بررسی لوله پلیکا ۴ اینچ + وزن، ضخامت، کاربردها و مزایای آن

لوله پلیکا ۴ اینچ همان لوله 110 میلی‌متر می‌باشد. این لوله در سه نوع فشار معمولی، نیمه معمولی و فشار قوی تولید می‌شود که ضخامت‌های آن‌ها به ترتیب 2.2، 3.2 و 5.4 می‌باشد. لوله پلیکا 110 فشار 3.2 یکی از پرکاربردترین لوله‌های upvc می‌باشد که عموما از آن در لوله‌کشی ساختمان‌ها و اجرای تاسیسات استفاده می‌شود.

بررسی لوله پلیکا ۴ اینچ

قطر لوله پلیکا ۴ اینچ برابر با 110 میلی‌متر می‌باشد و عمدتا از آن برای انتقال فاضلاب خانگی استفاده می‌کنند.
لوله پلیکا ۴ اینچ

لوله پلیکا، یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌ها می‌باشد که به خاطر مزایای متعددی که دارد، در بسیاری از موارد جایگزین لوله‌های فلزی شده است. این لوله در سایزهای مختلفی از نیم اینچ تا 20 اینچ تولید می‌شود که هر کدام از این سایزها نیز خود در ضخامت‌های مختلف با فشار کاری‌های متفاوت تولید می‌شوند. سایز لوله پلیکا و ضخامت آن بر کاربردی که لوله دارد تاثیر می‌گذارد.

برای بیان سایز لوله پلیکا، هم از واحد اینچ استفاده می‌شود و هم از واحد میلی‌متر. یکی از سایزهای پرکاربرد لوله پلیکا، لوله پلیکا ۴ اینچ می‌باشد که معادل با 110 میلی‌متر است. این 4 اینچ در واقع قطر خارجی لوله می‌باشد و قطر داخلی آن بسته به ضخامت لوله، متفاوت می‌باشد. در صورت ندانستن سایز لوله پلیکا، می‌توان با متر محیط خارجی لوله را اندازه گرفت و با استفاده از فرمول محیط دایره، قطر آن را به دست آورد. که فرمول محیط دایره عبارت است از:

محیط دایره = قطر دایره ✕ 3.14

البته باید در نظر داشته باشید که عددی که از طریق فرمول به عنوان قطر به دست می‌آورید را باید به پایین رند کنید تا قطر اسمی لوله پلیکا (ND) به دست بیاید.

در مورد ضخامت لوله پلیکا ۴ اینچ هم، ابتدا باید بدانید که به طور کلی تولید لوله پلیکا در سه فشار کاری مختلف صورت می‌گیرد؛ که هر چه فشار کاری بیشتر می‌شود، ضخامت لوله هم افزایش می‌یابد. لوله پلیکا 110 هم در 3 فشار کاری معمولی، نیمه معمولی و فشار قوی تولید می‌شود که در جدول زیر می‌توانید وزن و ضخامت هر یک را مشاهده کنید:

وزن (گرم) ضخامت (میلی‌متر) فشار کاری
لوله پلیکا 4 اینچ فشار معمولی 6400 2.2 4
لوله پلیکا 4 اینچ فشار نیمه معمولی 9100 3.2 6
لوله پلیکا 4 اینچ فشار قوی 14500 5.4 8

 

لوله 110 پلیکا با ضخامت 3.2 و فشار کاری نیمه معمولی، نسبت به دو نوع دیگر کاربرد بیشتری دارد و از آن معمولا در لوله‌کشی فاضلاب ساختمان‌ها و هم‌چنین سیستم هواکشی و لوله ناودان از آن استفاده می‌شود.

مزایای لوله پلیکا 110

لوله پلیکا 110، یا همان 4 اینچ، از مزایا و ویژگی‌های کلی لوله‌های پلیکا برخوردار است؛ که این مزایا عبارتند از:

  • در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم است.
  • در برابر مواد شیمیایی و اسیدها و بازها مقاوم است.
  • گزینه خوبی برای انتقال آب آشامیدنی است، چون در طعم و مزه آن تغییری ایجاد نمی‌کند.
  • ضد زنگ و ضد پوسیدگی است.
  • نصب آن آسان است.
  • ضریب جریان بالایی دارد و اصطکاک سیالات در آن کم است.
  • ضریب انبساط طولی آن پایین می‌باشد.

اتصالات لوله پلیکا ۴ اینچ

یکی از انواع اتصالات لوله پلیکا ۴ اینچ، تبدیل لوله پلیکا 110 به 90 است که برای اتصال لوله سایز 110 به لوله سایز 90 مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اتصالات لوله پلیکا 110 میلیمتر

قبلا در مقاله‌ای شما را با انواع اتصالات لوله پلیکا آشنا کرده‌ایم. برخی از اتصالاتی که برای لوله پلیکا 110 بیشتر استفاده می‌شوند، 1.اتصالات زانویی هستند که در سه زاویه‌ی 45، 90 و 87.5 درجه تولید می‌شود؛ 2.اتصالات سه راهی پلیکا هستند که در زوایای مختلف 45، 90 و 110 تولید می‌شوند؛ 3.اتصالات تبدیل لوله پلیکا 110 به 90 هستند که برای اتصال لوله سایز 110 به لوله سایز 90 مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و انواع دیگر اتصالات مثل انواع تبدیل‌ها، دریچه‌های بازدید، بوشن‌ها و … .

جمع بندی

لوله پلیکا ۴ اینچ قطری برابر با 110 میلی‌متر دارد و در سه فشار کاری 4، 6 و 8 تولید می‌شود که ضخامت‌های متفاوتی با هم دارند. و هر کدام از آن‌ها در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله پلیکای 4 اینچ 6 بار با قطر 3.2 از پراستفاده‌ترین آن‌هاست که از آن بیشتر در لوله‌کشی فاضلاب ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *