معرفی کناف ضد آب و ویژگی‌های آن


قیمت کناف

کناف ضد آب پانل‌های گچی روکش‌داری هستند که در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند. به این پانل‌ها کناف ضد رطوبت و کناف MR نیز می‌گویند. این کناف‌ها با روکش سبز رنگشان شناخته می‌شوند.در ادامه به جزئیات کناف ضد آب و مزایای آن بیشتر خواهیم پرداخت.

کناف ضد آب چیست؟

کناف ضد آب
کناف به صفحات گچی پیش ساخته‌ روکش داری گفته می‌شود که از آن‌ها برای ساخت و ساز خشک استفاده می‌شود. از کناف می‌توان برای ساخت دیواری کاذب پوششی و جدا کننده و سقف کاذب استفاده کرد. کناف‌ها در 4 نوع ساده، ضد حریق، ضد آب و ضد حریق و ضد رطوبتتولید می‌شوند.
به پانل گچی روکش دار مقاوم در برابر رطوبت، کناف ضد آب می‌گویند. این کناف‌ها به کناف سبز نیز معروف هستند، چون کاغذ گرافتی که روی سطح آن‌ها است، رنگ سبز دارد. برای افزودن خاصیت ضد آب بودن، به هسته گچی و کاغذ گرافت پانل‌ها مواد افزودنی اضافه می‌کنند که این مواد سبب کاهش میزان جذب آب می‌شوند. بنابراین کناف ضد آب برای مکان‌هایی مناسب است که دارای رطوبت می‌باشند، مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی.

مزایای کناف ضد آب چیست؟

پر طرفدار بودن کناف ضد آب یا کناف ضد رطوبت در صنعت ساختمان بی‌دلیل نیست. مزایای متعدد کناف MR باعث شده است تا معماران و طراحان استفاده از آن‌ها را بر سایر مصالح ترجیح دهند. برای مثال برخی از مزایای کناف ضد آب عبارت است از:
کناف ضد رطوبت

  • مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت
  • سهولت نصب کناف ضد آب، که همین موضوع نیز باعث اجرای سریع‌تر آن‌ها نسبت به سایر روش‌های سنتی شده است
  • قیمت مناسب و هم‌چنین اجرای خشک آن سبب کاهش هزینه‌ها و مقرون به صرفه بودن آن‌ها شده است
  • نتیجه نهایی کناف کاری بسیار ظریف و تمیز خواهد بود
  • کناف ضد رطوبت دوست دار محیط زیست است و ضایعات ایجاد نمی‌کند
  • کناف‌ها در عین سبک بودن در برابر زلزله مقاومت خوبی دارند و همین سبک بودن نیز باعث می‌شود که در هنگام زلزله خسارت کمتری ایجاد کنند
  • کناف‌ها انعطاف پذیری بالایی دارند و می‌توان با آن‌ها طرح‌های متنوعی ایجاد کرد.
  • کناف‌ها را می‌توان به صورت متحرک کار کرد که این امر دسترسی به تاسیسات پشت آن‌ها را راحت می‌کند و در هنگام بروز مشکلات می‌توان به راحتی با جابه‌جایی یکی از تایل‌ها به مکانی که مشکل دارد دسترسی پیدا کرد.

کناف ضد آب چه مشخصاتی دارد؟

از بارزترین مشخصات کناف ضد آب که باعث می‌شود بتوان آن‌ها را در همان نگاه اول تشخیص داد، رنگ سبز کاغذ گرافت پوششی آن‌ است. البته کناف‌ ضد حریق و ضد رطوبت نیز به رنگ سبز است. اما تفاوت ظاهری این دو کناف در این است که کناف ضد آب در پشت خود مهر آبی رنگ Knauf دارد، در حالی که مهر Knauf که در پشت کناف ضد حریق و ضد رطوبت خورده قرمز رنگ است. کناف ضد رطوبت در ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود که کاربرد آن‌ها با هم متفاوت است.

کناف ضد رطوبت با چه ضخامت‌هایی تولید می‌شود؟

کناف ضد رطوبت در ضخامت‌های 6 میلی‌متر، 9.5 میلی‌متر، 12.5 میلی‌متر، 15 میلی‌متر و 18 میلی‌متر تولید می‌شود. کناف‌های با ضخامت 6 و 9.5 میلی‌متر به خاطر نازک‌تر بودن انعطاف بالایی دارند. از همین رو از آن‌ها با مقاصد دکوراتیو و برای اجرای طرح‌هایی که منحنی و قوس‌های تند دارد استفاده می‌شود.
از طرف دیگر کناف‌های ضد رطوبت 12.5 میلی‌متر رایج‌ترین نوع کناف MR هستند. از این کناف‌ها برای دیوار جدا کننده و پوششی و هم‌چنین سقف کاذب و دکوراتیو می‌توان استفاده کرد.
کناف‌های 15 میلی‌متر و 18 میلی‌متر از آن‌جایی که ضخیم‌ترین نوع کناف‌ها هستند، مقاومت بیشتری نسبت به سایر ضخامت‌ها دارند و از همین رو از آن‌ها در مکان‌هایی استفاده می‌شود که به مقاومت بیشتر احتیاج است یا احتمال وارد آمدن فشار و ضربه وجود دارد.

کاربرد کناف ضد رطوبت چیست؟

کناف MR
کناف‌های ضد رطوبت بیشتر در سقف و دیوار فضاهایی استفاده می‌شوند که در معرض میزان متوسطی از رطوبت هستند. دلیل این امر نیز این است که این کناف‌ها در اصل ضد رطوبت بوده و نه ضد آب. بنابراین این کناف‌ها بیشتر برای فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی مناسب هستند و برای مکان‌هایی همانند استخرها گزینه مناسبی نیستند.
از کناف ضد رطوبت هم‌چنین در برخی مکان‌های عمومی مانند سقف پایانه‌ها یا سقف بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شود. کناف MR برای فضاهایی صنعتی نیز مناسب است. از این کناف‌ها در سایر مکان‌هایی که در معرض رطوبت نیستند هم می‌توان استفاده کرد، اما به دلیل قیمت بالاتر آن‌ها نسبت به کناف‌های ساده این کار توصیه نمی‌شود.

روش نصب کناف ضد آب

کناف‌های ضد رطوبت را مانند همان کناف‌های معمولی نصب می‌کنند. همان طور که در اجرای کناف سقف از زیر سازی L25، F47 و UH36 استفاده می‌شود، برای کناف ضد رطوبت نیز همین طور است و کناف‌ها به حالت معمول روی این زیرسازها نصب می‌شوند. این زیر سازها از یک طرف به سقف وصل می‌شوند و از طرف دیگر کناف‌ها با پیچ مخصوص به آن‌ها پیچ می‌شوند.
بعد از اجرای زیرسازی و نصب کناف‌های ضد آب بر روی آن‌ها، باید تمامی درزها پوشانده شوند تا راهی برای نفوذ رطوبت وجود نداشته باشد. پس از اینکه درز گیری تمام و خشک شد، می‌توان کناف‌ها را نقاشی کرد. البته همواره توصیه می‌شود که کار نصب کناف‌ها را به افراد متخصص این کار بسپارید.

خلاصه مطالب

کناف‌ها صفحات گچی پیش ساخته‌ای هستند که از آن‌ها برا ساخت دیوار کاذب یا سقف کاذب استفاده می‌کنند. کناف‌ها در انواع مختلف کناف معمولی، کناف ضد آب، کناف ضد حریق و کناف ضد حریق و ضد رطوبت تولید می‌شوند. کناف‌ها هم‌چنین ابعاد مختلفی دارند که همین باعث تنوع کاربرد آن‌ها شده است. از کناف‌ها می‌توان استفاده دکوراتیو کرد، مثل کناف سقف پذیرایی مربع که رایج‌ترین کناف سقف پذیرایی است یا کناف اتوبوسی که بیشتر در راهرو‌ها کاربرد دارد.
به جز آن کناف ضد رطوبت، ضد حریق و ضد حریق و ضد رطوبت را می‌توان به خاطر ویژگی‌هایی که دارند در مکان‌های مختلف که رطوبت یا احتمال حریق دارند استفاده کرد. کناف‌های ضد آب روکش سبز رنگ با مهر کناف در پشت خود دارد و در گچ و پوشش آن‌ها مواد افزودنی ضد رطوبت اضافه شده است. از کناف MR بیشتر در حمام و دستشویی و آشپزخانه استفاده می‌کنند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *