مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی | بهترین نوع دستگاه تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

امروزه به دلیل کیفیت پایین آب‌های شهری، وجود دستگاه‌های تصفیه آب در هر خانه‌ای لازم و ضروری است. به همین دلیل است که امروزه کاربرد دستگاه تصفیه آب بسیار زیاد شده. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که اگر به مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی بپردازیم، به تفاوت‌های آن‌ها پی خواهیم برد. ما در زمان مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی با یکدیگر، ابتدا کیفیت و سپس قیمت دستگاه تصفیه آب را با هم مقایسه می‌کنیم زیرا این دو فاکتور برای مشتری مهم‌تر است. در ادامه به مقایسه‌ی بیشتر دستگاه‌های تصفیه آب خواهیم پرداخت.

مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی

به طور کلی درمورد مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی با یکدیگر، باید بگوییم که این دستگاه‌ها از دو روش فیلتراسیون اسمز معکوس و اولترا فیلتراسیون، جهت تصفیه آب استفاده می‌کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های این دستگاه‌ها، نوع و تعداد فیلترهای مورد استفاده در هرکدام از آن‌ها است. ما در ادامه به بررسی این دو تفاوت پرداخته‌ایم.

تفاوت تصفیه آب به روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون

تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون
تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون

در یک تعریف کلی از اولترا فیلتراسیون می‌توان گفت که، فرایندی است که طی آن مواد و ذرات جامد از آب جدا می‌شوند. در آب شهری، مواد جامد بسیاری مانند گل و لای، شن و ماسه و فلزات سنگین وجود دارد. از آنجایی که سیستم‌های تصفیه آب شهری قادر به حذف این مواد جامد نیستند، دستگاه‌های تصفیه آب به روش اولترافیلتراسیون این کار را انجام می‌دهند. در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس می‌توان گفت که تقریبا به هم شباهت دارند و تنها تفاوت آن‌ها در فیلتر ممبران این دستگاه‌ها می‌باشد. در دستگاه تصفیه آب uf، پمپی وجود ندارد و از فشار هیدرواستاتیکی آب استفاده می‌شود.
علاوه بر این، مخزنی برای ذخیره‌ی آب ندارند و به دلیل عدم استفاده از برق، در هزینه‌های آن صرفه جویی می‌شود. از جمله موادی که توسط این روش حذف می‌شوند عبارتند از: آرسنیک، کلر، آفت کش‌ها، مواد شیمیایی، رسوبات، گل و لای، شن و ماسه، اندوتوکسین‌ها، مواد سمی، دوده و موادی مانند کربن دی اکسید، پروتئین‌ها و پلاستیک. در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس، باید گفت که روش اولترافیلتراسیون قدرت چندانی در از بین بردن ویروس  و میکروب‌ها ندارد. روش اولترافیلتراسیون بو و طعم نامطبوع آب را از بین می‌برد و بهترین روش برای از بین بردم رسوبات آب است.
علاوه بر این می‌توان آن‌ها زیر سینک نصب کرد و سرو صدای زیادی هم ندارند. در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون باید بگوییم که بسیار کم هزینه هستند زیرا قیمت فیلتر تصفیه آب از سایر روش‌ها کمتر است. البته عیب این روش این است که نمی‌تواند ترکیبات غیر آلی مانند برخی اسیدها از بین نمی‌روند. همچنین یون‌های آب را حذف نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توان به عنوانآب شیرین کن از آن استفاده کرد. از معایب دیگر این روش می‌توان گفت که برای آب‌های سخت مناسب نبوده و چون پمپ ندارند، ممکن است باعث افت فشار آب شوند که در این صورت باید از انواع پمپ‌ها در آن استفاده کرد.
جالب است بدانید از روش اولترافیلتراسیون برای تولید پنیر نیز استفاده می‌کنند. در این روش با استفاده از فرایند اولترافیلتراسیون شیر به تولید پنیر می‌پردازند. در روش اسمز معکوس، فرایند تصفیه آب به وسیله‌ی انواع فیلترها به ویژه فیلتر ممبران انجام می‌شود که تنها تفاوت آن با روش اولترا فیلتراسیون می‌باشد. دقت حذف آلاینده‌ها در این روش بسیار بالا است و آب با عبور از فیلتر ممبران تا 0/0001 میکرون از املاح و مواد مضر خود ار از دست می‌دهد. این بهترین روش برای تصفیه آب است.
در یکی دیگر از مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس می‌توان گفت که، در روش اسمز معکوس برخلاف اولترافیلتراسیون، از برق استفاده می‌شود و علاوه بر این، در آن از پمپ و مخزن نیز استفاده می‌شود. این روش سختی آب را که در روش اولترافیلتراسیون از بین نمی‌رفت، از بین می‌برد و قدرت بیشتری در جذب ویروس‌ها دارند. علاوه بر این چون یون‌های موجود در آب را از بین می‌برند، می‌توان به عنوان آب شیرین کن از آن استفاده کرد.

تصفیه آب به روش اسمز معکوس
تصفیه آب به روش اسمز معکوس

در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس با اولترافیلتراسیون باید گفت که ، این روش بو وطعم نامطلوب آب را از بین می‌برد. فیلتر ممبران مورد استفاده در این روش، در برابر رشد باکتری‌ها و رسوبات روی آن، بسیار آسیب پذیر هستند و باید به صورت منظم تعویض شوند. در این روش چون از فشار شیر آب برای عبور از شیر استفاده می‌شود، زمان بیشتری در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون صرف پر شدن مجدد مخزن آن می‌شود، اما به دلیل عدم وجود مخزن در روش اولترافیلتراسیون، آب تصفیه شده در همان لحظه در دسترس شما قرار می‌گیرد.
از دیگر معایب این روش، بالاتر بودن هزینه‌ی تعویض فیلترهای آن است که در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اولترافیلتراسیون بیشتر می‌باشد.

راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی

شما می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده، بهترین تصفیه آب خانگی را تهیه کنید. چون مارک‌های تقلبی زیادی در بازار وجود دارد، پس بهتر است که در زمان خرید دستگاه تصفیه آب خانگی حتما تحقیقاتی درمورد آن انجام دهید. یکی از نکاتی که در زمان خرید این دستگاه‌ها باید در نظر داشته باشید، نوع دستگاه تصفیه آب است. دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون، برای مصارف خانگی مناسب هستند که در انواع رو میزی و زیرسینکی در بازار عرضه می‌شوند. البته نکته‌ای که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید، نوع منبع آب شربی است که در دسترس دارید. یا توجه به این نکته، دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس، متداول تر هستند.
تعداد فیلترهای موجود در هر دستگاه نیز در زمان خرید، مهم است. افزایش هرچه بیشتر فیلترها در این دستگاه‌ها به معنای کیفیت بهتر آن‌ها نیست. پیشنهاد ما به شما دستگاه‌های تصفیه آب 6 مرحله‌ای می‌باشد که باید در زمان خرید به تقلبی نبودن فیلتر آن توجه کنید. از دیگر نکات مهم مربوط به خرید دستگاه‌های تصفیه آب، نوع اتصالات آن می‌باشد که در این مورد باید بگوییم که اتصالات فیتینگ کیفیت بهتری دارند و سرعت باز و بسته کردن آن‌ها نیز بیشتر از اتصالات پیچ و مهره‌ای می‌باشد.
بررسی کنید که قطعات پلاستیکی دستگاه از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند چرا که این قطعات در عملکرد و طول عمر دستگاه موثر هستند. هوزینگ‌های دستگاه تصفیه آب باید ضخامت بالایی داشته باشند. نوع روپیچ آن بسیار قوی و از نظر آب بندی مناسب است. درمورد مخزن این دستگاه‌ها باید بگوییم که باید فلزی یا سه لایه استیل با لایه‌های داخلی فلزی باشد. دستگاه‌های تصفیه آب در دو نوع پایه دار و بدون پایه در بازار موجود هستند.
در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی پایه دار و بدون پایه، نوع پایه دار آن استفاده‌ی راحت تری دارد و تعویض فیلترهای آن آسان تر است. اگر شما هم به دنبال دستگاه‌هایی با کیفیت و قیمت خوب هستید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم که بهترین برند دستگاه آب تصفیه کن خانگی را به شما ارائه می‌دهد. جهت اطلاع از قیمت این دستگاه‌ها به این سایت مراجعه کنید.

چگونه دستگاه تصفیه آب مناسب را انتخاب کنیم؟

مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی
مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی

در واقع سه نوع دستگاه تصفیه آب در بازار عرضه می‌شود که عبارتند از:

  • دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ( RO )
  • دستگاه تصفیه آب فوق العاده ( UF )
  • دستگاه تصفیه آب ماوراء بنفش ( UV )
اگر سختی و آلودگی آب بالا باشد  می‌توانید از دستگاه تصفیه آب RO و UV استفاده کنید
اگر سختی و آلودگی آب کم باشد می‌توانید از دستگاه تصفیه آب RO استفاده کنید
اگر آب نرم و دارای آلودگی بالا یا کم باشد می‌توانید از دستگاه تصفیه آب UV استفاده کنید

کلام پایانی

ما در این مقاله به مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی به دو روش پرداختیم که هرکدام یه سری تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم داشتند. دانستیم که مهم‌ترین فاکتور در مقایسه دستگاه تصفیه آب خانگی، قیمت و کیفیت آن‌ها است. شرکت‌های گوناگون ولید کننده‌ی این دستگاه‌ها سعی دارند تا روز به روز به کیفیت محصولات خود بیفزایند. به هرحال اگر به دنبال خرید این محصولات هستنید حتما قبل از خرید تحقیقاتی در مورد آن داشته باشید و در زمان خرید نیز به نکاتی که چندی پیش گفتیم، دقت کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *