آسانسور پله ای چیست؟ معرفی انواع آسانسور پله پیما و روش انتخاب

آسانسور پله ای راه حلی است برای رفع مشکلات سالمندان و افراد ناتوان و کم توانی که نمی‌توانند از پله‌ها بالا بروند. آسانسور پله پیما به شکل یک صندلی است که بر دیوار کنار پله وصل می‌شود و فرد با نشستن بر روی آن از پله‌ها بالا می‌رود. در ادامه‌ی این مقاله با انواع آسانسور پله ای و ویژگی‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

آسانسور پله ای چیست؟

آسانسور پله ای

برای کمک به سالمندان و افراد کم‌توان که توانایی بالا رفتن از پله را ندارند یا این کار برای آن‌ها سخت است، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. آسانسور خانگی و آسانسور پله ای دو تا از آن‌ها هستند. آسانسورهای خانگی درون خود خانه‌های دوبلکس یا چند طبقه نصب می‌شود و آسانسور پله‌ای بر روی دیوار کنار راه پله نصب می‌شود.

 آسانسور پله ای که با نام‌های مختلفی مثل بالابر پله، آسانسور پله پیما، آسانسور پله و … شناخته می‌شود، نوعی بالابر مخصوص است که در کنار راه پله نصب می‌شود. این آسانسورهای پله‌ای را به صورت نفربر و ویلچربر طراحی می‌کنند و از آن‌ها می‌توان در منازل و مراکز درمانی و بهزیستی‌ها استفاده کرد.

انواع آسانسور پله پیما

آسانسورهای پله پیما در انواع زیر وجود دارند:

  • آسانسور پله‌ای چرخشی
  • آسانسور پله‌ای هیدرولیکی
  • آسانسور پله‌ای خانگی

آسانسور پله‌ای چرخشی

این نوع آسانسور پله ای برای راه پله‌هایی مناسب است که پیچشی هستند یا در مسیر آسانسور پله پیما پاگرد وجود دارد. این نوع آسانسور پله ای هم توان حرکت مستقیم دارند و هم چرخشی.

آسانسور پله‌ای هیدرولیکی

آسانسور پله پیما

این نوع بالابر پله ای با سیستم هیدرولیکی کار می‌کند و تنها می‌تواند در یک مسیر حرکت کند.

آسانسور پله‌ای خانگی

آسانسور پله‌ای خانگی در منازل دوبلکس و تریبلکس کاربرد دارد و بیشترین کاربرد آن برای افراد سالمندی است که بالا رفتن از پله‌ها برای آن‌ها دشوار است.

آسانسور پله ای نفربر در مقابل آسانسور پله ای ویلچربر

آسانسورهای پله ای در دو حالت کلی نفربر و ویلچربر هستند. این آسانسورها را می‌توان بدون اینکه تخریبی در راه پله انجام شود، نصب کرد. آسانسور پله ای نفربر به به نرده یا دیوار راه پله نصب می‌شود؛ و این کار به کمک یک ریل فلزی که به دیوار یا نرده پیچ می‌شود صورت می‌پذیرد. نحوه کارگذاری این آسانسورها یه نحوی است که می‌توان در صورت لزوم به راحتی آن‌ها را جدا کرد.

سیستم آسانسور پله پیما با کشنده کابلی و هدایت کننده خطی کار می‌کند. در این آسانسور اگر نفربر ایستاده باشد، ابتدا صفحه‌ای که قرار است روی آن بایستد باز می‌شود و سپس فرد بر روی آن ایستاده یا بر روی صندلی می‌نشیند و بعد از بستن کمربند خود، آسانسور با استفاده از ریموت کنترل راه می‌افتد.

مدل‌های ویلچربر همانند نفربر برای فضاهای کوچک قابل استفاده هستند؛ و به وسیله همان پیچ و مهره نصب می‌شوند و قابلیت باز شدن و جابه‌جا شدن دارند. برای سوار شدن بر روی آسانسور پله ای ویلچربر نیازی نیست که فرد از ویلچر خود پیاده شود و می‌توان با همان ویلچر روی صفحه‌ی آسانسور برود.

این آسانسور با یک ریموت کار می‌کند. به وسیله ریموت صفحه کفی آسانسور باز می‌شود و پس از هم سطح شدن آن با زمین، فرد با ویلچر بر روی آن می‌رود. سپس به وسیله همان ریموت کنترل آسانسور را به بالا یا پایین هدایت می‌کند.

مشخصات فنی آسانسور راه پله 

آسانسور راه پله

آسانسور راه پله که به طور گسترده از آن در منازل و مکان‌هایی مانند خانه سالمندان یا بهزیستس‌ها برای جابه‌جایی افراد مسن یا کم‌توان استفاده می‌شود. اجزای اصلی آن شامل صفحه کفی، ریل، موتور و جعبه برق است. تمامی این اجزا به نحوی هستند که امنیت فرد را تضمین کنند.

مزایای آسانسور پله پیما

  • به فضای کمی نیاز دارند
  • همراه با بیمه هستند
  • برای نصب آن‌ها نیازی به تخریب پلکان نیست
  • قابلیت نصب روی نرده و دیوار را دارند
  • نصب و باز کردن آن‌ها راحت است و توسط پیچ و مهره صورت می‌گیرد.
  • قابلیت جابه‌جایی و نصب در مکان‌های دیگر را دارند
  • مجهز به سیستم ایمنی ضد سقوط هستند
  • هم می‌توانند نفربر باشند و هم ویلچربر
  • نوع نفربر آن‌هاهم برای حالت ایستاده است و هم نشسته
  • امکان نصب سیستم کنترل از طریق اثر انگشت و یا رمز چهار رقمی
  • قابلیت ارتقای وزن تا 200 کیلوگرم
  • قابلیت نصب کفی با چرخش 360 درجه برای مدل‌های ویلچربر

انتخاب آسانسور پله ای مناسب

قدم اول برای خرید آسانسور پله‌ای این است که نوع مورد نظر خود را انتخاب کنید که آسانسور پله‌ای نفربر می خواهید یا ویلچربر؛ و در حالت نفر بر نیز انتخاب کنید که دارای صندلی باشد یا برای حالت ایستاده. حالت ایستاده از جهاتی می‌تواند برای سالمندان مناسب‌تر باشد؛ زیرا عکس آن‌ها با مشکلات زانو روبه‌رو هستند و نشستن و بلند شدن از روی صندلی ممکن است برای آن‌ها دشوار باشد.

مورد بعد توجه به وزن فرد است تا براساس آن آسانسور با ظرفیت مناسب انتخاب شود. این موضوع به علاوه تعداد پله‌هایی که قرار است آسانسور طی کند، باید توسط کارشناسان بررسی شود و نقشه‌برداری توسط آن‌ها انجام شود.

کلام آخر

به طور کلی آسانسورها در انواع مختلفی مثل آسانسور گیرلس یا گیربکس و آسانسور کارگاهی یا ساختمانی وجود دارند.آسانسورهای پله پیما نوعی آسانسور هستند که در ساختمان‌ها و در کنار راه‌پله، برروی نرده یا دیوار، نصب می‌شوند و فرد می‌تواند با نشستن یا ایستادن برروی آن‌ها پله‌ها را طی کند. البته نوع دیگری از آسانسور پله ای وجود دارد که مخصوص ویلچر است و کفه‌ای دارد که ویلچر بر روی آن قرار می‌گیرد و بالا می‌رود. در خرید آسانسور پله پیما باید به موارد مختلفی مثل نوع مد نظر، وزن فردی که قرار است از آن استفاده کند و مسافتی که قرار است آسانسور بالا برود توجه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *