برای سقف بلوک بهتر است یا فوم ؟ مقایسه بلوک و یونولیت


قیمت فوم سقفی

با توجه به اینکه فوم‌های سقفی تقریبا از مصالح نوین صنعت ساختمان به شمار می‌روند، هنوز هم برای بسیاری از فعالان صنعت ساختمان این سوال وجود دارد که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم؟ در این مقاله قصد داریم در راستای پاسخ‌گویی به این سوال، به مقایسه بلوک و یونولیت بپردازیم.

برای سقف بلوک بهتر است یا فوم؟

برای سقف بلوک بهتر است یا فوم
اجرای سقف تیرچه بلوک، متداول‌ترین روش اجرای سقف در ایران می‌باشد. در ابتدای امر در سقف‌های تیرچه بلوک از بلوک‌های سیمانی (یا گاها سفالی) استفاده می‌شد. اما در حدود دو دهه گذشته، فوم سقفی به عنوان جایگزینی برای بلوک‌ها معرفی شدند.
فوم‌ها یا یونولیت‌های سقفی بسیاری از مشکلات استفاده از بلوک‌های سیمانی، مثل وزن سنگین و عدم مقاومت آن‌ها در برابر آتش را برطرف کردند و به سرعت طرفداران زیادی پیدا کردند. اما از طرفی دیگر شک و شبهاتی در مورد آن‌ها وجود داشت که باعث می‌شد برخی نتوانند درست تصمیم بگیرند که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم. با مقایسه‌ای که در این مقاله انجام داده‌ایم، شما قادر خواهید بود در نهایت خودتان نتیجه‌گیری کنید.

اجرای اقتصادی دهانه‌های بلند

سقف‌های تیرچه بلوکی که با فوم سقفی ساخته می‌شوند، از تیرچه‌هایی موازی تشکیل شده‌اند و یک دال سقفی در بالای آن‌ها قرار می‌گیرد که به صورت درجا آرماتوربندی و بتن‌ریزی می‌شود. در نتیجه سقف‌های ساخته شده با فوم، نسبت به سقف‌های بلوکی صلبیت و مقاومت بیشتری داشته باشند.
همین امر هم باعث می‌شود که فوم‌های سقفی برای دهانه‌های بلندتر مناسب‌تر باشند. مقایسه بلوک و یونولیت از این جهت، سقف‌های بلوکی یک طرفه حساب می‌شوند و تنها مناسب دهانه‌های کوتاه هستند. در نتیجه برای دهانه‌های بلند سقف بلوک بهتر است تا فوم و با استفاده از فوم می‌توان ستون‌های اضافی را حذف کرد.

حذف تیرهای میانی

در سقف‌های بلوک سیمانی باید از دهانه‌های قاب خمشی استفاده کرد. ستون‌ها و تیرهای قاب خمشی به عنوان تکیه گاه عمل می‌کنند و بارهای سقف را مهار و منتقل می‌کنند. در مقابل، در سقف‌های تیرچه بلوکی که از فوم استفاده می‌شود،‌ سقف به صورت دال تخت بتنی است و می‌توان تیرهای میانی را حذف کرد. حذف کردن این تیرها باعث می‌شود که ارتفاع مفید طبقات بیشتر شود، ارتفاع خاکبرداری کمتر شود و بتوان تاسیسات را هم راحت‌تر اجرا کرد.

حذف ارتعاش سقف

مقایسه بلوک و فوم
یکی از مشکلاتی که در مقایسه بلوک و یونولیت با آن مواجه می‌شویم این است که در سقف‌هایی که بلوک کار می‌شود، با راه رفتن ساکنین طبقات بالایی، سقف دچار لرزش می‌شود. صلبیت ناکافی سقف تیرچه بلوک یکی از دلایل این امر است. استفاده از فوم سقفی با دانسیته مناسب می‌تواند این مشکل را حل کند.

عدم انتقال صوت

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر این که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم، قابلیت عایق بودن در برابر صوت است. ساختار ویژه یونولیت‌ها و وجود حفره در آن‌ها باعث می‌شود که به عنوان عایقی خوب در برابر صوت عمل کنند.

حذف تیرچه پیش ساخته

چون برای استفاده از فوم سقفی می‌توان از آرماتور درجا استفاده کرد و در کار گذاری آرماتور محدودیتی وجود ندارد، دیگر ضرورتی به استفاده از تیرچه پیش ساخته وجود ندارد. این ویژگی باعث می‌شود که در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

کاهش بار مرده ساختمان

از آن جا که وزن فوم سقفی در مقایسه با بلوک‌های سیمانی بسیار کمتر است، استفاده از آن‌ها باعث کاهش وزن کلی ساختمان و بار مرده آن می‌شود. دیگر مزیتی که وزن سبک فوم‌های سقفی دارد، این است که در هنگام بروز حوادثی همچون زلزله و تخریب سقف در اثر آن، چون فوم سبک است، خسارت کمتری نسبت به بلوک سیمانی به بار می‌آورد.

سرعت و سهولت اجرا

در مقایسه بلوک و یونولیت، چون ابعاد فوم سقفی بزرگ‌تر از بلوک سیمانی است، سرعت اجرای کار بالا می‌رود. ابعاد بزرگ‌تر در کنار وزن کمتر، باعث می‌شود که قالب چینی سقف برای کارگران بسیار راحت‌تر باشد و با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

عدم شعله‌ور شدن

یکی دیگر از مواردی که در تصمیم گیری برای این که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم تاثیر می‌گذارد، عدم شعله ور شدن و جلوگیری از گسترش آتش توسط فوم‌های سقفی است. در پی بخشنامه‌ای که توسط معاونت شهرسازی و معماری تهران صادر شد، تنها استفاده از یونولیت‌هایی برای سقف مجاز است که کند سوز و خود خاموش شونده باشند.
این یونولیت‌ها از گسترش آتش به نقاط دیگر ساختمان جلوگیری می‌کنند و در صورت وقوع آتش سوزی، شعله‌های آتش را در خود خفه و خاموش می‌کنند. استفاده از یونولیت‌هایی که چنین خاصیتی ندارند و در آزمایش SBI رد شده‌اند، مجاز نمی‌باشد.

دیگر موارد مهم در مقایسه بلوک و یونولیت

مقایسه بلوک و یونولیت
یکی دیگر از مشکلاتی که استفاده از بلوک سیمانی در اجرای سقف تیرچه بلوک به دنبال دارد این است که بلوک‌های سیمانی آب بتن را به خود جذب می‌کنند و بتن قبل از انجام کامل ویبره، شروع به سفت شدن می‌کند. نتیجه این امر به اصطلاح کرمو شدن بتن است.
مورد دیگر نیز تشکیل درز سرد در سقف‌های بلوکی می‌باشد. در سقف‌های تیرچه بلوکی چون از تیرچه‌های پیش ساخته استفاده می‌شود، بعد از بتن ریزی درز سردی مابین پاشنه تیرچه و بتن سقف ایجاد می‌شود. اما چون در صورت استفاده از فوم می‌توان تیرچه را درجا اجرا کرد، بتن کاملا یکپارچه خواهد بود.

نتیجه گیری

با نگاهی به مطالب بالا می‌توان به راحتی نتیجه گرفت که برای سقف بلوک بهتر است یا فوم. استفاده از فوم سقفی بسیار از مشکلات بلوک‌های سیمانی را برطرف نموده و یونولیت‌ها مصالح بسیار خوبی برای سقف‌های تیرچه بلوک به شمار می‌روند. البته نکته حائز اهمیت این است که فوم سقفی مورد استفاده حتما باید استانداردهای لازم را داشته باشد و آزمایش‌هارا با موفقیت پشت سر گذاشته باشد.
لازم به ذکر است که چون فوم‌ها حتما باید از استاندار خاصی برخوردار باشند و در صورت استفاده از فوم‌های نامرغوب احتمال وقوع خطرات و مشکلات عدیدی وجود دارد، مصالح دیگری هم به عنوان قالب جایگزین فوم سقفی وجود دارند. با این حال در صورت خرید یونولیت سقفی از سیوان لند می‌توانید خاطر جمع باشید که فوم‌های شما از کیفیت بالا برخوردار هستند و استانداردهای لازم را دارند.

1.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه در “برای سقف بلوک بهتر است یا فوم ؟ مقایسه بلوک و یونولیت

  1. سعید میگوید:

    ۱) بلوک از پیچش تیرچه ها جلوگیری میکنه
    ۲) بلوک پرلیتی کاملا عایق صوت و حرارته
    ۳) بتن مصرفی روی سقف تیرچه و فوم بیشتر از تیرچه بلوک هستش
    ۴) جهت گچ کاری اصولی زیر فوم بایستی حتما از توری مرغی استفاده بشه
    ۵) با احتساب بتن مصرفی و گچ بیشتر زیر سقف بعلت استفاده از راویز وزن سقف تفاوت چندانی با بلوک نخواهد داشت حتی شاید سنگینتر با هزینه بیشتر روی دست سازنده
    ۶) اسپیسر زیر حرارتی به داخل فوم فرو میره و میلگرد حرارتی رو هم بعد از بتن ریزی بعلت عدم تحمل فشار با خودش پایین میبره که باعث عدم کارایی میلگرد حرارتی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *