ابعاد بلوک سیمانی چقدر است؟ بررسی اندازه بلوک سیمانی سقفی و دیواری


قیمت بلوک

ابعاد بلوک سیمانی که برای دیوارچینی و تیغه‌چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر متفاوت است. هر سایز از بلوک در جای خاصی کاربرد دارد. اما به طور کلی ابعاد استانداردی برای این بلوک‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم و ابعاد بلوک سیمانی سقفی و دیواری را مرور می‌کنیم.

ابعاد بلوک سیمانی

بلوک سیمانی یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی هستند. از این بلوک‌ها می‌توان هم در ساخت سقف و هم دیوارها و تیغه‌های ساختمان استفاده کرد. این بلوک‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند. هم‌چنین اندازه بلوک سیمانی نیز بر کاربرد آن تاثیر دارد. برای مثال می‌توان از ساخت باربیکیو با بلوک سیمانی گرفته تا تیغه چینی داخلی را با اندازه‌های مختلف آن انجام داد.
ابعاد بلوک سیمانی که برای دیوارچینی و تیغه‌چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند با یکدیگر متفاوت است.
اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ابعاد استانداردی برای بلوک‌ها وجود دارد و آن‌ها معمولا بر اساس همان ابعاد تولید می‌شوند. به طور استاندارد ابعاد بلوک سیمانی عبارت است از طول و ارتفاعی به اندازه 20*40 و ضخامت‌هایی متنوع از 7 تا 40 سانتی‌متر. که در اصل همین ضخامت است که بر قیمت بلوک تاثیر می‌گذارد و محل استفاده از آن را هم مشخص می‌کند.
نکته دیگری که در مورد ابعاد بلوک سیمانی وجود دارد این است که اندازه بلوک سیمانی بر وزن آن هم تاثیر می‌گذارد. با فرض ثابت بودن نوع بلوک، هر چه ابعاد آن بیشتر شود، وزن بلوک هم بیشتر می‌شود.

ابعاد بلوک سیمانی 10

این بلوک‌های سیمانی دارای اندازه‌های 10*20*40 هستند. به خاطر ضخامت باریک بلوک 10، از آن ها در ساخت دیوارهای داخلی غیرباربر استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از بلوک سیمانی با این ابعاد در اجرای دیوارهای بین اتاق خواب‌ها و پذیرایی است.
به خاطر ضخامت باریک بلوک 10، از آن ها در ساخت دیوارهای داخلی غیرباربر استفاده می‌شود.

حتما بخوانید:  پودر بندکشی ویترا چیست؟ | هر آنچه از پودر بندکشی رنگی باید بدانید

ابعاد بلوک سیمانی 20

ابعاد 20*20*40 ابعاد استاندارد برای بلوک سیمانی به شمار می‌رود و بیشترین استفاده را در ساختمان‌سازی دارند.

ابعاد بلوک سیمانی سقفی

به طور استاندارد ابعاد بلوک سیمانی سقفی 20*20*40 است.
یکی از کاربردهای بلوک‌ سیمانی، استفاده از آن‌ها برای اجرای سقف‌های تیرچه بلوک بود. اما امروزه با روی کار آمدن مصالح بهینه‌تر، کمتر از بلوک سیمانی برای اجرای سقف استفاده می‌شود. به طور استاندارد ابعاد بلوک سیمانی سقفی 20*20*40 است. بلوک‌هایی که ضخامت کمتر دارند (5 تا 20 سانتی‌متر) برای اجرای دیوار به کار می‌روند.

ابعاد بلوک سیمانی دیواری

بلوک‌های سیمانی که برای ساخت دیوار به کار گرفته می‌شوند، در ابعاد مختلفی هستند. در واقع بسته به اندازه بلوک سیمانی، از آن در اجرای دیوارها و تیغه‌های بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌کنند.

جمع بندی

انواع بلوک سیمانی در ابعاد گوناگونی تولید می‌شود. به طور معمول طول و ارتفاع بلوک‌های سیمانی 20*40 است و این عرض آن‌ها است که با یکدیگر تفاوت دارد. از پراستفاده‌ترین اندازه بلوک سیمانی می‌توان به بلوک‌های 10، 15 و 20 اشاره کرد. که از آن‌ها برای دیوارچینی در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *