لوله مانیسمان گوشتدار چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟

لوله مانیسمان گوشتدار یکی از انواع لوله‌های فلزی بدون درز به شمار می‌رود که نسبت ضخامت آن به قطرش بالا می‌باشد. به عبارت دیگر این لوله‌ها ضخامت بسیار بالایی دارند و به همین خاطر هم به اسم لوله گوشتدار معروف شده‌اند. این لوله‌های گوشتدار چون از نوع مانیسمان (یا همان بدون درز) هستند، ساختاری یکپارچه دارند و بدون جوشکاری تولید می‌شوند. لوله گوشتدار چون ضخامت زیادی دارد از مقاومت بسیار بالایی هم برخوردار می‌باشد، اما از آن طرف وزن و قیمت آن هم بسیار بالا می‌باشد. در ادامه این مقاله با سیوان لند همراه باشید تا به معرفی و بررسی بیشتر این لوله بپردازیم.

لوله مانیسمان گوشتدار چیست؟

لوله مانیسمان گوشتدار یکی از انواع لوله‌های فلزی بدون درز به شمار می‌رود که نسبت ضخامت به قطر آن بالا می‌باشد.
لوله مانیسمان گوشتدار

برای ساخت لوله‌های فلزی یا با خم کردن لبه‌های ورق‌های فولادی و جوش دادن آن‌ها، این ورق‌ها را به صورت لوله درمی‌آورند یا با خالی کردن درون یک شمش فولادی استوانه‌ای، از آن لوله می‌سازند. نوع دوم به لوله مانیسمان معروف است و چون بدون جوشکاری تولید می‌شود، ساختاری یکپارچه و بدون درز دارد. این امر باعث می‌شود که لوله مانیسمان مقاومت و کارایی بالایی داشته باشد و کمتر دچار مشکل شود.

حال، لوله مانیسمان گوشتدار به آن دسته از لوله‌های گوشتدار گفته می‌شود که دیواره‌ی آن ضخامت زیادی دارد و نسبت این ضخامت به قطر لوله بالا می‌باشد. لوله‌های گوشتدار به واسطه ضخامت بالایی که دارند، از مقاومت بالایی هم برخوردار می‌باشند و به همین خاطر از آن‌ها در صنایع خاص که سیالات تحت فشار منتقل می‌شود استفاده می‌کنند.

مشخصات لوله گوشتدار

مهم‌ترین مشخصات لوله مانیسمان گوشتدار، بدون درز بودن آن و ضخامت بالای دیواره‌هایش می‌باشد. این لوله‌ها معمولا از سایز ¼ اینچ تا 24 اینچ تولید می‌شوند که سایزهای دیگر نیز در صورت سفارش قابل تولید هستند. هر چه سایز لوله گوشتدار بالاتر برود، ضخامت آن هم بیشتر می‌شود و بسته به رده لوله مانیسمان، این ضخامت تغییر می‌کند. ضخامت بالای لوله مانیسمان گوشتدار باعث شده است که این لوله از مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد برخوردار باشد.

ضخامت لوله مانیسمان گوشتدار چقدر است؟

پرکاربردترین ضخامت لوله مانیسمان گوشتدار، ضخامت‌های 25، 30 و 35 هستند.
ضخامت لوله مانیسمان گوشتدار

لوله مانیسمان گوشتدار با توجه به سایزی که دارد، ضخامتش هم متفاوت است. لوله‌های گوشتدار معمولا در ضخامت‌های 2 تا 80 میلی‌متر تولید می‌شوند که پراستفاده‌ترین آن‌ها، لوله‌های با ضخامت 25، 30 و 35 هستند.

لوله گوشتدار از چه چیزی ساخته می‌شود؟

برای تولید لوله مانیسمان گوشتدار از آلیاژهای مختلفی استفاده می‌شود، که عبارتند از:

  • فولاد کربن: همانطور که از نام آن پیداست، این آلیاژ حاوی مقادیری کرین می‌باشد. استفاده از کربن باعث افزایش سختی لوله می‌شود و استحکام آن را بالا می‌برد.
  • فولاد آلیاژی: فولاد آلیاژی حاوی عناصر مختلفی از جمله کروم، نیکل، وانادیوم و مولیبدن می‌باشد. استفاده از این آلیاژها برای ساخت لوله باعث می‌شود که خواص مکانیکی آن‌ بالا برود و در برابر خوردگی و حرارت هم مقاومت خوبی از خود نشان بدهد.
  • فولاد ضد زنگ: استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ 10.5 درصد کروم دارد و مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی، خوردگی و زنگ زدگی بسیار بالا می‌باشد.

مزایای لوله مانیسمان گوشتدار چیست؟

گفتیم که لوله‌های گوشتدار به خاطر ضخامت بالایشان مقاومت بالایی هم در برابر فشار دارند، اما این تنها مزیت لوله مانیسمان گوشتدار نیست و این لوله‌ها نقاط قوت دیگری هم دارند. از جمله:

  • سختی و چقرمگی بالا
  • مقاومت در برابر رطوبت و اکسیداسیون
  • مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی
  • عدم ترک‌خوردگی در اثر وارد شدن تنش

لوله های گوشتدار چه معایبی دارند؟

جوشکاری لوله مانیسمان گوشتدار به خاطر ضخامت بالای آن کار بسیار سختی می‌باشد.
معایب لوله مانیسمان گوشتدار

ضخامت بالای لوله مانیسمان گوشتدار در کنار این که مزیت محسوب می‌شود، خود محدودیت‌هایی را نیز به وجود می‌آورد. ضخامت زیاد باعث می‌شود که وزن این لوله‌ها بسیار بالا باشد و نتوان از آن‌ها در پروژه‌هایی که نیاز به سبک‌سازی سازه هست استفاده شود. وزن زیاد باعث می‌شود که جابه‌جایی و حمل این لوله‌ها سخت باشد و قیمتشان نیز زیاد باشد. علاوه بر آن، جوشکاری لوله مانیسمان وقتی که ضخامت آن بالا باشد بسیار سخت می‌شود و وصل کردن لوله‌ها گوشتدار به هم یا به اتصالات دشوار خواهد بود.

کاربردهای لوله مانیسمان گوشتدار

ویژگی های نحصربه‌فرد لوله مانیسمان گوشتدار باعث شده که کاربردهای آن هم به صوص باشد. این لوله در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جک‌های صنعتی کوچک، سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک و انتقال سیالات پرفشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای لوله مانیسمان گوشتدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت برخی قطعات در صنعت خودروسازی
  • انتقال مایعات در سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک
  • در سیستم‌های جک و بالابر
  • صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  • آبیاری زمین‌های کشاورزی
  • ساخت و سازهای شهری
  • صنعت ماشی‌سازی و هیدرولیک
  • انتقال مایعات در مسافت‌های زیاد بین استان و بین کشوری
  • سیستم‌های انتقال نفت و گاز

جمع بندی

لوله مانیسمان گوشتدار یکی از انواع خاص لوله‌های مانیسمان می باشد که دارای ضخامت بسیار بالایی است. به عبارتی قطر داخلی آن نسبت به قطر خارجی بسیار پایین‌تر است. این ویژگی باعث شده است که سختی و مقاومت این لوله‌ها بسیار بالا باشد و تنها برای کاربردهای خاص از آن‌ها استفاده شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *