چند نوع سیستم تصفیه آب وجود دارد؟ | برسی فیلترهای به کار رفته در سیستم های تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

در زمینه‌ی تصفیه آب، سیستم تصفیه آب ها دارای انواع گوناگونی هستند که هرکدام از این روش‌ها در حذف برخی از آلاینده‌ها مفید، و در حذف برخی دیگر نا‌توانند. مانند هر دستگاه دیگری، این دستگاه‌ها نیز دارای مزایا و معایبی هستند. بهتر است که قبل از خرید دستگاه‌های تصفیه آب، با قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید محصول مناسبی را انتخاب کنید. آب تصفیه کن های خانگی با بهره‌گیری از انواع فیلترها، به تصفیه آب می‌پردازد تا سلامت بدن ما تضمین شود. پس با سیوان لند همراه باشید تا به برسی سیستم تصفیه آب بپردازیم.

بررسی سیستم تصفیه آب خانگی

سیستم تصفیه آب
سیستم تصفیه آب

تصفیه آب به روش فیزیکی

به فرآیندی که طی آن مواد غیر محلول در آب بدون دخالت مواد شیمیایی از آب حذف می‌شوند، تصفیه آب فیزیکی گفته می‌شود. نمی‌توان گفت که این روش از روش‌های پیش تصفیه می‌باشد زیرا در این مرحله نمی‌توان مواد شیمیایی و محلول در آب را حذف نمود. در این عملیات مراحلی همچون آشغال‌گیری، دانه گیری، فیلتراسیون، سختی گیری و حدف طعم و بوی نامناسب آب، طی می‌شود.

فیلتر مورد استفاده در روش فیزیکی

فیلترهای شنی در روش فیزیکی عمل حذف آلاینده‎‌ها را انجام می‌دهند. روش کار این فیلترها در این مرحله، گذراندن آب از بین لایه‌‌های شن و ماسه است. این فیلترها دو نوع ثقلی و تحت فشار دارند که امروزه استفاده از نوع ثقلی آن رایج تر است. در این نوع فیلترهای شنی ار سیلیس یا دیاتومه استفاده شده.

مزایای سیستم تصفیه آب به روش فیزیکی

  • هزینه‌ی کمی دارد
  • در برابر آلاینده‌های درشت بسیار مقاوم است
  • تعویض فیلتر آن آسان است
  • در اندازه‌های گوناگونی عرضه می‌شوند

معایب سیستم تصفیه آب به روش مکانیکی

  • در بهترین حالت ذرات کوچک تر از 1 میکرون را نمی‌تواند حذف کند
  • توانایی پاکسازی کلر و دیگر مواد شیمیایی مضر موجود در آب را ندارد
  • جهت تصفیه آب نیاز به ترکیب شدن با دیگر روش‌های تصفیه آب را دارد

روش فیلتراسیون

آب تصفیه کن
آب تصفیه کن

در سیستم تصفیه اب به روش فیلتراسیون از دو نوع فیلر شنی استفاده می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

فیلترهای شنی گراویتی

از این فیلترها در سیستم تصفیه آب استفاده می‌شود تا آلاینده‌های موجود در آب از آن حذف و آب تصفیه شده تولید شود. این روش برای از بین بردن مواد معدنی و آلی موجود در آب بسیار مناسب هستند. این بخش توسط مخازن بتنی ساخته می‌شود.

فیلترهای شنی تحت فشار

این نوع فیلترهای شنی در دو نوع قائم و افقی ساخته می‌شوند و از آن‌ها برای از بین بردن بوی آهن، بوی بد آب، تیرگی و مواد معلق در آب استفاده می‌شود.

استفاده از سختی گیرها در تصفیه آب

استفاده از سختی گیرهای کاتیونی و آنیونی، یکی از راه‌های کاهش املاح موجود در آب محسوب می‌شود.

چرا از سختی گیرها استفاده می‌کنیم؟

سختی گیرها در سیستم تصفیه آب به سه نوع دستی، نیمه اتوماتیک و اتومات تقسیم می‌شوند که طبق آخرین استانداردهای بین المللی ساخته و مونتاژ می‌شوند. اگر این سختی گیرها با ظرفیت 3 میلیون گرین ساخته شوند، به شکل پکیج خواهند بود. از این سیستم‌ها به راحتی می‌توان در کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و تمامی مجتمع‌های مسکونی استفاه کرد.

کاربرد سختی گیرها

  • کاهش سختی در آب‌های آشامیدنی و بهداشتی
  • استفاده در بخش‌های مختلف صنعت به منظور حذف سختی آب و رسوب در داخل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

ساختار سختی گیرها

ستون‌ها بخش اصلی سختی گیرها را تشکیل می‌دهند که از ورق‌های فولادی و همچنین عدسی‌های تحتانی و فوقانی ساخته شده‌اند و با رنگ اپوکسی در داخل آن‌ها و رنگ روغنی با مقاومت بالا در سطوح ستون‌ها استفاده می‌شوند. تمام لوله‌ها و اتصالات این سختی گیرها روی آن نصب و به صورت پکیج آماده در بازار عرضه می‌شوند. بهتر است بدانید که در مواردی مانند کارخانه‌های دارویی و مواد غذایی و یا در مناطق گرمسیر که رطوبت هوا در ان بالا است، از سختی گیرهایی که از استنلس استیل ساخته شده باشد، استفاده می‌شود.

تصفیه شیمیایی آب

برخی از مواد محلول در آب به روش‌های معمولی حذف نمی‌شوند و باید حتما با استفاده از مواد شیمیایی آن‌ها را حذف نمود. از سیستم تصفیه آب شیمیایی در تصفیه آب فاظلاب شهرهای بزرگ استفاده می‌شود. درمورد چگونگی تصفیه آب در این سیستم‌ها باید بگوییم که، آب با تزریق مواد شیمیایی تصفیه می‌شود. در این سیستم تصفیه آب، جهت منعقذ شدن و تولیدات لخته در آب، از مواردی همچون کلروفریک، آلوم، آهک، پلی الکترولیت‌ها و … استفاده می‌شود. رایج ترین سیستم تصفیه آب که در دنیا و کشور ما استفاده می‌شود، روش‌های اکسیلاتور و پولساتور است.

سیستم تصفیه آب اولترا فیلتراسیون


سیستم تصفیه آب اولترا فیلتراسیون یکی دیگر از سیستم‌های تصفیه آب می‌باشد که مهم ترین مرحله‌ی آن توسط فیلتر UF آن انجام می‌شود. این فیلترها دارای روزنه‌های بسیار کوچکی در سطح خود هستندکه اندازه‌ای بین 0/01 تا 0/02 میکرون می‌باشد. این روزنه‌های موجود روی غشاء فیلتر اجازه می‌دهد تا آلاینده‌های موجود در آب از بین بروند. علاوه بر این به مواد معدنی موجود در آب اجازه‌ی باقی ماندن می‌دهد. این غشای نیمه نفوذ پذیر از فیبر توخالی ساخته شده. یکی از مزیت‌های سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون نسبت به روش اسمز معکوس این است که UF آن نیاز به پیش تصفیه شدن آب ندارد.
همانطور که در قسمت اسمز معکوس اشاره شد، به دلیل اینکه فیلتر ممبران اسمز معکوس نسبت به کلر دچار آسیب میشود، نیاز است که از فیلتر‌های کربن فعال قبل از ممبران استفاده شود. اما روش تصفیه آب اولترافیلتراسیون، توانایی حذف کلر را نیز دارد. علاوه بر این‌ها از این غشاء در فرایند پنیرسازی استفاده می‌شود که اساس کار آن توسط اولترافیلتراسیون شیر انجام می‌شود.

سیستم اولتارافیلتراسیون چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار این سیستم‌ها شباهت زیادی به سیستم تصفیه آب اسمز معکوس دارد. زمانی که آب از طریق شیلنگ‌های اتصال به فیلتر UF میرسد، غشای این فیلتر با اندازه تخلخل نزدیک به 0.01 میکرون، تمام جامدات بزرگتر از این مقدار را جذب میکند. بنابراین آب نسبتا خالص از فیلتر عبور کرده و جامدات به سطح غشای UF میچسبند.

مزایای سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون

  • قابلیت فیلتراسیون بسیار قوی تا 0/01 میکرون است که البته بسیار کمتر از سیستم اسمز معکوس است
  • بیشتر آلودگی‌های موجود در آب از جمله انگل‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و اکثر میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا را از آب حذف می‌کند
  • مواد معدنی مفید و ضروری برای بدن را در آب حفظ میکند
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی موجود در آب
  • جربان خروجی آب تصفیه شده در آن مناسب است
  • سهولت مراحل نصب و تعویض فیلتر آن
  • با فشار کم آب نیز توانایی کارکرد و انجام عملکرد تصفیه را انجام دهد
  • از طول عمر بالایی برخوردار است و حدود دو سال میتواند عمر کند

معایب سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون

  • قابلیت حذف طعم و بوی کلر را ندارد
  • مواد جامدی که محلول در آب هستند، مانند نمک‌، فلوراید و موارد دیگر نمیتواند حذف کند
  • در برابر ترکیبات آلی فرار روش مناسبی نیست

کلام پایانی

به طور کلی اگر بخواهیم یک جمع بندی کوتاه از این مقاله داشته باشیم، باید بگوییم که دستگاه‌های تصفیه آب امروزه رواج زیادی در بین عموم مردم پیدا کرده‌اند. سیستم تصفیه آب خانگی در کیفیت‌ها و برنهای گوناگونی عرضه می‌شوند که قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بسته به نوع آن متفاوت است. اگر می‌خواهید از آخرین قیمت این محصولات مطلع شوید، به سیوان لند مراجعه کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *