تولید لوله پلیکا : آشنایی با مواد اولیه و فرایند خط تولید پلیکا

ماده اصلی در تولید لوله پلیکا، گرانول pvc است. گرانول pvc ضمن ترکیب شدن با مواد دیگر، در طی یکی فرآیند 4 مرحله‌ای به لوله پلیکا تبدیل می‌شود. دستگاه‌های اصلی که در تولید لوله پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستگاه اکسترودر و دستگاه کِشنده می‌باشند. در این مقاله شما را با مواد اولیه‌ی تولید لوله پلیکا، فرایند تولید و دستگاه‌های آن آشنا می‌کنیم.

تولید لوله پلیکا

ماده اولیه اصلی در تولید لوله پلیکا، گرانول پی وی سی می‌باشد.
تولید لوله پلیکا

لوله پلیکا که یکی از انواع لوله‌های pvc به شمار می‌رود، از پراستفاده‌ترین انواع لوله در ایران است. از این لوله در اجرای تاسیسات آب، برق و گاز ساختمان‌ها، آبیاری زمین‌های کشاورزی و … استفاده می‌شود. در تولید لوله پلیکا از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌شود چرا که تولید پلیکای باکیفیت نیازمند کنترل دقیق متغیرهای خط تولید است.

مواد اولیه در تولید لوله پلیکا

مهم‌ترین ماده اولیه برای تولید لوله پی وی سی، گرانول پی وی سی می‌باشد. البته به جز گرانول pvc از افزودنی‌های دیگری هم استفاده می‌شود که به طور کلی مواد اولیه اصلی در تولید پلیکا عبارتند از:

  • پودر یا گرانول PVC: پلی وینیل کلراید یک ماده پلیمری مصنوعی است که در  صنایع پتروشیمی تولید می‌شود. این پی وی سی یا به صورت ورقه‌ای است یا گرانول؛ که در ساخت لوله پلیکا از گرانول یا حالت پودری آن استفاده می‌شود.
  • پرکننده‌ها (Filler): استفاده از پرکننده‌ها در تولید لوله پلیکا باعث افزایش استحکام آن می‌شود. البته استفاده از فیلرها باید به اندازه مشخص می‌باشد؛ چرا که استفاده بیش از حد از آن‌ها کیفیت لوله‌ها را پایین می‌آورد. یکی از پرکننده‌های رایج کربنات کلسیم است.
  • روان‌کننده‌ها (Lubricant): روان‌کننده ها اصطکاک لوله پلیکا را کاهش می‌دهند و مقاومت آن را افزایش می‌دهند. روان‌کننده‌هایی که در تولید لوله پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته روان‌کننده‌های داخلی و خارجی تقسیم کرد:
      1. روان کننده های داخل مثل: الکل‌های چرب، استارت کلسیم و اسیدها استر چرب
      2. روان کننده های خارجی مثل: پلی اتیلن واکس و پارافین واکس
  • پایدارکننده‌ها (Stabilizer): نقش پایدارکننده‌ها در تولید لوله pvc کنترل دمای تخریب و دمای انجام فرایند است. آن‌ها هم‌چنین بر رنگ لوله پلیکا نیز اثر می‌گذارند.
  • کمک‌فرآیندها (Processing Aid): استفاده از کمک‌فرآیندها در تولید پلیکا مزایای متعددی دارد، به عنوان مثال آن‌ها میزان ضایعات را کاهش می‌دهند و براقیت و یکنواختی سطح لوله‌ها را افزایش می‌دهند. کمک فرآیندها شامل کوپلیمر متیل اکریلات و آلکیل اکریلات هستند.
  • اصلاح‌کننده‌ها (Impact Modifier): اصلاح‌کننده‌ها مقاومت لوله را در برابر ضربه و هم‌چنین مواد شیمیایی افزایش می‌دهند. از جمله اصلاح‌کننده‌هایی که در تولید پلیکا استفاده می‌شود، پلی اتیلن کلرینه‌شده است.
  • رنگدانه‌ها (Pigment): از رنگدانه‌ها برای رنگ‌آمیزی لوله پلیکا استفاده می‌شود. این رنگدانه‌ها می‌توانند از مواد معدنی و آلی باشند؛ مثل تیتانیوم دی‌اکسید.

مراحل تولید لوله pvc

حال که با مواد اولیه‌ای که در تولید لوله پلیکا استفاده می‌شود آشنا شده‌اید، مراحل تولید آن را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. گرانول‌های pvc به همراه افزودنی‌های مختلف از طریق یک قیف وارد دستگاه میکسر می‌شوند. افزودنی‌ها در این دستگاه به طور یکنواختی با گرانول‌های پی وی سی ترکیب می‌شوند.
  2. مواد اولیه‌ی ترکیب‌شده با هم توسط یک دستگاه بارگیری پیچشی به مخزن تغذیه منتقل می‌شوند.
  3. سپس این مواد در یک مخلوط‌کن مخروطی که مخصوص پودر pvc طراحی‌شده است، ذوب می‌شوند.
  4. مواد ذوب‌شده به یک محفظه خنک‌کننده وارد می‌شوند و دمای آن‌ها به 50 درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند
  5. مواد ذوب شده با فشار وارد حدیده دستگاه اکسترودر می شوند. این حدیده شکل لوله دارد و باعث می‌شود مواد پی وی سی به شکل لوله از سر دستگاه خارج شوند.
  6. لوله‌های به دست آمده از فرایند اکسترود وارد سیستم خنک‌کننده شده و سپس با سرعت ثابت کشیده می‌شوند. سرعت کشیده شدن لوله بر ضخامت دیواره‌های آن تاثیر می‌گذارد.
  7. در آخر لوله تولید شده توسط دستگاه برش به اندازه‌های 6 متری برش داده می‌شود و سپس مشخصات لوله روی آن چاپ می‌شود.
مواد اولیه‌ی تولید لوله پلیکا وارد دستگاه اکسترودر می‌شوند و در آن، فرم لوله را به خود می‌گیرند.
مراحل تولید لوله pvc

دستگاه‌های مورد استفاده در تولید لوله پلیکا

دو دستگاه اصلی که در خط تولید لوله پلیکا مورد استفاده قرار می‌گیرند، دستگاه اکسترودر و دستگاه کِشنده می‌باشند.

مهمترین دستگاه‌ها در خط تولید لوله پلیکا دستگاه‌های اکسترودر و کشنده هستند.
خط تولید لوله پلیکا

دستگاه اکسترودر

دستگاه اکسترودر انقلابی در صنعت تولید لوله‌های پلاستیکی به شمار می‌رود. دستگاه اکسترودر ضمن حرارت دادن به مواد اولیه‌ی تولید لوله پلیکا، آن‌ها را از میان قالب‌های مخصوص رد می‌کند و لوله را در قطرهای مختلف شکل می‌دهد. وظیفه اصلی دستگاه اکسترودر همین شکل دادن و فرم دادن به لوله است.

کیفیت و عملکرد دستگاه اکسترودر در کیفیت لوله پلیکای تولید شده تاثیر بسزایی دارد. این دستگاه باید از انعطاف‌پذیری، دبی و گشتاور استانداردی برخوردار باشد.

دستگاه کشنده

دیگر دستگاه مهمی که در خط تولید لوله پلیکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه کشنده است. هنگامی که فرم اولیه‌ی لوله از دستگاه اکسترودر خارج می‌شود، دستگاه کشنده آن را با سرعت ثابتی به بیرون می‌کشد. سرعت دستگاه کشنده از اهمیت زیادی برخوردار است و بر کیفیت و ضخامت لوله‌ها اثر می‌گذارد.

سرعت دستگاه کشنده باید برابر با سرعت تولید برابر باشد تا این کار به صورت منظم انجام شود. اگر سرعت این دستگاه نسبت به سرعت تولید در دستگاه اکسترودر بیشتر باشد، ضخامت لوله در برخی قسمت‌ها کمتر می‌شود و ممکن است لوله دچار پارگی شود.

جمع بندی

در این مقاله مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تولید لوله پلیکا، دستگاه‌های اصلی این کار و مراحل تولید را با هم مرور کردیم. شما می‌توانید برای خرید لوله پلیکا و اتصالات آن به سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “تولید لوله پلیکا : آشنایی با مواد اولیه و فرایند خط تولید پلیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *