دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی شامل چه مواردی است؟

رعایت دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی از آن جهت حائز اهمیت است که به خاطر استفاده از این دستگاه‌ها در سایت‌هاس عمرانی، معمولا کار با آن توأم با حوادث غیرمترقبه است. از همین رو نیز ما قصد داریم در این مقاله به بررسی نکات ایمنی آسانسور کارگاهی بپردازیم تا با رعایت آنها از بروز حوادث جلوگیری کنید.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی

دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی

آسانسور کارگاهی را می‌توان جزو اساسی‌ترین تجهیزات هر کارگاه ساختمانی و عمرانی دانست. از این نوع آسانسور در ساخت پروژه‌های ساختمانی یا عمرانی نظیر سدها و غیره استفاده می‌شود. عدم رعایت دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی می تواند منجر به وقوع اتفاقات جبران ناپذیری در هنگام استفاده از این وسیله شود. در ادامه به بررسی برخی از این دستورالعمل‌ها می‌پردازیم.

ظرفیت آسانسور

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین نکات دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی که نسبت به آن بیشترین سهل انگاری می‌شود، توجه به ظرفیت آسانسور است. آسانسورهای کارگاهی معمولا وزنی بین 300 کیلوگرم تا 3 تن را تحمل می‌کنند. در هنگام بارگیری در آسانسور باید ظرفیت آن را مد نظر داشت و تا نهایتا وزنی برابر با ظرفیت اسمی آسانسور در آن بار قرار داد.

قرقره آسانسور

از دیگر موارد دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی، توجه به سایز قرقره است. به دلیل بزرگ بودن کابین و بالا بودن ظرفیت آسانسورهای کارگاهی، باید از قرقره‌هایی بزرگ‌تر از قرقره‌ی آسانسورهای معمولی استفاده کرد. کوچک بودن قرقره  ممکن است باعث شود که سیم‌ها در برخی قسمت‌ها به یکدیگر پیچ بخورند.

سیم بکسل آسانسور

بر طبق دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی، سیم بکسلی که در آسانسورهای کارگاهی به کار می‌رود باید قطر بیشتری نسبت به سیم بکسل آسانسورهای دیگر داشته باشد. سیم بکسل‌های قطور مقاومت بیشتری دارند و در هنگام جابه‌جایی بارهای سنگینی همانند مصالح ساختمانی پاره نمی‌شوند.

نرده امگا 

نرده امگا نرده‌ای متحرک است که برای حفظ ایمنی در آسانسورهای کارگاهی نصب می‌شود. نرده امگا آسانسور کارگاهی تا حد زیادی از ورود ناخواسته‌ی افراد و اشیا به داخل آسانسور جلوگیری می‌کند.

لمینت سوییچ

لمینت سوییچ یا سوییچ‌های ایمنی نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که در راستای رعایت دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی، باید در آن نصب شوند. سوییچ‌های ایمنی از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند.

سامانه فرود اضطراری

از سامانه فرود اضطراری به منظور جلوگیری از سقوط آسانسور استفاده می‌شود. سامانه فرود اضطراری آسانسور باید توسط متخصصین کنترل کیفیت تست شوند تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل پیدا کرد.

محافظ دکل

از دیگر دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی استفاده از محافظ دکل است. محافظ دکل محدوده آسانسور را مشخص می‌کند و از ورود اجسام مختلف به داخل آسانسور جلوگیری می‌کند.

سیستم ترمز پاراشوت

استفاده از سیستم ترمز ایمنی پاراشوت از دیگر موارد مربوط به دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی است. پاراشوت ترمز ایمنی است که در آسانسور نصب می‌شود و در صورت بالا رفتن سرعت آسانسور از حد تعیین شده برای آن، ترمز پاراشوت فعال شده و آسانسور از حرکت می‌ایستد.

دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی به جز مواردی که در بالا به توضیح آن‌ها پرداختیم، شامل موارد دیگری نیز می‌شوند که عبارتند از:

  • به کارگیری صفحه محافظ موتور
  • استفاده از سیستم ایست مکانیکی
  • استفاده از ترمز خودکار در ارتفاع 2 متری از سطح زمین
  • به کارگیری میکروسوییچ‌ها و کلید فرمان 
  • استفاده از تابلو فرمانی که ولتاژ پایین دارد

دستورالعمل ایمنی چاه آسانسور کارگاهی

ایمنی آسانسور کارگاهی

اولین مورد مربوط به دستورالعمل ایمنی چاه آسانسور کارگاهی این است که چاه باید کاملا پوشیده باشد. به بیانی دیگر چاه باید دارای دیوار، کف و سقف مستحکم باشد. تجهیزات و وسایل آسانسور همانند وزنه تعادل، سیم بکسل، کابین، ضربه گیر، فلکه هرزگرد، ریل راهنما، گاورنر و … داخل همین چاه آسانسور قرار می‌گیرند.

مورد بعد مربوط به دیوارهای آسانسور کارگاهی است. دیوار آسانسور کارگاهی باید کاملا صاف و عاری از ترک و حفره باشد. کف چاه آسانسور نیز همینطور، باید کاملا صاف و تراز باشد. در کف چاهک آسانسور ضربه گیرها قرار می‌گیرند. ضربه گیرها از برخورد وزنه تعادل و کابین آسانسور با کف چاهک جلوگیری می‌کند.

جمع بندی

تمامی آسانسورها شامل یک سری دستورالعمل ایمنی هستند که رعایت چنین دستورالعمل‌هایی از بروز حوادث و سوانح جلوگیری می‌کند. برای مثال نصب آینه در آسانسور باعث می‌شود که فرد تصویر خود را در آن ببیند و مطمئن شود که کابین در طبقه حاضر است. به همین ترتیب نیز شامل یک سری دستورالعمل ایمنی آسانسور کارگاهی هستند که رعایت آن‌ها منجر به حفظ ایمنی و هم چنین کاهش خطرات استفاده از آن می‌شود.

یک سری از این دستورالعمل‌ها مربوط به چاه آسانسور می‌شوند و یک سری از آن‌ها مربوط به تجهیزات ایمنی که باید در آسانسورهای کارگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله سعی شد به تمامی این موارد پرداخته و در مورد آن‌ها توضیحاتی ارائه شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *