چرا در آسانسور آینه نصب میکنند؟ 4 دلیل نصب آینه در آسانسور

می‌توان گفت امروزه وقتی حرف از آینه آسانسور می‌شود، اولین چیزی که در ذهن اکثر افراد نقش می‌بندد عکس‌های سلفی در آینه آسانسور است. اما دلیل نصب آینه در آسانسور به دوره‌ای قبل از مد شدن عکس‌های سلفی آسانسوری برمی‌گردد. در این مقاله قصد داریم دلایل اصلی و فرعی نصب آینه در آسانسور را بررسی کنیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

چرا در آسانسور آینه نصب میکنند؟

چرا در آسانسور آینه نصب میکنند؟

در هر آسانسوری که سوار شوید، اولین چیزی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، آینه آسانسور است. در پاسخ به این سوال که چرا در آسانسور آینه نصب می‌کنند؟ باید گفت که نصب این آینه بدون دلیل نیست و به قولا حکمتی پشت آن است. البته با این که این کار به ایمنی و نجات جان افراد کمک می‌کند، اما جزو استاندارد آسانسور نیست.

گذر زمان

یکی از چیزهایی که در اوایل دوران استفاده از آسانسور، مردم در مورد آن شکایت داشتند، کندی سرعت حرکت آسانسور بود. شاید کل زمانی که آن‌ها در آسانسور صرف می‌کردند به 10 ثانیه هم نمی‌رسید، اما همین چند ثانیه برای آن‌ها خیلی طولانی می‌گذشت. دلیل آن هم این بود که کل زمانی که در آسانسور بودند را باید به درب و دیوار آسانسور خیره می‌شدند.

کارشناسان برای حل این مشکل دو راه حل به ذهنشان رسید. یکی افزایش سرعت آسانسور و دیگری پرت کردن حواس مردم به نحوی که متوجه گذر زمان نشوند. که آن‌ها گزینه دوم را انتخاب کردند. آینه آسانسور باعث می‌شد که توجه مردم به ظاهر خودشان جلب شود و به مرتب کردن لباس و چهره خود پرت شود و دیگر گذر زمان را متوجه نشوند.

تصور فضایی بزرگ‌تر

آینه آسانسور

محبوس ماندن در فضای تنگ و کوچک آسانسور برای همان چند ثانیه برای برخی از افراد کاری به شدت هراس‌آور بود. کسانی که به بیماری کلاستروفوبیا یا اختلال تنگناهراسی مبتلا هستند، از قرارگیری در فضاهای تنگ و کوچک هراس دارند. نصب آینه آسانسور کمک می‌کند که با بازتاب فضای آسانسور در آینه، این تصور به وجود بیاید که فضای آسانسور بزرگ است.

عدم سقوط در چاله

دیگر دلیل نصب آینه در آسانسور به موارد ایمنی برمی‌گردد. آینه آسانسور معمولا در آن وجه از کابین که روبه‌روی درب آسانسور است نصب می‌شود. به این ترتیب زمانی که آسانسور به طبقه مورد نظر ما می‌رسد و درب آن باز می‌شود، اولین صحنه‌ای که با آن مواجه می‌شویم، تصویر خودمان در آینه است.

این کار باعث می‌شود که اگر به خاطر خرابی آسانسور، کابین در طبقه حضور نداشته باشد، زمانی که فرد عجله دارد و می‌خواهد سریع وارد آسانسور شود، اگر تصویر خود را در آینه ندید متوجه شود که کابین در طبقه وجود ندارد و از ورود به چاله و سقوط در آن خودداری کند. 

امنیت فرد

نصب آینه در آسانسور باعث می‌شود که فردی که در آسانسور است، حتی اگر پشتش به درب باشد، بتواند در آینه آسانسور دیگر افراد حاضر در کابین را ببیند و حواسش به اطراف خود باشد. در نتیجه اگر خطری او را از جانب دیگر افراد حاضر در آسانسور تهدید می‌کرد، متوجه آن شود. درنتیجه می‌توان تامین امنیت فرد را دیگر دلیل نصب آینه در آسانسور دانست. 

کلام آخر

دلیل نصب آینه در آسانسور

نصب آینه آسانسور به جز عکس سلفی گرفتن از جهات مختلف می‌تواند مفید باشد. در پاسخ به این سوال که چرا در آسانسور آینه می گذارند می‌توان گفت که این کار کمک می‌کند تا حواس فرد به تصویر خود در آینه آسانسور پرت شود و با پرداختن به ظاهر خود، متوجه گذر زمان نشود. این کار هم‌چنین می‌تواند به افرادی که تری از ارتفاع دارند نیز کمک کند، تا با پرت شدن حواسشان به آینه آسانسور، متوجه بالا رفتن آن نشوند.

در کنار افرادی که ترس از ارتفاع دارند، برخی دیگر ترس از فضاهای تنگ و بسته دارند. نصب آینه در آسانسور باعث می‌شود که با انعکاس تصویر کابین در آینه، فضای آن دو برابر به نظر برسد. مورد دیگر از دلیل نصب آینه در آسانسور این است که در هنگام باز شدن درب طبقه، اگر فرد تصویر خود را در آینه ندید،‌ متوجه شود که کابین آسانسور در طبقه حضور ندارد و از ورود به چاه بپرهیزد.

با این که آینه آسانسور فواید متعددی می‌تواند داشته باشد، اما از آن در تمامی آسانسورها استفاده نمی‌شود. مثلا قرار دادن آینه در آسانسور کارگاهی جزو دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی نیست و از نصب آن در این آسانسورها باید پرهیز کرد. به همین ترتیب نیز معمولا در آسانسورهای بیمارستان‌ها هم آینه نصب نمی‌کنند تا فرد بازتاب تصویر چهره بیمار خود را در آینه نبیند.

3.1/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *