معرفی کناف ضد حریق، مزایا، کاربرد و نکات آن


قیمت کناف

کناف ضد حریق صفحات گچی پیش ساخته‌ای هستند که در برابر آتش مقاومند. وجود الیاف فایبر گلاس در میان این کناف باعث خاصیت ضد حریقی آن شده است. از کناف‌های ضد حریق برای پوشش ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالا و سایر سازه‌هایی که در خطر آتش سوزی قرار دارند استفاده می‌شود.

کناف ضد حریق چیست؟

کناف ضد حریق
کناف ضد حریق که به آن کناف FR نیز می‌گویند، گچ برگ‌هایی هستند که برای مقاومت در برابر آتش بهینه شده‌اند. استفاده از الیاف فایبر گلاس در وسط این صفحات گچی باعث خاصیت ضد حریقی آن‌ها شده است. این صفحات گچی نسوز در هنگام آتش سوزی، آتش را در خود خفه می‌کنند و مانع از گسترش آن می‌شوند.
ویژگی‌های ظاهری کناف ضد حریق با دیگر انواع کناف تفاوت دارد و باعث می‌شود بتوانیم به راحتی آن‌ها را شناسایی کنیم. رنگ کاغذ گرافتی که در سطح پشت و رو و قسمت طولی کناف حریق چسبیده صورتی است. پشت صفحه کناف و در وسط آن کلمه Knauf با رنگ قرمز چاپ شده است. علاوه بر این تاریخ و زمان ساخت صفحه کناف نیز بر روی آن درج شده است.

مزایای کناف ضد حریق

کناف RF کاملا ضد حریق است و در برابر آتش و حرارت مقاومت دارد و مانع از گسترش آن‌ها می‌شود. امروزه اغلب چه در ساخت منازل مسکونی و چه در ساخت ادارات و مراکز فرهنگی، به جای تایل گچی از کناف پد حریق استفاده می‌کنند. چرا که این کناف‌ها علاوه بر ضد حریق بودن، وزن کمتری دارند و مقرون به صرفه‌تر نیز هستند.
از دیگر مواردی که باعث برتری کناف‌ها نسبت به سایر مصالح مشابه می‌شود می‌توان به هزینه پایین، سرعت اجرای بالا، پایین آوردن وزن ساختمان، کاهش مصرف انرژی به خاطر خاصیت عایقی بودن و نصب آسان آن‌هاست. البته این نصب آسان به آن منظور نیست که هر کسی می‌تواند کناف را اجرا کند، بلکه لازمه‌ی این کار آموزش کناف کاری است.

کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان سازی

کاربرد کناف ضد حریق
در کل کاربرد کناف ضد حریق در ساختمان‌هایی است که احتمال آتش سوزی در آن‌ها وجود دارد. اما از این گچ برگ‌های ضد حریق می‌توان برای کناف کاری دیوار (دیوارهای جدا کننده و دیوارهای پوششی) و سقف کاذب استفاده کرد:

کناف ضد حریق در دیوار جدا کننده

دیوارهای جدا کننده پوشیده شده با کناف ضد حریق مانعی در برابر حریق ایجاد می‌کنند. این دیوارها به نحوی آتش را در پشت خود به دام می‌اندازند و مانع گسترش و رسیدن آن به اتاق‌های دیگر می‌شود.

کناف ضد حریق در دیوار پوششی

دیوارهای پوششی در سازه‌های بنایی قدیمی و هم‌چنین دیوارهای تاسیساتی همانند داکت‌ها و چاله‌های آسانسور را با کناف‌های ضد حریق می‌پوشانند تا مانع گسترش عمودی دود و حریق بین طبقات شوند.

کناف ضد حریق در سقف کاذب

استفاده از این نوع کناف برای سقف‌ کاذب باعث می‌شود تا علاوه بر حفظ سقف سازه‌ای و تاسیسات نصب شده در سقف، از گسترش آتش میان طبقات بالایی و پایینی جلوگیری شود.

مقررات ایمنی ساختمان در مورد حریق

مراکز آتش نشانی و سیستم‌های هوشمند مقابله با حریق دو عامل مهم در هنگام آتش سوزی هستند. اما علاوه بر آن‌ها مقررات ایمنی ساختمان نیز الزاماتی را که در هر گروه از ساختمان‌‌ها باید رعایت شود را تعیین می‌کند. پس از این که سطح انتظارات ایمنی ساختمان بر اساس کاربری آن مشخص شد، طراح ساختمان باید از مصالحی استفاده کند که با سطح استانداردها همخوانی داشته باشد.
ضوابط کناف ضد حریق
در مقررات ایمنی ساختمان در مرحله اول ماهیت آتش سوزی و روند آن مشخص می‌گردد و سپس اصول حفاظت ساختمان در برابر آتش بررسی می‌شود. بعد از آن هم رفتار مصالح و ساختارهای ساختمانی در برابر آتش مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سپس نوبت به بررسی عناصر مقاوم در برابر حریق مانند کناف ضد حریق می‌رسد. انتخاب این کناف ضد حریق باید به گونه‌ای باشد که با ساختمان مورد نظر همخوانی داشته باشد و بالاترین کارایی را برای آن داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با کناف ضد حریق

  • مشخصات فیزیکی و مکانیکی ایین کناف‌ها باید استانداردهای ملی ایران مطابقت داشته باشند.
  • زیرسازی لازم برای نصب این کناف‌ها باید مهیا شود.
  • در هنگام انتخاب کناف‌ها باید به ضخامت آن‌ها توجه شود و ضخامت را با توجه به نوع کاربری و زیرسازی انتخاب کنند.
  • نصب قطعات فولادی قاب نگهدارنده‌ی کناف باید مطابق با استاندارد ASTM C754 باشد.
  • در اطراف بازشوها، درها و پنجره‌ها، باید از پروفیل‌های زیرسازی مناسب استفاده شود.
  • در رابطه با درز میان صفحات کناف باید استاندارد ASTM C754 رعایت شود.
  • در مواد و مصالح اولیه‌ی تولید صفحات کناف باید به الزامات زیست محیطی توجه شود.
  • مقاومت به ضخامت کناف ضد حریق و تعداد لایه‌های آن بستگی دارد
  • قسمت زیرین کناف ضد حریق می‌بایست حتما بتونه شود و درزهای آن بسته شود تا امکان نفوذ آتش وجود نداشته باشد.

ضخامت کناف ضد حریق

کناف‌ها با ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که هر کدام را به منظور خاصی استفاده می‌کنند. ضخامت‌ و کاربرد کناف‌ها در حالت کلی طبق جدول زیر است. اما در کناف‌های ضد حریق ضخامت‌های 6.5 میلی‌متر و 9.5 میلی‌متر تولید نمی‌شوند، زیرا هم پانل نازک می‌شود و هم در سیستم‌های ضد حریق از طرح‌های قوس دار استفاده نمی‌شود.

ضخامت کاربرد
6.5 میلی‌متر اجرای طرح‌هایی با قوس تند
9.5 میلی‌متر اجرای طرح‌هایی با قوس کم
12.5 میلی‌متر اجرای انواع دیوار پوششی و جدا کننده و انواع سقف کاذب
15 میلی‌متر استفاده در مکان‌هایی که احتمال برخورد ضربه و فشار بار وجود داشته باشد
18 میلی‌متر استفاده در مکان‌هایی که احتمال برخورد ضربه سنگین و فشار بار زیاد وجود داشته باشد

 

کد حریق کناف ضد حریق

کناف‌های ضد حریق هر کدام کد حریقی دارد، که این کد حریق با بالا رفتن ضخامت کناف بالا می‌برد. کد حریق کناف یکی از اعدا 30، 60، 90 و 180 است، که این اعداد نشانگر مدت زمانی است که کناف می‌تواند در برابر حریق مقاومت کند و آسیب نبیند. برای مثال کد حریق 30 یعنی ورق کناف تا 30 دقیقه در برابر آتش مقاومت می‌کند و بعد از آن آسیب می‌بیند.
ممکن است کد حریق کنافی که در دیوار کار می‌شود با سقف متفاوت باشد. معمولا در دیوارها دو یا حتی سه لایه کناف کار می‌کنند. معمولا کد حریق سقف‌ها تا 120 دقیقه است و کد حریق دیوارها تا 180 دقیقه.

جمع بندی

کناف‌ها صفحات گچی پیش ساخته‌ای هستند که از آن‌ها برای دیوارهای پوششی و جدا کننده و سقف کاذب استفاده می‌شود. کناف کاری دیوار و سقف را می‌توان در طرح‌های مختلف و برای افزودن به زیبایی معماری داخلی خانه انجام داد که یکی از روش‌های رایج آن اجرای کناف پشت تلویزیون است.
کناف ضد حریق یکی از انواع کناف است که در آن الیاف فایبر گلاس به کار رفته و در برابر آتش مقاوم هستند. مقاومت کناف‌های ضد حریق به کد حریق آن‌ها بستگی دارد و هر کدام می‌توانند از 30 دقیقه تا 180 دقیقه در برابر آتش دوام بیاورند.

4.6/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *