فرغون و اجزاء تشکیل دهنده آن به صورت کامل

فرغون وسیله ای است برای جابجایی و حمل مصالح ساختمانی و برای جابجایی حجم عظیمی از آجر و یا سیمان کاربرد دارد. این وسایل معمولا از یک چرخ و یک بدنه برای جاگیری بار تشکیل می‌شوند. مزیت استفاده از این وسایل این است که کارگر نیازی نیست آجر‌ها را دست به دست کند یا مسافت طولانی آن را بر دوش بکشد یا به طریقی آن را حمل کند، بلکه آجرها را داخل اتاق آن قرار داده و آن را هل می‌دهد تا حرکت کند. مزیت اصلی آن راحتی در حمل بار است.

 

انواع فرغون

فرغون
فرغون

فرغون‌ها با توجه به نوع و کاربردشان داری انواع مختلفی از موارد زیر می‌باشند:

  •  لوله ای
  • پروفیلی
  • لوله ای/پروفیلی بالابردار
  • کشاورزی
  • بنزینی

همچنین آن‌ها دارای اتصالات پیچ و مهره‌ای ، اتصالات جوشی و پیچ مهره‌ای است.

اجزاء فرغون:

  • جعبه ( اتاق )
  • شاسی ( استخوان بندی )
  • تسمه، نبشی، میلگرد، واشر (اجزاء نامبرده اتصالاتی جهت بالا بردن و افزایش استحکام آن می‌باشند)
  • سردسته
  • شفت ( میله محور )
  • چرخ کامل:رینگ، بلبرینگ، تیوپ،تایر ( لاستیک )

[block id=”baner-cement”]

انواع جعبه فرغون (اتاق)

جعبه پرسی

اتاق فرغون یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزاء سازنده آن می‌باشد، لذا باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. سایز و گنجایش اتاق آن معمولا بر حسب لیتر و یا کیلوگرم محاسبه می‌گردد. مزیت جعبه‌های پرسی به یک تکه بودن آن‌هاست و با هر دو نوع اتصالات یعنی هم پیچ و مهره‌ای و هم جوشی به دیگر اجزاء تشکیل دهنده متصل می‌شوند .

جعبه جوشی

همان‌گونه که از اسم آن معلوم است، اتاق این وسایل از تکه‌های مختلف به هم جوش شده تشکیل شده است. امروزه از جعبه جوشی با ضخامت 0.6 تا 2 میلی متری استفاده می‌کنند. این مدل جعبه به سینی نیز در بازار معروف می‌باشد.

انواع شاسی فرغون (اسکلت بندی)

اسکلت بدنی فرغون
اسکلت بدنی فرغون

شاسی لوله‌ای

 

اسکلت بندی فرغون به صورت لوله‌هایی می‌باشند که در نوع با کیفیتآن، این لوله‌ها به صورت یک تکه و یک سره تولید می‌شوند. این لوله‌ها از ضخامت 0.6 میل تا 1.5 میل در بازار موجود می‌باشند.

حتما بخوانید:  معرفی کامل انواع ابزار سنگ نما رومی

شاسی پروفیلی

شاسی ( اسکلت بندی )، یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اجزاء سازنده آن می‌باشد لذا باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد. شاسی پروفیلی معمولا از شاسی لوله‌ای سنگین‌تر و مقاوم‌تر می‌باشد.در این نوع فرغونها، اسکلت بندی آن به صورت پروفیل می‌باشند که در نوع با کیفیت آن، این پروفیل‌ها به صورت یک تکه و یک سره تولید می‌شوند .

لاستیک

لاستیک یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای آن به حساب می‌آید و انواع مختلفی دارند. انواع لاستیک آن عبارت است از:

  • لاستیک توپر
  • لاستیک همراه با تیوپ

چرخ و اتصالات چرخ

چرخ فرغون
چرخ فرغون

چرخ و اتصالات چرخ باید به گونه ای طراحی شوند که تا کمترین میزان فشاری را به کاربران، وارد کنند. انواع چرخ همچنین باید مانع از ساییده شدن و خرابی‌های غیر معمول پلاستیک شود. اجزاء کامل چرخ آن:

  • تایر
  • تیوپ
  • رینگ
  • بلبرینگ

همانطور که مشاهده می‌کنید هر کدام از اجزاء چرخ بسیار مهم و کلیدی می‌باشند و هر کدام دارای شاخه‌ها و مدل‌های متنوعی در بازار می‌باشند.

سر دسته فرغون

سر هر اسکلت بندی(شاسی) یک جفت سر دسته برای راحتی و تسلط کاربر در هنگام کار وجود دارد . سر دسته ها انواع مختلفی دارند که در حال حاضر با کیفیت ترین مدل آنها سر دسته لاستیکی می باشد. از انواع سر دسته‌های موجود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سر دسته پلاستیکی
  • سر دسته لاستیکی کهنه
  • سر دسته لاستیکی نو

رنگ

رنگ فرغون نیز یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی آن است. برای رنگ آمیزی آن‌ها از رنگ‌های صنعتی، کوره‌ای و با کیفیت بسیار خوب، استفاده می‌شود. رنگ آن‌ها، علاوه بر زیبایی ظاهری، باید قابلیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز داشته باشد. انواع رنگ‌های کوره ای به خوبی قادر به افزایش مقاومت آن است.

اتصالات جوشی

برای اتصال مختلف اجزاء این وسایل باید از جوشکاری زیادی استفاده کرد، لذا کیفیت جوشکاری و الکترود استفاده شده در آن به عمر و کیفیت فرغون تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. به طور کلی، هرچه اتصالات جوشی آن با کیفیت‌تر انجام شود، عمر مفید آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید:  سطح مقطع میلگرد چیست؟ فرمول محاسبه سطح مقطع میلگرد و معادل سازی

اتصالات پیچ و مهره‌ای

نوع دیگر اتصالات، اتصال اجزای فرغون با پیچ و مهره به جای اتصالات جوشی است. در این نوع، اجزای مختلف دارای جایگاهی برای اتصال از طریق پیچ و مهره ساخته می‌شوند. شما برای ین کار به ابزارآلات نیاز دارید که می‌توانید پس از استعلام قیمت ابزارآلات به صورت آنلاین آن‌ها را از سیوان لند خریداری کنید.

میل لوله

میل فرغون و یا به اصطلاح شفت از میان دو واشر که معمولا استاندارد سایز آن ۲۰ میل می باشد رد می شود و باعث نگهداری کامل چرخ می شود. چه این میل چفت و بست محکم تری داخل چرخ داشته باشد قاعدتا کار با آن بسیار راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود. برای همین است که سایز طول و قطر آن یکی از مهم ترین نکات می باشد.

گنجایش فرغون‌ها چند کیلوگرم است؟

گنجایش فرغون
گنجایش فرغون

 

گنجایش این وسایل به صورت استاندارد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو بار است، اما بسته به توانایی فرد کارگر در حمل برای آن دو چرخ می تواند این حجم تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم هم برسد.

قیمت فرغون

به طور کلی نمی‌توان یک قیمت ثابت و معین را برای فرغون درنظر گرفت چرا که این ابزار ساختمانی از انواع مختلف و با کارکردهای متفاوتی به فروش می‌رسد. کاری که شما انجام می‌دهید این است که با توجه به نیاز و کاری که قرار است انجام دهید محصول مناسب را پیدا کنید و بعد از استعلام قیمت آن، اقدام به خریداری نمایید.

جدول قیمتی فرغون 1401

در زیر قیمت انواع مختلف فرغون با توجه به حجمشان آمده است.

 100 لیتری 1.000.000 تا 1.100.000
150 لیتری 1.180.000 تا 1.300.000
250 لیتری 1.400.0000 تا 2.000.000
300 لیتری 2.000.000 به بالا
حتما بخوانید:  قرارداد بتن ریزی ساختمان + نمونه قرارداد پیمانکاری بتن ریزی

ویژگی‌هایی که باید در زمان خرید فرغون در نظر داشته باشید

وزن

وزن یک فرغون استاندارد می‌تواند یکی از مهم ترین فاکتورها در زمان خرید این محصولات باشد زیرا ممکن است که در زمان استفاده، کاربری آن را محدود کرده و یا با خسته کردن کاربر، بهره گیری از آن را سخت کند. مهم ترین عامل در تعیین وزن آن، نوع و ضخامت ورقه و شاسی به کار رفته در آن می‌باشد. به طبع هرچه ورق استفاده شده در آن ضخیم‌تر باشد، وزن آن افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، طراحی و مدل شاسی نیز می‌تواند تا حد زیادی وزن وارد بر کاربر را کنترل نماید.

شاسی

فاکتور مهم دیگر در تعیین نوع استاندارد و باکیفیتاین محصولات، شاسی آن‌ها می‌باشد که در دو نوع تولید شده و در بازار عرضه می‌شود، فرغون با شاسی پروفیلی و یا شاسی لوله‌ای. تنها تفاوت این دو شاسی در شکل سطح مقطع آن‌ها است. شاسی لوله‌ای دارای مقطعی دایره‌ای شکل بوده و شاسی‌های پروفیلی نیز مقطعی مربعی شکل دارند. در زمان ساخت آن‌ها، شکل دهی شاسی لوله‌ای راحت‌تر از ساشی پروفیلی می‌باشد و به همین دلیل سرعت تولید آن‌ها بیشتر خواهد بود.

بالابر

این نوع از اجزای فرغون، درواقع نوعی آپشن در زمان تولید این محصولات محسوب می‌شود. که قابلیت اتصال آن به بالابر را ایجاد می‌کند به این شکل که میله‌ای لوله‌ای شکل به مرکز ثقل فرغون در لگن آن، که در انتهای آن یک حلقه وجود دارد، این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بالابر متصل شده و بتوان آن را به طبقات بالایی ساختمان منتقل کرد.

کلام پایانی

فرغون‌ها به طور کلی برای سهولت در جابجایی اجسامی که حمل آن‌ها بدون وسیله سخت بوده است، ساخته شده‌اند. این محصولات به شکلی طراحی شده است که بتواند وزن بار را بین چرخ و فرد هدایت کننده آن تقسیم کند تا انجام جابجایی اجسام سنگین آسان شود. ایجاد چنین وسیله‌ای کمک شایانی به پیشرفت صنایع ساخت و ساز و باغ‌بانی نمود.

1.5/5 - (2 امتیاز)
پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرغون
آخرین مطالب
پیمایش به بالا