دستگاه های بلوک زنی‌ | آشنایی با تجهیزات به کار رفته در این صنعت


قیمت بلوک

بعد از دانستن اینکه بلوک‌ها از چه چیزی تشکیل می‌شوند، باید بدانیدکه این مصالح ساختمانی با دستگاه‌های بلوک زنی و عملکردهای خاصی تولید می‌شوند. به همین جهت باید قبل از خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای این کار، از نحوه‌ی استفاده و قابلیت‌های این دستگاه‌ها آگاهی کافی را داشته باشید. همچنین بسته به تولید هر نوع از بلوک‌ها، دستگاه تولید آن بلوک نیز متفاوت خواهد بود. دستگاه های بلوک زنی، دارای کارایی‌های مختلف و خط تولید متفاوت می‌باشند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا توضیحات کامل را درباره‌ی دستگاه های بلوک زنی در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

تعریفی از دستگاه های بلوک زنی

فرآیند بلوک زنی به هرگونه اقدامی برای ساخت و تولید بلوک‌ها گفته می‌شود. به دنبال این تعریف، دستگاه هایی که در این روند به کار برده می‌شوند، دستگاه های بلوک زنی نامیده می‌شوند که شما با استفاده از آن‌ها قادر به تولید بلوک مورد نظر خود خواهید بود. اگر در زمینه‌ی بلوک زنی تحقیق کمی کنید، متوجه خواهید شد که به دلیل پیشرفت روز افزون صنعت ساخت و ساز، این حیطه‌ی کاری طرفداران بسیار زیادی دارد.

مخلوط بتن موجود در دستگاه های بلوک زنی

مخلوط مورد نیاز جهت ساخت بلوک‌ها شامل: یک پیمانه سیمان پرتلند، 3/5 پیمانه شن ( درشتی شن باید نصف ضخامت نازک‌ترین دیواره‌ی بلوک باشد )، 2/5 پیمانه ماسه، 130 الی 150 لیتر آب برای بتن لرزیده و 160 الی 180 لیتر برای بتن نلرزیده می‌باشد.
اگر بلوک را توسط وسایل مکانیکی تولید می‌کنید باید توجه داشته باشید که مواد ریخته شده درون قالب‌ها باید از سطح نهایی قالب‌ها بالاتر باشد و مواد موجود درون قالب‌ها پس از لرزاندن کوبیده و صاف شوند. پس از شکل‌گیری مواد درون قالب‌ها، آن‌ها از دستگاه جدا کرده و برای عمل آوری روی پالت‌های تعبیه شده قرار می‌دهیم. چنانچه بلوک‌ها را توسط دستگاه های بلوک زنی سیار یا همان تخم‌گذار تولید می‌کنید باید بستر زیر بلوک‌ها صاف، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و خاک باشد و توسط بتن یا اندود سیمانی پوشیده شده باشد.
بلوک‌ها را باید در مکان‌های سرپوشیده و دور از جریان هوا جهت جلوگیری از تابش آفتاب، ریزش باران و وزش باد، تولید کرد. اگر بلوک‌ها را توسط دستگاه های بلوک زن اتوماتیک تولید می‌کنید باید به مشخصات فنی این دستگاه‌ها توجه کنید.
بلوک‌ها را می‌توان در محوطه‌‌ی باز نیز تولید کرد به شرطی که دمای محیط بیشتر از 5 درجه‌ی سلسیوس باشد، در غیر این صورت باید تولید را متوقف کرد. عمل‌آوری بلوک‌ها امر بسیار ضروری است و این برای انجام این کار باید از تخریب بلوک‌ها در اثر تابش مستقیم خورشید مخصوصا در دماهای بیشتر از 25 درجه‌ی سلسیوس، وزش باد، شسته شدن توسط باران و آب‌پاشی نادرست، کاهش سریع درجه‌ی حرارت در روزهای ابتدایی تولید و سرمای زیادی که سبب یخ زدگی می‌شود، جلوگیری شود.
دقت داشته باشید که از زمان قالب‌گیری تا آغاز عملیات مراقبت حداقل 4 تا 5 ساعت فرصت دارید.

اجزای دستگاه های بلوک زنی

هر دستگاه اجزای متفاوتی نسبت به دیگر دستگاه‌ها دارد اما همه‌ی آن‌ها دارای اجزای مشترکی هستند که شامل سه بخش اصلی قالب، بدنه و سمباده می‌باشد. اجزای دیگر این دستگاه‌ها به شرح زیر است:

  • پمپ و موتور
  • شاسی دستگاه
  • ویبره‌ی دستگاه
  • قالب و سمباده
  • موتور ویبره
  • گیربکس حرکت موتور
قالب دستگاه بلوک زنی

انواع دستگاه های بلوک زنی

این دستگاه ها که برای تولید انواع بلوک‌ها در کارگاه بلوک زنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند که به طور کلی در سه دسته‌ی دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک قرار می‌گیرند. نمونه‌ای از این دستگاه‌ها به صورت زیر می‌باشد:

  • دستگاه های بلوک زنی دستی تخم‌گذار ( Egg Layer )
  • دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک ( تخم گذار و ثابت )
  • دستگاه های بلوک زنی تمام اتوماتیک ( ثابت )
  • دستگاه های بلوک زنی تخم‌گذار

آشنایی با دستگاه های بلوک زنی دستی تخم‌گذار

این دستگاه‌ها به شیوه‌ی قدیمی به تولید بلوک‌های سیمانی می‌پردازند. علت نام‌گذاری این دستگاه به دستگاه بلوک زنی تخم‌گذار، شباهت ظاهری آن به خزندگان تخم‌گذار می‌باشد. این دستگاه پس از تولید یک ردیف بلوک سیمانی به جلو حرکت کرده و سپس ردیف بعدی را تولید می‌کند. بلوک‌های سیمانی که توسط دستگاه های بلوک زنی دستی تخم‌گذار تولید می‌شوند دارای ابعاد و اندازه‌های دقیقی هستند. برخی از این ابعاد برای شما گفته شده که بنا به نیاز مشتری نیز قابل تغییر می‌باشد:

  1. بلوک سیمانی 40*20*10
  2. بلوک سیمانی 50*20*15
  3. بلوک سیمانی 40*20*20
  4. بلوک سیمانی 40*20*70
دستگاه بلوک زنی دستی

دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک

این دستگاه عملکردی شبیه به دستگاه های بلوک زنی دستی تخم‌گذار دارد، با این تفاوت که، بلوک‌های تولید شده توسط دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک، ابعاد دقیق تری دارند و مرتب ترند. از دیگر تفاوت‌های این دستگاه، عملیات ویبره و پرس انجام شده روی بلوک‌ها می‌باشد که در این دستگاه ویبره به صورت برقی و پرس به صورت هیدرولیک صورت می‌گیرد.
محبوبیت این دستگاه می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • ابعاد دقیق‌تر بلوک‌های تولید شده
  • تولید در تیراژهای بالا
  • بلوک‌های تولید شده توسط دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک، کف صافی دارند
  • بلوک‌های تولید شده، یکنواختی بیشتری دارند

دستگاه های بلوک زنی تمام اتوماتیک

عمل بلوک زنی توسط این دستگاه‌ها به صورت ثابت و اتوماتیک صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که در تمام مراحل ساخت، اپراتور هیچ دخالتی در تولید بلوک ندارد. پس از تولید بلوک روی پالت‌های چوبی توسط این دستگاه‌ها، نوار نقاله‌ی موجود در زیر این دستگاه، بلوک‌ها را برای انجام عمل آوری هدایت می‌کند. پس از عمل آوری، بلوک‌ها را برای خشک شدن به انبار مخصوص خود انتقال می‌دهند. این دستگاه‌ها دارای بالاترین تکنولوزی در تولید و بیشترین تولید هستند و گزینه‌ی مناسبی برای درآمد بالا در این زمینه محسوب می‌شوند.

دستگاه بلوک زنی اتوماتیک

برخی از ویژگی‌های دستگاه های بلوک زنی تمام اتوماتیک

  • کنترل سریع و آسان آن
  • عدم نیاز به انجام اعمال فیزیکی و جا به جایی هرگونه دستگاه آهنی
  • قابلیت تعویض قالب و تولید انواع بلوک

ویژگی‌های بارز هر دستگاه را به صورت خلاصه برای شما قرار داده‌ایم:

      دستگاه های بلوک زنی دستی تخم‌گذار  با کمترین هزینه در هر زمین و موقیتی قادر به تولید بلوک هستید.
      دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک تیراژ تولیدی این دستگاه بسیار مطلوب و دارای هزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به دستگاه‌های اتوماتیک است.
      دستگاه های بلوک زنی تمام اتوماتیک نیروی هیدرولیک قدرتمند برای حرکت قالب و شانه و ملات کش، چرخش دستگاه و وجود ملات‌کش جهت شارژ قالب‌ها

مکانیزم کلی دستگاه های بلوک زنی

روش کار این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که، ابتدا مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه و پوکه با هم مخلوط می‌شوند و سپس ترکیب به دست آمده را به یک سینی انتقال می‌دهند تا توسط وسیله‌ای به نام شن‌کش به قالب‌ها انتقال یابند.
در مرحله‌ی بعد توسط ویبره‌های اعمال شده از طرف این دستگاه‌ها، یک فضای خالی در بین مواد ایجاد می‌شود. در ادامه این فضاهای خالی که ایجاد شدند، مجددا باید پر شوند. اقدام بعدی پایین آوردن سمبه‌ی دستگاه است. این کار سبب متراکم شدن مواد می‌شود. و در آخر نیز قالب‌ها را برای عمل قالب‌گیری بالا می‌آوریم.
نکته: توجه داشته باشید که سمبه باید حتما پایین بماند و در این هنگام همچنان ویبره اعمال شود و نباید خاموش شود.

سرویس و نگهداری دستگاه های بلوک زنی

این دستگاه‌ها را باید در سطح صاف قرار دهید و پس از اتمام عملیات تولید، قالب‌ها را کاملا تمیز کنید. زمانی که قالب‌ها خالی هستند از روشن کردن ویبره‌ی دستگاه خودداری کنید. به سمبه‌ها نباید فشار زیادی وارد کرد و باید حتما ریل‌ها و سمبه ها را روغن‌کاری کنید. روغن‌ هیدرولیک این دستگاه و واسکازین موجود در آن باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند.
در صورت عدم رعایت هرکدام از این نکات، دستگاه شما دچار مشکل شده و هزینه‌ی بالایی برای شما به بار می‌آورد.

استعلام قیمت دستگاه های بلوک زنی

نوسانات موجود در صنعت ساختمان سازی سبب شده تا قیمت دستگاه های بلوک زنی روز به روز تغییر کند. هر نوع از این دستگاه‌ها با توجه به فعالیتی که دارند، دارای قیمت متفاوتی هستند. نوع دستگاه های بلوک زنی روی قیمت بلوک‌های تولید شده توسط آن‌ها هم تاثیر دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت بلوک‌ مورد نظر خود به سایت سیوان لند مراجعه کنید. در این سایت مشخصات هر محصول به همراه قیمت آن قرار داده شده و در مقاله‌ای نیز نحوه محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع به شما آموزش داده شده است.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *