5 روش آسان برای پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی

پاک کردن گچ و سیمان از روی سرامیک و کاشی یکی از چالش‌ها و ایرادات گچ کاری بعد از ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان است. برخلاف باور عموم پاک کردن گچ از روی سرامیک کاری آسان و کم هزینه است. در این مقاله در صدد هستیم بهترین حلال گچ سفت شده و روش‌های کاربردی پاک کردن گچ از روی سطوح مختلف را آموزش دهیم.

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

 چگونگی پاک کردن گچ و سیمان از سطوح مختلف 

پاک کردن گچ به مراتب راحت تر از سیمان است.

پاک کردن گچ و سیمان از روی پوشش دهنده‌های ساختمانی مانند کاشی، سرامیک و سنگ کار راحتی است به شرطی که با اصول آن آشنایی داشته باشید. با توجه به اینکه درجه سختی کاشی، سرامیک، سنگ و پرسلان نسبت به گچ و سیمان بالاتر است در نتیجه پاک کردن گچ و سیمان به سادگی امکان پذیر است و اگر کمی دقت به خرج دهید هیچ آسیبی به سطح سرامیک شما وارد نخواهد شد. البته که پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی نسبت به سیمان به مراتب راحت‌تر است. چون گچ از ساختار نرم‌تری نسبت به سیمان برخوردار است و سست کردن آن کار ساده‌تری خواهد بود.

بهترین زمان برای پاک کردن گچ و مواد شبیه آن از روی سرامیک چه زمانی است‌؟

این مواد به سرعت روی سطح سرامیک سخت می‌شوند. نکته‌ی قابل توجه در رابطه با پاک کردن گچ و موادی شبیه آن از روی سرامیک این است که در اولین فرصت و قبل از خشک شدن از روی سرامیک پاک شوند. به طور مثال بهترین زمان برای پاک کردن گچ‌های اضافه روی سرامیک وقتی است که عمل بندکشی به پایان رسیده و گچ بین درزها را گرفته. این کار را می توان با یک پارچه‌ی پولیش‌مانند نرم و مرطوب به راحتی انجام داد.

حلال گچ سفت شده

گچ به عنوان یکی از مهم‌ترین پوشش دهنده‌های دیوار شناخته می‌شود که حلال اصلی آن آب است. با کمک آب شما می‌توانید هر نوع لکه گچ را از بین ببرید تنها کافی است بر روی لکه‌ها یک پارچه خیس را برای مدتی قرار دهید تا لکه به خوبی خیس بخورد و پس از مدتی به آسانی جدا شود.

5 روش ساده و خانگی برای پاک کردن گچ و دوغاب از سطوح مختلف 

  1. سرکه سفید:

سرکه سفید بهترین پاک کننده دوغاب بین کاشی هاست.

سرکه سفید، به عنوان یکی از بهترین موادها برای سفید کردن دوغاب بین کاشی‌ها شناخته شده است با توجه به محتوای اسید طبیعی آن، لکه‌های قارچی و لکه‌های آب را از بین می برد. 

شیوه کاربرد آن به این گونه است که سرکه سفید را در یک کاسه ریخته و با آب گرم مخلوط کنید، سپس محلول را در یک بطری اسپری بریزید. این تمیز کننده را بر روی دوغاب های بین کاشی‌ها اسپری کنید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس با اسفنج یا برس بکشید و آبکشی کنید.

مواد لازم:

  • ½ فنجان سرکه سفید (125 میلی لیتر)
  • ¼ فنجان آب گرم (62 میلی لیتر)
  1. آبلیمو:

 آبلیمو از رشد قارچ و باکتری در بین گچ کاشی ها جلوگیری می‌کند.

اسید سیتریک موجود در آب لیمو، از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در شکاف بین کاشی‌ها جلوگیری می‌کند، استفاده مستقیم آن نه تنها گرد و خاک‌ها را پاک می کند، بلکه مانع از چرک و دوده و لکه می‌شود.

برای استفاده از این روش در باک کردن گچ باید آب لیمو تازه را در آب داغ رقیق کنید. سپس آن را در یک بطری اسپری بریزید سبس محلول را روی دوغاب فواصل کاشی‌ها اسپری کنید و با اسفنج روی آن بکشید. سپس آبکشی کنید و این کار را تا پاک شدن کامل لکه‌ها، تکرار کنید.

مواد لازم:

  • ½ فنجان آب لیمو تازه (125 میلی لیتر)
  • ¼ فنجان آب گرم (62 میلی لیتر)
  1. سرکه سیب:

سرکه سیب اسیدیته مناسبی برا پاک کردن گچ و سیمان از سطوح دارد.

سرکه سیب بیشتر در آشپزخانه و داروهای طبیعی استفاده می‌شود. با این حال، به دلیل سطح بالای اسید آن، یک راه جالب برای تمیز کردن کاشی و حمام است. ترمیم دوغاب بین کاشی‌ها یکی از روش‌هایی است که با کمک آن می‌توانید به سادگی ظاهر کاشی و سرامیک‌های فضاهای مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی تان را زیبا کنید.

شیوه کار بدین صورت است: سرکه سیب را در آب رقیق کنید و یک اسفنج را در محلول فرو ببرید و روی دوغاب فواصل بین کاشی ها بکشید. این کار را تا زمانی که سطح مورد نظرتان سفید شود، تکرار کنید. در نهایت، با آب گرم بشورید.

مواد لازم:

  • ½ فنجان سرکه سیب (125 میلی لیتر)
  • ½ فنجان آب (125 میلی لیتر)
  1. جوش شیرین 

جوش شیرین یکی از موثرترین مواد سالم در پاک کردن گچ از روی سرامیک و کاشی هاست. با توجه به اقدامات رضایت بخش و ضد قارچی آن، بقایای قارچ‌ها که فواصل بین کاشی را کثیف کرده‌اند را از بین می‌برد.‌ هم‌چنین بوی بد و باکتری‌ها را نابود می‌کند.

در رابطه با چگونگی استفاده آن باید جوش شیرین را در یک کاسه ریخته و با آب داغ مخلوط کنید، تا یک خمیر سفت مرطوب بدست آورید. خمیر را در فواصل کاشی بمالید تا سفید شوند.اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید.

مواد لازم:

  • ½ فنجان جوش شیرین (100 گرم)
  • آب داغ (به مقدار مورد نیاز)
  1. پراکسید هیدروژن و جوش شیرین

خمیر پراکسید هیدروژن و جوش شیرین بهترین عملکرد را برای پاک کردن لکه های سخت گچ و سیمان را دارند .

 

برای پاک کردن گچ و سیمان از روی کاشی و سرامیک شما می‌توانید از خمیر پراکسید هیدروژن و جوش شیرین استفاده نمایید. برای این کار لازم است ۶۲ میلی لیتر پراکسید هیدروژن و ۱۰۰ گرم جوش شیرین را ترکیب نمایید و یک خمیر درست کنید. حال این خمیر را روی لکه‌ها بگذارید و اجازه دهید تا دقایقی روی آن باقی بماند. در نهایت با استفاده از آب گرم سطح را آبکشی کنید.

توجه: دستورالعمل فوق تنها برای سطوح غیر پولیش و غیر حساس به مواد اسیدی قابل استفاده می‌باشد.

ملزومات چسباندن گچ به سرامیک و کاشی

تنها نکته مهم روش استفاده از آن ها است. گچ چسب را به خود جذب می‌کند و موجب می شود تا قبل از اتصال کاشی، تمامی آب موجود در چسب، جذب شود. به همین دلیل، استفاده از پرایمرها برای نصب کاشی و سرامیک بر روی گچ الزامی است. یکی از این پرایمرها روغن زیرکار دیوار گچی است.

سخن پایانی 

گچ ساختاری دارد که به راحتی با آب ترکیب می‌شود و خیلی راحت از روی سرامیک پاک می‌گردد در نتیجه اگر در پاک کردن گچ از روی سرامیک دچار مشکل شدید، آگاه باشید که اشکال از بافت سرامیک است. برای آگاهی از سایر مقاله‌های مربوط به چک لیست گچ کاری و چگونه گچ دیوار را بکنیم به سایت سیوان لند مراجعه کنید. و برای اطلاع از قیمت گچ نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تیم سیوان لند در تماس باشید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *