بتن مگر چیست؟ | هرآنچه باید راجب به بتن مگر بدانید


قیمت بتن

آیا می­‌توان بدن انسانی را بدون استخوان­ بندی تصور کرد و یا چهارپایه را بدون پایه؟ بی شک جواب منفی خواهد بود، چرا که هرچیزی که در این جهان شکل می­گیرد، دارای اساس و پایه­‌ای می‌باشد که البته به ­ثمر رسیدن یک بنا و ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست.
بتن، شالوده اصلی و پایه هر ساختمانی را تشکیل می‌دهد. پس بسیار مهم می­‌باشد، شخصی که قراراست یک بنا را بسازد، همه چیز را در رابطه با بتن و انواع آن بداند. به همین دلیل امروز، به سراغ معرفی یکی از انواع این  مواد ضروری یعنی ” بتن­ مگر” رفته­‌ایم و خبر خوب اینکه در کمتر از پنج دقیقه قرار است به سوال‌هایی نظیر؛ جنس بتن مگر از چیست؟، کاربرد و مزیت­ های بتن­ مگر، و تمام نکاتی که در زمان استفاده از این ماده مهم و حیاتی باید رعایت شود را، پاسخ دهیم.

پادکست بتن مگر چیست؟

اگر وقت کافی برای خواندن مقاله بتن مگر چیست؟ را ندارید و یا اینترنت مناسب برای مشاهده ویدیو آماده شده را ندارید می توانید در ادامه به پادکست آن گوش دهید !

بتن مگر

بتن­ مگر از چه موادی تولید شده است

بی­ گمان اولین سوالی که در ذهن هر فردی شکل می­‌گیرد این است که مگر چه موادی “بتن مگر” را ساخته­اند که این چنین در صنعت ساخت و ساز انقلابی به ­پا کرده است، و یا اصلا تفاوتش با بتن معمولی در چیست و چه مزیت­ هایی نسبت به بتن معمولی دارد که در جواب باید گفت، این نوع بتن را می‌­توان شکل پیشرفته‌­ای از بتن دانست که مانند هم‌نوع‌ش از آب، سنگدانه و سیمان تشکیل شده است.
اما با این تفاوت که سیمان، نقش بسیار کم­رنگی در به ­وجود آمدن این ماده ایفا می‌­کند و  جای خود را به‌ مقدار زیادی از آب داده است. همین نکته‌­ی کاهش سیمان و افزایش آب است که موجب محبوبیت بی‌­چون و چرای بتن مگر شده است، چرا که این ترکیب‌ به دلیل روان بودنش، آثار مثبت و البته چشمگیری را در صنعت ساختمان، برجای می­گذارد.
برای استعلام آنلاین قیمت بتن آماده و خرید آن، می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

نام دیگر بتن مگر چیست و سیمان بکار رفته در آن چقدر است ؟

افرادی که در حوزه ساختمان سازی فعال هستند به بتن مگر، بتن پوششی و یا بتن لاغر هم می­­‌گویند که همان leanconcrete می ­باشد. میزان سیمان مصرفی در آن،  بین 100 تا 150 کیلوگرم بر مترمکعب است. که چنین مصالحی، بهترین گزینه برای آماده ­سازی بستر خاکبرداری برای آرمارتور بندی و صفحه ­گذاری می‌­باشد.

بتن­ مگر در کجا استفاده می‌­شود ؟

بتن مگر
بتن­ مگر یک پدیده نو ظهور و البته کارساز است که خیال مهندسین را بابت، ­­تراز کردن فونداسیون، تضمین استحکام برای ساخت و ساز در زمین­‌های که خیلی حرفی در زمینه مقاومت ندارند را آسوده کرده است و درست مانند یک ورود ممنوع در برابر هرگونه حشرات موذی به فونداسیون، عمل می‌­کند. یکی دیگر از جاهایی که بتن­ مگر ظاهر شده و اتفاقات مفیدی را رقم می‌­زند، زمانی است که نیاز به خاکبرداری بیش از حد برای تراز کردن کف و پی و پرکردن فضای خالی می­‌باشد که در این زمینه می‌توان حساب ویژه ‌ای را روی بتن مگر باز کرد.
جاده و راه­ ها هم از خدمات بتن­ مگر بی‌­نصیب نمانده‌­اند و این ماده در مقام یک “زیراساس” در پایین‌­ترین لایه ظاهر خواهد شد که نتیجه‌­اش چیزی جز استحکام قابل قبول جاده در برابر قدرت وسایل سنگین نقلیه، نخواهد بود.

کاربرد بتن مگر در ساختمان سازی چیست ؟

خاک با قابلیت جذب رطوبتی که دارد، می‌تواند آب موجود در بتن تازه فونداسیون را جذب خود کرده و موجب پوک شدن بتن در روند خشک شدن شود، علاوه بر آن سولفات موجود در خاک نیز ممکن است بتن فونداسیون را تضعیف نموده و یا به نحوی به کیفیت آن خسارت وارد کند. هدف دیگر استفاده از بتن مگر این است که از زمین‌های کثیف و خاکی زیر فونداسیون برای آرماتوربندی و صفحه‌گذاری، بستری هموار و تراز درست کنند، اجرای یک لایه بتن مگر زیر تمام پی‌های بتن آرمه که در مجاورت سطح زیرین خود آرماتور دارند، لازم است بتن مگر خطر آلوده شدن بتن سازه‌اى هنگام انجام عمليات بتن ريزى را کم می‌کند.

کاربرد بتن مگر در راه‌سازی

بتن مگر
علاوه بر ساختمان‌سازی در راه‌سازی و ساخت جاده نیز از این نوع بتن استفاده می‌کنند. در جاده‌سازی نیز همین بتن را به عنوان پایین‌ترین سطح زیرسازی مورد استفاده قرار می‌دهند. در راه‌سازی، بتن مگر به عنوان لایه زیرین یا زیر اساس به کار گرفته می‌شود و اجرای لایه آن در راه‌سازی، موجب بالا رفتن استحکام جاده در زمان بهره برداری و بروز تنش‌های وارده از تردد وسایل نقلیه می‌شود.

چرا از بتن مگر به عنوان لایه اول پی‌سازی استفاده می‌شود( دلایل استفاده از بتن مگر)

پیش از این اشاره کردیم که بتن مگر که با نام بتن نظافت نیز شناخته می‌شود اولین لایه بتن مصرفی در اجرای عملیات پی‌ریزی ساختمان و جاده است، در این قسمت به برخی از دلایل کاربرد بتن مگر به عنوان نخستین لایه در پی‌ریزی ساختمان اشاره می‌کنیم.

  • جلوگیری از نفوذ خاک به بتن تازه فونداسیون
  • جلوگیری از پوک شدن بتن فونداسیون بر اثر جذب سریع آب موجود در آن توسط خاک
  • آماده‌ سازی بستر خاک برای پی‌ریزی، با صاف، تراز و همگن کردن بستر پروژه به کمک بتن مگر
  • برای رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای آرماتور بندی
  • پر کردن فضاهای خالی موجود در پی
  • مستحکم سازی بستری که استحکام کافی برای شروع عملیات را ندارد
  • جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات موذی به فونداسیون
  • کم کردن خطر آلوده شدن بتن سازه‌اى هنگام انجام عمليات بتن ريزى
  • برطرف کردن نیاز به استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و لایه‌های عایق

طرح اختلاط بتن مگر چگونه است؟

برای تولید بتن مگر مناسب و استاندارد، بهتر است که، ترکیب آب و سیمان به نسبت حداکثر نیم درصد رعایت شود، یعنی به ازای هر مقدار سیمان باید نیمی از آن را آب ریخته و مخلوط کنیم. از آن‌جا که شن و ماسه تشکیل دهنده‌ بخش بزرگی از طرح اختلاط بتن نظافت ما است، رعایت اصل نیم درصدی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساخت بتن مگر به چه صورت است؟

بتن مگر
برای ساخت آن در حجم پایین و برای مصرف در ساختمان سازی در ابعاد کوچک می‌توان از دستگاه‌های بتونیر کوچک استفاده کرد و برای ساخت بتن مورد نظر ما، علاوه بر اینکه باید به میزان درست مصالح در ترکیب توجه ویژه داشته باشید، لازم است از خوب ترکیب شدن این مخلوط با آب و سیمان هم اطمینان حاصل کنید.
نظارت مهندس‌های پروژه برای ساخت و اجرای این بتن، به شدت توصیه می‌شود و در صورتی که قصد ساخت بتن مگر در حجم بالا و پروژه‌های بزرگ مانند؛ برج سازی، ساخت ساختمان‌های عظیم و راه‌سازی را دارید، بتن مورد نیاز شما می‌تواند با استفاده از بچینگ موجود در محل تهیه شود.
برای پروژه‌های بزرگ همچنین می‌توانید این نوع بتن را به صورت آماده خریداری کنید؛ بتن مگری که آماده خریداری می‌کنید، با تراک میکسر به محل پروژه انتقال داده می‌شود.

مزایای استفاده از بتون ­مگر

بهترین مزیت بتون ­مگر که همگان را مجاب کرده تا هنگام ساخت و ساز توجه ویژه­ای به آن کنند، همان کم بودن میزان سیمان در آن است که همین امر، موجب عدم نفوذ سیمان به خاک و بهترین راه ­حل برای جلوگیری از جذب آب بتن، توسط خاک می­‌باشد، این یعنی عملا کیفیت بتن در بالاترین سطح خود حفظ شده و دیگر خبری از پایین آمدن کیفیت بتن نخواهد بود.

ابزار آلات و ماشین های مورد نیاز اجرای بتن مگر

همچنین که وسایل ایمنی مناسب در زمان اجرای کار باعث پیشرفت کار می‌شود، وسایل و ابزار مناسب نیز به نوبه‌ی خود می‌تواند در پیشبرد سریع کار، موثر باشد.
همان طوری که از نام بتن مگر مشخص است، با یک عملیات بتن ریزی سر و کار خواهیم داشت.
برای اجرای آن علاوه بر وسایل ساده‌ی بنایی است از قبیل:

  • شمشه‌ی آهنی
  • شیلنگ تراز
  • تراز
  • متر
  • کمچه
  • تخته ماله
  • استامبولی

به ابزار عمومی ساختمان سازی زیر نیز، احتیاج است:

  • بیل
  • فرغون
  • کلنگ

همچنین برای اجرای صحیح و اصولی بتن ریزی نیاز به ماشین آلاتی مانند میکسر(بتونیر)، پمپ بتن، ویبراتور و… خواهیم داشت.

همزمان با اجرای بتن مگر و بعد از اجرای آن باید به چه نکاتی توجه کرد

  • بتن مگر باید از هر طرف به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بیشتر از محدوده‌ى ابعاد اصلی پى ریخته شود (البته توجه داشته باشید که به حریم همسایه تجاوز نشود).
  • قبل از اجرای بتن مگر خاک بستر باید مرطوب شود تا آب بتن جذب خاک نشود و بتن پوک نشود.
  • بتن مگر که روی خاک ریخته می‌شود باید به درستی متراكم شود به طوری که حباب‌های هوا زیر سطح آن شکل نگیرد.
  • سطح بالایی بتن مگر باید با استفاده از شمشه، تراز يا شيلنگ تراز به خوبی صاف، یکدست و كاملاً تراز شود.
  • لازم است با استفاده از تخته ماله، عمل ماله كشى را در نهایت دقت انجام داد تا سطحی کاملا یکنواخت و صاف به دست آید.
  • دقت کنید که ضخامت بتن مگر در هیچ قسمتی کم‌تر از 5 سانتى‌متر نشود.
  • پس از بتن ریزی بتن مگر، مرحله نهایی یعنی عمل آوری بتن باید انجام شود.
  • بسته به دمای محیط، بتن مگر تا 10 ساعت باید مرطوب نگاه داشته شود تا فرآیند هیدراتاسیون به شکل مناسب و بی‌نقصی انجام پذیرد.
  • پس از گذشت یک روز از اجرای بتن مگر، می‌توان مرحله بعدی عملیات را آغاز نمود.
  • بتن مگر معمولا توسط دستگاه های بتونیر کوچک ساخته می‌شود. دقت شود که بتن درون دستگاه حداقل دو دقیقه پس از اضافه کردن آب، خوبی مخلوط شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
  • باید یادآوری کنیم که لازم نیست ضخامت بتن مگر بیش از 15 سانتی‌متر شود (به نوعی هدر دادن مصالح است و توجیهی ندارد).

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل شرح دهیم که بتن مگر چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن در ساخت و ساز چیست. گفتیم بتن مگر لایه اول بتن ریزی در زیرساخت و پی‌ریزی بنا و همچنین لایه نخست در راه‌سازی است و در ادامه نحوه ساخت بتن مگر را شرح دادیم و گفتیم اجرای بتن مگر به چه ترتیبی باید باشد.
توضیح دادیم که هنگام اجرای بتن مگر باید به چه نکاتی توجه کرد تا این مرحله مهم از کار، به نحوی بی‌نقص اجرا شده و نتایج مطلوب به دست آید. در پایان ابزار و ماشین‌آلاتی که برای ساخت و اجرای بتن مگر مورد استفاده قرار می‌گیرد را نام بردیم. بتن مگر با اینکه مصرف محدودی دارد، یعنی به نسبت انواع دیگر بتن‌ها در حجم کم‌تری در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نقشی کلیدی را در آغاز یک پروژه عمل می‌کند. فروشگاه مصالح ساختمانی سیوان بند، ارائه دهنده انواع برند‌های معتبر کشور در حوضه ساختمان است. شما می‌تواند با مراجعه به فروشگاه سیوان لند، از قیمت بتن مطلع شوید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *