قیرگونی ساختمان | چه بخش‌هایی از ساختمان را می‌توان قیرگونی کرد؟

قیرگونی ساختمان یکی از روش‌های عایق سازی در برابر آب و رطوبت است که امروزه بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. زیرا این روش به دلیل لایه‌های زیاد، بسیار مقاوم و با دوام است. شما می‌توانید با این کار، سال‌ها از ساختمان خود در برابر رطوبت محافظت کنید. قیرگونی ساختمان به کمترین هزینه برای تعمیر و نگهداری نیاز دارد و در سبک‌ها و رنگ‌های گوناگون ارائه می‌شود. در ادامه با ما باشید تا بیشتر درمورد این روش بدانید.

انواع عایق
ایزوگام
عایق نانو
پرایمر و ملزومات

آنچه باید درمورد قیرگونی ساختمان بدانید!

قیرگونی ساختمان یکی از روش‌های عایق سازی سطوح مخلف ساختمان است که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش با قرار دادن لایه‌های متعدد قیر و گونی چتایی ( کنفی ) بر روی هم، سعی می‌شود تا مکان موردنظر در برابر نفوذ آب و رطوبت، سدی مقاوم باشد. این عایق یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از فرسودگی زود هنگام ساختمان و افزایش طول عمر آن می‌باشد. اگرچه این روش نسبت به اجرای ایزوگام، قدیمی تر است اما همچنان به دلایل گوناگون از جمله هزینه‌ی پایین تر نسبت به دیگر روش‌ها از جمله ایزوگام، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد قیرگونی ساختمان

قیرگونی تنها به یک بخش یا سطح خاصی از ساختمان اختصاص ندارد بلکه می‌توان از آن در جزء جزء ساختمان استفاده کرد. از موارد استفاده‌ی قرگونی ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیرگونی پی و فونداسیون ساختمان
  • قیرگونی پشت بام و سقف
  • قیرگونی دیوار
  • قیرگونی استخر
  • قیرگونی سرویس بهداشتی ( حمام، توالت )
  • قیرگونی کف پارکینگ

قیرگونی پی و فونداسیون ساختمان

قیرگونی ساختمان
قیرگونی ساختمان

در این روش پی ساختمان را با قیر می‌پوشانند و یک لایه گونی روی آن قرار می‌دهند. سپس روی آن ار مجددا قیر می‌ریزند. در اینجا، گونی بیشتر نقش مسطح کردن قیر لایه آول را دارد. این نوع قیرگونی را می‌توان به دو صورت یک لایه و دو لایه اجرا کرد.

قیرگونی پشت بام و سقف

برای اجرای قیرگونی پشت بام لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید سطح ساختمان را سیمان کاری کنید و این کار باید به بهترین شکل انجام شود تا سیمان دچار ترک خوردگی نشود و امکان چسباندن قیرگونی به تمام نقاط سطح آن امکان پذیر باشد.
  2. پس از انجام سیمان کاری باید قیر را با دمای حداکثر 180 درجه سانتی گراد، روی سیمان بچسبانید. در این مرحله با دقت بر روی پخش قیر در تمام سطح سیمان، می‌توانیم از کیفیت عایق کاری اطمینان حاصل کنیم و دیگر نگرانی بابت نشت آب نداشته باشیم.
  3. پس از پخش قیر روی سیمان، نوبت آن است که گونی را روی قیر پهن کنیم.
  4. پس از پهن کردن گونی که اصطلاحا به آن کشیدن گونی می‌گویند، باید قیر نرم و سخت را با هم مخلوط کرده و آن را روی گونی پهن کنیم. در این مرحله باید به عدم پاره شدن گونی نهایت دقت و توجه را داشته باشید.  در پایان این مرحله، قیرگونی سقف پایان یافته و سقف شما عایق بندی شده است.

قیرگونی دیوار

اجرای قیرگونی دیوار یکی از روش‌های سنتی محسوب می‌شود که برای جلوگیری از ورود نم به آن سوی دیوار، مورد استفاده قرار می‌گرفته. اغلب به دو صورت تک لایه و دو لایه، از این روش استفاده می‌شود. یک لایه قیرگونی شامل، یک لایه گونی و دو لایه قیر می‌شود و دو لایه قیرگونی نیز از دو لایه گونی و سه لایه قیر تشکیل شده است.

قیرگونی استخر

قیرگونی استخر
قیرگونی استخر

اصولی ترین روش در جهت ساخت استخر، آرماتور بندی و بتن ریزی است. یکی از مزیت‌های اجرای این روش این است که بعد از سیمان کاری و دیوارچینی استخر، دیگر دچار ترک و نشتی و کم کردن آب نمی‌شود. در واقع قیرگونی یکی از بهترین روش‌ها برای آب بندی استخرها می‌باشد. اما هنگام اجرای این روش باید توجه کنید که حتما از قیر باکیفیت و با خلوص بالاتر از 60 و همچنین گونی درجه یک استفاده کنید.

قیرگونی سرویس بهداشتی ( حمام، توالت )

در مکان‌هایی همچون توالت‌ها و حمام‌ها از قیرگونی دولایه با کیفیت بالا استفاده می‌شود که بر استفاده از ایزوگام حمام و توالت‌ها اولویت دارد. زیرا دوام بیشتری دارد. توصیه می‌شود که در حمام‌ها حداقل به ارتفاع یک متر از کف، قیرگونی ادامه پیدا کند تا سبب بروز نم در دیوارها نشود.

قیرگونی کف پارکینگ

در جایی از قیرگونی ساختمان، به پارکینگ‌ها می‌رسیم. در این مورد باید بگوییم که یکی از بهترین روش‌ها برای عایق کاری کف پارکینگ‌ها می‌باشد که باید با رعایت نکات ایمنی خاص برای فضای پارکینگ این کار را انجام دهید تا به نحو احسن صورت بگیرد.

مقایسه قیر گونی و ایزوگام

مقایسه قیرگونی و ایزوگام
مقایسه قیرگونی و ایزوگام

قیرگونی ساختمان روشی قدیمی تر نسبت به ایزوگام می‌باشد اما باید بگوییم که طرز کار هردوی آن‌ها به یک صورت می‌باشد. هردوی آن‌ها از مواد نفتی یعنی قیر، تشکیل شده‌اند. تنها تفاوت آن‌ها در این است که اولا در ایزوگام به جای استفاده از الیاف کنفی، از الیاف مصنوعی استفاده شده، و ثانیا ایزوگام یک ورق عایق رطوبتی است که به صورت پیش ساخته در بازار عرضه می‌شود و نصب آن آسان تر است. به همین دلیل است که قیمت ایزوگام با نصب پایین تر از قیرگونی ساختمان می‌باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز جهت قیرگونی ساختمان

لباس و تجهیزات قیرگونی ساختمان
لباس و تجهیزات قیرگونی ساختمان
قیر مهم ترین لوازم موردنیاز برای قیرگونی ساختمان، قیر می‌باشد. در بازار به صورتسفت وشل در بشکه و کارتن به فروش می‌رسد. قیرهای پالایشگاهی با کیفیت تر از قیرهای صنعتی هستند.
گونی کشیدن قیر به تنهایی روی سطح کافی نیست و دوام زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل باید روی آن را یک یا دو لایه گونی پوشاند.
تی و جارو برای کشیدن قیر روی سطح باید آن را حرارت زیادی داد تا به صورت مایع درآید. پس برای پخش کردن قیر مایع روی سطح به یک جارو یا تی نیاز دارید.
وسیله حرارت دهنده برای اجرای قیرگونی ساختمان، قیر باید به صورت مایع باشد. از این رو به یک وسیله‌ی حرارتی برای این کار نیاز دارید تا بتواند حرارت موردنیاز را تامین کند.
لباس ایمنی ایمنی و حفظ سلامت افرادی که عملیات قیرگونی ساختمان را انجام می‌دهند، اهمیت زیادی دارد و ضروری است. زیرا به طور مستقیم با قیر داغ و مذاب، کار می‌کنند پس لازم است که نکات و اصول ایمنی حتما رعایت شود سلامت افرادی که این کار را انجام می‌دهند، حفظ شود.

قیرگونی ساختمان چند سال عمر می‌کند؟

وقتی برای ایزوگام کاری بخش‌های مختلف ساختمان خود هزینه می‌کنید، انتظار دارید که تا جایی که امکان دارد بتوان از آن استفاده کرد. اگر عایق خود را به شکل صحیحی نصب کنید، باید حدود 80 تا 85 درصد از طول عمر سقف خود را دریافت کنید. این یعنی شما انتظار دارید که حدود 20 تا 22 سال از آن استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا به صورت کامل درمورد قیرگونی ساختمان برای شما عزیزان توضیح دهیم. اگر هزینه‌ی عایق کاری ساختمان برایتان قابل اهمیت است، باید بگوییم که قیرگونی ساختمان در مقایسه با ایزوگام، به صرفه تر است. در واقع شما این کار را می‌کنید تا ایمنی ساختمان خود را بالا ببرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *