کناف اتوبوسی | بهترین کناف راهرو کدام است؟


قیمت کناف

کناف اتوبوسی یکی از طرح‌‌های اجرای کناف است. از این کناف در مکان‌هایی استفاده می‌شود که طول زیاد و عرض کم دارند. بیشترین کاربرد کناف اتوبوسی در کناف راهرو است. در ادامه ضمن معرفی بیشتر کناف اتوبوسی و کناف راهرو، ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کناف اتوبوسی چیست؟

کناف اتوبوسی
کناف‌ها صفحات گچی پیش ساخته‌ای هستند که از آن‌ها برای ساخت سقف کاذب و دیوار کاذب پوششی یا جدا کننده استفاده می‌کنند. کناف کاری سقف را می‌توان در طرح‌های مختلفی انجام داد. یکی از این طرح‌هایی که برای سقف‌های باریک انجام می‌شود، کناف اتوبوسی است.
از کناف اتوبوسی برا فضاهایی استفاده می‌شود که عرض آن‌ها کم و طولشان زیاد است. بیشترین کاربرد آن‌ها برای کناف سقف راهرو، سقف کناف پذیرایی که عرض کم دارد یا آشپزخانه و اتاق خواب‌هایی است که عرض آن‌ها کم است. در هنگام اجرای کناف سقف اتوبوسی باید به طراحی فضا نیز دقت کرد.

ویژگی کناف‌های اتوبوسی

کناف‌های اتوبوسی انواع مختلف و ویژگی‌های متعدد دارد. برخی از ویژگی‌های کناف اتوبوسی عبارتند از:

  • کناف اتوبوسی ساخته شده با صفحات گچی معمولی
  • استفاده از کناف اتوبوسی ساخته شده با کناف ضد آب برای مکان‌های در معرض رطوبت، مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی
  • اجرای کناف اتوبوسی بسیار ساده است و می‌توان در زمان کمی آن را اجرا کرد
  • کناف‌ها بسیار سبک هستند و به وزن ساختمان نمی‌افزایند

کناف راهرویی چیست؟

کناف راهرو
طراحی فضایی راهرو کار آسانی نیست. زیرا این کار باید به نحوی انجام شود که در حالی که راهرو با دیگر فضاهای خانه هم‌خوانی داشته باشد، فضای راهرو را باریک‌تر نکند.استفاده از کناف برای سقف راهرو یکی از بهترین گزینه‌ها در همین راستا می‌باشد. کناف راهرو را می‌توان در طرح‌های دلخواه انجام داد، به گونه‌ای که فضایی هم از راهرو اشغال نشود.

انواع کناف راهرو

صفحات پیش ساخته کنافی که برای راهرو استفاده می‌شوند را می‌توان به دو صورت ثابت و متحرک اجرا کرد.

کناف ثابت راهرو

در این نوع اجرا کناف‌ها در سر جای خود ثابت بوده و نمی‌توان آن‌ها را جا به جا کرد. در کناف ثابت از پانل‌های گچی از پیش ساخته استفاده می‌شود که روی زیرسازهای فولادی نصب می‌شوند. در مدل ثابت از طرح‌های ساده و هندسی استفاده می‌شود و پس از نصب کناف‌ها درزهای آن‌ها گرفته می‌شود. شکل نهایی کناف ثابت راهرو بسیار صاف و یک دست است.

کناف متحرک راهرو

در این نوع اجرای کناف از پروفیل گالوانیزه و صفحات کناف استفاده می‌شود که به شکل قالب‌هایی جدا از هم طراحی شده‌اند. قالب‌های کناف متحرک اتصال محکمی به یکدیگر ندارند و می توان آن‌ها را به راحتی تفکیک کرد. مزیت و کاربرد  کناف متحرک راهرو برای وقتی است که قرار است در سقف تاسیسات رد شود و می توان ضمن پوشاندن تاسیسات با کنا متحرک، در صورت لزوم به راحتی به آن‌ها دسترسی نیز داشت.

مزایای کناف کردن راهرو

استفاده از سقف کاذب کناف برای راهرو مزایایی به همراه خود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کناف سقف راهرو را می‌توان نسبت به متریال‌های دیگر با سرعت بالاتری اجرا کرد.
  • نصب و اجرای کناف برای سقف بسیار راحت است
  • کناف انعطاف بالایی برای اجرا دارد و می‌توان با آن ظاهری منحصر به فرد به سقف راهرو داد
  • قیمت کناف مناسب است و استفاده از آن برای سقف کاذب راهرو هزینه کمتری نسبت به دیگر متریال‌ها دارد
  • در تمامی راهروها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد
  • در اجرای کناف می‌توان از دیگر متریال‌ها کمک گرفت و آن را به صورت ترکیبی انجام داد
  • کناف در برابر زلزله مقاومت خوبی دارد
  • سبکی وزن کناف باعث می‌شود که در هنگام حوادثی همچون زلزله خرابی کمتری به بار بیاورد
  • کناف راهرو را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلف اجرا کرد
  • با استفاده از کناف متحرک راهرو می‌توان به تاسیسات پشت آن دسترسی داشت
  • با استفاده از هالوژن‌ها و نورهای مخفی می‌توان نورپردازی‌های خاص و متفاوتی برای سقف ایجاد کرد
  • برای اجرای آن می‌توان از انواع کناف (ساده، ضد حریق، ضد آب و ضد حریق و ضد رطوبت) استفاده کرد.

نکات اجرای کناف اتوبوسی و کناف راهرو

نکات کناف اتوبوسی
بهتر است برای اجرای سقف کاذب کناف راهرو به موارد زیر دقت کنید:

  • در هنگام اجرای کناف باید به نوع مکان مورد نظر خود دقت کنید و کناف مناسب آن را انتخاب کنید. برای مثال اگر می‌خواهید سقف حمام را کناف کنید باید از کناف‌های ضد رطوبت استفاده کنید.
  • اجرای کناف می‌تواند با گرد و غبار زیادی همراه باشد، پس بهتر است قبل از دست به کار شدن محیط مورد نظر آماده و خالی از وسیله شود.
  • با این که اجرای کناف کار راحتی است، اما توصیه می‌شود که آن را به دست افراد متخصص این کار بسپارید، چرا که ظرافت و زیبایی کار تا حد زیادی به حرفه‌ای بودن مجری آن بستگی دارد.
  • با این که کناف در کل فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند، اما توصیه می‌شود که از آن در راهروها و فضاهای با سقف کوتاه استفاده نکنید، چرا که می‌تواند باعث خفه شدن فضا شود.

نورپردازی کناف اتوبوسی

نورپردازی تاثیر بسیار زیادی بر جلوه‌بخش و زیبایی فضا دارد. نورپردازی اتوبوسی نیز از این مورد مستثنا نیست و با استفاده صحیح از نور می‌توان به راهرو یا هر جای دیگری که در آن از کناف اتوبوسی استفاده می‌شود جلوه بخشید.
اجرای نورپردازی کناف اتوبوسی بسیار ساده است و در بیشتر موارد ترجیح داده می‌شود که برای این سقف‌ها از نور مخفی دور تا دور یا هالوژن‌هایی در وسط استفاده شود. البته که انتخاب نحوه نورپردازی به سلیقه مصرف کننده نهایی نیز بستگی دارد.

جمع بندی

کناف اتوبوسی یکی از انواع مدل‌های اجرای کناف است که از آن برای مکان‌های باریک استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای این کناف برای کناف سقف راهرو است. البته برای کناف راهرو از طرح‌های دیگر کناف هم می‌توان استفاده کرد. اما اصولا طرح‌های مدرن امروزی به دنبال مینیمالیسم و سادگی هستند. از همین رو نیز پیشنهاد می‌شود که برای راهروها از اجرای کناف‌هایی با طرح‌های شلوغ و پیچیده اجتناب شود.
در نتیجه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کناف راهرو، استفاده از کناف اتوبوسی است. چرا که این مدل کناف هم به فضا آرامش بیشتری می‌دهد و هم به بزرگ‌تر دیده شدن آن کمک می‌کند. در اجرای کناف می‌توان از نورپردازی نیز استفاده کرد. نورپردازی کناف نقش بسیار مهمی در زیبایی آن و تاثیر طرح کناف بر فضای ساختمان دارد. شاید بتوان گفت که بهترین انتخاب برای نورپردازی کناف، استفاده از هالوژن و نور مخفی دور تا دور است.
استفاده از کناف برای راهرو کار بسیار ساده‌ای است. ورق‌های کناف بسیار سبک هستند و نصب آن‌ها با سرعت بالایی انجام می‌پردازد. اما برای نصب اصولی و جلوگیری از به بار آمدن خرابی بهتر است از این کار را به افراد متخصص بسپارید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *