کفپوش بتنی چیست؟ | انواع آن و کاربردهای آن

کفپوش بتنی یکی از محصولات پر کاربرد بتن است که به طور گسترده ای در ساختمان ها، جاده ها و سدها استفاده می‌شود. کاربردهای آن از کاربردهای سازه‌ای گرفته تا روسازی‌ها، حاشیه ها، لوله ها و زهکشی ها را شامل می‌شود. کف پوش های بتنی به دلیل ویژگی هایی که دارند  مانند: استحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت، طول عمر مفید و…در پروژه های صنعتی و مسکونی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کفپوش بتنی چیست؟

کفپوش بتنی یکی از انواع کفپوش است که به دلیل ساختار مقاوم خود بیش تر در محوطه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که کفپوش بتنی از سختی قابل توجهی برخوردار است، می‌تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب در مکان های پر تردد مانند پیاده رو ها و… باشد.

بتن یک ماده ترکیب شده است که از سیمان پرتلند، آب و سنگدانه(شن، ماسه یا سنگ) تشکیل شده است. هنگامی که این مواد با هم مخلوط می‌شوند، بتن را تشکیل می‌دهند که به مرور زمان سفت می‌شود. این یک مصالح مهم است که به طور گسترده در ساختمان ها، پل ها، جاده ها و… استفاده می‌شود.

کفپوش بتنی
کفپوش بتنی

یکی از کاربردهای های دیگر آن برای کف سازی ساختمان است، در گذشته بتن بیشتر برای زیرسازی کف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه استفاده از آن به عنوان کفپوش، در ساختمان های نوساز رایج شده است. کفپوش بتنی به دلیل مقاومت بسیار بالا در  برابر وزن و فشاره وارده، در مکان های مختلف از جمله اتاق نشیمن، پارکینگ ها، سالن های ورزشی و غذا خوری، سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام و ماندگاری این نوع کفپوش ها به دلیل استحکام زیاد در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار بالا است.

برای استفاده از کفپوش های بتنی از انواع بتن های سبک مانند هبلکس، سیپورکس و پرلکس استفاده می‌شود. این طراحی در سبک معماری مدرن و کلاسیک دیده می‌شود. یکی از قابلیت های کفپوش بتنی این است که میتوان بتن قابلیت اجرا را به صورت یک دست و سرتاسری در سطوح مختلف دارد.

کفپوش بتنی
کفپوش بتنی

امروزه کفپوش های بتنی با ظاهری متفاوت و شیک تر از قبل به بازار عرضه می‌شود که محبوبیت زیادی دارد. این بتون ها به صورت کاشی های بتنی برای کف سازی سطوح مورد نظر قابل استفاده است.

مواد تشکیل دهنده کفپوش بتنی چیست؟

به طور کلی مواد تشکیل دهنده کفپوش های بتنی، شامل سیمان سیاه و سفید، سنگدانه، آب، سولفات کلسیم، آهک، چسب بتن و مقداری رنگ برای انواع رنگی آن است. کفپوش بتنی از سطوح سخت است که همچون کاشی و سرامیک به کف ساختمان نصب می‌شود و قابلیت جدا شدن و جابجایی ندارد.

کفپوش بتنی
کفپوش بتنی

انواع کفپوش بتنی مورد استفاده

به طور کلی باتوجه متوجه به محبوب شدن و استفاده های زیادی که از این نوع کفپوش بتن می‌شود، این محصول در انواع متریال مختلف و بر اساس کاربرد آن در بازار موجود می‌باشد. در واقع انواع کف پوش بتنی شامل موارد زیر می‌شود که شامل:

کف پوش پلیمری

به طور کلی انواع کف پوش پلیمری تشکیل شده از رزین اپوکسی و نیز پلی یورتان است که با ایجاد واکنش بسیار قوی بین مواد تشکیل دهنده خود یک شبکه کاملا سه بعدی یکپارچه و غیر قابل نفوذ را به وجود می‌آورند. در حقیقت کف پوش پلیمری نوعی بتن خود متراکم است که این تراکم از طریق فرایند استفاده از رزین سنگ مصنوعی و یا رزین پلیمری انجام میگیرد.

در واقع طی این  فرایند بین این ترکیبات پلیمری و افزودنی های شیمیایی چسبندگی بین تمام اجزا ایجاد شده و مقاومت موزاییک پلیمری را تامین می‌کند. همچنین کف پوش های پلیمری به دلیل جذب آب پایین و تراکم بالا اجزا مقاومت بسیار بالایی در آب و هوای سرد و شرایط یخبندان دارند.

کفپوش پلیمری
کفپوش پلیمری

کف پوش واش بتن

کفپوش واش بتن همان بتن شسته ای است که در کف سازی های محوطه، پارک و… استفاده می‌گردد. در واقع این نوع از کفپوش بتنی یکی از انواع کفپوش بتنی است که بتن آن از ترکیب سنگدانه های رنگی و طبیعی، چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و دیگر افزودنی بتنی بر روان کننده نوترال پلی کربوکسیلاتی بتن، در انواع ابعاد، رنگ و طرح تولید می‌گردد.

این موزایک به روش های مختلفی تولید می‌شود، که روش های پرسی و ویبره، بیشتر مورد استفاده می‌باشند.

 

کفپوش بتنی پرسی

کفپوش بتنی پرسی در حقیقت یک نوع بتن است که تراکم خود را از طریق فشاری پرسی به دست می‌آورد و از ماسه، سیمان، سنگدانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح‌های گوناگون تولید می‌شود.

کفپوش بتنی پرسی
کفپوش بتنی پرسی

کف پوش بتنی پرسی، مقاومت بسیار بالایی دارد و به دلیل مزایای منحصر به فرد و روش تولید آن به عنوان مناسب ترین نوع کفپوش برای محیط‌هایی مانند پیاده رو ها و معابری که به عنوان مسیرهای پرتردد شناخته می‌شود، استفاده می‌گردد.

کفپوش بتنی پرسی
کفپوش بتنی پرسی

کف پوش بتن ویبره‌ای

به طور کلی جهت تشکیل کف پوش ویبره‌ای، فشاری وجود ندارد و تراکم بتن و دیگر افزودنی های آن با  دستگاه ویبراتور ایجاد می‌شوند. روش ساخت به این شکل می‌باشد که اول از همه مصالح در میکسر(مخلوط کن بتن) ترکیب می‌شوند، سپس به وسیله تسمه نقاله ای مجهز به ویبراتور قالب بتن های پلاستیکی طرح دار مملو از بتن، موزاییک ها را با لرزش و بر روی تسمه نقاله شکل می‌دهند.

موزاییک پرسی اتوماتیک

این نوع از کف‌پوش معمولا به معروف به موزاییک ساده ایرانی، موزاییک حیاطی و یا زیر پارکتی است. مراحل ساخت  این نوع از موزاییک ها کاملا اتوماتیک بوده و از آنجا که این فرایند پیشرفته تر و مکانیزه تر است باعث‌می‌شود، موزاییک بتنی استحکام بیشتری داشته باشد و کمتر دچار خردگی و ساییدگی شود.

همچنین مقاومت خمشی بالاتری به نسبت موزاییک های دستی دارند و علاوه بر آن به علت بروز بودن دستگاه ساب جلای بیشتری به نسبت موزاییک دستی دارند.

انواع کفپوش بتنی از نظر طرح

همانطور که قبلا نیز ذکر شد تنوع این نوع از محصولات بالا بوده و در طرح های مختلفی نیز به بازار عرضه می شوند، در ادامه به موارد از طرح های مختلف کفپوش های بتنی اشاره خواهیم کرد.

انواع کفپوش بتنی
انواع کفپوش بتنی

کفپوش بتنی ترافیکی

به طور کلی این نوع از کفپوش ها دارای استحکام بسیار بالایی می‌باشند، از این رو برای استفاده در مکان های پرتردد گزینه‌ ای مناسب می‌باشد. این کف پوش ها دارای دو شکل مستطیلی و شش ضلعی بوده و در رنگ های مختلف قابل دسترسی می‌باشند.

کفپوش بتنی پیش ساخته

این کفپوش ها همانگونه که از نام آن‌ها پیدا است مانند دیوار های پیش ساخته، به صورت قطعات پیش ساخته در کارخانه ساخته شده و برای نصب به محل مورد نظر انتقال داده می‌شود و به راحتی اجرا می‌شوند.

کفپوش بتنی پیاده رو

از این کفپوش بتنی همانطور که از نام آن پیدا است، معمولا در پیاده روها، باغ و به طور کلی محوطه سازی استفاده می‌شود. این کفپوش از نظر رنگ، اندازه و شکل ظاهری در اندازه های مختلف در بازار موجود می‌باشد.

کفپوش بتنی پیاده رو
کفپوش بتنی پیاده رو

کفپوش بتنی پازلی

متراکم سازی اجزا تشکیل دهنده این گونه کفپوش ها با استفاده از دستگاه ویبراتور انجام می‌شود. این کفپوش ها به دو شکل خشک و تر قابل اجرا می‌باشند.

کفپوش بتنی آراکس

این مدل از کفپوش بتنی به دلیل استحکام بالایی که دارد معمولا برای استفاده‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش به سه شکل به بازار عرضه می‌شود: کفپوش بتنی آراکس ملاتی، آراکس پاششی و آراکس پلیمری که هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارد.

کفپوش بتنی سخت رنگی

بتن سخت رنگی از ترکیب سیمان، آب و مواد افزودنی مجاز به دست می‌آید که به صورت یکپارچه و هم زمان با بتن ریزی، به عنوان کفپوش های نهایی سطح در ضخامت های متفاوت اجرا می شود.

کفپوش بتنی طرح سنگ

همان گونه که از نام آن پیدا است، شکل طرح آن به صورت سنگی بوده و کاربرد آن همانند کفپوش پیاده رو می‌باشد.

کفپوش بتنی طرح سنگ
کفپوش بتنی طرح سنگ

کفپوش بتنی حیاط

این نوع از کفپوش یکی از پر کاربردترین محصولات بتنی در ساختمان است. کفپوش های بتنی در طرح و رنگ های مختلفی وجود دارد که انتخاب آن ها کاملا بستگی به سلیقه‌ای هر فرد دارد. اصلی ترین  تفاوت میان کفپوش  های بتنی حیاط، تفاوت در فرمول، تکنولوژی و روند ساخت این قطعات است.

مقاومت سایشی کف پوش بتنی بسیار بالا است. همین ویژگی این کف پوش را به یکی از گزینه های مناسب برای مکان ها پر رفت و آمد کرده است.

کفپوش بتنی حیاط
کفپوش بتنی حیاط

مزایای استفاده از کفپوش بتنی

کفپوش بتنی طرح سنگ
کفپوش بتنی طرح سنگ
  • دوام و ماندگاری بالا:

بتن مقاومت بالایی دارد و به راحتی دچار خراشیدگی و آسیب نمی‌شود.

  • استحکام و مقاومت بالا:

کف پوش های بتنی برای تحمل بار زیاد طراحی شده‌اند.

  • بهره وری انرژی:

کف‌‌ پوش های بتنی گرما را جذب می‌کند و نقش موثری در کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی ایفا می‌کند.

  • سرعت ساخت:

آن ها را می توان به سرعت ساخت. استفاده از کف پوش بتنی به تکمیل طبقه همکف سرعت می‌بخشد. همینطور کفپوش های پیش ساخته دارای مزیت های مانند کاهش نیروی کار مورد نیاز در محل است.

  • مقاومت در برابر رطوبت:

کف پوش بتنی جذب کننده آب نیست، از این رو می‌تواند مقاومت کافی در برابر رطوبت را داشته باشد. این برای کف‌های نگهدارنده آب و مکان های دیگری که در معرض رطوبت هستند، گزینه‌ی خوبی است.

  • هزینه نگهداری:

کف پوش بتنی به راحتی تمیز می‌شود و هزینه نگهداری کف بتنی بسیار کم می‌باشد.

  • مقاومت در برابر آتش:

از آنجایی که بتن جز مواد غیر قابل احتراق است، این نوع کفپوش یک کفپوش مقاوم در برابر آتش را ارائه می‌دهد.

معایب استفاده از کفپوش بتنی

  • این کفپوش ها اگر دارای برجستگی در سطح خود نباشند، لغزنده بوده و راه رفتن بر روی آن مشکل می‌شود.
  • این نوع کفپوش دارای سختی بالایی است، بنابراین بهتر است در مکان های تردد کودکان مورد استفاده قرار نگیرد.
  • کفپوش های بتنی سرما را در خود حفظ کرده و باعث سردی محیط می‌شوند. بنابراین استفاده از آن‌ها در مکان های سردسیر توصیه نمی‌شود.
  • کفپوش های بتنی صدا را منعکس می‌کندکه این امر باعث می‌شود، حتی در اتاق های کوچک نیز صدا به میزان زیادی انعکاس پیدا کند.
  • تعمیر و رفع نقص در کفپوش های بتنی، به راحتی امکان پذیر نیست.

کاربردهای کفپوش بتنی

کفپوش های بتنی بر اساس نوع‌شان برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند.

رایج ترین مکان‌هایی که از کفپوش بتنی استفاده می‌شود:

  • انبارها.
  • گالری ها.
  • گاراژها.
  • اتاق نشیمن های خانگی.
  • سرویس بهداشتی و حمام .
  • سالن های غذاخوری و ورزشی.
  • برای دکوراسیون داخلی نیز استفاده می‌شود.
  • و…

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم اول از همه چیستی کفپوش بتنی را بررسی کنیم سپس به سراغ انواع آن رفتیم و انواع آن را از نظر کاربرد و از  نظر روش ساخت بررسی کردیم. کفپوش های بتنی انواع مختلفی دارند، که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای خاصی تولید شده اند.

به این نوشته امتیاز دهید !

5 دیدگاه در “کفپوش بتنی چیست؟ | انواع آن و کاربردهای آن

  1. فرهاد امیرپور میگوید:

    محتواتون بسیار کامل و جذابه فقط یه سوال برام پیش اومدکه کدوم نوعش بیشتر واسه گاراژها استفاده میشه؟ از کدوم قسمت سایت میتونم قیمتشو ببینم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *