بررسی تفاوت های سیپورکس و هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

شاید شما هم اسم بلوک سیپورکس و هبلکس را شنیده باشید و ندانید که آیا این دو بلوک یکی هستند یا با هم تفاوت دارند؟ در اصل باید بگوییم که سیپورکس و هبلکس هر دو نام برند هستند، و ماهیت بلوک‌های ساخته شده توسط آن‌ها یکی است. علیرغم یکی بودن این دو بلوک، به خاطر متفاوت بودن برندهایشان تفاوت اندکی با هم دارند که سیوان لند در این مقاله قصد دارد که به تفاوت سیپورکس و هبلکس بپردازد تا شما بتوانید راحت تر برای خرید هرکدام تصمیم بگیرید.

تفاوت بلوک سیپورکس و هبلکس

سیپورکس و هبلکس
سیپورکس و هبلکس

برای درک تفاوت‌های بین سیپورکس و هبلکس ابتدا باید هرکدام از آن‌ها را به طور جداگانه بشناسیم تا بتوانید درمورد تفاوت‌های آن‌ها تصمیم بگیریم. در ادامه ابتدا به طور جداگانه هرکدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد تا در نهایت به تفاوت‌های آن‌ها پی ببریم. علاوه بر این سیوان لند در یک مقاله به صورت جداگانه به بررسی و مقایسه‌ی بلوک لیکا و هبلکس پرداخته که می‌توانید با مراجعه به آن، اطلاعات دقیق و کاملی از دو بلوک به دست آورید.

بلوک هبلکس چیست؟

همانطور که گفته شد، مهم ترین چیز برای درک تفاوت سیپورکس و هبلکس شناخت ماهیت هرکدام از آن‌ها است. در واقع بلوک‌های هبلکس به آن دسته از بلوک‌ها گفته می‌شود که معمولا با نام بلوک aac شناخته شده و بارز ترین ویژگی آن‌ها وزن کمشان است. این دسته از بلوک‌ها حدود یک قرن پیش و برای اولین بار در اروپا تولید شدند. البته نمونه‌های از بلوک هبلکس نیز در آسیای خاورمیانه تولید می‌شدند که با این بلوک‌ها تفاوت داشتند. به این صورت که بلوک‌های تولید شده در اروپا تنها از دو ماده‌ی معدنی تشکیل نمی‌شدند بلکه برای ساخت آن‌ها از ترکیبات گوناگونی مانند سیمان، ماسه، پودر آلومینیوم، سیلیس و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شد.
علاوه بر آن، این مواد در فرآیند ساخت هوادهی می‌شدند و این کار سبب می‌شد تا وزن آن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. یکی دیگر از ویژگی‌های بلوک هبلکس این بود که به دلیل مواد به کار رفته و ساختار آن، در برابر ضربات مختلف، انتقال صدا، حرارت و دیگر موارد مشابه، مقاومت فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. این بلوک‌ها را می‌توان با چسب هبلکس اجرا کرد. این همان موضوعی است که سبب شده تقاضا برای خرید بلوک هبلکس روز به روز افزایش یابد. با مروز زمان دسته‌ای دیگر از بلوک‌های سبک به نام سیپورکس پا به عرصه گذاشتند و به یک رقیب جدید برای هبلکس‌ها تبدیل شدند.

حتما بخوانید:  ضد یخ بتن چیست؟ | عملکرد، مزایا و معایب ضد یخ بتن

بلوک سیپورکس چیست؟

محبوبیت زیاد بلوک‌های سبک سبب شد تا شرکت‌های زیادی به تولید آن روی بیاورند. به طوری که در حال حاضر بیش از 100 کشور دنیا از بلوک‌های سبک استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، نسبت به ساخت آن اقدام کرده‌اند. همین محبوبیت سبب شد تا نوع جدیدی از بلوک‌های سبک به نام سیپورکس نیز تولید و روانه‌ی بازار شوند. این نوع بلوک‌های سفید، شباهت زیادی به بلوک هبلکس دارند و حتی در برخی موارد با بلوک هبلکس اشتباه گرفته می‌شوند. برای ساخت این مصالح نیز همچون بلوک هبلکس از سیمان، ماسه، پودر سیلیس، آب و ترکیبات معدنی دیگر استفاده می‌شود.
البته بهتر است بدانید که اروپاییان در گذشته به جای سیلیس از خاکستر زغال استفاده می‌کردند. اما فرمولاسیون ساخت این بلوک‌ها طی سال‌های اخیر دچار تغییراتی شده که محصول نهایی توانسته سازگاری بیشتری با شرایط کنونی داشته یاشد. این همان دلیلی است که سبب شده تا بلوک سیپورکس نفوذ بیشتری را در بین ساختمان سازها داشته باشد. برخی از ویژگی‌های بلوک سیپورکس اعم از عایق حرارتی، عایق صوت، مقاومت فیزیکی بالا، وزن کم و … شبیه به بلوک هبلکس می‌باشد.
اما تفات در نام این بلوک‌ها در برخی موارد می‌تواند افراد را گیج و سردرگم کند. به همین دلیل است که اغلب افراد به دنبال یافتن تفاوت سیپورکس و هبلکس هستند. به طور کلی باید بگوییم که این دو بلوک تفاوت آنچنانی با هم ندارند اما در پاره‌ای از جزئیات می‌توانند با هم متفاوت باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه‌ی مراحل ساخت سیپورکس و هبلکس

شاید یکی از تفاوت‌های بین سیپورکس و هبلکس، مراحل ساخت آن‌ها باشد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید:  آشنایی 0 تا 100 با چسب بلوک و مقایسه آن با ملات ماسه سیمان

مراحل ساخت سیپورکس

سیپورکس
سیپورکس

در مرحله‌ی اول ساخت بلوک سیپورکس، سیلیس (سیلیسیم دی اکسید یا سیلیس با فرمول شیمیایی SIO) را با آب مخلوط کرده تا ساختاری شبیه به گل در این مخلوط تولید شود. در مرحله‌ی بعد نوبت این است که آهک و سیمان خشک را به آن اضافه کنند و ماده‌ی نهایی باید از لحاظ غلظت، نه زیاد خشک و نه زیاد رقیق باشد. بهتر است بدانید که همه‌ی موارد استفاده شده در ساخت سیپورکس، طبیعی، معدنی و تجدید پذیر هستند. در مرحله‌ی بعد نوبت به آن می‌رسد که با استفاده از مخلوط بدست آمده، عمل قالب گیری صورت بگیرد.
برای این کار قالب‌ها را تا نیمه پر کرده و سپس آن‌ها را هوادهی می‌کنند و با فعل و انفعالات به وجود آمده سبب تولید حباب هوا خواهند شد. کاری که باید در این مرحله انجام دهید تا از صعود حباب‌ها به سطح آب جلوگیری شود، این است که با به کارگیری تجهیزات و مراقبت‌های تخصصی از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید. این فرایند در دمای 70+ درجه‌ی سانتی گراد رخ می‌دهد.
پس از گذشت از این مرحله نوبت آن است که قالب‌ها را برای برش به بخش‌های دیگری انتقال دهند و آن‌ها را برساس نیاز مشتری، برش دهند. شرایط محیطی برای ساخت بلوک سیپورکس، دمای 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر می‌باشد که حتما باید رعایت شود. با رعایت این عوامل و استاندارها در نهایت به یک محصول باکیفیت، امن، عایق و محکم خواهید رسید.

مراحل ساخت هبلکس

بهتر است بدانید که مراحل ساخت سیپورکس و هبلکس دقیقا شبیه به یکدیگر است. تمام مراحلی که در بخش ساخت سیپورکس گفته شد، برای هبلکس نیز اتفاق می‌افتد. در واقع تفاوت هبلکس و سیپورکس با یکدیگر تنها در نام برند آن‌ها است و از لحاظ ساخت و ملات دقیقا شبیه به یکدیگر هستند و همان مزایا و معایب بلوک هبلکس را، بلوک سیپورکس نیز دراد.

تنها تفاوت سیپورکس و هبلکس

همانطور که گفته شد، بلوک سیپورکس و هبلکس هیچ تفاوتی در نوع ساخت و متریال به کار رفته در آن‌ها ندارند و تنها عاملی که توانسته آن‌ها را از هم جدا کند، برند این بلوک‌ها است. حدود یک قرن از ساخت بلوک هبلکس می‌گذرد و در این مدت شرکت‌ها و برندهای مختلفی با استفاده از کشف فرمولاسیون تولید آن، بلوک هبلکس را ساخته و روانه بازار کرده‌اند. از طرفی هرکدام از آن‌ها فرمولاسیون و دستگاه منحصر به فرد برای ساخت این محصول را دارند. سیپورکس و هبلکس، 2 برند محبوب بلوک‌های سبک هستند که در ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.
علاوه بر این، تفاوت در شرکت تولید کننده‌ی این دو بلوک نیز از دیگر تفاوت آن‌ها به شمار می‌رود. هریک از این برندها توسط کارخانه‌ها و شرکت‌های گوناگونی تولید می‌شود که با استانداردها و دستورالعمل‌های خاص خود اقدام به ساخت این محصولات می‌کنند. به عنوان مثال تفاوت در بسته بندی، قیمت تمام شده، نحوه حمل و نقل، شکل ساختاری و … می‌تواند از جمله محصولات تولید شده توسط شرکت‌های مختلف باشد. بر همین اساس هر شرکت با توجه به نیروی کار و تناژ تولید خود، قیمت متفاوتی برای بلوک‌های هبلکس و سیپورکس خود دارد.

حتما بخوانید:  قرارداد بتن ریزی ساختمان + نمونه قرارداد پیمانکاری بتن ریزی

مقایسه‌ی قیمت سیپورکس و هبلکس

مقایسه‌ی قیمت سیپورکس و هبلکس
مقایسه‌ی قیمت سیپورکس و هبلکس

تفاوت در قیمت سیپورکس و هبلکس را می‌توان به یکی از تمایزات سیپورکس و هبلکس نسبت داد. از آنجایی که هرکدام از این بلوک‌ها توسط برند یا شرکت خاصی تولید می‌شوند، به طبع دارای قیمت متفاوتی خواهند بود. برای مثال ممکن است یک کارخانه از تعداد نیروی کمتری برای تولید این بلوک‌ها استفاده کرده باشد و یا امکانات و تجهیزات پیشرفته تری را به کار گرفته باشد که همه‌ی این‌ها دست به دست هم داده و میتوانند در نوسان قیمت این دو بلوک تاثیر گذار باشند.

کلام پایانی

سیپورکس و هبلکس را می‌توان از آن دسته مصالح نوینی دانست که در کدت کمی توانستند محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کنند. اما با روی کار آمدن بلوک‌های سیپورکس بسیاری از افراد سردرگم شدند که این دو بلوک چه تفاوتی با هم دارند؟ کدام یک از آن‌ها و برای چه کاربردی بهتر هستند؟ سیوان لند در این مقاله به طول کامل این دو بلوک را مقایسه کرده و به این سوال شما پاسخ داده. البته سیوان لند در مقاله‌های دیگری به این که هبلکس بهتر است یا سفال نیز پرداخته که می‌توانید به آن مراجعه کرده و آن را بخوانید.

به این نوشته امتیاز دهید !
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

1 دیدگاه دربارهٔ «بررسی تفاوت های سیپورکس و هبلکس»

  1. ولی اله داریوش

    سرکار خانم مریم صالح پور
    درود
    شما در مقاله “مقایسه بلوک هبلکس و سفال” نوشتید از بلوک هبلکس در مناطق مرطوب استفاده نکنید بلکه از سفال استفاده کنید. پرسش آیا هنوز هم بلوک هبلکس قابل استفاده در شمال ایران/گیلان نیست یا ممکن است تغییراتی در فرمولاسیون آن ایجاد کرده باشند که قابل استفاده باشد؟
    لطفا اگر برای شما مقدور هست تماس بگیرید. سپاس
    ولی اله داریوش-لاهیجان-شماره تماس 09123822570

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه سیپورکس و هبلکس
آخرین مطالب
پیمایش به بالا