ایزوگام چیست؟ | انواع و مشخصات ایزوگام


قیمت ایزوگام

ما در این مقاله قصد داریم که به سوال ایزوگام چیست به صورت کامل پاسخ دهیم و اطلاعات کاملی از این عایق‌ها در اختیار شما قرار دهیم. در واقع هر سطحی که در برابر تابش نور خورشید و یا بارش برف و باران قرار بگیرد، به یک پوشش مناسب و مقاوم نیاز دارد تا به مرور زمان دچار سست شدن یا خراب شدن، نشود. قیرگونی پشت بام یکی از روش‌های قدیمی است که در گذشته برای محافظت از پشت بام‌ها استفاده می‌شده. اما این روش کامل و کافی نبوده و به دلیل برخی از معایب آن، دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با گذشت زمان و پیرفت در زمیینه‌ی عایق سازی ساختمان، ایزوگام‌ها تولید شدند که نسبت به روش‌‌های قدیمی، بسیار محبوب تر و پر کاربرد تر هستند. پس با سیوان لند همراره باشد تا بدانید که ایزوگام چیست؟

تاریخچه‌ی پیدایش ایزوگام

ایزوگام
ایزوگام

یکی از ویژگی‌های تغییر ناپذیر آب، قابلیت نفوذ آن است. آب در اکثر مواد متخلخل از جمله مصالح ساختمان، ره راحتی نفوذ می‌کند. این ویژگی همواره وجود داشته به صورتی که ایالت سومری در 3 هزار سال پیش به دلیل نفوذ آب‌های زیر زمینی به بناهای خود، ناچار به تخریب و تعمیر به ساختمان‌های خود بودند. این زمان بود که نیاز به پایه‌های ضد آب را درک کردند و از مواد طبیعی همچون رزین و قطران طبیعی، به عنوان ماده‌ی ضد آب استفاده کردند. در قرون وسطی نیز از این ماده به وفور استفاده می‌شد.
به گفته‌ی متخصصین صنعت عایق کاری، عایق رطوبتی در آغاز قرن بیستم، هنگامی که مردم یاد گرفتند یک عایق رطوبتی به نام قیر را تولید کنند، ظاهر شد. اگرچه قیر قدرت ضد آبی فوق العاده‌ای داشت اما استفاده از آن به تنهایی کافی نبود. اینجا بود که اولین عایق رطوبتی نورد که از قیر و مواد تقویت کننده ( پارچه، کاغذ یا جوت ) شکل  گرفت.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام چیست؟
ایزوگام چیست؟

در پاسخ به سوال ایزوگام چیست اینگونه پاسخ می‌دهیم که، این محصولات نوعی پوشش مقاوم از قیر و الیاف مختلف مصنوعی هستند که به وسیله‌ی حرارت، به سطوح مورد نظر چسبانده می‌شوند. این عایق‌ها از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیرین خود جلوگیری می‌کنند و معمولا طول عمری حدود 10 سال دارند. ایزوگام تنها برای پشت بام نیست و امروزه در بیشتر ساختمان‌ها در مرحله‌ی پی و فونداسیون، ایزولاسیون دیوارها و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد تشکیل دهنده‌ی ایزوگام چیست؟

ایزوگام از لایه‌هاای گوناگونی تشکیل شده که سبب مقاومت بالای آن در برابر عوامل گوناگون می‌باشد. این لایه‌ها عبارتند از: لایه‌ی پلی اتیلن یا پودر معدنی یا فویل آلومینیوم، بافت، پلی استر و مواد افزودنی به ویژه لایه‌ی پلی اتیلن. اما در اینجا می‌خواهیم بدانیم که مواد تشکیل دهنده‌ی ایزوگام چیست؟ این مواد عبارتند از:

  • 60 الی 70 درصد قیر صنعتی
  • یک لایه فویل آلومینیومی با ضخامت 14 تا 16 میکرون
  • یک لایه تیشوی نخ دار ( پشم شیشه )
  • یک لایه پلی استر سوزنی
  • پودر تالک و پودر مس 600
  • مواد پلیمری به نام اتکتیک پلی پروپیلن
  • فیلم پلی اتیلن
  • باند و چسب

انواع ایزوگام

در این بخش می‌خواهیم به انواع ایزوگام چیست بپردازیم. در واقع ایزوگام‌ها براساس دسته بندی‌های گوناگونی تولید می‌شوند که با توجه به نوع سطوح، شرایط اقلیمی، ضخامت و دوام آن‌ها دارای ساختار متنوعی هستند. انواع دسته بندی ایزوگام عبارتند از:

دسته بندی ایزوگام براساس مواد تشکیل دهنده

ایزوگام‌های پلیمری
ایزوگام پلیمری
ایزوگام پلیمری

این نوع ایزوگام‌ها از 60 الی 70 درصد قیر خالص، یک لایه فویل آلومینیومی با ضخامت 14 تا 16 میکرون، یک لایه تیشو، یک لایه پلی استر، پودر تالک، پوشال و گونی پلاستیکی تشکیل شده‌اند که از نظر مرغوبیت و دوام بالا مشهور هستند.

ایزوگام‌های دمیده

مواد تشکیل دهنده‌ی این نوع ایزوگام‌ها عبارتند از: قیر دمیده، یک لایه فویل آلومنیومی با ضخامت 14 تا 16 میکرون، یک لایه تیشو، یک لایه پلی استر، گونی پلاستیکی و پودر تالک. این عایق‌ها نسبت به ایزوگام‌های پلیمری از مرغوبیت کمتری برخوردارند.

دسته بندی ایزوگام براساس روکش

ایزوگام‌های روکش دار ( فویل دار )

ایزوگام‌های روکش دار، یکی دیگر از پاسخ‌های سوال انواع ایزوگام چیست می‌باشد که برای عایق بندی سطوحی مانند پشت بام که در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایزوگام بدون روکش ( ساده )

این نوع ایزوگام نیز به عنوان عایق زیر کار مانند سرویس‌های بهداشتی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایزوگام‌های سنگریزه‌ای

از این محصولات برای ایزوگام کاری سطوحی که نماسازی و زیبایی آن‌ها مدنظر است استفاده می‌شود.

دسته بندی براساس تعداد لایه‌های تشکیل دهنده

تک لایه از پلی استر دوخته شده تولید می‌شود که ظرافت و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دو لایه دارد.
دو لایه دوخته شده با پلی استر و تیشو که استحکام بیشتری نسبت به نوع تک لایه آن دارد.
سه لایه ضخامت بیشتر این عایق‌ها سبب شده تا در مناطق سردسیر و گرمسیر، دوام بیشتری داشته باشد.

مزایای ایزوگام چیست؟

  • ایجاد پیوند پذیری عالی و درزبندی یکنواخت
  • مقاوم در برابر پانچ استاتیکی و ضربات وارد شده
  • مقاوم در برابر پارگی و فشار هیدرواستاتیکی
  • اقتصادی و مقرون به صرفه
  • عدم نیاز به برف روبی
  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرما
  • نصب آسان
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • وزن کم و جلوگیری از بار اضافی سقف

یک ایزوگام استاندارد چه مشخصات ظاهری دارد؟

استاندارد ایزوگام چیست و یک ایزوگام مرغوب چه ویژگی‌های ظاهری دارد؟

  • دارای ابعاد 1*10 متر ( طول * عرض )
  • وزن تقریبی 37 تا 42 کیلوگرم
  • ضخامت 3 تا 5 میلی متر

محاسبه متراژ ایزوگام

شاید از خود بپرسید که ایزوگام متری چند؟ باید بگوییم که تولید کنندگان این عایق‌ها، آن‌ها را به طول 10 متر در بازار عرضه می‌کنند. البته برخی از تولید کنندگان نیز با توجه به درخواست‌های مشتری، علاوه بر رول‌های استاندارد، رول‌های کوچک تری مانند رول‌هایی با ابعاد 7*1 را تولید می‌کنند. عرض یک رول ایزوگام استاندارد نیز 1 متر است که علیرغم طیف متنوعی از این محصولات، عرض آن‌ها تغییر نخواهد کرد. در پاسخ به سوال یک رول ایزوگام چند متر است باید بگوییم که حدود 10 متر می‌باشد.

یک ایزوگام مرغوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ویژگی‌های ایزوگام مرغوب
ویژگی‌های ایزوگام مرغوب

مشخصات مرغوب بودن ایزوگام چیست؟ در پاسخ به این سوال ابت دا بهتر است بدانید که استفاده از نوع نامرغوب آن سبب ایجاد مشکلاتی خواهد شد که در برخی موارد هزینه‌های اضافی زیادی به بار می‌آورد. پس بهتر ازست که در زمان خرید به نکاتی که گفته می‌شود دقت کنید.

  1. ایزوگامی را انتخاب کنید که دارای نشان استاندارد باشد.
  2. ایزوگام باید مناسب با سطحی که نیاز به پوشش دارد باشد.
  3. ایزوگام را متناسب با منطقه‌ی آب و هوایی خود انتخاب کنید.
  4. رول ایزوگام باید کاملا سالم و فاقد هرگونه شکستگی باشد.
  5. تیم نصب باید صلاحیت لازم را داشته باشند.
  6. وزن رول ایزوگام نباید کمتر از 39 کیلوگرم باشد.
  7. ایزوگام‌های زمستانه و تابستانه از نظر فرمول تولید، میزان پایداری متفاوتی در سرما دارند پش ایزوگام مناسب را انتخاب کنید.

قیمت ایزوگام به چه چیزی بستگی دارد؟

قیمت ایزوگام درجه یک به عوامل گوناگونی بستگی دارد که ما در اینجا قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم. این عوامل تاثیر گذار عبارتند از:

  • نوع مواد اولیه و قیر مصرفی
  • تعداد لایه‌های تشکیل دهنده
  • ضخامت و وزن ایزوگام
  • نوع روکش
  • هزینه‌ی حمل و نقل و باربری

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی کامل سوال ایزوگام چیست پرداختیم و به طور کامل این عایق‌ها را معرفی کردیم. شما با خواندن این مقاله، دیگر در زمان خرید ایزوگام نیازی به مشاوره ندارید و خودتان تشخیص خواهید داد که کدام ایزوگام برای پشت بام شما بهتر است. دقت داشته باشید که ایزوگام‌ها از نظر قیر مصرفی، ضخامت و وزن هر رول با یکدیگر تفاوت دارند و هرکدام از این ویژگی‌ها می‌تواند در مرغوبیت کالایی که خریداری می‌کنید بسیار تاثیر گذار باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *