تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی چیست؟ نگاهی به دو آسانسور و فرق آنها

آسانسورهای هیدرولیک و کششی دو نوع اصلی از انواع آسانسورها هستند. برای این‌که بتوانید تصمیم بگیرید کدام آسانسور برای چه ساختمانی مناسب‌تر است، باید با نحوه عملکرد سیستم مکانیکی هر یک از آن‌ها آشنا باشید و هم‌چنین تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی را بدانید. 

ویژگی‌های مختلف آسانسورها باعث می‌شود که هرکدام از آن‌ها برای ساختمان‌های مرتفع یا کم طبقه، پر تردد یا کم رفت و آمد مناسب باشد و مکان‌های گوناگون مناسب باشند؛ مثلا آسانسورکارگاهی مختص سایت پروژه‌های ساختمانی و عمرانی است. ما در این مقاله فرق آسانسور هیدرولیک با کششی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم هرکدام چه ویژگی‌هایی دارد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی چیست؟

تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی

مهم‌ترین تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی در نحوه کارکرد سیستم انتقال کابین آن‌ها می‌باشد. در آسانسور هیدرولیک کابین به وسیله سیستم هیدرولیک و جک جابه‌جا می‌شود. در آسانسور کششی هم کابین به وسیله قرقره و سیم بکسل بالا و پایین می‌رود. بر همین اساس نیز فرق آسانسور هیدرولیک با کششی عبارت است از:

  • آسانسور کششی مصرف انرژی کمتری نسبت به آسانسور هیدرولیک دارد.
  • آسانسور هیدرولیک برای ساختمان‌های 4-5 طبقه مناسب است، اما آسانسور کششی برای ساختمان‌های نیمه بلند و بلند مناسب است.
  • چون در آسانسور کششی برای جبران وزن کابین و سرنشینان از وزنه تعادل استفاده می‌شود، همه وزن بر دوش موتور آسانسور نیست. پس کارایی سیستم بهتر خواهد بود و هزینه اولیه آن هم کمتر است.

آسانسور کششی

برای اینکه تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی را خوب متوجه شوید، بهتر است که به معرفی هر کدام از آن‌ها بپردازیم. در آسانسور کششی سیم بکسل کابین و وزنه تعادل را به یکدیگر وصل کرده است که  این سیم بکسل از روی یک یا دو قرقره عبور می‌کند. وزنه تعادل همان‌طور که از اسمش پیداست باعث تعادل میان وزن کابین و سرنشینان آن با وزنه می‌شود. و با کشش سیم بکسل، کابین آسانسور حرکت می‌کند.

انواع آسانسور کششی

آسانسورهای کششی به خاطر سرعت و سیستمی که دارند بیشتر در ساختمان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرند. آسانسورهای کششی خود در دو نوع گیرلس و گیربکس هستند. که چه آسانسور گیرلس و چه آسانسور گیربکس با موتور الکتریکی جریان متناوب و مستقیم کار می‌کنند.

آسانسور کششی گیربکس دار

در این نوع آسانسورهای کششی یک گیربکس وجود دارد که به موتور آسانسور وصل است. این گیربکس چرخ و طناب‌ها را به حرکت درمی‌آورد. سرعت آسانسور کششی گیربکس دار تا 2.5 متر بر ثانیه هم می‌رسد. هزینه‌های اولیه خرید و نصب و هم‌چنین هزینه نگهداری آن‌ها متوسط است.

آسانسور کششی گیرلس

در آسانسور کششی گیرلس، جعبه دنده به موتور الکتریکی وصل می‌شود. این جعبه دنده قیچی بالابر را می‌چرخاند و قرقره و طناب به حرکت در می‌آیند و آسانسور حرکت می‌کند. سیستم آسانسور کششی گیرلس به نحوی است که سرعت آن از گیربکس دار بیشتر است. این نوع آسانسور هزینه خرید و نصب بالایی دارد، اما هزینه نگهداری آن متوسط است.

آسانسور هیدرولیک

فرق آسانسور کششی با هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی جدیدتر هستند و به سرعت طرفدار زیادی پیدا کردند. آسانسورهای هیدرولیکی با پمپ هیدرولیک و فشار روغن کار می‌کنند و با پمپاژ روغن جک آسانسور کابین را بالا می‌برد. سرعت این آسانسورها به نسبت پایین است و از آن‌ها در ساختمان‌هایی با حداکثر 5 طبقه استفاده می‌کنند. یکی از معایب آسانسور هیدرولیکی این است که به دلیل سرعت پایین برای ساختمان‌های مرتفع مناسب نیستند.

موارد دیگر از تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی این است که هزینه‌های آسانسورهای هیدرولیکی از جمله هزینه نصب و هزینه نگهداری آن‌ها مناسب‌تر از آسانسورهای کششی است. هم‌چنین آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی برای حمل بارهای سنگین مناسب‌تر هستند.

انواع آسانسور هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیکی را می‌توان به دو دسته اصلی آسانسور هیدرولیکی چاهک دار و بدون چاهک تقسیم بندی کرد

آسانسور هیدرولیکی چاهک دار

در آسانسورهای هیدرولیکی چاهک دار جک آسانسور در زیر کابین قرار دارد، و با پایین آمدن آسانسور، موتور و سیلندرها و متعلقات آن‌ها درون چاهکی که در انتهای چاله‌ی آسانسور قرار می‌گیرند. عمق چاهک آسانسور به اندازه سیلندر بستگی دارد.

آسانسور هیدرولیکی بدون چاهک

در این آسانسورها جک در بغل کابین قرار می‌گیرد، نه در زیر آن. و به همین دلیل دیگر نیازی به چاهک نیست. در آسانسور بدون چاهک اگر ارتفاع ساختمان تا 6 متر باشد از پیستون معمولی استفاده می‌شود و اگر ارتفاع ساختمان تا 15 متر باشد از پیستون مرحله‌ای استفاده می‌شود.

جمع‌بندی؛ فرق آسانسور کششی با هیدرولیک

مقایسه آسانسور هیدرولیک و کششی

برای این که تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی بهتر درک کنید، در این قسمت نکات مثبت و منفی هر کدام را به طور خلاصه در یک جا جمع کرده‌ایم. در نتیجه تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی عبارت است از:

  • آسانسور کششی برای ساختمان‌های بلند مناسب‌تر است
  • آسانسور کششی نسبت به هیدرولیک سرعت بیشتری دارد.
  • آسانسور کششی نیاز به موتورخانه در بالای ساختمان دارد.
  • آسانسور هیدرولیک برای ساختمان‌هایی که فضای اندکی برای آسانسور دارند، مناسب‌تر است.
  • ایمنی آسانسور کششی بیشتر است.
  • آسانسورهای کششی نسبت به هیدرولیک انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • هزینه نصب و نگهداری آسانسور هیدرولیک از کششی کمتر است.
  • آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی برای حمل بارهای سنگین مناسب‌تر است.
  • آسانسور هیدرولیک حتی در زمان قطعی برق هم می‌تواند با باز شدن شیر هیدرولیک کار کند و کابین پایین بیاید.
  • حرکت و توقف آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی بسیار نرم‌تر و ملایم‌تر است.
  • هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی کمتر است.
  • نصب آسانسور هیدرولیک نسبت به کششی راحت‌تر است.
4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *