طبقه بندی انواع آجر

خرید آجر
از دیرباز تا کنون انواع آجر در صنعت ساختمان سازی کاربرد داشته‌ و از آن‌ها برای موارد مختلف استفاده می‌شده. این مصالح انواع مختلفی داشته که هرکدام بسته به نوع و ویژگی‌هایی که داراست، کاربرد خاص خود را دارد. این مصالح آن‌قدر تنوع پیدا کرده‌اند که از آن در هر قسمت ساختمان استفاده می‌کنند. در واقع آجرها نسبت به سایر مصالح ساختمانی کاربرد بیشتری دارند که البته قیمت پایین آن‌ها در این مورد بی‌تاثیر نبوده است. در ادامه با ما باشید تا بیشتر درمورد انواع آجر بدانید.

انواع آجر
آجرهای ساختمانی را می‌توان به عنوان «واحدهای ساختاری مستطیل شکل و اندازه مناسب که از نوع مناسبی از خاک رس با قالب‌گیری، خشک کردن و سوزاندن ساخته می‌شود» تعریف کرد. بعد از دانستن این‌که آجر چیست بهتر است با انواع آن آشنا شویم. انواع آجر و طبقه‌بندی آجرها را در زیر با جزئیات می‌توانید آشنا شوید. اکنون ثابت شده است که حتی در تمدن های دوردست کهن، آجر مصالح رایج ساخت و ساز بوده است.

اعتقاد بر این است که آجرهای اولین بار به شکل خشک شده (آجرهای نسوخته) در مصر حدود 6000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفتند. کاوش‌های محوطه‌های ماقبل تاریخ در جهان نشان داده است که از انواع آجر به وفور استفاده می‌شده است. حتی در حال حاضر، آجر اساسی‌ترین و محبوب‌ترین مصالح برای ساخت و ساز در سراسر جهان است.

مزایای به کارگیری انواع آجر ها

در دسترس بودن

از آنجایی که خاک رس تقریباً در سطح جهانی در دسترس است، در هر منطقه‌ای می‌توان از آن‌ها آجر ساخت. چنین امکانی نه برای سنگ و نه برای بتن وجود ندارد.

روش‌های ساخت و ساز

انواع چیدمان آجر به یک حرفه سنتی تبدیل شده است و آجرکاران ماهر و بسیار با تجربه در همه روستاها، شهرها و شهرها وجود دارند. این مورد برای سنگ ها صدق نمی‌کند، و دست‌های با تجربه و متبحر کمتری برای سنگ کاری پیدا می‌شود. هم‌چنین برای بتن نیز، که با آن تنها یک فرد بسیار با تجربه و واجد شرایط می‌تواند کارهای ساختمانی را انجام دهد.

اندازه، شکل و جا‌به‌جایی

انواع آجر در اندازه‌ها و اشکال «آماده استفاده» ساخته می‌شوند و ابعاد آجر به گونه‌ای است که برای جابه‌جایی و استفاده بسیار راحت هستند. در مورد بتن اما برای جابه‌جایی قالب و کرکره دقیق جزو الزامات اساسی هستند و حمل و ریختن آن نیازمند دقت و احتیاط زیادی است.

هزینه

به دلیل عواملی که در بالا ذکر شد، آجرکاری در مقایسه با دو نوع دیگر سازه ارزان‌تر است. در جایی که انواع آجر به صورت محلی در دسترس نیستند و باید از فواصل دور حمل شوند، سنگ موجود در محل ممکن است ساخت و ساز ارزان‌تری داشته باشد. اما چنین وضعیتی تنها در نواحی تپه ماهوری که بسیار دور از شهرها و شهرهای اصلی قرار دارند، به وجود می‌آید.

انواع آجر

آجرهای نسوخته

این آجرها از طریق نور خورشید خشک می شوند. به آن آجر خشک شده نیز می گویند. در مقایسه با سایر انواع آجر، استحکام بسیار کمی دارند. اعتقاد بر این است که آجرهای اولین بار به شکل خشک شده (آجرهای نسوخته) در مصر حدود 6000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفتند.

آجرهای سوخته

آجرهایی که در عصر امروزی استفاده می‌شود آجر سوخته است. آن‌ها را بعد از قالب زنی در کوره می سوزانند. در مقایسه با آجرهای نسوخته استحکام بالایی دارند. این آجرها بیشتر به دسته‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

 آجر درجه یک

اندازه آجر درجه یک 19 × 9 × 9 سانتی‌متر است. آن‌ها از زمین خوب و عاری از رسوبات نمکی ساخته شده‌اند. این آجرها باید کاملاً سوزانده شوند و رنگ خوبی داشته باشند. آجر درجه یک به اشکال منظم با لبه‌های مربع و صورت‌های موازی است. این آجرها عاری از ایراد، ترک، تراشه، سنگ و غیره هستند و در هنگام برخورد دو آجر باید صدای زنگ بدهند. هم‌چنین مقاومت فشاری آن نباید کمتر از 140 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد. و وقتی 24 ساعت در آب غوطه ور می‌شوند نباید بیش از 20 درصد آب را جذب کنند.

آجر درجه دو

آجرهای درجه دو نیز از انواع آجر سوخته هستند و در هنگام برخورد با هم صدای زنگ واضحی را ایجاد می‌کنند. اندکی بی‌نظمی در شکل، اندازه یا رنگ آن‌ها محتمل و بلامانع است. مقاومت فشاری این آجرها نباید کمتر از 70 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع باشد و مقدار جذب آن طی 24 ساعت خیساندن در آب نباید از 22 درصد بیشتر باشد. آجر درجه دو برای کارهای بیرونی که به گچکاری نیاز دارند و همچنین برای کارهای داخلی استفاده می‌شود اما برای کفپوش مناسب نیستند.

آجر درجه سه

این آجرها برخلاف دو مورد قبلی کاملاً سوخته نیستند، و عموماً رنگ زرد متمایل به قرمز دارند. نقص در یکنواختی یا شکل آن‌ها ایرادی ندارد. وقتی با هم برخورد می‌کنند، صدای کوبش کسل کننده‌ای تولید می‌کنند. مقاومت فشاری آجر درجه سه بین 35 تا 70 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و جذب آب آن بین 22 تا 25 درصد است.

آجرهای درجه چهارم

از دیگر انواع آجر‌ها هستند که دارای شکل نامنظم و تیره رنگ بوده که به دلیل سوزش بیش از حد می‌باشد. آن‌ها از نظر مقاومت فشاری بسیار قوی هستند، معمولاً بالای 150 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تخلخل و جذب آب کمی دارند. این نوع آجرها با وجود استحکام بالایی که دارند، به دلیل شکل مخدوش و اندازه نامنظمشان برای استفاده در ساختمان سازی مناسب نیستند.

انواع آجر ساختمانی

آجرهای ساختمانی معمولی معمولاً مستطیل شکل هستند، ساختاری جامد دارند و از نوع مناسبی از آجر رس ساخته می‌شوند. البته در ساختمان سازی گاهی از آجرهایی با شکل های اصلاح شده، ساختار متخلخل یا توخالی و همچنین از مصالحی غیر از خاک رس نیز استفاده می‌شود.

طبقه‌بندی انواع آجرها بر اساس تغییر شکل

در ساخت و ساز، موقعیت‌هایی وجود دارد که یک آجر مستطیلی کامل مناسب نخواهد بود، و باید اصلاح شود. چنین آجرهایی در ازاره، گوشه‌های دیوارها و قسمت‌های گیره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فهرست بلند بالایی از انواع آجر‌های خاص وجود دارد که ما در اینجا به موارد مهم آن خواهیم پرداخت.

آجر چشمک زن

آجر چشمک‌زن در یک گوشه با زاویه‌ای غیر از 90 درجه بریده می‌شوند. از این آجرها برای شکل دادن به گوشه بیرونی یا داخلی دیوار استفاده می‌شود.

آجر قوطی

این آجرها دارای یک سطح یا قسمت برداشته شده، در عرض، طول و یا در هر دو جهت هستند. از انواع مختلف آجر قوطی برای دیوارهای درها و پنجره‌ها و همچنین در ازاره‌ها استفاده می‌شود.

آجرهای مقابله‌ای

از این آجرها برای مقابله با دیوارها به منظور ایجاد ظاهری زیبا و همچنین برای تخلیه آسان آب استفاده می‌شود. هنگامی که قرار است نمایی برای دیوار کار شود، ممکن است شکل خاصی مورد نظر باشد. آجرهای پخ ، نیم گرد و پشت زینی از جمله انواع آجرهای مقابله‌ای هستند.

طبقه بندی انواع آجر ها بر اساس حفره

سه نوع آجر باید در این دسته مورد بحث قرار گیرد.

آجرهای سوراخ دار

آجر سوراخ دار
این آجرها یک نوع مدرن از انواع آجر های ساختمانی را تشکیل می‌دهند که مزایای زیادی نسبت به آجرهای معمولی دارند. در آجرهای سوراخ دار، پس از مرحله قالب گیری، سوراخ‌های استوانه‌ای، گرد یا مستطیلی در آجر ایجاد می‌شود. این سوراخ‌ها باید از کنار آجر فاصله داشته باشند که حداقل میزان این فاصله 15 میلی‌متر است. علاوه بر این، فاصله بین هر دو سوراخ کمتر از 10 میلی‌متر نیست.
حجم سوراخ‌ها ممکن است به اندازه 20 تا 50 درصد حجم کل آجر باشد. آجرهای سوراخ دار می توانند از نظر اندازه بزرگتر از آجرهای ساختمانی معمولی باشند که این موضوع یک مزیت متمایز است. زیرا باعث افزایش بازده سازه می‌شوند.

مزایای عمده آجرهای سوراخ دار نسبت به انواع آجر های معمولی
  • از نظر وزن سبک هستند.
  • مقدار کمتری از خاک رس برای ساخت آن‌ها مورد نیاز است.
  • زمان کمتری برای خشک کردن و سوزاندن آجرهای سوراخ شده مورد نیاز است.
  • مقاومت بهتری در برابر نفوذ باران و عایق بهتر در برابر گرما دارند. بنابراین برای کشورهای گرمسیری مناسب هستند.
  • در آجرهای سوراخ دار کمترین گلدهی وجود دارد.
  • از آن‌ها به ویژه برای ساخت پانل‌های آجری در سازه‌های چند طبقه استفاده می‌شود.
  • آجرهای سوراخ دار اگرچه در آلمان، فرانسه و آمریکا به طور گسترده استفاده می‌شوند، هنوز در همه کشورها محبوبیت پیدا نکرده اند.
  • ساخت آجرهای سوراخ دار به فناوری کمی پیچیده‌ای نیاز دارد و این دلیل اصلی استفاده کمتر از آن در سراسر جهان است.

آجرهای توخالی

آجرهای توخالی که آجر حفره ای یا آجر سلولی نیز نامیده می‌شوند دارای مجموعه حفره‌هایی با ابعاد مشخص هستند که در بدنه آجر تعبیه شده‌اند. در نتیجه، وزن خالص آن‌ها می‌تواند تنها یک سوم تا یک دوم آجر معمولی باشد. باید به این نکته توجه شود که ضخامت دیوار آجری نزدیک حفره نباید کمتر از 2 سانتی‌متر باشد. آجرهای توخالی از نوع خاصی از خاک رس آجری (که باید میزان رس بالاتری داشته باشد) ساخته می‌شوند.

 مزایای آجرهای توخالی نسبت به انواع آجر معمولی

  • از نظر وزن سبک، می‌توان آن‌ها را راحت تر اداره کرد و خروجی سنگ تراشی ممکن است در مقایسه با آجرهای معمولی سه تا چهار برابر باشد.
  • آن‌ها عایق بهتری در برابر گرما و صدا دارند.
  • برای دیوارهای غیر باربر، به عنوان مثال دیوارهای جداکننده، ایده‌آل و مقرون به صرفه هستند.

آجر کانال یا ناودان

آجر ناودان در واقع آجرهایی با کاربرد ویژه هستند که یک حفره نیم دایره‌ای مرکزی پیوسته یا فرورفتگی در طول آن‌ها وجود دارد. اغلب این آجرها را لعاب می‌کنند تا نفوذناپذیر شوند. از آجر ناودان بیشتر در زهکشی استفاده می‌شود.

آجر آهک شنی

این آجرها از  انواع آجر های ساختمانی هستند که از ماسه و آهک به عنوان مواد اولیه به جای خاک رس ساخته شده‌اند. ممکن است از خاک رس به میزان ناچیزی در آن‌ها استفاده شده باشد. آن‌ها با آجرهای سفالی معمولی نه تنها در ترکیب بلکه در روش ساخت نیز متفاوت هستند. با این حال، از نظر شکل و اندازه به هم شبیه هستند.

مواد اولیه اصلی برای آجر های ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی
شن باید عاری از ناخالصی‌های مضر مانند کلرید، اکسیدهای آهن، مواد معدنی سیاه و مواد آلی باشد. ماسه حدود 90 درصد آجرهای ماسه آهکی را تشکیل می‌دهد. اهک، به شکل آهک آب شده (هیدراته) استفاده می‌شود که درصد آن بین 8 تا 12 درصد متغیر است. آهک خشکی که برای ساخت آجر استفاده می‌شود دارای کلسیم بالایی است و باید فاقد منیزیم باشد. علاوه بر دو جزء ضروری، مقداری خاک رس (تا چهار درصد) نیز می‌تواند در آن استفاده شود.
آب خالص و بدون نمک (نه آب دریا) از اجزای دیگر آن است. برای رنگی کردن آجرهای ماسه آهکی، مقداری رنگدانه در مرحله اختلاط  به مواد اضافه می‌شود. در میان این رنگدان‌ها، موارد زیر معمولا استفاده می‌شوند:

رنگ قرمز و قهوه‌ای اکسیدهای آهن
رنگ سبز اکسید کروم
رنگ زرد اخر
رنگ خاکستری و مشکی کربن سیاه

پس از مخلوط کردن مواد خام ریز پودر شده به نسبت دلخواه، مخلوطی مرطوب با افزودن 2 تا 3 درصد آب تمیز به دست می‌آید. از این مخلوط مرطوب، واحدهای آجری شکل با استفاده از ROTARY PRESS قالب‌گیری می‌شوند. محدوده فشار اعمال شده بین 300-600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. نتیجه چنین فشار بالایی، آجرهای ماسه آهکی بسیار فشرده و متراکم است. سپس آجرهای قالب‌گیری شده در یک اتوکلاو (سیلندری فولادی با انتهای بسته که در آن گرمایش با بخار تحت فشار انجام می‌شود) قرار می‌گیرند.
در اتوکلاو، آجرها به مدت 12-6 ساعت تحت فشار بخار بین 8-16 کیلوگرم بر سانتی متر مربع قرار می‌گیرند. در اتوکلاو است که ماسه و آهک واکنش شیمیایی می‌دهند و یک ترکیب شیمیایی به نام کلسیم سیلیکات را تشکیل می‌دهند. این ترکیب شیمیایی آجر ماسه آهکی است. آجرهای ماسه آهکی که از اتوکلاو خارج شده‌اند آماده استفاده هستند.

خواص آجر ماسه آهکی

آجرهای ماسه آهکی دارای روکش بسیار صاف و یکنواخت و ظاهر دلپذیری هستند. آن‌ها کاملا متراکم، قوی و سخت هستند و میزان تخلخل کمی دارند و از این رو عاری از گلدهی هستند. به دلیل این ویژگی‌ها، آجرهای شن و ماسه آهکی مزایای زیادی دارند. آن‌ها از نظر شکل، اندازه و پرداخت یکنواخت هستند و از این رو نیازی به گچ کاری ندارند. مقدار گچ در صورت نیاز به دلیل سطح صاف آجر بسیار کمتر است.
آنها آب رانده هستند و از این رو از عیوب مربوط به جذب آب آجرهای معمولی عاری هستند. از آنجایی که مصالح مورد نیاز برای آجرهای شنی آهکی نیز فراوان و دردسترس هستند، این آجرها می‌توانند جایگزین مناسبی برای آجرهای رسی باشند. باید بدانیم که بیشترین خشت مورد استفاده در ساخت آجر از زمین‌های کشاورزی است و از این رو حفظ آن به افزایش تولید مواد غذایی کمک می‌کند.

معایب عمده آجر ماسه آهکی

  • آن‌ها را می توان تنها با استفاده از روش‌های مکانیزه ساخت. از این رو تولید آن‌ها در سطح روستایی در حال حاضر تقریبا غیرممکن است.
  • برای پی و سنگفرش مناسب نیستند. مشکل اول آن‌ها این است که در مجاورت آب آسیب می‌بینند و مشکل دومشان به دلیل مقاومت ضعیف آ‌ها در برابر سایش است.

آجرهای آتشی یا نسوز

آجرهای نسوز دسته‌ای مجزا از انواع آجر هستند که قادرند دماهای بسیار بالا را بدون تغییر شکل یا اندازه و بدون واکنش با ماده تحمل کنند. کاربرد آن‌ها محدود به ساخت دیوارهای داخلی کوره‌های تولید فلزات و کاربردهای مشابه با دمای بالا است. آجرهای نسوز بر اساس واکنش پذیری نسبت به ذوب در دماهای بالا طبقه بندی می شوند:

آجرهای اسیدی

که در برابر مذاب های ترکیب اسیدی مقاوم هستند اما با مواد مذاب دارای ترکیب بازی واکنش می‌دهند. آجرهای نسوز سیلیسی از انواع آجرهای اسیدی هستند.

آجرهای اساسی

آنها در برابر ذوب‌های ترکیب اصلی مقاوم هستند. از این رو برای استفاده در کوره‌هایی که مواد مذاب اسیدی دارند مناسب نخواهند بود. آجر منیزیا و آجر بوکسیت از انواع آجر اساسی هستند.
آجرهای خنثی
این آجرها به هیچ یک از دو مذاب اسیدی و بازی واکنشی ندارند. از این رو می‌توان از آن‌ها برای ذوب کردن هر ماده‌ای استفاده کرد. آجر کرومیت و آجر کروم منیزیت از انواع آجرهای خنثی هستند.

تولید آجر نسوز

آجر نسوز به روشی مشابه آجر ساختمانی ساخته می شوند. چهار مرحله در فرآیند ساخت آن‌ها وجود دارد:

  • قالب گیری
  • خشک كردن
  • پختن
  • خنک کردن

مواد اولیه ابتدا به اندازه لازم خرد شده و سپس با مقدار مورد نیاز آب مخلوط می‌شوند. پس از این فرآیند، آجرها به صورت دستی یا با استفاده از ماشین‌هایی مانند “دستگاه پرس کننده” قالب‌گیری می‌شوند. آجرهای قالب‌گیری شده خشک می‌شوند و سپس در دمای بسیار بالا، معمولاً بین 1600 تا 2000 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. پس از این فرآیند به آ‌ن‌ها اجازه داده می شود تا به تدریج خنک شوند.

آجر منیزیت نسوز

این نوع از انواع آجرها جزو دیرگدازهای اساسی طبقه‌بندی می‌شوند. ماده اولیه آن‌ها اکسید منیزیم است که منبع اصلی آن سنگ دولومیت است.

آجر نسوز کرومیت

این دسته آجر متعلق به دسته‌ی خنثی دیرگدازها هستند. ماده اولیه مورد استفاده برای این آجرهای نسوز کرومیت ماده معدنی به نام کرومیت است. این ماده معدنی در ترکیبات خود اکسید کروم و آهن را داراست. این نوع آجرهای نسوز قادر به مقاومت در برابر محیط‌های اسیدی و بازی کوره هستند و معمولاً در کوره های فولادسازی استفاده می‌شوند.

آجر سفالی آتشین

آجر سفال آتشین
این آجرها دسته مهمی از آجر نسوز گروه اسیدی را تشکیل می‌دهند. مواد اولیه به کار رفته در ساخت آجر سفالی آتشین می‌تواند در دمای بسیار بالا بدون ذوب شدن یا نرم شدن مقاومت کند. چنین خاک رسی اغلب در زیر لایه‌های زغال سنگ در طبیعت موجود است. سیلیس (65-75 درصد) و آلومینا (25-35 درصد) دو ترکیب اصلی خاک رس آتشی هستند. این آجرها عاری از ناخالصی‌هایی مانند اکسیدهای کلسیم، منیزیم و آهن هستند.
حداکثر حد مجاز همه این ناخالصی‌ها 5 درصد است. این آجرها به روشی مشابه انواع آجر ساختمانی معمولی ساخته می‌شوند. خاک رس به کار رفته برای این آجر به پودر ریزی تبدیل شده و در قالب آجر قالب‌گیری می‌شود. سپس در کوره پیوسته در دمای بسیار بالا (1600 تا 1900 درجه سانتی‌گراد) خشک و پخته می‌شوند.

خواص انواع آجر سفالی آتشین

  • مقاومت بالایی در برابر رنگ پریدگی، ظرفیت باربری بالا و ضریب انبساط حرارتی پایینی دارند.
  • معمولا به عنوان یک ماده پوششی در کوره‌های فولادسازی و کوره‌های طنین دار استفاده می‌شوند.

آجرهای آتشین سیلیس

آجر آتشین سیلیسی بیشتر از سیلیس تشکیل شده‌اند و ممکن است میزان سیلیس آن‌ها 95 درصد یا بالاتر باشد. باقی مواد اولیه آن عموماً اکسید کلسیم است که به عنوان عامل اتصال عمل می‌کند. این آجرها خاصیتی اسیدی دارند. مواد خام آن‌ها کوارتز خالص (SiO2) یا ماسه سنگ با محتوای سیلیس بالا است. آجر آتشین قالب‌گیری شده در دمای حدود 1500 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود.

آجر آتش نشانی بوکسیت

آجر بوکسیت نیز دسته‌ای بسیار مهم از دیرگدازهای اساسی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها از سنگ بوکسیت (Al2O32H2) مخلوط با مقداری خاک رس (نوع خاک رس آتش) ساخته می شوند.

کلام آخر

در آخر امیدواریم که این مطالب توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. همچنین شما برای ساخت هر نوع پروژه‌ای می‌توانید از انواع آجر استفاده کنید زیرا تنوع زیادی در نوع، رنگ و شکل دارد و می‌تواند پاسخگوی هرکدام از نیازهای شما باشد. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت آجر به سیوان لند مراجعه و پس از ثبت سفارش خود، محصول را در محل پروژه تحویل بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *