کاشی کاری نما به چه نحو است؟ مزایا و روش‌های کاشی کاری نمای ساختمان

کاشی کاری نما ساختمان یکی از قسمت‌هایی است که به ظرافت و تمیزی آن باید دقت ویژه آن شود. چرا که نمای ساختمان یکی از قسمت‌های بسیار مهم آن است و اول از همه نما است که افراد با آن رو به رو می‌شوند و نظرشان به آن جلب می‌شود. در نتیجه برای کاشی کاری نمای ساختمان هم باید از متریال‌های با کیفیت استفاده کرد و هم باید از افراد ماهر در این کار بهره گرفت. به خاطر اهمیت این موضوع نیز ما قصد داریم در ادامه این مقاله به مبحث کاشی کاری نمای ساختمان بپردازیم.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

کاشی کاری نمای ساختمان

کاشی کاری نما ساختمان

نمای ساختمان جزو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن به شمار می‌رود و از آن جا که نمای ساختمان اولین چیزی است که چشم افراد به آن می‌خورد، در کاشی کاری نما باید حساسیت به خرج داد و هم از متریال خوب و با کیفیت استفاده کرد و هم در اجرای آن از افراد ماهر و خبره بهره برد که کار به تمیزترین نحو دربیاید.

برای نمای ساختمان می‌توان از متریال‌های مختلفی استفاده کرد، اما کاشی‌ها یکی از متریال‌هایی هستند که هم به نسبت قیمت مناسبی دارند و هم از نظر طرح و رنگ تنوع بسیار زیادی دارند. و به همین دلیل هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از نمای ساختمان را کاشی کاری کنند استفاده کنند. کاشی کاری نما را می‌توان هم به سبک مدرن اجرا کرد و هم کلاسیک. اما چیزی که در این میان اهمیت دارد، دقت و ظرافت انجام کار است.

هرچه در کاشی کاری نمای ساختمان به اصول و ریزه کاری‌های آن بیشتر دقت شود، علاوه بر تمیز درآمدن طرح و زیبایی آن، از استحکام بیشتری برخوردار بود و عمر بیشتری هم خواهد داشت.

مزیت کاشی کاری نما

یکی از مزیت‌های کاشی کاری نمای ساختمان این است که کاشی‌ها از تنوع طرح و رنگ زیادی برخوردار هستند که هم دست افراد را برای انتخاب باز می‌گذارند و هم باعث به وجود آوردن جلوه‌های جذاب و زیبا و متنوع در نمای ساختمان می‌شوند. البته همان طور که ممکن است افراد در مورد سرامیک کف سردرگم شوند که سرامیک کف چه رنگ خوبه، شاید به دلیل تنوع زیاد در انتخاب کاشی نما هم دچار سردرگمی شوند. از مزایای دیگر کاشی کاری نمای ساختمان می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت و گرما اشاره کرد.

از آن جا که کاشی‌ها ضدرطوبت هستند و آب کمی جذب می‌کنند، کاشی کاری نما یک روش خوب برای پوشاندن نمای بیرونی ساختمان در مناطق شمالی و جنوبی کشور است که در معرض رطوبت بالا قرار دارند.

نحوه کاشی کاری نما

برای کاشی کاری نمای ساختمان می‌توان یا از روش ملات دار، یا با چسب کاشی و یا از روش خشک استفاده کرد.

کاشی کاری به روش ملات دار

کاشی کاری نما با ملات
کاشی کاری نما با ملات

کاشی کاری نمای ساختمان با ملات را می‌توان قدیمی‌ترین روش‌ انجام این کار دانست. اگر می‌خواهیم ارزش ملات دار استفاده کنیم باید کاشی ما قابلیت جذب آب داشته باشد تا بتوان از ملات سیمان استفاده کرد. کاشی کاری نما به روش ملات علاوه بر این که روشی مشکل است و امکان دارد اتصال بین ملات و سرامیک به خوبی اتفاق نیفتد، برای ساختمان‌های بلند مناسب نیست. 

کاشی کاری با چسب کاشی

چسب کاشی و سرامیک یکی از متریال‌های جدیدی است که می‌توان از آن برای کاشی کاری نما استفاده کرد. چسب‌های کاشی از مقاومت و چسبندگی بالایی برخوردار هستند و در صورت استفاده از آن‌ها دیگر نیازی به دوغاب نیست. هم چنین این چسب‌ها آب گریز هستند و به همین خاطر هم گزینه بسیار مناسبی برای کاشی‌هایی به شمار می‌روند که در برابر آب نفوذناپذیر هستند.

کاشی کاری به روش خشک

کاشی کاری نمای ساختمان به روش خشک نیز یکی از جدیدترین روش‌های انجام این کار است که دیگر نیازی به استفاده از ملات یا چسب ندارد و در عوض کاشی‌ها با پیچ و رولپلاک به نما وصل می‌شوند. برای این کار ابتدا گیره‌هایی فلزی بر روی نما نصب می‌شوند و سپس کاشی نما روی این گیره‌ها وصل می‌شود.

در این روش کاشی‌ها را با فاصله کم از یکدیگر نصب می‌کنند تا در صورت انبساط و انقباض دچار شکستگی نشوند. به علاوه برای جلوگیری از سقوط و شکسته شدن کاشی‌ها، در پشت آن‌ها توری‌هایی فلزی یا پلاستیکی وصل می‌شود؛ تا اگر کاشی از نما جدا شد، اتصالش به این توری مانع از سقوط آن شود. 

امروزه برای کاشی کاری نما، روش خشک به دو روش دیگر ترجیح داده می‌شود. چون هم سرعت اجرا و نصب کاشی در این روش بالا است، هم ضایعات و نخاله تولید نمی‌کند، هم از هدر رفتن انرژی ساختمان جلوگیری می‌کند و هم بهترین روش اجرا برای ساختمان‌های بلند است.

اصول کاشی کاری نمای ساختمان

آموزش کاشی کاری نمای ساختمان
آموزش کاشی کاری نمای ساختمان
  • توصیه می‌شود برای کاشی کاری نما در ساختمان‌ها از روش خشک استفاده شود. چرا که روش خشک به دلایلی که در قسمت قبل توضیح دادیم، نسبت به دو روش دیگر مزایای متعددی دارد.
  • با استفاده از چسب کاشی می‌توان بر روی سطوحی که قبلا گچ، آجر یا کاشی نصب شده است، مجددا کاشی کاری کرد.
  • برای این که نتیجه کار از نظر زیبایی و استحکام قابل قبول باشد، باید برای کاشی کاری از افراد متخصص و متبحر استفاده کنید.
  • چون چسب های نصب کاشی از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، در هنگام استفاده از آن‌ها باید اصول ایمنی را رعایت کرد.

جمع بندی

کاشی کردن نمای ساختمان یکی از روش‌های پرطرفدار پوشاندن نمای ساختمان است. چرا که کاشی‌ها طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند و می‌توان آن‌ها را به شکل‌های گوناگون کار کرد. برای مثال یکی از روش‌های کاشی کاری نمای ساختمان‌ها، کاشی کاری لوزی است. برای نصب کاشی نمای ساختمان می توان از ملات، چسب کاشی و یا روش خشک که با استفاده از پیچ و رولپلاک است استفاده کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *