چگونه گچ دیوار را بکنیم؟ | ملزومات تمیزکاری تا گچ برداری


قیمت گچ

چگونه گچ دیوار را بکنیم از سری سوالاتی است که بعد از پایان کار برای تمیزکاری سازه مطرح می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم توضیحات جامعی را به صورت مرحله به مرحله برای تمیز کردن و برداشتن گچ دیوار ارایه دهیم.

تمیزکاری یا گچ برداری کدام عمل مناسب دیوار سازه است؟

تمیزکاری دیوارگچی تفاوتی با سایر دیوار ها ندارد و نگرانی اصلی محافظت از رنگ است.
گچ، یک ماده ساختمانی رایج و همه کاره است که با مراقبت مناسب حداقل 20 سال دوام می‌آورد. تمیز کردن دیوار گچی تفاوت چندانی با سایر دیوارها ندارد ولی نگرانی اصلی هنگام شستن دیوار گچی محافظت از رنگ است. بافت متخلخل دیوار گچی به شما یادآوری می‌کند نسبت به سطوح دیگر ملایم‌تر باید تمیز شود.
اما اگر ترک بر روی سطح ظاهر شود چه باید کرد؟ نحوه برداشتن سریع گچ از روی دیوارها چیست؟ در برخی موارد، لازم نیست به سوال چگونه گچ دیوار را بکنیم بیندیشیم یا لایه فرسوده را به طور کامل حذف کنیم، گاها تمیزکاری یا تعمیر آن کفایت می‌کند.

چگونه گچ دیوار را تمیز کنیم؟

 مرحله اول

از اتصالات برس جاروبرقی برای تمیزکردن دیوار گچی استفاده کنید.
از اتصالات برس گرد و غبار روی جاروبرقی برای پاک کردن دیوار گچی استفاده کنید. چراکه سبک‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای تمیز کردن دیوارها است و همیشه باید اولین قدم باشد.
برس را به دیوار فشار ندهید. برس را به آرامی روی دیوار مالیده و اجازه دهید با قدرت مکش جاروبرقی خاک را جمع کند. بخشی از دیوار را انتخاب کنید. از بالا شروع کنید و برس را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید، سپس به سمت پایین بکشید تا زمانی که به سطح بعدی برسید.

مرحله دوم

اسفنج بهترین وسیله برای تمیز کردن دیوار گچی است که کمترین میزان صدمه را ایجاد می‌کند. اسفنج را در آب گرم غوطه‌ور کرده سپس فشار داده تا رطوبت اضافی از بین برود. اگر اسفنج در دسترس نبود، از حوله نرم نیز می‌توانید استفاده کنید.
یک بخش مستطیلی دیوار را برای تمیز کردن انتخاب کنید و از سقف شروع به حرکت به چپ و راست کنید. وقتی به انتهای بخش رسیدید، بیشتر به سمت پایین حرکت کنید و حرکت را تا رسیدن به کف ادامه دهید. مرتبا آب کثیف را از اسفنج بیرون آورده و مجددا آن را با آب تمیز مرطوب کنید.

مرحله سوم

مقدار کمی از مواد شوینده را فقط به اندازه کافی برای ایجاد چند حباب می‌توانید به آب گرم اضافه کنید. با این حال این کار خطر آسیب به رنگ شما را ایجاد می‌کند.
اگر آب گرم برای تمیز کردن دیوار کافی نبود، مواد شوینده را اضافه کنید. فرآیند تمیز کردن را با حداقل پاک‌کننده‌های اضافی شروع کنید و سپس در صورت لزوم با پاک‌کننده‌های دیگر کار کنید.

مرحله چهارم

حوله‌ای را انتخاب کنید که نرم باشد تا در حین پاک کردن دیوار، رنگ آسیب نبیند. همان حرکت قبلی را تکرار کنید تا دیوار در امتداد بخشی که انتخاب کرده‌اید خشک شود.

چگونه تشخیص دهیم گچ دیوار نیاز به تعمیر دارد؟

روی سطح دیوار ضربه بزنید و از صدای تولید شده تعمیر یا تخریب گچ را تشخیص دهید.
پایه روکش باید محکم باشد، در غیر این صورت روکش جدید به سرعت به همراه پوشش قبلی تکه تکه می‌شود. روی سطح بنایی ضربه بزنید، اگر صدا ناشنوا باشد پس لایه به خوبی نگه داشته شده و از دیوار آجری دور نشده است. در مکان‌هایی که صدا بلند است، باید از سنگ تراشی قدیمی برداشته شود.

علت ترک خوردن گچ دیوار چیست؟

اغلب علت ترک خوردن گچ دیوار بخاطر واکنش‌های طبیعی میباشد.
بسیاری از آن‌ها به دلیل واکنش‌های طبیعی ترکیبات گچ و مصالح ساختمانی به‌وجود می‌آیند. تغییرات آب و هوایی و دمایی، نشست ساختمان، ساخت و ساز ساختمان‌های مجاور، نزدیکی به ریل راه آهن یا میدان موج انفجار همه در ترک خوردگی گچ نقش دارند.
اغلب اوقات ترک خوردن گچ در اثر این چند علت اتفاق می‌افتد.

  1. نسبت وزنی غلط گچ و آب در تهیه ملات
  2. گچ کاری غیراصولی بدون لحاظ کردن زمان کافی برای خشک شدن لایه‌های زیرین
  3. استفاده از گچ نامرغوب
  4. گودبرداری سازه‌های مجاور
  5. خالی از سکنه بودن و بدون حرارت ماندن خانه در طول زمستان
  6. ترک خوردن دیوار پشت بخاری

برای پاسخ به پرسش چگونه گچ دیوار را بکنیم؟ ابتدا باید وسایل لازم برای گچ برداری را تهیه کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاردک پهن
  • تبر یا هر ابزاری که سطح کاری V شکل دارد.
  • چکش
  • پوسته‌های اعداد مختلف
  • بطری اسپری با آب
  • مواد مورد نیاز سازه
  • گچ
  • آغازگر

چگونه گچ دیوار را بکنیم؟

برداشتن گچ تا لحظه ای ادامه پیدا میکند که قدیمی ترین لایه را به جا بگذارد.
باید بدانید اینکه چگونه گچ دیوار را بکنیم و برداشتن گچ از دیوارها تا لحظه‌ای ادامه پیدا می‌کند که در پایان قدیمی‌ترین لایه را به جا بگذارد. این لایه محکم به سنگ تراشی چسبیده است و نهایتا تمام قطعات شل باید حذف شوند. این کار پر زحمت و زمان‌بر است، بنابراین توصیه می‌کنیم صبور باشید. در ادامه مراحل گچ برداری را خواهم گفت.

مرحله اول

قبل از برداشتن گچ قدیمی، لازم است سطح پوشش قدیمی را تمیز کنید. می‌توانید پس از خیس کردن ترکیب قدیمی با آب، رنگ را با یک کاردک پهن پاک کنید. از آنجایی که آب به سرعت جذب می‌شود به طور مداوم از یک بطری اسپری می‌شود. ممکن است برایتان سوال شود بدون گرد و غبار و خاک چگونه می‌توان گچ را از دیوار کند؟ از آب بیشتری استفاده کنید تا در حین کار گرد و غبار کمتری در داخل خانه وجود داشته باشد.

مرحله دوم

ابزارهایی که برای برداشتن گچ برمی‌داریم باید در امتداد سنگ تراشی بزنیم سپس با چکش روی سطح آجر ضربه بزنید. در مکان‌های شل گچ خرد می‌شود، پس از خیس کردن با آب، باقی‌مانده‌ها را با کاردک خراش دهید. در محل های تشکیل ترک، با دقت بیشتری ضربه می‌زنیم. اگر لایه قدیمی ترک خورده است، اما چسبندگی با آجر محکم است، شکاف را گسترش می دهیم. برای این کار لبه‌های آن را با چکش می زنیم و با تبر سوراخ را باز می‌کنیم.
اگر هیچ شکافی وجود ندارد، اما لایه روکش قدیمی خیلی ضخیم است، بهتر است آن را نیز بردارید.یک لایه ضخیم از ملات قدیمی به دلیل رطوبت پس از استفاده از ملات جدید می‌ریزد.

مرحله سوم

ترک های گچ دیوار را با پرایمر پر میکنیم .
ترک‌ها را با پرایمر دو لایه می‌پوشانیم، می‌گذاریم خشک شوند.در نهایت آن را با سطح دیوار تراز می‌کنیم. سطوح باقیمانده سنگ تراشی، آستر شده و با لایه نازکی از گچ پوشانده می‌شود.

مرحله پنجم

پس از خشک شدن، دیوار را از ایرادات جزئی به کمک پوسته تراز می‌کنیم. پوست ابتدا با دانه های درشت گرفته می‌شود، به تدریج به سمت حفره‌های کوچک می‌رود.

مرحله ششم

دیوارهای تمام شده با یک آغازگر در دو لایه دیگر پوشانده شده است. لایه اول باید قبل از اعمال لایه دوم خشک شود. بر روی بسته‌بندی هر سازنده، میزان مصرف پرایمر و زمان خشک شدن در دما و رطوبت مختلف در اتاق مشخص شده است.

مرحله هفتم

در بالای پرایمر، پوشش پایانی را اعمال می کنیم: رنگ، کاغذ دیواری.

چه زمانی نباید گچ را از دیوار بکنیم؟

هنگام تلاش برای پایین آوردن گچ، باید وضعیت دیوارها را در نظر گرفت. در رابطه با بتن نباید مشکلی ایجاد شود. با این حال، هنگام کار با دیوارهای آجری قدیمی، لازم است استحکام را ارزیابی کنید. با مشت زدن به سوراخ‌های کوچک وضعیت آجرها را ارزیابی کنید. اگر تحت تاثیر نیروی خارجی فرو بریزند، بهتر است در از بین بردن کل پایان خودداری کنید. مخصوصاً وقتی صحبت از گچ بر پایه سیمان می‌شود که تمیز کردن آن دشوار است.

سخن پایانی

برای برداشتن گچ از دیوارهای گچبری بهتر است از یک حلقه خوب تیز شده استفاده کنید. سعی کنید این ابزار را بین لایه گچ و سطح دیوار به حرکت درآورید و قطعه قطعه بشکنید. به روشی مشابه، می‌توانید روی دیوارهای آجری و حتی دیوارهای بتنی کار کنید. اگر چرخه از پس آن برنیامد، سعی می‌کنیم کار خود را با اسکنه یا اسکنه قوی‌تر انجام دهیم. شما می‌توانید در سایت سیوان لند با بهترین قیمت‌ گچ موجود در بازار و مورد نیاز سازه آگاه شوید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *