نحوه اجرای دیوار هبلکس


قیمت بلوک هبلکس

یکی از کاربردی ترین مصالحی که به تازگی در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده می‌شود، بلوک‌های هبلکس هستند. همین امر سبب شده تا کارفرماها به دنبال اجرای دیوار هبلکس طبق استاندارد و اصول موجود، باشند. برای این کار شما باید آگاهی لازم را در این مورد داشته باشید. بی شک تاکنون نام دیوار هبلکس را شنیده‌اید. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه این مصالح را نصب و اجرا می‌کنند؟ سیوان لند در این مقاله قصد دارد که این عملیات را به شما آموزش دهد.

روش اجرای دیوار هبلکس

اجرای دیوار هبلکس
اجرای دیوار هبلکس

اجرای این دیوارها با توجه به دستور العمل‌هایی که از طریق سازمان‌های بازرسی و نظارت بر ساخت و ساز، مانند مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه می‌شوند، قابل اجرا می‌باشد.

ملاحظات اجرایی

از ویژگی‌های خوب بلوک‌‌های هبلکس می‌توان به، قابلیت اره کشی، میخ کوبی، سوراخ کاری و یا شیار کنی، امکان عبور تاسیسات مکانیکال و الکتریکال، نصب چارچوب‌های درب و پنجره، اجرای تزئینات، پوشش‌ها و اجرای انواع رنگ‌ها روی آن اشاره کرد. قیمت هبلکس سبب شده تا این مصالح محبوبیت زیادی در بین ساختمان سازان داشته باشد.

نحوه نصب بلوک‌های هبلکس

جهت اجرای دیوار هبلکس باید از ملات بستر نازک که اصطلاحا به آن چسب بلوک گفته می‌شود، مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره‌ی 706 استفاده شود. البته توصیه می‌شود که ملات رج اول، از ملات سنتی باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان نصب این بلوک‌ها مد نظر داشته باشید این است که بلوک‌های هبلکس آب نسبتا زیادی را به خود جذب می‌کنند و باید از ملات‌های خشک آماده‌ای که مخصوص اجرای دیوار هبلکس هستند، استفاده کنید تا مقدار آب مورد نیاز برای دستیابی به روانی و کارایی مناسب طبق توصیه تولید کننده ملات خشک، تنظیم شود.

نکات قبل از اجرای دیوار هبلکس

در مواردی که قطعات بلوک هبلکس با پالت و درون کیسه‌های هوابندی شده به کارگاه حمل می‌شوند، باید حتما یک روز قبل از مصرف از کیسه خارج شوند تا تبادل دمایی و رطوبتی آن با محیط صورت بگیرد. قطعات باید پیش از استفاده مورد بازرسی ظاهری قرار بگیرند و قبل از دیوارچینی و زمانی که در حالت انبار هستند، مرطوب شده و سپس اجازه‌ داده می‌شود تا به حالت مرطوب با سطح خشک برسند. این کار به این دلیل است تا رطوبت به صورت یکنواخت در قطعه توزیع شود.

آماده سازی ملات چسباننده ( چسب هبلکس )

یکی از بهترین متریال‌ها برای اجرای دیوار هبلکس، استفاده از ملات‌های خشک آماده می‌باشد. در این مورد باید طبق توصیه‌ی تولید کننده، مقداری آب را به پودر خشک اضافه کرده و آن را مخلوط کنید. توصیه می‌شود جهت اختلاط این ملات، از روش مکانیزه استفاده شود و اختلاط تا زمان حذف هوا ادامه یابد. برای دستیابی به محصول نهایی مطلوب، عمل اختلاط را با سرعت کم انجام دهید. پس از مدت کوتاهی، ملات آماده‌ی مصرف خواهد بود .
عمر کارایی ملات‌ها حدود 4 الی 5 ساعت می‌باشد و باید به مقدار مورد نیاز از این ملات را مخلوط کنید زیرا در صورت اضاف آمدن آن، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و اضافه کردن آب به آن و اختلاط مجدد مجاز نمی‌باشد.

اصول کلی اجرای دیوار هبلکس

به هیچ عنوان نباید در قسمت بالا و کف قطعات، حفره یا فضای خالی وجود داشته باید و باید تمام درزها با ملات پر شده باشد. در مواردی که از چسب هبلکس استفاده می‌شود، باید از پخش یکنواخت ملات در بالا و کف قطعات یه طور کامل اطمینان حاصل کنید. درزهای قائم هر رج باید حداقل 15 سانتی متر با درز قائم رج زیرین فاصله داشته باشد. البته لازم به ذکر است که می‌توانید درزهای قائم را در وسط بلوک قرار دهید.

قرار دادن اولین ردیف

اولین ردیف باید همیشه روی یک لایه ملات سنتی با ضخامت حدود 1 تا 2 سانتی متر قرار داده شود. این ملات می‌تواند از یک قسمت سیمان، یک قسمت آهک و شش قسمت ماسه تشکیل شده باشد. در مواردی که ردیف اول روی کرسی چینی یا کف طبقه‌ای از ساختمان قرار می‌گیرد که کمتر از 30 سانتی متر از سطح زمین بالاتر است، باید یک لایه عایق رطوبتی را در زیر ملات و رج اول قرار دهید.
این عایق‌های رطوبتی باید به شکل مناسبی به اعضاء قائم سازه متصل شود. تراز بودن رج اول هم در جهت طولی و هم عرضی، از اهمیت بالایی برخوردار است. دقت داشته باشید که بین درزهای عمودی بلوک را باید با ملات نازک پر کنید.

نصب ردیف‌های بعدی

درزهای عمودی هر رج باید حدود 100 تا 150 میلی متر با درزهای عمودی رج زیرین خود فاصله داشته باشد. بلوک‌های هبلکس به راحتی توسط اره‌های دستی بریده می‌شود و می‌تواند مسیر سیم یا کابل و محل کلید و پریز را در آن ایجاد نمود.

پخش کردن ملات ( چسب )

چسب هبلکس
چسب هبلکس

جهت دستیابی به حداکثر مقاومت بین قطعات و ملات، باید درزها را با استفاده از قلم مو یا هر وسیله‌ی مناسب دیگری، از هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. چسب هبلکس باید به طور صاف و هموار روی سطوح درز و با استفاده از یک ماله‌ی مخصوص با گهنای بلوک، پخش شود. ضخامت چسب باید روی سطوح افقی و قائم بلوک، با ضخامت حدود 2 میلی متر اجرا شود.
روانی و کاریی چسب باید به میزانی باشد که از بین دندانه‌های ماله به راحتی عبور کرده و روی سطح اعمال شود. پس از اجرای چسب و تا زمان اجرای دیوار هبلکس، شکل دندانه‌های چسب ایجاد شده روی سطح بلوک باید حفظ شده و نریزد.

تنظیم بلوک‌ها

بلوک‌ها باید از نظر افقی و عمودی در جای خود قرار بگیرند. این کار توسط چکش‌های پلاستیکی امکان پذیر است. جایگذاری صحیح بلوک‌ها از نظر تراز و شاقولی بودن در اجرای دیوار هبلکس بسیار اهمیت دارد. تراز و شاقولی کردن رج‌های بعدی با استفاده از چکش لاستیکی انجام می‌شود. پس از آن بایستی درزها را با ملات پر کرده و بستر را برای عبور و تعبیه تاسیسات الکتریکی آماده کنید.

اجرای اندود خارجی

قبل از اجرای اندود خارجی روی دیوار اجرا شده، ابتدا باید فواصل بین بلوک‌ها و اعضای سازه مانند قاب و درزهای بین بلوک‌ها کنترل و پر شوند. این کار به منظور از بین بردن شکاف‌ها و درض‌های عریض موجود در اجرای دیوار هبلکس می‌شود. همچنین لوله‌ها و داکت‌های عبور لوله نیز باید محکم به دیوار متصل شوند و فضای خالی آن‌ها با ملات یا کف پلی یورتان پر شده و تراز گردد.

ابزار مورد نیاز جهت اجرای دیوار هبلکس

اجرای دیوار هبلکس نیاز به ابزارآلات مخصوص به این کار را دارد تا بتوانید به راحتی آن را انجام دهید. در ادامه با انواع این ابزارها آشنا خواهید شد.

همزن

هم‌زن برقی ملات
هم‌زن برقی ملات

از همزن چسب جهت مخلوط کردن چسب آماده با آب و یکنواخت کردن آن استفاده می‌کنند. این همزن به دریل صنعتی متصل شده و توسط آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه چسب زن

همانطور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است، از آن برای اجرای چسب و پخش یکنواخت آن روی سطح رج‌های افقی استفاده می‌کنند. این دستگاه به کنترل مصرف چسب و یکنواختی آن و همچنین کیفیت بهتر در اجرا کمک می‌کند. این دستگاه‌ها در 4 سایز 10، 12، 15 و 20 تولید می‌شوند.

گونیای برش

گونیای برش هبلکس شیار زن
گونیای برش هبلکس شیار زن

از این ابزار جهت هدایت برش و تنظیم دقیق محل برش با اره در بلوک‌های هبلکس استفاده می‌کنند.

اره برش هبلکس

اره برش هبلکس ماله شانه
اره برش هبلکس ماله شانه

از این اره جهت برش دادن بلوک‌های هبلکس در اندازه مورد نظر استفاده می‌شود. دندانه‌های این اره از ورق الماسه بوده و در برابر خوردگی سیلیس مقاوم می‌باشد.

چکش پلاستیکی

چکش پلاستیکی بلوک هبلکس
چکش پلاستیکی بلوک هبلکس

استفاده از چکش پلاستیکی به منظور تراز کردن بلوک هبلکس و پخش یکنواخت چسب در بندهای افقی و عمودی با ضربه زدن روی بلوک، می‌باشد.

سوراخ کن پریز

سوراخ کن پریز
سوراخ کن پریز

قابلیت شیار پذیری بلوک هبلکس سبب سهولت در سوراخ کردن آن شده. از سوراخ کن پریز جهت ایجاد حفره برای قوطی‌های برق استفاده می‌کنند.

فرچه

فرچه پاک کردن گرد و غبار
فرچه پاک کردن گرد و غبار

از این ابزار جهت تمیز کردن و پاک کردن گرد و غبار از روی بلوک‌ها پس از رنده کردن با ماله‌ی رنده‌ای استفاده می‌‌شود.

کاردک شانه‌ای

برای ریختن چسب روی بندهای عمودی و افقی بلوک هبلکس، از کاردک‌های شانه‌ای استفاده می‌کنند.

ماله رنده‌ای

جهت تسطیح رج‌هایی که در اجرای دیوار هبلکس دارای نامنظمی‌هایی هستند، از ماله رنده‌ای استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که حتما پس از استفاده از ماله، روی سطح بلوک را با فرچه تمز کنید.

ماله شانه‌ای

از این نوع ماله برای ریختن چسب روی تمامی بندهای بلوک هبلکس و پخش آن استفاده می‌کنند. این ابزار را برای گچ کاری روی هبلکس نیز نیاز خواهید داشت.

ملاقه

ملاقه‌ها ابزارآلاتی جهت پخش کردن چسب روی سطوح افقی یا عمودی بلوک‌های هبلکس هستند.

ملاقه دستی

ملاقه دستی با داشتن محفظه‌ای در وسط و شیارهایی منظم و دقیق جهت استفاده‌ی بهینه از چسب سبب افزایش سرعت در اجرای دیوار هبلکس، سهولت استفاده از چسب و افزایش دقت در اجرا می‌شود.

شیار زن

از این ابزار جهت ایجاد شیار روی بلوک هبلکس برای عبور دادن لوله‌های تاسیساتی در دیوار استفاده می‌کنند. دسته‌ی قابل تنظیم و چرخش سر برای برش فولادی، از جمله مشخصات بارز این محصول برای اجرای دیوار هبلکس می‌باشد.

کلام پایانی

بلوک‌های هبلکس به عنوان یکی از رایج تربن و ایده آل ترین مدل بلوک‌های سبک، طرفداران زیادی در ایران و دیگر کشورهای دنیا دارد. دلیل این محبوبیت، ویژگی‌های منحصر به فرد و فوق العاده‌ی بلوک‌های هبلکس است. این بلوک‌ها سهولت اجرای دیوار و سرعت کار را بالا می‌برند که این می‌تواند اهمیت بالایی در ساختمان سازی داشته باشد. سیوان لند در این مقاله به چگونگی اجرای دیوار هبلکس پرداخت تا بتوانید با اطلاعاتی کامل اقدام به این کار کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *