بازسازی ساختمان چیست؟ | نکات مهم در بازسازی ساختمان

ما در این مقاله به سوال بازسازی ساختمان چیست پاسخ خواهیم داد. بازسازی ساختمان بزرگترین دغدغه همه افراد در مرحله ای از زندگیشان می باشد چرا که گران ترین و زیبا ترین خانه ها نیز با گذشت زمان فرسوده می شوند، لوله ها و اتصالات دچار مشکل شده و ظاهر خانه دیگر جذاب به نظر نخواهد رسید؛ در چنین موقعیتی بازسازی ساختمان بهترین گزینه پیش رو است. اما بازسازی ساختمان پروژه پر دردسر و احتمالا پر هزینه ای است. در این مقاله به سوال بازسازی ساختمان چیست پاسخ داده‌ایم و  با چند اشتباه رایج در بازسازی ساختمان آشنا می‌شوید تا اجتناب از آنها، با کمترین هزینه خانه خود را دوباره دلنشین و دوست داشتنی کنید.

بازسازی ساختمان چیست؟

قبل از دانستن اینکه بازسازی ساختمان چیست لازم است که بدانید نیاز انسان به زیبایی، یکی از نیاز‌هایی است که به صورت بالقوه در هر انسانی وجود دارد. این نیاز در محل زندگی آن هم تجلی پیدا کرده است و او دوست دارد که محل زندگی آن زیبا باشد و از دیدن محل زندگی خود لذت ببرد.

در پاسخ به سوال بازسازی ساختمان چیست باید بگوییم که، باز سازی یکی از عملیات ساختمانی است که با هدف افزایش طول عمر یک بنا  و به برای بهبود کیفیت و زیبا سازی آن بنا انجام می‌شود. بازسازی ساختمان با توجه به عمر ساختمان و خواسته‌های هرکس می‌تواند جنبه‌های متفاوتی داشته باشد و می تواند جزئی یا کلی باشد.

بازسازی کلی که برای ترمیم ساختمان به کار می‌رود اما بازسازی همیشه محدود به ترمیم نیست و در بسیاری از مواقع با هدف زیباسازی انجام می‌گیرد. باز سازی جزئی به طور مثال می‌توان به بازسازی قسمتی از خانه مانند آشپزخانه، حمام و غیره اشاره کرد.

بازسازی ساختمان

دلایل اصلی بازسازی ساختمان چیست؟

برای ئاسخ به سوال بازسازی ساختمان چیست ابتدا باید دلایل انجام این کار را بدانید. از مهم‌ترین دلایل بازسازی ساختمان عبارتند از:

  • فرسودگی ساختمان: ممکن بافت ساختمان طی عوامل مختلفی مانند قدیمی بودن، حوادث طبیعی فرسوده شده باشد.
  • تغییر کابری سازه: در گاهی مواقع صاحبین خانه می‌خواهند که ساختار کلی را تغییر بدهند و در آن تغییر کابری ایجاد کنند.
  • تغییر دکوراسیون داخلی: انسان زمان زیادی از روزش را در خانه می‌گذراند، تنوع و زیبایی در خانه می‌تواند تاثیر مستقیمی روی روحیه انسان در زندگی داشته باشد.

مراحل انجام بازسازی ساختمان

برای هر چه بهتر انجام شدن مراحل بازسازی ساختمان، باید انجام مراحل به دست متخصصین بسپارید زیرا که بازسازی ساختمان یک عملیات تخصصی است. مراحل بازسازی ساختمان چیست؟

  • مشاوره با متخصصان بازسازی: در اولین گام باید با متخصصین صحبت کنید تا بتوانید تصمیم نهایی برای اقداماتی که می‌خواهید انجام بدهید را مشخص کنید و متخصصین گزینه‌های پیش روی شما را بگویند.
  • تخریب ساختمان: در این مرحله قسمت‌های که طبق نقشه باید خراب شود و از اول طراحی و بازسازی شود به شکلی اصولی و با رعایت اصول ایمنی باید تخریب گردد.
  • شروع به بازسازی: سپس با صحبت‌هایی که با توافق‌های بر روی تغییرات مورد نیاز با متخصصان کردید، متخصصان اقدام به ساخت بخش‌های مختلف ساختمان طبق نقشه از پیش تعیین شده می‌کنند.

اشتباهات رایج در بازسازی ساختمان چیست؟

خرید مصالح ارزان قیمت

اگر می‌خواهید پاسخ درستی به سوال بازسازی ساختمان چیست بدهید، نباید از مصالح ارزان قیمت استفاده کنید. یکی از رایج ترین اشتباهات هنگام بازسازی ساختمان خرید مصالح ارزان است. شاید فکر کنید از این طریق می شود در هزینه‌ها صرفه جویی کرد ولی واقعیت این است که با خرید کالای ارزان قیمت، کیفیت را از دست خواهید داد. اگر توان پرداخت هزینه بازسازی ساختمان را دارید دست به کار شوید در غیر اینصورت بهتر است کمی صبر کنید.

بازسازی ساختمان

اشتباه در محاسبات

شاید باور نکنید یک متر یا حتی نیم متر اشتباه در اندازه گیری ها ممکن است چه بلایی بر سر پروژه بازسازی ساختمان شما بیاورد. اگر اندازه گیری ها را دقیق انجام ندهید احتمالا در محاسبه ابعاد کلی و فاصله اشیا به مشکل خواهید خورد و نمی توانید طرحی که در سر دارید را به درستی اجرا کنید. در این مورد بهتر است از افراد حرفه ای بخواهید کار اندازه گیری را انجام دهند و یا از ابزار حرفه ای مثل متر لیزری کمک بگیرید.

غفلت از کارهای مقدماتی

در پاسخ به سوال بازسازی ساختمان چیست، پیشروی طبق نقشه یکی از اصول مهمی است که باید حتما رعایت شود. در بازسازی ساختمان باید طبق نقشه و اصول پیش بروید، همه آماده سازی ها را به دقت انجام دهید و سهل انگاری را کنار بگذارید. ممکن است کارهایی از این دست کمی وقت گیر و حوصله سر بر باشد اما در نهایت باعث کلی صرفه جویی در وقت و هزینه شما خواهد بود. کف سازی مناسب، بسته بندی مناسب لوازمی که امکان جابه جایی ندارند، علامت گذاری های لازم و کارهای کوچکی است که اگر به آن اهمیت ندهید مشکلات بزرگی درست میکنند.

دور انداختنی ها در بازسازی ساختمان

پیش از پاسخ به سوال بازسازی ساختمان چیست و شروع پروژه‌ی بازسازی ساختمان خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می خواهید دور بریزید و کدام را می توان نگاه داشت. برخی وسایل را با یک رنگ آمیزی و یا تعمیر مناسب میتوان مجددا استفاده نمود. اگر بدون برنامه همه چیز را تخریب کنید و کنار بگذارید برای خرید جایگزین آنها با کلی هزینه اضافی مواجه خواهید شد که از قبل آمادگی روبرویی با آن را ندارید.

بازسازی ساختمان

استفاده از ابزار اشتباه

قبل از شروع بازسازی باید بدانید گه ابزارآلات مورد نیاز برای بازسازی ساختمان چیست؟ به کار گیری ابزار اشتباه در بازسازی ساختمان و البته برای هر پروژه دیگر حداقل سه مشکل در پی خواهد داشت؛ ممکن است ابزار خراب شود، احتمالا کاری که انجام میدهید خوب از آب در نمیاید و در نهایت احتمال آسیب دیدن خودتان وجود دارد. برای انجام هر کاری ابزار مناسب آن ساخته شده است؛ همواره از ابزار مناسب استفاده کنید.

سرویس های بهداشتی کوچک

ابعاد لوازم بهداشتی ساختمان باید متناسب با ابعاد فضای قرار گیری باشد تا تناسب لازم برقرار گردد و جلوه بصری مناسب داشته باشد. اگر پروژه بازسازی ساختمان شما یک آپارتمان کوچک است و سرویس های بهداشتی خیلی بزرگ نیستند، بهتر است سینک روشویی کوچک تر و شیر آلات متناسب با آن را تهیه کنید. شیر آلات و سینک بزرگ نه تنها فضا را لوکس نمی‌کند بلکه باعث می شود حمام و دستشویی شلوغ و نامرتب به نظر برسد.

عدم توجه به نورپردازی

نکته‌ی مهم درمورد تاثیر نورپردازی در بازسازی ساختمان چیست؟ بیشتر متخصصین بازسازی ساختمان معتقدند نورپردازی را یک عامل اساسی میدانند که رنگ ها، حس و حال و به کلی چهره یک فضا را تحت تاثیر قرار میدهد، چیزی که مالکین در بیشتر پروژه های بازسازی ساختمان فراموش می کنند. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید انواع نور را با هم ترکیب کنید؛ جدای از نورپردازی عمومی، از نور برای تاکید و جا نمایی هم میتوانید کمک بگیرید.

انتخاب های مد روز

اغلب افراد برای خرید لوازم بازسازی ساختمان، از مد پیروی میکنند و به دنبال جدیدترین، پر فروش ترین و گران ترین کالا های ممکن هستند. نکته ای که اغلب از آن غافل میشوند این است که کالای مد روز کوتاه مدت نیز هست و خیلی سریع از مد خارج می‌شود. برای بازسازی ساختمان باید لوازمی را انتخاب کنید که در گذر زمان زیبایی خود را حفظ کنند و چندین سال جلوه بخش ساختمان باشند. در ادامه با ما باشید تا به برسی بیشتر بازسازی ساختمان چیست بپردازیم.

ابعاد نامناسب درها

هنگام طراحی نقشه بازسازی ساختمان به ابعاد درها و چارچوب آنها توجه کنید و مطمئن شوید عرض درها متناسب با محل قرارگیری و میزان رفت و آمد آن در نظر گرفته شده است. درها باید عرض کافی برای ورود و خروج لوازم خانه را نیز داشته باشند.

اشتباه در محاسبات زمانی

زمان اجرای پروژه بازسازی ساختمان را باید به دقت برآورد کرد، در مدت اجرای پروژه سکونت در محل تقریبا غیر ممکن است و باید مکانی برای اقامت موقت خود و خانواده در نظر بگیرید، این جا به جایی و اسکان موقت احتمالا خیلی دلپذیر نیست، اما اگر در تخمین زمان لازم دچار اشتباه شوید احتمالا با موقعیت ها و دردسرهای پیش بینی نشده دیگری نیز درگیر خواهید شد.

انبار کردن غلط مصالح و ابزار

در بیشتر مواقع ابزار و مصالح لازم در بازسازی ساختمان باید در جای خشک و کاملا خنک نگهداری شوند. اگر به اشتباه آنها را در معرض رطوبت قرار دهید احتمالا آسیب میبینند و کلی هزینه مازاد روی دست شما خواهند گذاشت. ساده ترین راه برای انبار کردن مصالح استفاده از پلاستیک ضخیم است. پلاستیک را در یک قسمت خشک پهن کنید و مصالح را روی آن انبار کنید بهتر است در پایان هر روز کاری ابزار را نیز با پلاستیک بپوشانید.

بزسازی ساختمان

انتخاب رنگ اشتباه

یکی از موارد مهم درمورد بازاسازی ساختمان چیست، انتخاب درست رنگ و طرح در بازسازی ساختمان است. در پروژه های کلی مثل بازسازی ساختمان باید یک تصویر کلی در ذهن داشته باشید و هر جزء از پروژه را متناسب با آن تصویر بزرگ اجرا نمایید. یک شمای رنگ در نظر بگیرید و رنگ دیوارها و لوازم را متناسب با آن انتخاب کنید. با این روش احتمال عدم تطابق و ناهماهنگی بین رنگ های خانه به حداقل خواهد رسید.

راهروها و راه پله های باریک

در طراحی نقشه بازسازی ساختمان سعی کنید راهروها را به حداقل برسانید و هر جا که مجبور بودید راهرو در نظر بگیرید به این نکته توجه کنید که راهرو و راه پله ها هر چه عریض تر باشند بهتر هستند. راهروهای کم عرض و باریک فضای پرت خانه را زیاد می‌کنند و امکان استفاده کاربردی از آنها وجود ندارد.

پنجره های نامناسب

یکی از راهکارها برای پاسخ به سوال بازسازی ساختمان چیست، انتخاب درست درب و پنجره‌ها است. درب و پنجره های امروزی گران قیمت هستند و بیشتر افراد سعی میکنند با خرید پنجره های ارزان قیمت هزینه های بازسازی ساختمان را کاهش دهند. اما فارغ از شکل ظاهری پنجره ها کیفیت پنجره ها چیزی نیست که در مورد آن صرفه جویی نمایید. پنجره های بی کیفیت و ارزان هدر رفت انرژی زیادی دارند و علاوه بر گرما و سرما، صدا و گرد و خاک را هم به راحتی از خود عبور می‌دهند.

بازسازی ساختمان

عدم توجه به نکات ایمنی

در نهایت که به پاسخ منطقی برای سوال بازسازی ساختمان چیست، رسیدید باید بدانید که مهم ترین چیزی که برای عملیات بازسازی ساختمان باید تهیه کنید عینک محافظ، گوشی و دستکش ایمنی است. محیط پروژه مملو از اجسام تیز و خطرناک است، بهتر است یک جفت کفش کار نیز تهیه کنید. مهم تر از همه این ها باید یک جعبه کمک های اولیه در دسترس داشته باشید.

کلام پایانی

در این مقاله موضوع بازسازی ساختمان چیست مورد برسی قرار گرفت و سعی بر این شد تا پاسخی کامل به این سوال داده شود. اگر به مواردی که موجب خلل در روند بازسازی ساختمان می شود توجه گردد قطعا هر پروژه ساخت و ساز با موفقیت و تجربه لذت بخشی همراه خواهد بود فقط کافیست که به موارد ذکر شده دقت کافی گردد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *