خرید درب و پنجره دو جداره
اگر شما هم قصد خرید پنجره دو جداره را برای آرامش هرچه بیشتر خود دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید تا قبل از خرید اطلاعات کافی درمورد درب و پنجره دو جداره داشته باشید. شاید برای شما هم سوال باشد که دو جداره بودن آن‌ها به چه صورت است و چه مزایایی را به همراه دارند. به طور کلی باید بگوییم که پنجره دو جداره و درهای دو جداره عایق‌هایی در برابر اصوات گوناگون هستند و به شکل خاصی تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

پنجره دو جداره چیست؟

پنجره دو جداره
پنجره دو جداره
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این پنجره‌ها از دو شیشه‌ی تخت به همراه یک عایق تشکیل شده‌اند که روی قاب‌هایی با جنس‌های گوناگون سوار می‌شوند. فریم اصلی پنجره دو جداره می‌تواند پروفیلی از جنس UPVC یا آلومینیوم باشد. لایه‌ی عایق این نوع پنجره ابتدا از هوا خالی شده و به آن مقداری گاز آرگون، کریپتون و یا زنون تزریق می‌شود. این گازها به مقدار کم استفاده می‌شود و می‌توانند انتقال حرارت بین دو طرف پنجره را از طریق شیشه به حداقل برسانند. گازهای تزریق شده بین دو شیشه را به طور کامل درزگیری می‌کنند تا بیرون نزند. یک نکته‌ی مهم که باید در زمان انتخاب پنجره دو جداره به آن توجه داشته باشید این است که احتمال انتقال حرارت از شیشه بین دو طرف، بسیار کم است و بیشتر این اتفاق از طریق قاب منتقل می‌شود.

اجزاء درب و پنجره دو جداره

درب و پنجره‌های دو جداره از اجزای گوناگونی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:
  • شیشه دو جداره
  • پروفیل‌های قاب ( فریم ) اصلی
  • پروفیل‌های قاب ( فریم ) فرعی
  • یراق آلات
  • پلاستیک‌های درزگیر

شیشه دو جداره

به عبارتی می‌توان گفت که شیشه‌ها بخش اصلی درب و پنجره دو جداره به شمار می‌روند و شامل دو لایه شیشه هستند که با ضخامت‌های گوناگون و با فاصله‌ی 6، 8، 10 و 12 میلی متری از هم قرار می‌گیرند. ضخامت این شیشه‌ها معمولا بین 4، 5 و 6 میلی متر می‌باشد. جنس آن‌ها نیز جنشی مشابه با شیشه‌های تخت ساده ( فلوت ساده ) می‌باشد که در برخی موارد یکی از شیشه‌ها را از جنس رفلکس با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی می‌سازند.
نحوه عایق کردن شیشه‌ی درب و پنجره دو جداره
نحوه عایق کردن شیشه‌ی درب و پنجره دو جداره
نحوه عایق کردن شیشه‌ی درب و پنجره دو جداره
برای این کار ابتدا فضای بین دو شیشه از هوا تخلیه می‌شود و سپس با مقدار کمی گاز آرگون، کریپتون و یا زنون پر می‌کنند تا با تخلیه‌ی هوا از بین شیشه‌ها، آسیبی به جداره‌ها وارد نشود. در نهایت لبه‌ی شیشه‌ها را با استفاده از ماستیک سیلیکونی اکریلیک، درزگیری می‌کنند.

پروفیل‌های قاب اصلی

قاب اصلی، بخشی از پنجره است که شیشه را نگه می‌دارد و نوع باز شدن پنجره توسط این قسمت تعیین می‌شود. پروفایل قاب اصلی درب پنجره دو جداره از جنس‌های گوناگونی مانند آلومینیوم، آهن، چوب، کامپوزیت، فایبرگلاس و یا UPVC تولید می‌شوند. اما در اکثر مواقع به دلیل رسانش گرمایی کم UPVC، از این متریال برای ساخت پنجره دو جداره و درب دو جداره استفاده می‌کنند.

پروفیل‌های قاب فرعی

قاب‌های فرعی که با نام ساب فریم و قاب انتظار نیز شناخته می‌شوند، نوعی قاب است که قبل از نصب پنجره دو جداره نصب می‌شود. در واقع این قاب‌ها، بارهای وارد شده از طرف دیوار به پنجره را تحمل می‌کند. بیشتری باری که همواره به پنجره‌ها وارد می‌شود، بار حاصل از وزن دیوار بالای پنجره است که به مرور زمان سبب می‌شود تا پنجره به راحتی باز و بسته نشود. جنس پروفیل این بخش باید به حدی سخت باشد تا بتواند این بار را تحمل کند. دسترسی آسان و مقاومت بالای قوطی‌های آهنی سبب می‌شود تا گزینه‌ی مناسبی برای ساخت این پنجره‌ها باشند. علاوه بر این باید قبل از اجرای آن به طور کامل با ضد زنگ پوشانده شوند تا در برابر رطوبت هم مقاومت بالایی داشته باشند.

یراق آلات

یراق آلات درب و پنجره دوجداره
یراق آلات درب و پنجره دوجداره
به اجزایی مانند لوللاها، دستگیره‌ها، بست‌ها، بلبرینگ‌ها و … که اجزا و جزئیات پنجره دو جداره به شمار می‌روند، یراق آلات گفته می‌شود. نوع و تعدا بازشوها تاثیر زیادی در انتخاب یراق آلات دارند و با تغییر بازشوها، بخشی از یراق آلات نیز تغییر خواهد کرد.

پلاستیک‌های درزگیر

جهت جلوگیری از انتقال هوا و رطوبت بین دو طرف درب و پنجره دوجداره، درزها را با تکه‌های پلاستیکی، درزگیری می‌کنند. این درزگیرها بین شیشه و قاب و یا بین قسمت‌های مختلف قاب قرار گرفته و در صورت بسته شدن بازشوها، اجازه‌ی انتقال هوا و رطوبت را نخواهد داد.

ویژگی‌های پنجره دو جداره

این پنجره‌ها به دلیل ضخامت شیشه و پروفیل‌های UPVC و آلومینیومی، می‌توانند بهترین عملکرد را در عایق بندی خانه‌ها داشته باشند. بنابراین استفاده از در پنجره دو جداره سبب می‌شود تا شما آسایش بیشتری را داشته باشید. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های این درب و پنجره‌ها پرداخته‌ایم.

عایق حرارتی

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد پنجره دو جداره را برای خانه‌های خود انتخاب می‌کنند این است که بتوانند در فصول تابستان و زمستان، گرما و سرمای مورد نیاز را در محیط خانه حفظ کنند. پنجره دو جداره به دلیل ضخامت پروفیل و شیشه‌ی دو لایه‌ی آن، کمترین حرارت را از خود عبور می‌دهند.

عایق صوتی

استفاده از پنجره‌های دو جداره، یکی از ملزومات در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا است. با این پنجره‌ها، سر و صدای کمتری وارد خانه شده و دیگر صدایی سبب آزار شما نخواهد شد. اگر خانه‌ی شما هم در اطراف اتوبان‌ها و یا مدرسه است، انتخاب درب و پنجره دو جداره می‌تواند از ورود صدا جلوگیری کرده و خانه را عایق کند.

کاهش مصرف انرژی

عایق بندی حرارتی خانه‌ها با استفاده از پنجره‌های دو جداره سبب می‌شود تا میزان انرژی کمتری رد و بدل شود. بنابراین برای گرم یا سرد نگه داشتن خانه نیازی نیست تا انرژِ زیادی مصرف کنید و هزینه‌ی آب، برق و گاز را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

امنیت بالا

اگر قصد دارید که خانه‌ی خود را در برابر سرقت‌ها ایمن کنید، درب و پنجره دو جداره گزینه‌ی مناسبی برای جایگزینی درب و پنجره‌های قدیمی هستند. علاوه بر این در برخی موارد با سکوریت کردن شیشه‌های دو جداره، مقاومت آن‌ها در برابر ضربه‌ی شدید چند برابر خواهد شد.

نکاتی درمورد خرید پنجره دو جداره

در زمان خرید این نوع پنجره‌ها، توجه به برخی از نکات بسیار ضروری است. پس حتما در زمان خرید به موارد زیر توجه داشته باشید:
  1. شیشه‌های پنجره دو جداره باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد و به میزان کافی از گازهای مورد نظر بین آن‌ها تزریق شده باشد.
  2. نصب درب و پنجره دو جداره باید با رعایت اصول لازم صورت بگیرد، زیرا در غیر این صورت انرژی ساختمان هدر خواهد رفت.
  3. یک پنجره دو جداره باید خوب عایق بندی شده باشد تا بتواند آسایش و آرامش را برای ساکنین به ارمغان بیاورد.
  4. یراق آلات این درب و پنجره‌ها باید با توجه به وزن لبنگه‌ها خریداری شوند.
  5. شیشه مورد استفاده در پنجره‌های دو جداره باید صنعتی باشد و شیشه‌هایی که در شیشه بری‌ها یافت می‌شوند مناسب این کار نیستند.
  6. نصب این درب و پنجره‌ها را به نصاب‌های حرفه‌ای بسپارید.
  7. نوع پروفیل مورد استفاده باید با شرایط آب و هوایی منطقه‌ی شما سازگاری داشته باشد و از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

قیمت پنجره دو جداره

قیمت پنجره دو جداره
قیمت پنجره دو جداره
عوامل متعددی می‌تواند در تعین قیمت درب و پنجره‌های دو جداره نقش داشته باشد که به برخی از آن‌ها در این بخش اشاره کرده‌ایم:
  1. هرچه سایز و تعداد پنجره‌ها بزرگ تر بیشتر باشد، قیمت پنجره‌های دو جداره نیز بالا تر خواهد بود.اما برخی تولید کندگان در صورت خرید عمده، تخفیفاتی را نیز در نظر می‌گیرند.
  2. قاب پنجره‌ها از متریالی همچون چوب، آلومینیوم و PVC تولید شده‌اند که از بین آن‌ها UPVC ارزان ترین و رایج ترین قاب است که مقاومت لازم را در شرایط آب و هوایی گوناگون داشته و قیمت بالاتری هم دارد.
  3. مدل درب و پنجره نیز می‌تواند در قیمت آن‌ها تاثیر گذار باشد. طیف‌های گسترده‌ای از انواع درب و پنجره در بازار موجود است که هرکدام قیمت مخصوص به خود را دارد.
  4. هزینه‌ی نصب این پنجره‌ها به صورت جداگانه حساب می‌شود.
  5. جنس و نوع ساخت این درب و پنجره‌ها نیز می‌تواند در تعیین قیمت آن‌ها نقش داشته باشد.
  6. اگر یراق آلات استفاده شده در این درب و پنجره‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد و استانداردهای لازم را داشته باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت.

کلام پایانی

سیوان لند قصد داشت با ارائه‌ی این مقالخ، اطلاعات بیشتری درمورد درب و پنجره دو جداره به شما بدهد. با توجه به افزایش جمعیت و سلوغی هرچه بیشتر شهرها، استفاده از این درب و پنجره‌ها می‌تواند تصمیم معقولانه‌ای باشد. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه جویی کند. پس انتخاب درب و پنجره‌های دو جداره می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.
به این نوشته امتیاز دهید !