ابعاد آجر سفال 10 سانتی، 20 سانتی و 15 سانتی و کاربرد آن‌ها + تعداد آجر سفال در هر متر مربع


قیمت آجر سفال

یکی از وجه تمایزهای آجرهای سفال با یکدیگر، ابعاد آن‌هاست. تفاوت در ابعاد آجر سفال باعث شده است که کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. از همین رو در این مقاله قصد داریم ابعاد آجر سفال 10، 15 و 20 سانتی را بررسی کنیم و بگوییم کاربرد هرکدام از آن‌ها چیست. و در نهایت، نحوه محاسبه تعداد آجر سفال برای هر متر دیوار را بر اساس اندازه آجرها بررسی می‌کنیم.

ابعاد آجر سفال

آجر سفالی یکی از پراستفاده‌ترین انواع آجر برای دیوارچینی داخلی و خارجی است. این آجرها معمولا با تیغه‌هایی با سایزهای 10، 15 و 20 سانتی‌متر تولید می‌شوند. که بر اساس استاندارد ابعاد کلی آن‌ها باید 20*20*10، 20*20*15 و 20*20*20 سانتی‌متر باشد. اما ابعاد واقعی آجرهای سفالی که تولید می‌شوند، با این ابعاد استاندارد تفاوت دارد.

متداول‌ترین ابعاد آجر سفال، ابعاد 10 و 15 و 20 سانتی‌متری هستند.
متداول‌ترین ابعاد آجر سفال، ابعاد 10 و 15 و 20 سانتی‌متری هستند.

ابعاد آجر سفال 10 سانتی

از آن‌جا که ابعاد واقعی آجر سفال با ابعاد استاندارد آن تفاوت دارد، در اینجا هم ابعاد اسمی را بررسی می‌کنیم و هم ابعاد واقعی را. ابعاد آجر سفال 10 سانتی، به صورت اسمی 20*20*10 است. یعنی طول و عرض آن 20 سانتی‌متر و ضخامت آن 10 سانتی‌متر است. این اندازه آجر سفال وزنی حدود 1.5 کیلوگرم دارد و بر روی آن 6 سوراخ هست. این آجر را یا در دستگاه‌های مخصوص خشک می‌کنند و یا در مقابل آفتاب
معمولا اندازه آجر سفال که در واقعیت تولید می‌شود با آن اندازه اسمی کمی تفاوت دارد و کوچک‌تر از آن است. این اندازه برای کوره‌های مختلف متفاوت است ونمی‌توان عدد دقیقی برای آن ارائه داد. اما به طور مثال ممکن است 18*18*8 باشد. تفاوت اندازه اسمی و واقعی برای آجرهایی که به صورت دستی تهیه می‌شوند، بیشتر مشهود است.

ابعاد آجر سفال 15 سانتی

ابعاد آجر سفال 15 سانتی به صورت اسمی 20*20*15 است و وزن حدودی آن 2 کیلوگرم. اما همانند ابعاد آجر سفال 10 سانتی، اندازه آجر سفالی 15 سانتی که در واقعیت تولید می‌شود هم با اندازه اسمی آن کمی تفاوت دارد. به خاطر ابعاد آجر 15 سانتی، می‌توان از آن برای دیوارهای پیرامونی ساختمان و حتی دیوارهای داخلی استفاده کرد. این آجرها عایق خوبی در برابر صدا و حرارت هستند و قیمت مناسبی هم دارند. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت آجر سفال در ابعاد مختلف به سیوان لند مراجعه کنید.

ابعاد آجر سفال 20 سانتی

آجر سفال 20 سانتی بزرگ‌ترین آجر سفالی است و از آن در دیوارهای بیرونی و پیرامونی استفاده می‌کنند. ابعاد واقعی آجر سفال 20 سانتی 20*20*20 است. اما در واقعیت ممکن است ابعاد آن به 18 سانتی‌متر هم برسد.

کاربرد آجرهای سفال با ابعاد مختلف

  • آجر سفال 5.5 و 7 سانتی‌متری: چون ضخامت این سایز از آجر سفال کوچک است، از آن برای ساخت دیوارهای نازک و جداکننده داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان از این اندازه آجر سفال برای دیوارهای کنار را‌پله و آسانسور استفاده کرد.
  • آجر سفال 10 سانتی‌متری: از آجر سفال 10 برای جدا کردن دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می‌کنند
  • آجر سفال 15 سانتی‌متری: از این اندازه آجر سفال هم میتوان برای جدا کردن دیوارهای داخلی استفاده کرد و هم برای جدا کردن دیوارهای خارجی.
  • آجر سفال 20 سانتی‌متری: کاربرد آجر سفال 20 سانتی در دیوارهای پیرامونی و بیرونی است.

تعداد آجر سفال در هر متر مربع

برای این که بتوانید تعداد آجر سفال در هر متر مربع دیوار را به دست بیاورید، باید ابعاد آجر سفال را داشته باشید. با در دست داشتن ابعاد آجر سفال می‌توان طبق یکی از دو فرمول زیر، تعدا آن در هر متر مربع دیوار را حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه تعداد آجر در هر متر مربع دیوار، می‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.
در روش اول باید ابتدا حجم دیوار و حجم هر بلوک سفالی را حساب کنیم و با تقسیم حجم دیوار بر حجم آجر سفال، تعداد آن به دست می‌آید.
حجم دیوار = ضخامت دیوار * طول دیوار * ارتفاع دیوار
حجم آجر سفال = 80% حجم دیوار
تعداد آجر سفال = حجم آجر سفال / حجم دیوار
در روش دوم برای به دست آوردن تعداد آجر سفال در هر متر مربع بر اساس ابعاد آجر سفال، به روش زیر عمل می‌کنیم:
مساحت آجر و ملات = طول آجر * (ارتفاع آجر +1.5 سانتی‌متر)
تعداد آجر سفال در هر مترمربع = مساحت آجر و ملات / 1000
تعداد کل آجر سفال = طول دیوار * ارتفاع دیوار * تعداد آجر سفال در هر مترمربع

جمع‌بندی

انواع آجر سفال با ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. که در این مقاله به بررسی ابعاد آجر سفال پرداختیم و پراستفاده‌ترین ابعاد آجرهای سفالی که سایزهای 10، 15 و 20 سانتی‌متری بودند را مرور کردیم. و گفتیم که از آجر سفال 10 در دیوارهای داخلی، از آجر سفال 15 هم در دیوار جداکننده داخلی و هم خارجی و ازآجر سفال 20 در دیوارهای پیرامونی و بیرونی استفاده می‌شود. سپس دو فرمول برای محاسبه تعداد آجر سفال در هر مترمربع ارائه کردیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *