بررسی فوم سقفی تیرچه کرومیت و مزایای استفاده از آن


قیمت فوم سقفی

فوم سقفی تیرچه کرومیت، از انواع فوم سقفی است که ابعاد آن برای اجرا در سقف‌های تیرچه کرومیتی مناسب است. فوم‌های سقفی که بلوک‌هایی یونولیتی از جنس پلی استایرن هستند، در اجرای سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که این سقف‌ها ممکن است با تیرچه‌های مختلفی، مثل تیرچه کرومیت، ساخته شده باشند. در این مقاله به بررسی فوم سقفی تیرچه کرومیت خواهیم پرداخت.

فوم سقفی تیرچه کرومیت

فوم سقفی تیرچه کرومیت
امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های اجرای سقف در ایران، به صورت سقف تیرچه بلوک است. در گذشته سقف‌های تیرچه بلوکی را عمدتا با بلوک‌های سیمانی می‌ساختند، اما نقطه ضعف‌های بلوک سیمانی، از جمله وزن زیاد آن، باعث شد که فوم‌های سقفی جایگزین آن‌ها شوند.
فوم‌های سقفی در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و دانسیته‌های آن‌ها نیز متفاوت است. در اجرای هر نوع از سقف‌های تیرچه بلوک، باید با توجه به نوع تیرچه، از بلوک یونولیتی (فوم سقفی) با ابعاد مناسب استفاده کرد. از آن‌جا که ابعاد بلوک به کار رفته برای هر تیرچه متفاوت است، باعث شده که فوم‌ها بر این اساس دسته بندی شوند، که فوم سقفی تیرچه کرومیت یکی از آن‌هاست.

استاندارد ساخت فوم سقفی تیرچه کرومیت

فوم سقفی تیرچه کرومیت ساخته شده در ایران (یا وارداتی) باید با استانداردهای موجود در ایران مطابقت داشته باشند و گواهینامه‌ها و تاییده‌های لازم را دریافت کرده باشند. فوم سقفی تیرچه کرومیت باید استاندارد ملی 11621 و استاندارد اروپایی 13823 را داشته باشد و هم‌چنین آزمون عامل مشتعل منفرد (SBI) را نیز گذرانده باشند.
برای اینکه فوم سقفی تیرچه کرومیت بتواند گواهینامه دریافت کند، باید آزمون‌های نشریه شماره 4 پاییز 1391 سازمان تحقیقات مسکن وزارت راه، مسکن و شهرسازی را بگذرانند. یکی از این آزمون‌ها، آزمون آتش پادی فوم سقفی تیرچه کرومیت است. بر اساس این آزمون فوم سقفی باید در صورت اشتعال کند سوز باشد و شعله ور نشود.
این آزمون از آن جهت اهمیت دارد که در صورت وقوع آتش سوزی در ساختمان، فوم سقفی تیرچه کرومیت مشتعل نشود و از سرایت آتش به قسمت‌های دیگر ساختمان جلوگیری شود و خسارات جانی و مالی به حداقل برسند. فوم سقفی تیرچه کرومیت به جز شعله ور نشدن در مقابل آتش، نباید گازهای سمی نیز متصاعد کند.

مزایای استفاده از فوم سقفی تیرچه کرومیت

مزایای استفاده از فوم سقفی تیرچه کرومیت
همان طور که اشاره کردیم، فوم سقفی بلوک‌های یونولیتی است که از جنس پلی استایرن می‌باشد. این بلوک‌های یونولیتی جایگزین بلوک‌های سیمانی در سقف‌های تیرچه بلوکی شده‌اند و با قرارگیری در میان فضای خالی بین تیرچه‌ها، این فضا را پر می‌کنند. استفاده از فوم سقفی به جای بلوک‌های سیمانی و سفالی مزایایی متعددی را به همراه دارد.
فوم سقفی تیرچه کرومیت ابعاد بزرگ‌تری نسبت به بلوک‌های سیمانی و سفالی دارد و در نتیجه در صورت اجرای سقف تیرچه بلوک با این فوم‌ها، در مقایسه با بلوک، به تعداد کمتری فوم احتیاج خواهیم داشت. این مورد در کنار مناسب بودن قیمت فوم سقفی، به‌علاوه‌ی عدم نیاز به نیروی متخصص برای اجرای سقف و بالا بودن سرعت اجرا به خاطر وزن سبک و ابعاد بزرگ، باعث شده که هزینه ساخت کمتر شود.
از دیگر مزایا استفاده از فوم سقفی تیرچه کرومیت به جای بلوک سفالی می‌توان به این مورد اشاره کرد که چون وسط بلوک‌های سیمانی‌ خالی است، برای بتن ریزی سقف به مقدار زیادی بتن نیاز است. اما توخالی نبودن فوم‌های سقفی و ساختار ویژه آن‌ها باعث شده که به میزان کمتری بتن برای سقف احتیاج باشد.
مورد دیگر را می‌توان وزن بسیار سبک فوم سقفی تیرچه کرومیت دانست. فوم‌های سقفی از 98% هوا و 2% گرانول پلی استایرن تشکیل شده که همین امر دلیل وزن سبک آن است. وزن سبک این فوم سقفی در کنار نیاز بتن کمتر در سقف باعث شده که وزن ساختمان ساخته شده با فوم سقفی بسیار کمتر از ساختمانی باشد که در سقف آن بلوک سیمانی به کار رفته.

ابعاد و دانسیته فوم سقفی تیرچه کرومیت

یونولیت تیرچه کرومیت
گفتیم نکته‌ای که باعث تمایز فوم سقفی تیرچه کرومیت از دیگر تیرچه‌ها، مثل تیرچه بتنی، می‌شود، ابعاد آن است. ابعاد متداول فومی که برای سقف تیرچه کرومیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، برابر  است با طول 100 یا 200 سانتی‌متر، عرض 65 سانتی‌متر و ارتفاع 20 یا 25 سانتی‌متر.
به جر ابعاد فوم سقفی تیرچه کرومیت باید به دانسیته آن نیز توجه کرد. دانسیته یا چگالی برابر است با جرم واحد حجم. بهتر است چگالی بلوک یونولیتی که برای سقف به کار می‌رود برابر با 7-8 باشد. استفاده از فوم با چگالی پایین‌تر مصرف بتن را بالاتر می‌برد. این کار هم‌چنین باعث می‌شود که خاصیت عایق بودن حرارت و صوت در فوم کاهش پیدا کند.

کلام پایانی

فوم سقفی تیرچه کرومیت از مصالحی است که در اجرای سقف تیرچه بلوک به عنوان پر کننده فضای بین تیرچه‌های کرومیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فوم‌های سقفی، جایگزین بلوک‌های سیمانی شده‌اند که پیش‌تر در این نوع سقف‌ها به کار می‌رفتند. البته امروزه مصالح دیگری هم به عنوان جایگزین فوم سقفی وجود دارد. اما هم‌چنان فوم سقفی به عنوان مصالح محبوب در سقف‌های تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تفاوت فوم سقفی تیرچه کرومیت با دیگر تیرچه‌ها، در ابعاد فوم است. فوم سقفی که برای  تیرچه کرومیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا در ابعاد 100*65*20، 100*65*25، 200*65*20 و 200*65*25 است. که بهتر است دانسیته آن‌ها از 7 پایین‌تر نشود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *