دارند و در انواع آسانسورهای کارگاهی ثابت زنجیری، آکاردئونی و کابلی هیدرولیکی موجود هستند. معمولا بعد از این که پروژه تمام شد، در همان محل آسانسور ثابت، آسانسور معمولی نصب می‌شود. آسانسورهای کارگاهی ثابت را می‌توان با اضافه کردن جک‌های هیدرولیکی تقویت کرد

آسانسور کارگاهی متحرک

آسانسورهای کارگاهی متحرک برخلاف نوع ثابت قابلیت جا به جایی دارند. این آسانسورها دیگر نیاز به چاهک ندارند و می‌تواند در هر جای پروژه از آن‌ها استفاده کرد. چنین آسانسورهایی برای نصب موقت در محل پروژه‌های درون شهری مناسب هستند. انواع آسانسور هایکارگاهی متحرک هم به صورت افقی است و هم به صورت عمودی. از مهم‌ترین کاربردهای آسانسور کارگاهی متحرک می‌توان به حمل بارهای سنگین در کارخانه‌ها، تمیز کردن شیشه‌های برج‌ها و تعویض چراغ دکل‌ها اشاره کرد.

اجزای اصلی آسانسور کارگاهی

اجزای اصلی آسانسورهای کارگاهی عبارتند از:

  1. برج دکل
  2. درب ورودی
  3. سیستم رانندگی
  4. نرده امگا
  5. کابین
  6. حفاظ دکل
  7. قفس فلزی
  8. تابلو برق
  9. ورق گالوانیزه کف
  10. محافظ فرود

قطعات ایمنی آسانسور کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی را می‌توان متناسب با پروژه در ابعاد و ارتفاع‌های مختلف طراحی کرد که طول کابل و قرقره آن‌ها هم متناسب با همان پروژه باشد. این آسانسورها از قطعات مختلفی ساخته شده‌اند که قطعات اصلی آسانسورهای کارگاهی از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کنند. در این‌جا برخی از قطعات مهم در حفظ ایمنی آسانسور کارگاهی را معرفی خواهیم کرد. 

نرده امگا (نرده ایمنی)

نرده ایمنی در قسمت ورودی آسانسور قرار می‌گیرد و از ورود افراد و وسایل به درون آسانسور جلوگیری می کند. این نرده در هنگام حرکت آسانسور نیز بسته می‌شود و از سقوط افراد و وسایل جلوگیری می‌کند.

حفاظ اطراف کابین آسانسور

حفاظ اطراف اتاقک آسانسور نیز مانند نرده امگا از سقوط افراد و وسایل جلوگیری می‌کند.

سوییچ ایمنی

سوییچ ایمنی بر روی درب آسانسور کارگاهی نصب می‌شود و ایمنی آسانسور را در برابر سقوط تامین می‌کند.

قطعه محدود کننده انتهای مسیر

قطعه محدود کننده انتهای مسیر حرکت آسانسور کارگاهی را محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آسانسور از انتهای مسیر خارج شود. این قطعه در صورت کار نکردن لمینت سوئیچ به کار می‌آید.

پاراشوت

پاراشوت یک ترمز هوشمند است که در هنگام حرکت آسانسور با سرعتی بیش از سرعت تعیین شده برای آن فعال شده و جلوی سقوط آسانسور را می‌گیرد.

استانداردهای آسانسورهای کارگاهی

استاندارد آسانسور کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی باید دارای مشخصات فنی زیر باشند: 

  • اندازه اتاقک آسانسورهای کارگاهی باید دقیقا اندازه چاله باشد و از آن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر نباشد.
  • جنس اتاقک آسانسور کارگاهی باید از ورق پانچ شده یا فلز باشد.
  • در صورت سوار شدن افراد یا بار بیش از ظرفیت آسانسور، آسانسور باید با سرویس overload متوقف شود.
  • آسانسور باید حتما مجهز به سیستم پاراشوت باشد.
  • حداکثر میزان باری که با آسانسورهای کارگاهی جا به جا می‌شود باید مطابق با ظرفیت آن باشد.
  • تمامی آسانسورهای کارگاهی باید نشان استاندارد ملی و بین‌المللی داشته باشند.
  • مکانیزم حرکتی آسانسورهای کارگاهی باید در بالاترین حد خود باشد.

تفاوت آسانسور کارگاهی و معمولی

پیش‌تر تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی که از انواع آسانسورهای معمولی هستند را بررسی کرده‌ایم. حالا می‌خواهیم تفاوت آسانسور کارگاهی و معمولی را بررسی کنیم. آسانسورهای کارگاهی در مقایسه با آسانسورهای معمولی ظرفیت بیشتری دارند. هم‌چنین آسانسورهای کارگاهی بدون تزئینات و کابین‌های زیبا هستند. 

آسانسورهای کارگاهی می‌توانند هم به صورت ثابت و هم متحرک باشند. این آسانسورها هم‌چنین در مقایسه با آسانسورهای معمولی به تجهیزات بیشتری برای تامین ایمنی نیاز دارند. از جمله لمینت سوییچ و نرده امگا که در آسانسورهای معمولی موجود نیستند.

مزایای آسانسورهای کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی مزایای متعددی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • آسانسور کارگاهی سرعت پیشرفت پروژه را بالا می‌برند.
  • استفاده از آسانسورهای کارگاهیهزینه‌های پروژه را کاهش می‌دهند.
  • آسانسورهای کارگاهی ایمنی افراد را تضمین می‌کنند.
  • آسانسورهای کارگاهی در برابر سقوط ایمن هستند.
  • این آسانسورها به سیستم محرکه نوار دنده‌ای مجهز هستند.
  • مجهز بودن به سیستم overload برای بررسی ظرفیت.

جمع بندی

آسانسور کارگاهی همانند آسانسورهای ساختمانی، آسانسور پله‌ای، آسانسور پنوماتیک و … از انواع آسانسور است. این آسانسور مختص کارگاه‌های ساختمانی و سایت‌های عمرانی طراحی و ساخته شده است و از آن برای جابه‌جایی افراد و مصالح در محل پروژه استفاده می‌کنند. آسانسورهای کارگاهی هم می‌توانند در یک محل ثابت قرار بگیرند و هم می‌توانند متحرک باشند و در سایت جابه‌جا شوند. هم‌چنین برخی از این آسانسورها مختص جابه‌جایی عمودی هستند. استفاده از آسانسورهای کارگاهی در محل پروژه فواید بسیاری دارد، از جمله کاهش زمان و هزینه پروژه. آسانسورهای کارگاهی در مقایسه با آسانسورهای ساختمانی معمولی توان تحمل بار بیشتری دارند و ایمنی آن‌ها نیز بالاتر است.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *