کاربرد دستگاه تصفیه آب + مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

در این مقاله می‌خواهیم با کاربرد دستگاه تصفیه آب بیشتر آشنا شویم. از آنجا که آلاینده‌ها و آلودگی‌های موجود در آب، سبب بروز بیماری‌های زیادی می‌شود، بنابراین باید برای آشامیدن، آن‌ها را از آب حذف کنیم. این کار توسط سیستم تصفیه آب انجام می‌شود. اینجاست که حضور دستگاه‌های تصفیه آب در زندگی ما پر رنگ تر از قبل می‌شود. در ادامه باسیوان لند باشید تا اطلاعاتی درمورد کاربرد دستگاه تصفیه آب کسب نمایید.

کاربرد انواع دستگاه تصفیه آب

کاربرد دستگاه تصفیه آب
کاربرد دستگاه تصفیه آب

تفاوتی که در کاربرد دستگاه تصفیه آب وجود دراد سبب شده تا انتخاب سخت شود. کار اصلی دستگاه‌های تصفیه آب توسط فیلترها انجام می‌شود و هر فیلتر جهت انجام دادن کار خاصی طراحی شده است. بنابراین برای اطلاع از کاربرد دستگاه تصفیه آب باید از نوع و تعداد فیلترهای موجود در آن اطلاع داشته باشید.

کاربرد دستگاه تصفیه آب مکانیکی

هدف اصلی این دستگاه‌ها، از بین بردن رسوب، خاک و ذرات موجود در آب است. فیلتر دستگاه‌های مکانیکی از یک تور ساده جهت تصفیه خرده سنگ‌ها و سنگ‌های درشت، و فیلترهای سرامیکی که ساختاری تقریبا پیچیده دارند و کاربرد دستگاه تصفیه آب مکانیکی، جلوگیری از ورود میکروارگانیم‌های بسیار ریز و بیماری زا به آب تصفیه شده می‌باشد. معمولا فیلترهای استفاده شده در این دستگاه‌ها را رتبه بندی می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید این رتبه بندی را ببینید.

فیلتر 5 میکرونی  اکثر ذرات قابل مشاهده و تشخیص را از بین می‌برد
فیلتر 1 میکرونی ذراتی که بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیستند  را از بین می‌برد
فیلتر 0/5 میکرونی کیست‌های موجود در آب را از بین می‌برد

کاربرد دستگاه تصفیه آب جذب

کار این دستگاه‌ها به این صورت است که با استفاده از کربن، تمام آلاینده‌های موجود در آب را با قدرتی بالا و موثر، از بین می‌برد. کربن به دلیل اینکه در سطح وسیع داخلی خود، با شکاف‌ها و برآمدگی‌ها، فشرده شده و کاربرد دستگاه تصفیه آب جذبی در از بین بردن آلودگی‌هایی مانند کلرین می‌باشد. بیشتر دستگاه‌های جذب آب محلی که در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای دانه‌هایی فعال بوده که بوی نامطبوع و ناخواسته‌ی آب را کاهش می‌دهند.
این عناصر در از بین بردن ذرات، قدرت بالایی داشته و از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در برخی موارد برای ساخت کربن دستگاه‌های تصفیه آب از چوب و پوست نارگیل استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که نارگیل کارایی بیشتری داشته و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب جداسازی

جداسازی در واق به تفکیک شیمیایی یک ماده گفته می‌شود که در دستگاه‌های تصفیه آب، معمولا از پلی فسفات استفاده می‌شود. این عمل به منظور جداسازی املاحی مانند کلسیم و منیزیم که ایجاد رسوب آهک و زنگ آهن می‌کنند، صورت می‌گیرد. به هرحال فسفات در اندازه‌ی کمی استفاده می‌شود، و تنها از رسوبات جلوگیری می‌کند و قادر به از بین بردن کامل آن‌ها نیست. به عبارت دیگر، پلی فسفات، املاح کلسیم و منیزیم را از آب جدا نمی‌کند و تنها آن‌ها را در آب محلول نگه می‌دارد و از شکل گیری رسوب توسط این املاح، روی سطوحی که با آن در تماسند، جلوگیری می‌کند.
جلوگیری از رسوب زمانی که هنوز سختی آب از بین نرفته، کاربردی ندارد. اما پیشنهاد ما به شما این است که در مواقعی که آب در دمای ثابت 95 درجه سانتی گراد یا بیشتر نگهداری شد، فرایند جداسازی املاح با استفاده از مبادله‌ی یون‌ها انجام شود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب مبادله یون

در این فرایند، برخلاف دستگاه جلوگیری از رسوب، املاح سخت به طور فیزیکی از آب جدا می‌شوند و رسوب آهک کاهش می‌یابد. این آب برای مصارف گوناگونی از جمله: نگهداری در دمای ثابت، مناسب هستند. فرایند مبادله‌ی یون توسط رزین‌های مبادله‌ی یون صورت می‌گیرد که این رزین‌ها شکلی شبیه به دانه‌های تسبیح کوچک دارند. دسته‌ای از رزین‌ها به عنوان نرم کننده در آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رزین‌ها از یون سدیم استفاده می‌شود که باید به صورت دوره‌ای مورد استفاده قرار بگیرند تا ویژگی رزین حفظ شود.
فیلتر مورد استفاده در این دستگاه‌ها باید پس از گذشت زمان کمی تعویض شوند زیرا این فیلترها به صورت مهر و موم هستند و باید به این نکته توجه داشته باشید که کلسیم‌ها قادر به بازسازی خود هستند. در دستگاه‌های تصفیه آب آشامیدنی از رزین‌های یون سدیم استفاده نمی‌شود و دلیل آن هم این است که آب خود به تنهایی دارای یون سدیم می‌باشد. رزین‌های مبادله یون بر هیدروژن گزینه‌ی بهتری برای دستگاه‌های تصفیه آب هستند زیرا مبادله‌ی یون سدیم، نمک موجود در اب را افزایش می‌دهد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

کاربرد دستگاه تصفیه آب
کاربرد دستگاه تصفیه آب

اسمز معکوس یکی از بهترین روش‌های دستگاه‌های آب تصفیه کن می‌باشد. در این دستگاه‌ها آب با اعمال یک فشار خارجی، از یک غشای نیمه تراوا عبور می‌کند که آب از آن رد شده و آلاینده‌ها باقی می‌مانند. کاربرد دستگاه تصفیه آب معکوس و آب تولید شده توسط آن، نسبت به روش مکانیکی و جذبی بیشتر است و میزان آلاینده‌ی بیشتری را از بین می‌برد. در دستگاه‌هایی که به روش اسمز معکوس کار می‌کنند، از نیروی الکتریسیته استفاده می‌شود و به همین دلیل مقداری فاضلاب تولید می‌شود که باید آن را تخلیه کرد. با توجه به بیشتر بودن کاربرد دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس، قیمت آن نیز از سایر دستگاه‌ها بیشتر خواهد بود.

مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب

مزایا

99% آلاینده‌های موجود در آب را حذف می‌کند

اکثر دستگاه‌های تصفیه آب امروزی از سیستم اسمز معکوس بهره می‌گیرند. این سیستم‌ها یکی از بهترین روش‌ها شناخته شده که با عبور دادن آب از یک غشاء نیمه تراوا، حدود 99% آلاینده‌ها را حذف می‌کنند. این غشاء نیمه تراوا در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، همان فیلتر ممبران است که می‌تواند ناخالصی‌هایی تا اندازه‌ی 0/0001 میکرون را تصفیه کند. با این توانایی، تقریبا تمام ناخالصی‌های موجود در آب حذف می‌شوند.

بهبود بخشیدن به طعم و بوی آب

انواع دستگاه تصفیه آب، شامل فیلترهای کربنی هستند که وظیفه‌ی آن‌ها خذف ترکیبات شیمیایی از آب است. یکی از این ترکیبات، کلر است. ترکیبات شیمیایی کلر و فلوراید که جهت ضدعفونی به آب افزوده می‌شوند، دارای بئوی ناخوشایندی هستند. بنابراین با استفاده از این فیلتر، کیفیت آب خروجی بیشتر شده و بو و مزه‌ی آب به طور محسوسی بهتر خواهد شد.

بهتر بودن طعم غذاهای پخته شده با آب تصفیه شده

بهتر شدن طعم غذ اهایی که با آب تصفیه شده می‌پزید، یکی دیگر از مزایای دستگاه تصفیه آب به شمار می‌رود. به همین دلیل است که بسیاری از رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها به استفاده از این دستگاه‌ها روی آورده‌اند.

کمک به حفاظت از محیط زیست

درصورتی که نخواهید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید و از طرف دیگر مایل به نوشیدن آب شهری نباشید، تنها راهی که برای شما باقی خواهد ماند، استفاده‌ی مداوم از آب معدنی می‌باشد. در این صورت شما باید مقدار زیادی آب معدنی خریداری کنید. در این شرایط، بطری‌های پلاستیکی زیادی وارد چرخه‌ی طبیعت می‌شوند که کاملا با وظیفه‌ی طبیعی و اجتماعی هر فرد مغایرت دارد.

صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها

با توجه به مطلب قبل، اگر بخواهید برای مصرف روزانه‌ی خود از آب معدنی استفاده کنید، و مقدار آن حدود 10 لیتر باشد، شما در طول یک سال حدود 15 الی 20 میلیون تومان صرف خرید آب معدنی کرده‌اید. این هزینه بدون در نظر گرفتن زمانی است که صرف خرید آب می‌کنید. این درحالی است که در حال حاضر برای خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی چیزی حدود 4 میلیون تومان باید هزینه کنید.
همچنین باید هزینه‌ی تعویض فیلترها را هم در نظر بگیرید، زیرا فیلترها در نحوه تصفیه آب تاثیر دارند. با این وجود باز هم هزینه‌ی نهایی بسیار کمتر از خرید آب معدنی خواهد بود.

لذت بردن از نوشیدن آب

بسیاری از افرادی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند بر این باورند که میزان آبی که در طول روز می‌نوشند بیشتر و لذیت بخش تر شده. به دنبال آن نوشیدن نوشابه در خانه‌ها کمتر خواهد شد. پس لذت بردن از نوشیدن آب هم می‌تواند از فواید دستگاه تصفیه آب به شمار رود.

معایب

معایب دستگاه تصفیه آب
معایب دستگاه تصفیه آب

معایب این دستگاه‌ها سبب شده تا کاربرد دستگاه تصفیه آب نیز در برخی موارد کمتر شود.

نیاز به سرویس به صورت دوره‌ای

اگرچه معایب دستگاه تصفیه آب نسبت به مزایای آن کمتر است، اما این دستگاه‌ها نیاز به سرویس دوره‌ای دارند که می‌تواند برای افراد سخت باشد. فیلترهای دستگاه تصفیه آب به دلیلی اسنکه عمل فیلتراسیون را بر عهده دارند و جزئ قطعات مصرفی محسوب می‌شوند، پس باید پس از مدتی آن‌ها را تعویض کرد.

کیپ شدگی و کار نکردن تصفیه آب

در صورت تعویض نشدن به موقع فیلترها به خصوص فیلتر ممبران، ممکن است که کاربرد دستگاه تصفیه آب کاهش یافته و دیگر بازده مناسب را نداشته باشد. فیلترهای کربنی و فیلتر ممبران دارای سوراخ‌های بسیار ریزی برای جذب ناخالصی‌ها و عبور آب دارند که اگر به موقع تعویض نشوند، این سوراخ‌ها از ناخالصی‌ها پر شده و به اصطلاح سبب کیپ شدن فیلترها می‌شود.
پساب بیش از حد تصفیه آب، خرابی پمپ تصفیه آب از نمونه‌های عواقب نگهداری درست از دستگاه‌های تصفیه آب است.

کند بودن فرایند تصفیه آب

یکی دیگر از معایب دستگاه تصفیه آب، کند بودن فرایند تصفیه است. این مشکل از اسمز معکوس نشعت می‌گیرد. البته برای این مشکل راه حلی وجود دارد. برای حل این مشکل، در کنار دستگاه از یک مخزن ذخیره استفاده می‌شود.

املاح مفید برای بدن را حذف می‌کند

یکی دیگر از معایب این دستگاه‌ها این است که املاح مفید را در کنار دیگر آلاینده‌ها، حذف می‌کنند. این مشکل نیز راه حلی دارد. به این منظور از فیلری به نام مینرال در دستگاه استفاده می‌کنند که در مرحله‌ی آخر فیلتراسیون، به آب تصفیه شده املاح مفید و مورد نیاز را اضافه می‌کند. این فیلتر کاربرد دستگاه تصفیه آب را بیشتر می‌کند.

کلام پایانی

در آخر اگر بخواهیم درمورد کاربرد دستگاه تصفیه آب سخن بگوییم، بیان این نکته مهم است که در سال‌های اخیر مردم برای استفاده از این دستگاه‌ها، اشتیاق زیادی نشان می‌دهند. به دلیل اسن تقاضاها، برندهای گوناگونی اقدام به تولید این محصولات کرده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از خرید این محصولات حتما از برندهای معتبر خریداری کنید. سیوان لند از جمله فروشگاه‌های آنلابن است که انواع این محصولات را در اختیار شما قرار داده. شما می‌توانید جهت مشاهده و استعلام قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی، به این سایت مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *