علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره چیست؟

افزایش تقاضا برای شهر نشینی و قرار گرفتن ساختمان‌های سر به فلک کشیده، و زیاد شدن خودروها، ترافیک و عوامل دیگر سبب شده تا در طول روز در محیط زندگی شما سر و صدای زیادی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که پنجرهای امروزی طراحی شده، معمولا از جنس آلومینیوم با شیشه‌های دوجداره و گاز آرگون می‌باشند. درواقع شما ابتدا بیاد علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره پیدا کنید و سپس برای رفع آن به دنبال راه حل باشید. در ادامه خواهیم گفت که علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره چه چیزهایی می‌باشد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری و یا آن را حل کرد.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت درب و پنجره آلومینیومی
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت کاشی و سرامیک

علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره

علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره
علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره

همه‌ی ما می‌دانیم که صدا پس از ایجاد شده، از طریق هوا در جهت مختلفی جا به جا شده و به یک سطح می‌رسند. با این شرایط از آن عبور کرده و یا در صورت رسانا بودن سطح مربوطه، دفع می‌شود و امکان عبور برای آن وجود نخواهد داشت. پنجره‌های دوجداره درواقع برای جلوگیری از ورود صدا به محیط داخلی خانه‌ها طراحی و ساخته شده‌اند.

حال اینکه عواملی بخواهند سبب زوزه کشیدن آن‌ها باشند می‌تواند برای افراد آزار دهنده باشد. اما برخی ساکنین با این مشکل رو به رو هستند و از آن رنج می‌برند. در ابتدا باید با علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره آشنا باشید و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

قرار داشتن پنجره در ارتفاع زیاد

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در برج‌های چندین طبقه و یا ساختمان‌های چند طبقه زندگی می‌کنید، این ارتفاع سبب می‌شود تا وزش باد در آن جا زیاد بوده و شما بیشتر از سایر ساکنین صدای زوزه پنجره‌ی خود را بشنوید. پس می‌توان ارتفاع را یکی از علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره دانست. اگرچه پنجره‌های دوجداره باید صداها را فیلتر کند، اما ساییده شدن باد به پنجره مخصوصا در فصول سرد سبب می‌شود تا شما صدای زوزه را از پنجره‌های خود بشنوید.

حتما بخوانید:  تبدیل پنجره دوجداره لولایی به کشویی چه مزایایی دارد؟

اما آیا مشکل از کجای کار است؟ درواقع اگر درزهای پنجره دوجداره خود را به طور محکم مسدود و درزگیری نکنید، شاهد زوزه کشیدن آن به ویژه در طبقات بالا و ارتفاع‌های بیشتر خواهید بود.

قرار داشتن پنجره در نمای ساختمان

پنجره‌های دوجداره معمولا از یک شیار راه آب برای خروج آب باران یا آب حاصل از شستشو برخوردار می‌باشند که آب از طریق آن تخلیه می‌شود. اگر شما پنجره‌های خود را در زاویه‌ی مناسب نصب نکنید، از این طریق باد می‌تواند وارد محیط خانه شده و شما از طریق این شیارها صدای زوزه‌ی باد را خواهید شنید. پس دومین علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره می‌تواند نصب غیر صحیح پنجره‌های دوجداره باشد.

نصب غیر استاندارد پنجره دوجداره

علاوه بر موارد فوق، نصب غیر استاندارد و نادرست پنجره‌های دوجداره می‌تواند یک علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره باشد. در مورد قبل گفتیم که ممکن است باد از طریق شیارهای پنجره دوجداره به محیط داخلی وارد شود. باید بگوییم که این مسئله می‌تواند علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره شود.

آیا گازها نقشی در عایق بودن پنجره دوجداره دارند؟

تاثیر گاز نئون در عایق سازی پنجره دوجداره
تاثیر گاز نئون در عایق سازی پنجره دوجداره

درمورد نقش گازها در عایق بودن پنجره دوجداره تاثیر گذار است اما باید به عرض این افراد برسانیم که تزریق کردن گاز مانند گاز آرگون به جای هوا نمی‌تواند بر خاصیت آکوستیک پنجره‌های دوجداره تاثیر خاصی بگذارد. درواقع گاز آرگون یک عایق حرارتی است و نمی‌تواند از ورود صدا جلوگیری کند.

فاکتورهای تاثیر گذار بر جلوگیری از سر و صدا

اما اکنون وقت آن است که پس از آشنایی با علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره، از این مسئله جلوگیری کنید. درواقع جلوگیری بهتر است درمان است و درصورتی که این اقدامات را قبل از نصب پنجره دوجداره رعایت کنید و انجام دهید، دیگر با این مشکل رو به رو نخواهید شد. در ادامه خواهیم گفت که چه اقداماتی می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

حتما بخوانید:  هرآنچه که لازم است درمورد درب و پنجره دو جداره بدانید | معرفی پنجره دو جداره

تاثیر رگلاژ و جنس پروفیل

نه تنها در مورد علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره، بلکه درمورد رفع این مشکل نیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از پروفیل‌های درجه یک در ساخت پنجره‌های دوجداره می‌تواند تاثیر بسزایی در حل این مشکل داشته باشد. علاوه بر این با رگلاژ پنجره دوجداره می‌توانید از سر و صدای آن بکاهید. به حدی که بذون این مورد نمی‌توان از عایق صوتی استفاده‌ی مورد نظر را داشت.

بهتر است بدانید که تنظیم و عملکرد درست شیشه و یراق آلات سبب می‌شود تا لنگه و فریم به خوبی در هم کیپ شده و با وجود لاستیک‌ها، هیچ گونه درزی برای عبور صدا وجود نداشته باشد.درزگیرهای لاستیکی، فومی و انواع دیگر می‌توانند به مقدار زیادی از ورود هوا و صدا به درون خانه جلوگیری کنند.

ضخامت شیشه و درزگیر کردن آن

درزگیری پنجره دوجداره
درزگیری پنجره دوجداره

شاید بهتر است بدانید که یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که می‌تواند از زوزه کشیدن پنجره‌های دوجداره جلوگیری کند و میزان عبور صدا از آن را کاهش دهد، ضخامت شیشه‌های دوجداره است. به عبارتی هرچه ضخامت شیشه‌های پنجره‌ی دوجداره شما بیشتر باشد، صداها شانس کمتری برای عبور از آن دارند و دیگر شما صدای زوزه‌ای را نخواهید شنید. البته این موضوع را هم بدانید که کارهایی مانند سکوریت کردن شیشه‌ها، رنگ زدن و یا رفلکس کردن آن‌ها نمی‌تواند تاثیر خاصی در عایق بودن پنجره داشته باشد.

البته در برخی از موارد مانند لمینت کردن آن‌ها که سبب می‌شود سر و صدای کمتری به درون خانه نفوذ کند. زیرا لایه‌های متنوعی در میان جداره‌های خارجی شیشه وجود دارد که می‌تواند از زوزه کشیدن پنجره جلوگیری کند. در کنار مواردی که برای علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره ذکر شد، باید بگوییم سفت کردن درزهای پنجره می‌تواند راه حل بهتری برای حل این مشکل باشد.

حتما بخوانید:  معرفی انواع یراق آلات پنجره دوجداره

اضافه کردن موانع در سر راه صداها

درواقع یکی از راه‌های جلوگیری از علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره، اضافه کردن موانعی در مسیر صدا می‌باشد که تغییر و طراحی مجدد لوازم منزل و یا افزودن وسایل جدید می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. برای این کار می‌توانید از سطوح نرم و غیر هموار استفاده کنید تا امواج صوتی را جذب و مانع از انتشار و اکوی صدا در اطراف شود. از طرف دیگر استفاه از سطوح و لوازم صاف و محکم می‌تواند از ورود و خروج صدا از خانه موثر باشد.

بنا به سلیقه‌ی خود می‌توانید پنجره‌ی اتاق خود را با قرار دادن لوازمی همچون کمد، قفسه کتاب و لوازمی مشابه آن مسدود کنید تا صدایی رد و بدل نشود. البته در چنین حالتی قطعا نوری به رون اتاق شما نخواهد تابید و شاید این آزار دهنده باشد.

کلام پایانی

در این مقاله با علت زوزه کشیدن پنجره دوجداره آشنا شدید و دانستید که در چه شرایطی این مشکل به وجود می‌آید. البته این مقدمه‌ای برای جلوگیری از بروز سر و صدا از این پنجره‌ها بود که هر فردی که از این پنجره‌ها استفاده می‌کند باید بداند. درواقع اگر درز شیشه‌ها را به طور کامل بپوشانید و مسدود کنید، دیگر زوز‌ه‌ای به گوش نخواهد رسید و یا صدایی شما را آزار نخواهد داد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *