معرفی فوم سقفی: کاربرد و ویژگی‌ها + تعداد فوم مورد نیاز برای سقف


قیمت فوم سقفی

فوم سقفی، پانلی از جنس پلی استایرن (ترکیبی هیدروکربنی) است که از آن در ساخت سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود. استفاده از این فوم در مقایسه با دیگر مصالح، باعث می‌شود که در عین حفظ مقاومت، وزن سازه تا حد زیادی کاهش پیدا کند. این مصالح هم‌چنین به عنوان عایقی خوب برای سقف شناخته می‌شوند. در ادامه این مقاله به معرفی فوم سقفی، کاربرد و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

فوم سقفی چیست؟

فوم سقفی چیست
فوم سقفی از ماده‌ای به نام پلی استایرن که یک نوع پلیمر به رنگ سفید است ساخته می‌شود. این ماده در حقیقت ترکیبی هیدروکربنی است و جزو فراورده‌های نفت و گازی به شمار می‌رود. فوم سقفی که در حقیقت نوعی از یونولیت‌های ساختمانی به شمار می‌رود، عایق خوبی در برابر صدا و حرارت است و در برابر آتش نیز مقاومت خوبی دارد.
یونولیت را اولین بار آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم و برای ساختن سازه‌های شناور روی آب تولید کردند. اما ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث ورودش به صنعت ساخت و ساز شد. یونولیت‌های ساختمانی را در کل به دو گروه سقفی و دیواری تقسیم می‌کنند که فوم سقفی نام دیگر همان یونولیت سقفی است.
برای ساخت فوم‌های سقفی، پلی استایرن را درون قالب‌های مخصوص می‌ریزند و پس از انجام فرایندهایی خاص پتروشیمی، پلی استایرن منبسط، و فوم سقفی حاصل می‌شود. چون مواد اولیه سازنده آن وزن بسیار کمی دارند، خود فوم سقفی نیز بسیار سبک است. که البته این مصالح با ابعاد و دانسیته‌های متفاوتی تولید و روانه بازار می‌شود.

کاربرد فوم سقفی

از فوم سقفی در ساخت سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود. از آن‌جا که سبک سازی سازه‌ها موضوعی است که امروزه بر آن تاکید زیادی می‌شود، باید در ساختمان از مصالحی استفاده شود که در عین حفظ استقامت سازه، باعث سبکی وزن آن‌ شود. از آن جا که سقف سازه یکی از قسمت‌های بسیار مهم آن است و وزن سقف، قسمت بزرگی از وزن کل بنا را تشکیل می‌دهد، سبک سازی آن در اولویت قرار دارد.
فوم سقفی یکی از بهترین مصالحی است که می‌توان برای اجرای سقف از آن استفاده کرد تا وزن سازه به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند. این فوم‌ها در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند و به خاطر ساختاری که دارند هم می‌توانند بارهای جانبی را به خوبی تحمل کنند و هم عایق خوبی در برابر صدا، رطوبت هستند و در برابر آتش سوزی هم مقاومت دارند.

ویژگی‌ها و مزایای فوم سقفی

مزایای فوم سقفی

  • وزن اندکی دارد.
  • استحکام آن بالا است.
  • در برابر حرارت، برودت، صوت و رطوبت مانند عایق عمل می‌کند.
  • عایق بودن آن باعث مصرف کمتر انرژی می‌شود.
  • برای محیط زیست مضر نیست و قابل بازیافت است.
  • قیمت فوم سقفی به خاطر اندازه‌ای که دارد بسیار باصرفه است.
  • اجرای آن است و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.
  • به قالب بندی کمتری نیاز دارد.
  • ضایعات و پرتی ندارد.
  • به خاطر وزن سبکش جابه‌جایی آن آسان است.
  • ابعاد بزرگ آن باعث می‌شود که به بتن و تیرچه کمتری نیاز داشته باشد.
  • به رابیتس کاری نیازی ندارد.
  • چون وزن کمی دارد، در هنگام بروز حوادثی مثل زلزله، آسیب کمتری به سازه می‌زند.
  • در هنگام آتش سوزی شعله ور نمی‌شود و از پخش شدن آتش جلوگیری می‌کند.

ابعاد استاندارد فوم سقفی

در حالت کلی، فوم‌های سقفی قابلیت برش پذیری خوبی دارند و می‌توان در صورت نیاز، آن‌ها را به راحتی برش زد و یا در اندازه‌ای خاص تولید کرد. اما فوم سقفی ابعاد استانداردی دارد؛ که بسته به این که در چه نوع سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، سایز آن‌ها فرق می‌کند.

  • فوم حفره دار طول 110، ارتفاع 50 و عرض 25 سانتی‌متر دارد.
  • فوم پیش تنیده طول 200، ارتفاع 15 و عرض 50 سانتی‌متر دارد.
  • فوم تیرچه بتنی 200، ارتفاع 20 یا 25 و عرض 50 سانتی‌متر دارد.
  • فوم تیرچه کرومیت طول 100 تا 200، ارتفاع 20 یا 25 و عرض 65 سانتی‌متر دارد.

وزن استاندارد فوم سقفی

وزن استاندارد فوم سقفی بر اساس دانسیته یا چگالی آن مشخص می‌شود و معمولا بین 7 تا 8 کیلوگرم بر مترمربع است؛ که وزن استاندارد فوم با در نظر گرفتن این دانسیته، بین 10 تا 12 کیلوگرم است. دانسیته به معنای وزن در واحد حجم می‌باشد. برای مثال وقتی می‌گوییم دانسیته فوم سقفی 7 است، یعنی یک متر مکعب از آن، وزنی برابر با 7 کیلوگرم دارد. نکته حائز اهمیت این است که فوم با دانسیته زیر 7 برای سقف مناسب نیست.

تعداد فوم سقفی مورد نیاز برای سقف

تعداد فوم سقفی
برای محاسبه تعداد فوم مورد نیاز برای اجرای سقف، می‌توان متراژ زیربنا را در ضریب 0.68 ضرب کرد. برای مثال اگر متراژ زیربنا 400 متر مربع باشد، از ضرب 400 در 0.68 عدد 272 به دست می‌آید، یعنی برای متراژ سقف 400 متر مربع به 272 عدد فوم سقفی 200 در 50 نیاز است. البته باز هم بهتر است که در مورد رقم دقیق آن با آرماتوربند مشورت کرد.

جمع بندی

فوم سقفی یکی از مصالح مورد استفاده برای اجرای سقف ساختمان است. این فوم بقه دلیل ابعاد بزرگ و وزن سبکی که دارد، نسبت به سایر مصالح برتری‌هایی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به کاهش وزن سازه اشاره کرد. این فوم‌ها هم‌چنین عایق بسیار خوبی در برابر صدا و برودت و حرارت هستند و علاوه بر آن، در هنگام آتش سوزی شعله ور نمی‌شوند و از نفوذ گسترده آتش جلوگیری می‌کنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *