کناف چیست؟|مزایا و معایب اجرای آن


قیمت کناف

کناف صفحه‌ای روکش‌دار است که از آن برای پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود. سهولت نصب، سرعت اجرای بالا، زیبایی ظاهری و تنوع بالای کناف باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده است. در این مقاله به شما می‌گوییم که کناف چیست و مزایا و معایب و نحوه‌ی اجرای آن را مرور خواهیم کرد.

کناف چیست؟

با پیشرفت فناوری‌های تولید در صنعت ساخت‌و‌ساز، روزبه‌روز تولید مصالح ساختمانی نوین بیشتر می‌شود. یکی از این مصالح ساختمانی کناف است که امروزه از آن برای زیباسازی فضای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی واحدهای آن استفاده می‌شود. دکوراسیون داخلی و نمای داخلی خانه و ساختمان امروزه بیش از پیش برای همه اهمیت پیدا کرده است، به همین جهت استقبال شدیدی از کناف به دلیل انعطاف پذیری آن در طراحی‌های مختلف شد. شاید برای‌تان جالب باشد که کناف در واقع اسم شرکتی است که برای اولین بار آن را تولید کرد.
کناف
این محصول نوعی صفحه روکش‌دار گچی است که در واقع نسل جدیدی از گچ به شما می‌رود. البته این صفحات نسبت به گچ از مزیت‌های بیشتری برخوردار هستند. از جمله سرعت کار بالاتر، تنوع بیشتر در اجرای طراحی‌های خاص و غیره. این محصول ساختمانی نوآورانه به دلیل مزیت‌های شاخصی که نسبت به گچ دارد، تبدیل به یکی از مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت‌وساز شده است که در ایجاد طرح‌های متنوع برروی دیوار‌ها و سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای اجرای کناف

  • اجرای سقف به وسیله آن بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از گچ است.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • به آسانی نصب می‌شود.
  • خاصیت عایق بودن در برابر حرارت دارد.
  • در برابر آتش و رطوبت مقاوم‌اند.
  • در فضاهای قدیمی به آسانی استفاده می‌شود و فضایی تازه به وجود می‌آورد.
  • تاسیسات ساختمانی را به راحتی می‌توان از آن عبور داد.
  • ضخامت سقف‌های کنفی از سقف‌های سنتی کمتر است.
  • این سقف‌ها چندین برابرسبک‌تر از دیوارهای گچی هستند، به همین دلیل در زمان زلزله خطرات کمتری خواهند داشت.

اجرای کناف در دکوراسیون داخلی

معایب اجرای کناف

عدم پایداری در برابر رطوبت

بعضی از انواع این سقف مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارند و خیلی زود خراب می‌شوند، در پی رفع این مشکل برای کناف کاری در مکان‌های مرطوب باید از کناف‌های مخصوص استفاده کرد.

عدم پایداری در برابر ضربه

در صورتی که روی آن با گچ پوشانده نشود، مقاومت زیادی در برابر ضربه ندارد. اما با این حال در صورت شکستگی و پارگی می‌توان آن را ترمیم کرد.

کثیف کردن خانه با گرد و خاک

در هنگام نصب، گرد و خاک در فضای خانه پخش می‌شود و می‌تواند مشکلات زیادی را برای نظافت خانه به وجود بیاورد.

تاثیر کیفیت جنس کناف

تاثیر مواد اولیه استفاده شده برای تولید کناف در کیفیت آن بسیار موثر است. زیرا استفاده از مواد نامرغوب در ساخت آن باعث می‌شود که آن بعد از مدتی شکم بیاورد یا ترک بخورد. به همین دلیل پیشنهاد ما خرید کناف از مراکز و برند‌های معتبر هست.

انواع کناف

کناف

صفحات ساده RG

صفحات ساده RG صفحات روکش‌داری هستند که سطح و لبه بلند (طول) آن‌ها با مقوای محکمی پوشیده شده است.
کاربرد: دیوار‌های جداکننده و پوشش دیوارهای سنتی به جای گچ، خاک و گچ کاری، سقف کاذب، طراحی‌های داخلی متفاوت.

صفحات مقاوم در برابر رطوبت MR

برای ساخت این صفحات، گچ تشکیل‌دهنده‌ی آن را با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشش می‌دهند.
کاربرد: علاوه بر این که می‌توان به جای صفحات ساده از آن‌ها استفاده کرد، این نوع کناف در قسمت‌های تر و مرطوب ساختمان نظیر حمام، آشپزخانه و دستشویی نیز استفاده می‌شود.

صفحات مقاوم در برابر آتش FR

برای ساخت این صفحات، به گچ آن‌ها الیاف فایبر گلاس اضافه می‌کنند تا در برابر آتش مقاومت خوبی داشته باشد.
کاربرد: دیوار‌های جدا کننده، پوشش دیوار‌های سنتی، سقف کاذب و جاهایی که در برابر آتش نیاز به مقاومت دارند، مانند پوشش ستون‌ها و تیرهای فلزی و بتنی. همچنین برای پوشش طراحی داخلی ساختمان نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

صفحات مقاوم در برابر آتش و رطوبت FM

در هنگام ساخت به گچ این صفحات روکش‌دار، الیاف فایبر گلاس و مواد مقاوم در برابر رطوبت اضافه می‌کنند.
کاربرد: این نوع از محصول را در تمامی مکان‌هایی که احتمال حریق دارند و همچنین مکان‌های مرطوب می‌توان استفاده کرد.

مراحل کناف کاری به چه صورت است؟

اجرای کناف به 4 روش قابل انجام است. این روش‌ها بر اساس محل کاربرد با یکدیگر متفاوتند. برای این کار به نیروی متخصص و ماهر کناف کار نیاز است. در ادامه مراحل اجرای آن را بیان می‌کنیم.
کناف سقفی

اجرای کناف در دیوارهای‌ کاذب پوششی

این روش در بازسازی خانه‌های در حال تعمیر بسیار رایج است. این روش اجرا خود به دو صورت انجام می‌شود:

  • با سازه: در اجرای این روش اجرا، پنل‌های گچی از طریق پیچ کردن به یک سازه فلزی متصل می‌شوند. در این روش برای عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی بین صفحه و دیوار زمینه فاصله زیادی تعبیه می‌شود.
  • بدون سازه: برای اجرای این روش، اول با یک خمیر مخصوص به نام پریفلکس یک لایه گچ را مستقیما به دیوار متصل می‌نمایند. سپس با استفاده از بتونه، درزگیری را به روش نواری انجام می‌دهند. بعد از انجام این مرحله می‌توان عملیات کاشی کاری و کاغذ دیواری را آغاز کرد.

اجرای کناف در دیوار کاذب جداکننده

از کناف کاری با هدف جداسازی فضای داخلی ساختمان هم نیز استفاده می‌شود، این دیوار کاذب جداکننده شامل قاب‌های فولادی سبک است که به صورت یک لایه و یا چند لایه توسط پیچ‌هایی مخصوص، به آن‌ها متصل می‌گردند. و در آخر تمام حفره‌های آن را با بتونه پر و برای نصب کاشی و کاغذ دیواری و رنگ آمیزی آماده می شود. این قاب‌های فولادی سبک و پیش ساخته به شکل حروف C و U  استفاده می‌شود.

اجرای کناف مشبک در سقف کناف

این روش یکی از رایج‌ترین کناف کاری‌هاست، که برای پوشاندن سقف استفاده می شود. این نوع از محصول از تایل‌های گچی و یا تایل‌های پوشالی استفاده می‌کنند و آن‌ها با آویز‌هایی به سقف متصل می‌شوند. از این روش برای پوشاندن تاسیسات خیلی استفاده می‌شود.

اجرای کناف یکپارچه در سقف کاذب

پیش نیاز اجرای این نوع از کناف کاری، زیرسازی فولادی است. سپس صفحات آن با پیچ و مهره بر روی زیرسازی محکم نصب می‌شوند. پس از انجام آن، مرحله درزگیری و بتونه کاری را انجام می‌دهند.

مواد تشکیل دهنده کناف

عمده مواد تشکیل دهنده کناف، سلولز و گچ است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

سلولز

نزدیک به 10درصد از ترکیبات کناف را سلولز تشکیل می‌دهد، البته به جای کاغذ بیشتر از نوار فایبرگلاس مقاوم در برابر کپک استفاده می‌شود.

گچ

گچ بخش اعظمی از دیوار‌های ورقه‌ای را تشکیل می‌دهد. از جمله مزیت‌های استفاده از گچ به عنوان مواد اولیه کناف می‌توان به مقاومت آن در برابر حرارت، عایق بودن در برابر صدا و بی‌خطر بودن گردوغبار آن اشاره کرد.
برای تولید کناف، گچ خام را حرارت داده و پس از مقداری آبگیری، برای افزایش استحکام به آن الیاف‌های افزودنی اضافه می‌کنند. برخی از افزودنی‌هایی که به آن اضافه می‌شود عبارتند از:

  • الیاف کاغذ
  • نرم کننده‌ها
  • نشاسته
  • کریستال میکا (به عنوان کاتالیزور)
  • EDTA یا سایر عوامل شلات کننده
  • عوامل ضد کپک مانند اسید بوریک
  • امولسیون موم یا سیلان برای مقاوم در برابر جذب آب
  • سولفات پتاسیم

مقایسه کناف با گچ

برای مقایسه آن‌ها اول از همه باید طرح را انتخاب کرد. زیرا که برای بعضی از طرح‌های کلاسیک باید از گچ استفاده کرد و برای بعضی از طرح‌ها باید فقط از کناف استفاده کرد. اما به صورت کلی آزادی عمل برای اجرای طرح‌های پیچیده‌تر در کناف بیشتر است و همچنین به نسبت گچ در بسیاری از موارد مقرون به صرفه‌تر است. زیرا که شما در گچ‌کاری هزینه‌های مانند میلگرد، رابیتس کاری، جوشکاری، گچ کاری و ابزار و غیره دارید که باعث افزایش هزینه شما می‌شود.

نتیجه گیری

کناف یکی از مصالح تقریبا تازه نفس در صنعت ساختمان است که به دلیل مزیت‌هایی مانند مقرون به صرفه بودن و انعطاف بیشتر در اجرای طراحی‌های زیبا، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله سعی کردیم بگوییم کناف چیست و مزایا و معایبی که استفاده از آن دارد را بررسی کنیم.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *