شیر تصفیه آب | معرفی انواع شیر دستگاه تصفیه آب خانگی


قیمت دستگاه تصفیه آب

آب تصفیه شده توسط دستگاه‌های تصفیه آب باید نهایتا در دسترس کاربر قرار بگیر. این دسترسی توسط شیر تصفیه آب انجام می‌گیرد. این شیرها در اندازه‌های مختلف، روی سینک ظرفشویی قرار می‌گیرند. به دلیل کیفیت بالای آب تصفیه شده و پاکیزگی آن، باید حتما برای استفاده از آب تصفیه شده از شیر تصفیه آب، استفاده شود. این نوع شیرها با شیر معمولی تفاوت دارند و همین سبب شده تا به صورت مجزا از سایر شیرها قرار بگیرند. در ادامه به بررسی این شیرها خواهیم پرداخت.

شیر تصفیه آب چیست؟

شیر تصفیه آب
شیر تصفیه آب

شیر تصفیه آب جهت انتقال آب تصفیه شده از دستگاه به کاربر، مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردی شبیه به سایر شیرهای معمولی از جمله شیر آشپزخانه دارد. این شیرها در اندازه‌های کوچکی تولید می‌شوند تا بتوان آن را علاوه بر روی سینک‌ها، روی دیوار نیز نصب کرد.

جنس شیر برداشت تصفیه آب از چیست؟

جنس این شیرها از سرامیک می‌باشد اما سختی بالای آب می‌تواند سبب آسیب دیدگی در شیر تصفیه آب شود. شیری که از جنس استیل است، باید توسط یک اهرم باز و بسته شوند. این شیرها به گردن قوی شهرت دارند و ضد زنگ هستند. شیرهای گردن قوی بیشترین کاربرد را در دستگاه‌های تصفیه آب تامین می‌کنند.

ظاهر شیر تصفیه آب

شیر برداشت تصفیه آب در انواع گوناگونی تولید شده‌اند که عبارتند از: دسته اهرمی، دسته ستاره‌ای، دسته اشکی، اهرمی و شیر فلکه‌ای. شیرهای فلکه‌تی به صورت تک ضرب باز و بسته می٬شوند و به صورت چرخشی 90 درجه و با یک چهارم دور عمل می‌کنند. شیر فلکه‌ای و اهرم شیر در شکل‌های ساده، فانتزی، طلایی، نقره‌ای، براق، مات و … وجود دارند که متناسب با سلیقه‌ی هر فرد می‌توان انواع آن را تهیه کرد.
یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری این شیرها، طول و فرم عملک آن است. اغلب شیرهای تصفیه آب اهرمی، بلند بوده و به شکل نیم دایره هستند. در واقع عملک‌ها به صورت بلند و زاویه‌ای باز، جهت راحت‌تر پر کردن کتری و بطری، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر تصفیه آب ستاره‌ای

این نوع از شیرهای تصفیه آب، بیشتر کاربرد فانتزی داشته و از جنس کروماته هستند. از لحاظ شکل ظاهری، این شیرها دارای بدنه‌ای با رنگ‌های نقره‌ای و طلایی هستند. علاوه بر ظاهر شیرهای تصفیه آب، باید به این نکته دقت کنید که از آلیاژهای بی‌خطر ساخته شده باشند و مواد تشکیل دهنده‌ی آن از آلیاژهای دارای سرب نباشند.

نکاتی جهت استفاده‌ی راحت تر از شیر تصفیه آب

  • فاصله‌ی خروجی آب با سینک
  • ارتفاع لوله
  • زاویه‌ی خروج آب
  • فاصله‌ی محل خروج آب با تنه‌ی لوله

بخش‌های مختلف شیر تصفیه آب

شیر تصفیه آب
شیر تصفیه آب

به طور کلی شیر برداشت تصفیه آب دو قسمت زیر و روی سینک دارد. قسمت زیرین آن که در زیر سینک قرار دارد، دارای رزوه بوده و در اندازه‌های گوناگون وجود دارند. به طور معمول، طول لوله‌ی آن حدود 1 سانتی‌متر است که کار ما را در نصب روی سینک، آسان می‌کند. ارتفاع بیشتر از 2 سانتی متر این شیرها، برای نصب آن روی قسمت‌های ضخیم‌تر مانند کانتر آشپزخانه استفاده می‌شوند. چون شیر آب آشپزخانه با این شیرها تفاوت دارد پس باید حتما از شیر مخصوص دستگاه تصفیه آب استفاده کرد.

انواع شیر تصفیه آب

انواع شیر تصفیه آب از لحاظ باز و بسته کردن انواع شیر تصفیه آب از لحاظ خروج آب
دسته اهرمی لوله خم
ستاره‌ای عصایی
اشکی گردن قویی

شیر تصفیه آب باید چگونه باشد؟

همانطور که تا اینجا دریافتید، شیر برداشت تصفیه آب اهمیت زیادی داشته و بیشتر آن‌ها از فلزات مرغوب تولید می‌شوند. فلز کروم پر مصرف ترین نوع از فلزهای استفاده شده در لین شیرها می‌باشد. بهترین برند دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران نیز از این فلز برای تولید شیر تصفیه آب خود استفاده می‌کند. شیرهای تصفیه آب با کیفیت از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. در مقابل، در شیرهای تصفیه آب نامرغوب از آلیاژ برنج و فلز سرب استفاده شده. به همین دلیل باید در زمان خرید شیر تصفیه آب به وزن آن دقت کنید.
اکثر این شیرها دارای جنسی ظزیف و وزنی کم هستند و همین امر سبب شده تا پس از مدتی استفاده، خراب شوند. تنها راه حل این مشکل، استفاده از شیرهای باکیفیت است. یکی از معمول‌ترین معیاری که می‌توانید با استفاده از آن کیفیت این شیرها را بسنجید، وزن آن‌ها است. هرچه وزن شیر برداشت تصفیه آب بیشتر باشد، نشان می‌دهد که در ساخت آن از آلیاژ‌های بهتر و باکیفت تری استفاده شده.
در این صورت عملکرد فیلترهای تصفیه آب نیز بیشتر خواهند شد. شیر مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب کلمنی در نوع مگنتی تولید و در این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ی دیگری که درمورد دستگاه‌های تصفیه آب وجود دارد این است برخی از آن‌ها بدون شیر تصفیه آب عرضه می‌شوند.
زیرا در دستگاه‌هایی که شیر برداشت تصفیه آب قرار داده شده، کیفیت خوبی را شاهد نبوده‌ایم. باید بگوییم که بین قیمت و کیفیت شیر برداشت تصفیه، رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. همانطور که گفیتم، هرچه وزن شیر برداشت تصفیه آب بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر خواهد بود.
از آنجایی که کیفیت و قیمت شیر آب تصفیه با هم رابطه‌ی مستقیمی دارند، پس به دنبال آن قیمت شیر تصفیه آب نیز بیشتر خواهد شد.

نکات هم درمورد شیر تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب، یکی از مهم ترین و بهداشتی ترین دستگاه‌هایی است که ما در خانه و ادارات از آن‌ها استفاده می‌کنیم. از آنجایی که آب روی سلامت بدن ما تاثیر زیادی دارد، ساخت این دستگاه‌ها با دقت بالایی انجام می‌شود. شیر تصفیه آب نیز باید با دقت بالایی انتخاب شوند تا در طول استفاده استفاده از دستگاه تصفیه آب دچار مشکل نشوید.

نحوه باز و بسته کردن شیر تصفیه آب

نحوه باز و بسته کردن شیر تصفیه
نحوه باز و بسته کردن شیر تصفیه

شیر برداشت تصفیه آب خانگی به صورت یک چهارم یا ربع دور است، یعنی شما با چرخاندن یک چهارم دور این شیرها می٬توانید آن را باز کنید. این امر برای تمامی شیرهای تصفیه آب صدق می‌کند و ربطی به ظاهر و نوع شیر ندارد. به همین دلیل است که این شیرها تک ضرب هستند و با کمی چرخاندن شیر، آب خارج خواهد شد.

چه نوع شیر تصفیه آبی بخریم؟

بعد از فیلترها، مهم ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه تصفیه آب، شیر آن‌ها است که برای انواع دستگاه‌های تصفیه آب مانند دستگاه تصفیه آب رومیزی، کلمنی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. خریداران شیر تصفیه آب باید به کیفیت این محصولات دقت داشته باشند. همچنین توجه به جنس و آلیاژ مورد استفاده در این شیرها، از جمله نکاتی بود که در این مطلب به آن اشاره شد.
علاوه بر این با توجه به اینکه شیر تصفیه آب در کنار برخی از این دستگاه‌ها ارائه می‌شود، باید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که شیر تصفیه آب باکیفیتی را عرضه می‌کنند. در این صورت هزینه‌ی نهایی شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد. شیرهای تصفیه آب باید در صورت نشتی و یا خراب شدن، قابل تعمیر و تعویض باشند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مربوط به شیر برداشت تصفیه آب و خرید آن گفته شود تا شما در زمان خرید بتوانید بهترین نوع آن را خریداری کنید. زیرا در برخی موارد، این شیرها روی دستگاه تصفیه آب وجود ندارند و شما باید آن‌ها را به صورت مجزا خریداری کنید. در این صورت نبود شیر تصفیه آب روی این دستگاه‌ها، قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی کمتر خواهد شد و شما می‌توانید شیر مورد استفاده٬ی خود را با سلیقه و کیفیت مد نظر خود خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *