برسی انواع دستگاه تصفیه آب خانگی


قیمت دستگاه تصفیه آب

با توجه به اهمیت بالای بهداشت آب و تاثیر آن در سلامت انسان، بهتر است که با استفاده از انواع دستگاه تصفیه آب، آلودگی‌ها و آلاینده ها را از آب حذف کنید. استفاده از انواع دستگاه تصفیه آب برای این کار، روش مناسبی جهت افزایش و بهبود کیفیت آب آشامیدنی می‌باشد. این دستگاه‌ها علاوه بر حذف آلاینده‌ها و آلودگی‌های موجود در آب، می‌تواند کلر و ذرات ناشی از پوسیدگی لوله‌ها و سختی آب را از بین ببرد. دستگاه تصفیه اب قادر است که معضلات آب شهری را برطرف سازد. در ادامه به برسی بیشتر انواع دستگاه تصفیه آب خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب
انواع دستگاه تصفیه آب

آب تصفیه کن خانگی براساس معیارهای گوناگونی دسته بندی می‌شوند که ما در این مقاله به برسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

انواع دستگاه تصفیه آب براساس محل نصب

این دستگاه‌ها براساس نحوه نصب شامل زیرسینکی، رومیزی و ایستاده می‌شود که تعیین کننده‌ی قیمت آب تصفیه کن می‌باشد. در ادامه برسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

دستگاه تصفیه آب زیر سینکی

دستگاه‌های تصفیه آب زیرسنیکی همانطور که نامشان بر می‌آید، زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند تا آب را جهت آشامیدن تصفیه کنند. آب تصفیه شده وسط این دستگاه‌ها توسط شیر مخصوصی خارج و در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. این مزایای دستگاه تصفیه آب زیرسینیک سبب می‌شود تا از آب تصفیه شده بتوان به صورت جدا و مجزا از آب شهری استفاده کرد. این دستگاه‌ها دارای 6 مرحله فیلتراسیون هستند که ممکن است به صورت پایه دار نیز ارائه شوند. تفاوت این نوع دستگاه‌ها در راحت تر شدن تعویض فیلتر و امکان جا به جایی آسان تر این دستگاه‌ها می‌باشد. اما در مقابل این دستگاه‌ها باید به صورت تخصصی نصب شوند.

مزایای دستگاه تصفیه آب زیرسینکی
  • قیمت مناسب تر نسبت به نوع رومیزی و ایستاده
  • زیر سینک نصب شده و فضای زیادی اشغال نمی‌کند.
  • دارای شیر مجزا برای برداشت آب است که صرفا جهت اشامیدن و پخت و پز می‌توان از آن استفاده کرد و برای شست و شو از آب شهری استفاده کرد که این کار منجر به کاهش میزان مصرف آب خواهد شد.
  • هزینه‌ی تعویض فیلترهای این دستگاه نسبت به انواع دستگاه تصفیه آب مانند رومیزی و ایستاده، کمتر است.
  • قابلیت اتصال به یخچال و آکواریوم

دستگاه تصفیه آب رومیزی

انواع دستگاه تصفیه آب رو میزی
انواع دستگاه تصفیه آب رو میزی

دستگاه تصفیه آب رومیزی از دیگر انواع دستگاه تصفیه آب بوده که نوع مدرنی از این دستگاه‌ها محسوب می‌شوند و ظاهری شبیه به کلمن دارند. طرفیت این دستگاه‌ها محدود تر از دستگاه‌های تصفیه آب زیرسینکی می‌باشد. مخزن تعبیه شده برای این دستگاه‌ها، آب را برای مصرف در خود ذخیره می‌کنند.

مزایای دستگاه تصفیه آب رومیزی
  • نصب آسان
  • از طریق یک کلید می‌توان آب را برداشت کرد
  • در برخی از نمونه‌های آن تولید آب جوش و سرد نیز امکان پذیر است
معایب دستگاه تصفیه آب رومیزی
  • این دستگاه‌ها مقدای از فضای آشپزخانه را اشغال می‌کنند
  • قیمت فیلترهای تصفیه آب نسبت به نوع زیرسینکی، بالاتر است و در نتیجه سبب بیشتر شدن قیمت دستگاه تصفیه آب رومیزی خواهد شد.

دستگاه تصفیه آب ایستاده

از این دستگاه‌ها معمولا برای اماکن عمومی مانند مطب‌ها، بیمارستان‌ها، فضاهای اداری و … استفاده می‌شود. زیرا مخزن بزرگتری نسبت به سایر دستگاه‌های تصفیه اب دارد و حجم بیشتری از آب را در خود جای می‌دهد.

مزایای دستگاه تصفیه آب ایستاده
  • بالا بودن میزان آب تولیدی
  • برخی از نمونه‌های این دستگاه قابلیت تولید آب با دمای جوش و سرد را دارند.
معایب دستگاه تصفیه آب ایستاده
  • فضای زیادی اشغال می‌کنند
  • هزینه‌ی تعویض فیلترهای آن نسبت به سایر انواع دستگاه تصفیه آب بیشتر می‌باشد

دستگاه تصفیه آب سرشیری

این نوع از دستگاه‌های تصفیه آب، روی شیر آب نصب شده و سبب حذف چربی و بوی نامطبوع آب می‌شوند. معمولا فیلتر مورد استفاده در این دستگاه‌ها از نوع کربنی می‌باشد.

دستگاه تصفیه آب جاذبه‌ای یا کلمنی

دستگاه تصفیه آب کلمنی
دستگاه تصفیه آب کلمنی

این دستگاه‌ها از دیگر انواع دستگاه تصفیه آب هستند که با توجه به ساختار و اندازه‌ی آن‌ها، مناسب فضای بیرون و مسافرت‌ها می‌باشند و دارای چند مرحله فیلتراسیون هستند.

دستگاه تصفیه آب قابل حمل

این دستگاه ها در انواع مختلفی همچون قمقمه تصفیه آب، نی تصفیه آب و … در بازار عرضه می‌شوند. در واقع این دستگاه‌ها قابل حمل به مکان‌های دیگر هستند که بیشتر در شرایط ضروری برای نوشیدن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از این دستگاه‌ها رد کوهنوردی و سفر استفاده کنید. نکاتی که در زمان خرید این دستگاه‌ها باید به آن توجه کنید این است که، امکان تصفیه نیترات، نیتریت و آرسنیک در این دستگاه وجود ندارد و برای تصفیه کامل آب حدودا به 8 ساعت زمان احتیاج دارد. علاوه بر این‌ها، حجم آب تولید شده توسط این دستگاه‌ها بسیار ناچیز است.

مزایای دستگاه تصفیه آب قابل حمل
  • قیمت مقرون به صرف
  • وزن پایین
  • نسبت به دیگر انواع دستگاه تصفیه آب، هزینه‌ی نگهداری کمتری دارد
  • برای تصفیه آب به برق احتیاجی ندارد
معایب دستگاه تصفیه آب قابل حمل
  • امکان تصفیه نیترات، نیتریت و آرسنیک را ندارد
  • برای تصفیه آب حداقل 8 ساعت زمان نیاز دارد
  • میزان آب تصفیه شده بسیار ناچیز است

انواع دستگاه تصفیه آب براساس نوع فیلتر

دستگاه‌های تصفیه آب را با توجه به نوع فیلتر آن‌ها به صورت زیر دسته بندی می‌کنند:

  • دستگاه تصفیه آب خانگی ساده
  • دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر اسمز معکوس
  • دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر الترا فیلتراسیون
  • دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلتر الکترو فیلتراسیون

دستگاه تصفیه آب ساده یا سه مرحله‌ای

نحوه کار دستگاه تصفیه آب ساده توسط فیلترهای قیلیایی، کربن فعال و فیلتر کربن بلاک به ترتیب، انجام می‌شود و ذرات معلق در آب تا 5 میکرون را از بین برده و رنگ، بو، طعم و مزه‌ی آب را بهبود می‌بخشند. این دستگاه‌ها نمی‌توانند مواد شیمیایی مضر را از آب حذف کنند و سبب شده تا عملکردی شبیه به صافی داشته باشند. دستگاه های تصفیه آب ساده طابع آب شهری بوده و برای مناطقی که فشار آب کم یا متغییر است مناسب نمی‌باشد. چگونگی تصفیه آب در این سیستم‌ها در سه مرحله بیان می‌شود.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

بهترین روش برای تصفیه آب، استفاده از روس اسمز معکوس است که علاوه بر فیلتر کارتریجی و کربنی، یک فیلتر ممبران دارد که آب با عبور از آن تا 98/2 درصد از املاح خود را از دست می‌دهد.  توجه داشته باشید که در مرحله ششم دستگاه‌های تصفیه آب استاندارد، مجددا مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم توسط فیلتر مینرال، به آب افزوده می‌شوند. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که وجود شیر میکس نیز سبب افزایش املاح معدنی به آب می‌شود. جدول زیر دصد حذف ذرات توسط دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس را نشان می‌دهد:

باریم بین 92 تا 96 درصد
سیانید بین 85 تا 92 درصد
منگنز بین 95 تا 98  درصد
نیترات بین 60 تا 75 درصد
سدیم بین 85 تا 94 درصد
کلسیم بین 95 تا 98 درصد
آهن بین 85 تا 92 درصد
جیوه بین 85 تا 95 درصد
پتاسیم بین 96 تا 98 درصد
فلز روی بین 96 تا 98 درص

دستگاه تصفیه آب اولترا فیلتراسیون

استفاده از فیلتر اولترا فیلتراسیون در انواع دستگاه تصفیه آب سبب حذف ویروس‌ها و انگل‌های موجود در آب می‌شود، اما املاح موجود در آب را کاهش نمی‌دهد. چنانچه سختی آب حدود 50 الی 1000TDS بود، اما حاوی مواد معلق جامد بیش از مقدار تععیین شده باشد، استفاده از این نوع دستگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. بهتر است بدانید که دستگاه‌های تصفیه آب اولترا، قادر به از بین بردن بو و طعم آب نیستند و توصیه می‌شود که از آن‌ها به تنهایی استفاده نشود. از مزایای دستگاه تصفیه آب اولترا می‌توان به عدم نیاز آن به مخزن و نداشتن پساب اشاره کرد.

دستگاه تصفیه آب الکترو فیلتراسیون

دستگاه تصفیه آب الکترو فیلتراسیون یکی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب بوده که به منظور حذف آلاینده‌های میکروبیولوژی، ویروس‌ها، انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با نام UV نیز شناخته می‌شوند.

کلام پایانی

سیوان لند در این مقاله به بررسی انواع دستگاه تصفیه آب و مزایا و معایب آن پرداخت تا شما بتوانید با آگاهی کامل از این محصولات آن‌ها را خریداری کنید. همچنین توجه به نکات گفته شده در این مقاله می‌تواند به شما در جلوگیری از هزینه‌های اضافی کمک کند. به هر حال کیفیت این دستگاه‌ها و برند تولید کننده آن‌ها در زمان خرید باید در نظر گرفته شود. یکی از فروشگاه‌های معتبری که این دستگاه‌ها را در بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد، سیوان لند می‌باشد که شما می‌توانید جهت مشاهده‌ی انواع دستگاه تصفیه آب به این سایت مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *