بررسی کامل مشخصات بلوک هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

منحصر به فرد بودن مشخصات بلوک هبلکس، باعث شده که این بلوک به سرعت جای خود را در صنعت ساختمان بایز کند و به گزینه‌ای پرطرفدار برای اجرای دیوار هبلکس تبدیل شود. اگر این مصالح را نمی‌شناسید به شما پیشنهاد می‌دهیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با ویژگی‌ها و مشخصات این بلوک آشنا شوید. بلوک سبک هبلکس یکی از پرکاربردترین مصالح نوین ساختمانی است که امروزه به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارد به وفور از آن استفاده می‌شود. البته مقرون به صرفه بودن آن نیز دلیل اصلی استفاده از این مصالح می‌باشد. پس اگر قصد دارید که از این مصالح برای ساخت سازه خود استفاده کنید، بهتر است که ویژگی‌ها و مشخصات بلوک هبلکس را بدانید. هم‌چنین در مقاله‌ای دیگر به بررسی مزایا و معایب بلوک هبلکس خواهیم پرداخت.

بررسی مشخصات بلوک هبلکس

بلوک هبلکس
بلوک هبلکس

بلوک هبلکس، یا به اصطلاح بلوک اتوکلاو شده aac، از موادی مانند پودر آلومینیوم، پودر منیزیم، آهک میکرونیزه، سیلیس و سیمان سفید ساخته شده و به دلیل وجود حباب‌های هوا در ساختار آن، وزن بسیار سبکی دارد. این بلوک‌ها در ابعاد متلفی تولید و در بازار عرضه می‌شوند که معمولا طول و عرض آن‌ها ثابت و 60*25 سانتی‌متر می‌باشد و ضخامت آن‌ها از 8 تا 25 سانتی‌متر است. البته جالب است بدانید که یکی از مشخصات بلوک هبلکس این است که قابلیت سفارشی سازی دارد و مطابق خواسته‌ی مشتری در ابعاد و اندازه‌های گوناگون برش داده می‌شوند.

وجود آهک در بافت بلوک هبلکس، سبب بالا رفتن هرچه بیشتر مقاومت بلوک هبلکس در برابر صوت و حرارت می‌شود. علاوه بر این، آلومینیوم موجود در آن نیز نقش متخلخل کنندگی و ایجاد حفره‌های هوایی در این نوع بلوک سبک را دارد. همچنین دلیل غیر قابل اشتعال بودن آن نیز وجود سیلیس در ترکیب آن است که امتیازات منحصر به فردی را به این بلوک‌ها داده.
وزن یک متر مربع از بلوک هبلکس ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم می­باشد، که این مقدار یک سوم وزن یک متر مربع آجر فشاری است. همچنین حجم یک بلوک هبلکس به ضخامت ۱۰ سانتی متر برابر با حجم ۲۰ عدد آجر فشاری می­ باشد.

استاندارد در هبلکس

استانداردی که برای این بلوک‌ها در نظر گرفته شده، مطابق با استاندارد 8593 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‌باشد. در مشخصات بلوک هبلکس، استانداردهای زیر را مشاهده می‌کنید:

  1. استاندارد ملی ایران 8592: تعیین جمع شدگی ناشی از خشک شدن بتن هوادار اتوکلاو شده aac
  2. استاندارد ملی ایران 8596: تعیین مقاومت فشاری بلوک هبلکس
  3. استاندارد ملی ایران 9159: تعیین درصد رطوبت بلوک سبک هبلکس
  4. استاندارد ملی ایران 8594: تعیین جرم حجمی بلوک خشک

ابعاد بلوک هبلکس

ابعاد هبلکس
ابعاد هبلکس

ابعادی که این بلوک‌ها براساس آن تولید می‌شوند عبارتند از: 60*25*10، 60*25*15، 60*25*20، 60*25*25، 60*25*8 سانتی متر. البته بهتر است بدانید که این بلوک‌ها در ابعاد سفارشی نیز تولید می‌شوند.

دانسیته هبلکس

دانسیته هبلکس را درصورتی که خشک باشد معین می‌کنند. وزن تقریبی هرکدام از بلوک‌های هبلکس در هر متر مکعب حدود 580 کیلوگرم می‌باشد. در حال حاضر وزن هر عدد آجر حدود 10 برابر بلوک هبلکس است. با این وجود که آجرها نسبت به سنگ دارای وزن کمتری هستند، اما بازهم حدود 4.6 برابر از هبلکس‌ها سنگین ترند. پس می‌توان به جرأت گفت حداقل وزن سنگ‎‌ها حدود 100 برابر وزن هبلکس است.

جرم حجمی خشک (وزن مخصوص)

یکی از مهم ترین مشخصات بلوک هبلکس، جرم حجمی آن است که معمولا خواص فیزیکی بتن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. جرم حجمی بلوک‌های هبلکس تولید شده بین 400 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب می‌باشد.

مقاومت فشاری

مقاومت فشاری نیز یکی دیگر از فاکتورهای تعیین کننده‌ی مشخصات بلوک هبلکس است که بین 2 تا 7 مگاپاسکال می‌باشد. این اندازه گیری توسط نمونه‌های مکعبی 10 سانتی متری انجام می‌شود. با توجه به اینکه این بلوک‌ها را در اتوکلاو توسط بخار و فشار عمل آوری می‌کنند، پس در پایان فرایند به مقاومت نهایی خود رسیده و دیگر نیازی به عمل آوری خاصی نیست.

جمع شدگی ناشی از خشک شدن

اگر جمع شدگی در اثر خشک شدن کم باشد، به دلیل این است که فرایند پخت در اتوکلاو در دمای حدود 190 درجه و فشار 12 اتمسفر به مدت 12 ساعت انجام می‌شود و این امر سبب جمع شدگی‌های کوتاه مدت و بلند مدت بتن خواهد شد. در نتیجه‌ی این فرایند، سیلیکات کلسیم هیدراته شده و خواص بتن ثابت خواهد بود. یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که بین این محصول و بتن کفیوجود دارد این است که از نشست و جدا شدن پلاستر و نازک کاری از بلوک‌ها جلوگیری می‌کند.

عایق بندی حرارتی

یکی دیگر از مشخصات بلوک هبلکس که سبب استفاده‌ی مکرر از آن شده، هدایت حرارتی کم آن است؛ که رابطه‌ی مستقیمی با جرم حجمی این محصول دارد. به این صورت که با افزایش وزن مخصوص، هدایت حرارتی آن نیز افزایش می‌یابد.

جذب آب

جذب آب به درصد وزنی آب جذب شده نسبت به وزن نمونه‌ی خشک آ، طی زمان مشخص استغراق در زیر آب، گفته می‌شود. این مشخصه برای بلوک‌های هبلکس تا 70 درصد است. درصد رطوبت در بلوک‌های تازه تولید شده به 30 درصد می‌رسد. رطوبت بیش از 3.5 سانتی متر در عمق نفوذ نمی‌کند و با کاهش رطوبت، رطوبت بلوک کاهش خواهد یافت. در شرایط معمولی نیز این رطوبت به 5 درصد خواهد رسید.

خزش

خزش به هرگونه تغییر شکل بلوک تحت تاثیر بار با گذشت زمان گفته می‌شود. در شرایط معمولی تحت بار سرویس، مقدار خزش بتن هوادار با بتن معمولی شبیه یکدیگر خواهد بود.

مقدار عددی مشخصات بلوک هبلکس

مقایسه بلوک هبلکس و آجر
مقایسه بلوک هبلکس و آجر
مشخصات بلوک هبلکس مقادیر
ابعاد ۶۲۵ mm  – 240mm  -625mm
ضخامت ۵۰,۷۵,۱۰۰,۱۲۵,۱۵۰,۲۰۰,۲۲۵
حداقل چگالی ۴۵۰ تا ۶۵۰ kg/m3
مقاومت حرارتی ۰.۸ – ۱.۲۵ ضخامت در هر اینچ
عایق صوتی تا ۴۲ دسی بل
مقاومت در برابر آتش ۴ ساعت
هدایت حرارتی ۰.۱۶ تا ۰.۱۸ W/Mk
انقباض ناشی از خشک شدن ۰.۰۴٪  از سایز بلوک هبلکس
ضریب انبساط حرارتی ۱۸*۱۰-۶ ۱/k
مقاومت فشاری kg/mm20.35-0.40
حداقل مقاومت فشاری ۳ تا ۴.۵ (نیوتون بر میلی‌متر مربع) (IS 2185)
مقاومت خمشی ۰.۱۶۶ kg/mm2
تنش برشی مجاز ۸-۲۲ psi

مقایسه‌ی مشخصات بلوک هبلکس با آجر

موارد متعددی هستند که ثابت می‌کنند بلوک هبلکس نسبت به آجرها دارای برتری هستند. در جدول زیر به مقایسه‌ی این دو مصالح که برای دیوارچینی استفاده می‌شوند پرداخته ایم.

ویژگی دلیل برتری
رنگ خاکستری مایل به سفید و عدم نیاز به گچ کاری روی آن
وزن 50 درصد سبک تر از آجر قرمز هستند.
مقاومت در برابر آتش بسته به میزان ضخامت آن بین 2 تا 6 ساعت می‌توانند در برابر آتش مقاومت کنند.
بهره وری انرژی بهره وری انرژی آن سبب کاهش 25 درصدی هزینه‌های تهویه مطبوع می‌شود.
راندمان حرارتی سه برابر بیشتر از آجر سفالی می‌باشد.
جذب آب حدود 10 درصد از وزن خود را آب جذب می‌کند.
عایق صدا حدود 42 دسی بل

کلام پایانی

در این مقاله با مشخصات بلوک هبلکس به طور کامل آشنا شدید و دانستید که استفاده ز آن چه مزیت‌هایی به دنبال دارد. علاوه بر آن با خواندن مقاله مشخصات بلوک هلبکس، شما با آگاهی بیشتری به خرید آن خواهید پرداخت و دانستن مشخصات بلوک هبلکس به شما در این مسیر کمک خواهد کرد. هدف سیوان لند از این مقاله، آگاهی هرچه بیشتر کسانی است که در زمینه صنعت ساخت و ساز فعالیت می‌کنند و با این مصالح سر و کار دارند. علاوه بر این شما می‌توانید جدول قیمت هبلکس را در سیوان لند به صورت آنلاین و به روز مشاهده کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “بررسی کامل مشخصات بلوک هبلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *