نورپردازی سقف با کناف | 6 ایده جذاب+راهکار بهبود زیبایی فضا

نورپردازی سقف با کناف از روش‌های تاثیرگذار در زیباسازی طراحی دکوراسیون داخلی است. بهره‌مندی از این شیوه روشنایی سبب بهبود سطح کیفی سقف و بهینه سازی ابعاد محیط خواهد شد. توجه به ارتفاع سقف و نوع منابع نوری (لامپ‌ها) در هنگام نورپردازی سقف کاذب بسیار مهم است. در این مقاله جدیدترین و مدرن‌ترین اید‌ه‌های نورپردازی سقف با کناف را بررسی خواهیم کرد. 

نورپردازی سقف با کناف 

نورپردازی سقف با کناف

خوب است بدانید امروزه پیاده‌سازی و نصب سقف‌های کناف به اجرای انواع نور‌پردازی  و ایده‌های خلاقانه کمک زیادی کرده است. در واقع هنگام تغییر دکوراسیون داخلی، توجه به سقف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نور‌پردازی جایگاه ویژه و جدانشدنی در ایجاد طرح آن دارد. بنابراین نور‌پردازی سقف با کناف تاثیر بسیار مثبتی بر زیبا‌سازی سقف خانه یا محیط اداری داشته و هماهنگی آن با دکوراسیون در عین هارمونی رنگ‌ها و وجود نور طبیعی در فضا حس آرامش و جذابیت محیط را دوچندان  خواهد کرد. 

نورپردازی سقف کناف در اماکن مختلف

نورپردازی سقف کناف در اماکن مختلف

شیوه نورپردازی سقف کاذب در محیط اداری یا مسکونی، باعث ایجاد فضا مناسب و محیطی شیک و کارآمد برای فعالیت روزانه خواهد شد. امروزه استفاده نورپردازی سقف با کناف (نورپردازی سقف کاذب) در اماکن مختلف به ویژه منازل با استقبال زیادی مواجه شده؛ جعبه نورمخفی از نورپردازی اجرا شده توسط کناف است و جزء محبوب‌ترین نوع نورپردازی سقف با کناف محسوب می‌شود. دیزاینرها با توجه به قسمت‌های مختلف نوعی نور‌پردازی خاص را به کار خواهند گرفت. در واقع منابع نوری زیادی وجود دارد که می‌توانید با ایده‌های خلاقانه و جدید نورپردازی سقف کاذب خود را شروع کنید. در ادامه این مقاله انواع روش‌های نورپردازی سقف با کناف را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت ارتفاع سقف کناف برای نورپردازی

اهمیت ارتفاع سقف کناف برای نورپردازی

در نظر گرفتن ارتفاع سقف در نورپردازی سقف با کناف از موارد مهمی است که قبل از طراحی کناف و انتخاب نوع روشنایی محیط باید به آن توجه داشت. همان‌گونه که می‌دانید کناف یک سقف کاذب است بنابراین برای اتاق‌هایی که ارتفاع کوتاهی دارند انتخاب مناسبی نیست و توصیه نمی‌شود؛ چراکه به دلیل کم بودن ارتفاع کناف، سقف از قبل هم کوتاه‌تر به نظر خواهد رسید.

پیشنهاد می‌شود برای سقف‌های خیلی کوتاه از لامپ‌های ال ای دی سقفی با نورپردازی مناسب جهت نمایان سقف فراتر از حد معمول خود استفاده کنید. در مواردی که سقف دارای ارتفاع متوسط است می‌توان از کناف نیز استفاده کرد. هم‌چنین استفاده از چراغ‌های LED سقفی توکار و لامپ هالوژن‌ در نورپردازی سقف‌ها مرسوم و معروف است.

معرفی روش‌های نورپردازی سقف با کناف(سقف کاذب)

   1. نورپردازی محیطی سقف‌ با کناف

نورپردازی محیطی سقف‌ با کناف
نورپردازی محیطی سقف‌ با کناف

در این نوع نور‌پردازی سقف با کناف انواع چراغ‌های آویز به‌کار گرفته خواهد شد تا نوری فراگیر به محیط بخشیده شود. از دیگر تجهیزات مورد استفاده در تکنیک نورپردازی محیطی دیوارکوب، نورافکن و پنل‌های سقفی بوده و به‌کارگیری هر کدام در  فضا داخلی روشنایی یکدست با گستره نوری مطلوب فراهم خواهد کرد. این شیوه بیشتر مناسب محیط‌های چون: تالارها، سالن اجتماعات و کافی‌شاپ است.

   2. نورپردازی متمرکز سقف کناف

نورپردازی متمرکز سقف کناف

در این نوع نورپردازی سقف با کناف با استفاده از تکنیک نور متمرکز، به‌دنبال برجسته کردن یا تاکید بر یک نقطه خاص در محیط هستیم چرا که این روش مدرن ترین شیوه دکوراتیو نورپردازی است. به‌ طور مثال تصاویر و تابلو‌های نقاشی بر روی دیوار بخشی از اتاق پذیرایی نصب شده‌اند به‌واسطه این تکنیک، برجسته و خاص جلوه می‌کنند. منابع‌ نور این شیوه نورپردازی باید دارای رنگ خاص و شدت نور زیاد باشند.

   3. نورپردازی مخفی سقف با کناف

نورپردازی مخفی سقف با کناف

بیشترین و پرکاربرد‌ترین تکنیک نور‌پردازی کناف، نور مخفی بوده و هنگام به‌کار‌گیری این روش در سقف هیچ لامپ یا چراغی به طور مستقیم دیده نخواهد شد. در زمان انتخاب این تکنیک باید به عواملی چون: ارتفاع سقف، طرح کناف و سبک چیدمان وسایل در محیط توجه ویژه‌ای داشت. از این روش علاوه بر سقف، در پشت دیوار‌ کناف و کاذب نیز می‌توان استفاده کرد. حتما توجه داشته باشید پیاده‌سازی تکنیک نورپردازی مخفی نیاز‌مند مهارت و تخصص کناف کار حرفه‌ای است.

   4. نورپردازی نقطه‌ای سقف با کناف

نورپردازی نقطه‌ای سقف با کناف

معمولا از این روش جهت ایجاد روشنایی بیشتر به محیط برای انجام کار‌‌هایی مانند: مطالعه، خیاطی، آشپزی و نظافت استفاده خواهد شد. نور‌پردازی نقطه‌ای، وظیفه‌ای تکمیل کردن نور عمومی دارد ولی کلید خاموش و روشن کردن آن‌ها، مستقل از یکدیگر باید باشد. این شیوه نورپردازی را در دیزاین اختصاصی رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه لباس می‌توانید مشاهده کنید و برای سقف مدنظر خود ایده بگیرید.

  5. نور‌پردازی سقف کناف در ساختمان

نور‌پردازی سقف کناف در ساختمان

استفاده از انواع سقف کناف و طرح‌های متفاوت آن، در بخش‌های مختلف خانه و محیط‌های اداری با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. در نتیجه هنگام نصب سقف کناف، استفاده از تکنیک‌های متفاوت نور‌ بر زیبایی محیط و جذابیت آن خواهد افزود. جهت تکمیل نورپردازی سقف با کناف شما امکان به‌ کار‌گیری منابع روشنایی مختلف ذکر شده را در بخش‌های مختلف خانه اعم از نشیمن و پذیرایی تا سرویس بهداشتی دارید.

  6. نورپردازی سقف کاذب پلکسی

نورپردازی سقف کاذب پلکسی

سقف کاذب پلکسی به صورت ورق­ه ای طلقی هستند که در ترکیب با سقف‌های کناف طراحی می­‌شوند و مانند لایه‌­ای شفاف نوری که در قسمت زیرین قرار دارد را منتشر می‌کند. این نوع نورپردازی برای فضاهایی مانند سقف آشپزخانه، لابی ساختمان، نشیمن و یا پذیرایی پیشنهاد می‌شود.

اشتباهات رایج نورپردازی سقف با کناف

  • اینکه از هالوژن در اجرای نورپردازی سقف با کناف استفاده کنید کار زیبا و چشمگیری خواهد شد؛ اما مصرف زیاد این لامپ باعث از دست رفتن جذابیت‌های محل مورد نظرتان می‌شود.
  • باید بدانید که اکتفا کردن به یک نور کاری کاملاً اشتباه است و توصیه می‌شود که از نور مخفی، هالوژن و… در کنار یکدیگر استفاده کنید.
  •  فقط دیوار و سقف نیازمند نورپردازی نیستند بلکه داخل کمد، بالای کابینت و… می‌شود از منبع نوری متعددی استفاده کرد.
  • هیچ وقت هزینه کم را فدای کیفیت نکنید، از اشتباهاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد همین است. البته امروز با وارد شدن لامپ‌های با کیفیت زیادی به بازار این مسئله خیلی بزرگ و رایجی نیست. اما توجه به گارانتی، نوع برند و… از نکاتی هستند که باید همیشه رعایت شوند.

مزایای استفاده از انواع تکنیک‌های تابش نور در نورپردازی سقف با کناف

از انواع مدل‌ها و طرح‌های سقف کاذب در بخش‌های مختلف خانه مانند: اتاق خواب، پذیرایی و آشپزخانه استفاده خواهد شد. مزایایی تکنیک‌های مختلف نورپردازی شامل لیست زیر است:

  • عمر و ماندگاری بالای منابع نور و کناف
  • امکان برجسته سازی نقطه‌ای خاص
  • امکان تعویض منابع نور و تغییر رنگ آن‌ها
  • امکان انعکاس و پخش نور مناسب
  • امکان استفاده از هالوژن یا باکس‌های نور مخفی و ..
  • قیمت مقرون به صرفه در عین مدرنیته بودن
  • تنوع طرح، رنگ و مدل
  • ایجاد جذابیت و چشمگیر کردن فضا
  • بهبود ابعاد اتاق و دکوراسیون محیط

مراحل اجرای نورپردازی سقف با کناف

1. مقیاس اتاق را ترسیم کنید.

برای مشخص شدن اندازه دقیق، ابعاد اتاق را روی کاغذ ترسیم کنید. بهتر است یکی از پترن «2*4»‌ یا «2*2» را انتخاب نمایید. به این ترتیب بر اساس الگوی به دست آمده، میزان مواد مورد نیاز مشخص می‌شود. هر الگو نتیجه متفاوتی به همراه دارد. فاصله را طوری تنظیم کنید که پنل‌های حاشیه‌ای موجود در انتهای اتاق با هم برابر و تا حد امکان بزرگ باشند. 

 2. جای قرار دادن لامپ را مشخص کنید.

اگر سقف دارای فرورفتگی است و لامپ‌ها در درون سقف نصب می‌شوند، محل پنل‌های نوری را به طور دقیق رو نقشه مشخص کنید. دقیقا ارتفاعی که سقف کاذب در آن نصب می‌شود را مشخص کنید. فاصله بین سقف اصلی و سقف کاذب حداقل باید بین 3 تا 4 اینچ باشد تا نورپردازی سقف با کناف انجام شود.

 3. زاویه‌های دیوار را متصل نمایید.

پس از تعیین محل دقیق لامپ‌های سقف کاذب، برای کشیدن خط در دورا دور اتاق از یک تراز استفاده کنید. تصور نکنید که سقف اصلی تراز است. تمام زوایای دیوار را محکم و سفت کنید. از میخ یا از پرچ‌های پیچ دار یا سایر اتصالات استفاده نمایید. زاویه دیوار را در گوشه‌های داخلی و زاویه دیوار را در گوشه‌های بیرونی را روی هم قرار دهید. اگر جعبه ندارید، جعبه چوبی موقت درست کنید. سایر زاویه‌های بلا استفاده را با اره برقی برش دهید.

 4. سیم کشی برق را انجام دهید.

اگر از لامپ‌های فرو رفته استفاده می‌کنید، در این مرحله باید سیم‌کشی آنها را انجام دهید.

 5. پایه‌های اصلی را بچسبانید.

در این مرحله باید خیلی مراقب بود. زیرا اگر اتصالات به درستی به هم پیوند نخورند، محل اتصال آسیب می‌بیند و زحمات شما بیهوده می‌شود. برای نصب پایه‌ها از یک تراز بلند استفاده کنید. سپس طبق دستورالعمل‌های تولیدکننده پایه‌ها را متصل نمایید.

6. پنل‌های سقفی را قرار دهید.

کمی پنل‌های سقفی را کج کنید سپس آن‌ها را بالای چارچوب بگذارید و اجازه دهید تا سر جای خود در سقف ثابت شوند.

مناسب‌ترین رنگ در طراحی نورپردازی سقف با کناف چیست؟

 انتخاب رنگ مناسب نور لامپ به عواملی مانند میزان روشنایی فضا، ارتفاع سقف و روحیات و سلایق فردی بستگی دارد. اگر فضا بیش از حد روشن یا تاریک باشد، سلامتی چشمان شما به خطر می‌افتد. بر اساس استاندارد روشنایی، بهترین نور ترکیب نور مهتابی و نور زرد است.

مناسب‌ترین چراغ برای نورپردازی سقف با کناف چیست؟

مناسب‌ترین چراغ برای نورپردازی سقف با کناف

همانطور که گفتیم نورپردازی در سقف کاذب بسیار متنوع است و می‌توانید از انواع طرح، رنگ و مدل لامپ استفاده نمایید. چند نمونه از رایج‌ترین لامپ‌های مناسب برای نورپردازی با کناف را معرفی می‌کنیم که البته بسته به محل استفاده هرکدام مزیت و کارکرد منحصر به فرد خودشان را دارند.

  • لامپ ال ای دی
  • لامپ هالوژنی
  • لامپ خطی یا نواری
  • پنل ال ای دی سقفی

نکات اجرایی که نورپردازی سقف با کناف را زیباتر می‌کند!

توصیه می‌شود هر اتاق ترکیبی از نور پردازی‌های سقفی-روشنای‌‌های متمرکز و روشنایی برای انجام کار باشد!

1. ترکیب روشنایی‌‌ها با یکدیگر

یکی از روش‌ های نورپردازی که موجب زیباتر شدن دکوراسیون داخلی می‌گردد، نورپردازی کناف در سقف منازل است. زیرا سقف‌ها قابلیت پیاده سازی طرح‌ های نو و متنوع را خواهند داشت. بسیاری از طراحان معتقد هستند که در نورپردازی‌‌ها بهتر است به نورپردازی‌‌های لایه‌ای دقت ویژه داشته باشید. یعنی هر اتاق یا سالنی باید ترکیبی از نور پردازی‌های بالای سر  روشنای‌ های متمرکز و روشنایی برای انجام کار باشد.

2. به کارگیری نور مناسب

آنچه در نورپردازی سقف‌ها اهمیت دارد، میزان و رنگ نور پردازی‌ها است. زیرا مقدار نور کم جلوه زیبایی به محیط شما نخواهد داد. با نور کم، فضای شما خیلی کوچکتر از حد معمول به نظر خواهد آمد. این امر علاوه بر زیر سوال بردن نورپردازی کناف، موجب دلزدگی شما خواهد شد.

3. روشن‌تر کردن گوشه‌‌های خانه

سوالی که اکثر کاربران از بهترین فروشگاه ورق کناف در تهران می‌پرسند، امکان استفاده از کناف در گوشه‌ های خالی و ناجور خانه است. در جواب آنها باید گفت علاوه بر اینکه کناف در این قسمت‌ها بسیار کاربردی می‌باشد، با یک نور پردازی می‌توان فضا را به یک محیط بزرگتر تبدیل کرد. در این فضا بهتر است از یک لامپ که درختکاری شده باشد بهره ببرید. در غیر این صورت باید منتظر باشید که گوشه‌های گمشده به فضایی در معرض دید تبدیل گردند.

4. فراموش نکردن جزئیات

کارشناسان در زمینه‌ی فروش کناف در تهران بر این باور هستند که هرگاه قصد دارید از سایه بهره ببرید چه به وسیله‌ی چراغ یا دیوارکوب، بهتر است از لامپ‌های سفید و مات استفاده کنید. حتی بهره گیری از آباژورها در نورپردازی کناف به شما کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

5. بهره گیری از نورهای مخفی در کناف

یکی دیگر از شیوه‌ های نورپردازی سقف با کناف که امروزه بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است، نور مخفی می‌باشد. نور هایی که به شکل‌ های مخفی در سقف‌ های کاذب با کناف‌ها به کار برده می‌شوند در رنگ‌ های مختلفی مورد کاربرد هستند. 

کلام پایانی

اگر می‌خواهید انواع تجهیزات نورپردازی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *