سیمان پلیمری چیست| خواص و کاربرد فوق‌العاده آن


قیمت سیمان

سیمان پلیمری یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی، با کاربردی فوق‌العاده در صنعت ساختمان است. مهم‌ترین کاربرد حال حاضر این سیمان، استفاده به‌عنوان یک ماده عایق رطوبت است. اما کاربرد آن در دنیا بسیار گسترده است که به‌صورت جامع و کامل در این محتوا در مورد خواص و کاربرد این ماده اعجاب‌انگیز در صنعت ساخت‌وساز توضیح داده می‌شود.
سیمان پلیمری سبک

پلیمر چیست؟

قبل از اینکه با سیمان پلیمری آشنا شویم، باید تعریفی واضح و مشخص از پلیمر داشته باشیم. زیرا این ترکیبات پلیمری موجود در سیمان است که به آن، خاصیت‌های ضروری و لازم را می‌دهد.
پلیمر یا بزرگ مولکول‌ها، از اتصال چند صد مونومر ساخته شده‌اند. این واژه ریشه یونانی دارد و از کلمه پلی به معنای چند و مر به‌عنوان بخش ساخته شده است.
پلیمرها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • پلیمر طبیعی

پلیمر طبیعی در طبیعت وجود دارد؛ مانند ابریشم، لاستیک، نشاسته و پروتئین

  • پلیمر مصنوعی یا سنتزی

این نوع پلیمر‌ها در آزمایشگاه و توسط انسان درست شده‌اند، موادی مثل انواع نایلون‌ها، پلی‌اتیلن، تفلون، پلاستیک و …

  • پلیمر نیمه سنتزی

این نوع پلیمر از اصلاح پلیمرهای طبیعی درست می‌شوند که دو نوع آن سلولز استات و سلولز نیترات است.

ویژگی‌های سیمان پلیمری

حال که با انواع پلیمرها آشنا شدید با کاربرد انواع سیمان پلیمری آشنا می‌شوید. آنها همان ویژگی پلیمر موجود در خود را به‌خوبی به نمایش می‌گذارند. در دنیا به‌صورت گسترده از این نوع سیمان‌ها در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود. از پلیمرها به صورت گسترده‌ای در گروت نیز استفاده می‌کنند که با سیمان پلیمری کاملا متفاوت است.

خاصیت گرماسختی

این پلیمرها در اثر حرارت نرم نمی‌شوند، دارای پیوندهای عرضی هستند که قابلیت استفاده مجدد در آن‌ها وجود ندارد و امکان قالب‌گیری مجدد آن‌ها وجود ندارد. از این نوع پلیمر در ترکیب با سیمان برای ساخت سیمان پلیمری ضدحریق استفاده می‌شود.
با استفاده از این نوع سیمان، احتمال انتقال آتش به‌صورت گسترده‌ای کاهش می‌یابد. اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده از سیمان پلیمری ضدحریق به‌تنهایی در ضدحریق کردن ساختمان کاربردی ندارد و باید همراه با انواع عایق‌های ضدحریق دیگر استفاده شود.

خاصیت ضد آب

به این نوع سیمان، سیمان پلیمری ضد آب و یا آب‌بند هم گفته می‌شود. ملاتی که توسط این نوع سیمان تشکیل شده است، پس از خشک‌شدن حالت سخت به خود می‌گیرد و انعطاف‌پذیر نمی‌باشد. فاز پلیمری در این نوع سیمان به کاهش تخلخل و ریزترک‌های سیمان کمک می‌کند.

خاصیت سبک بودن

سیمان پلیمری به دلیل داشتن فضای بین مولکولی بیشتر نسبت به سیمان معمولی، در عین مستحکم بودن، بسیار سبک است و از این خاصیت در ساخت دیوارهای پیش‌ساخته، سقف سبک و مواردی که نیاز به تحمل بار زیادی دارد استفاده زیادی می‌شود. به صورت کلی این نوع سیمان به دلیل سبک بودن در ساخت انواع سازه‌های پیش ساخته و پل‌های شناور کاربرد فراوانی دارد.

خاصیت صد خوردگی و سایش

در بسیاری از مواقع، نیاز به استفاده از سیمانی با مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش وجود دارد. این نوع سیمان ضد حملات شیمیایی و سایشی است و در مکان‌هایی که مواد شیمیایی به‌صورت گسترده استفاده می‌شود کاربرد دارد.
اگر به‌جای این سیمان از سیمان معمولی استفاده شود، در مدت کوتاهی سطح موردنظر دچار خوردگی و سایش شده و به طور مرتب نیاز به ترمیم داد استفاده می‌شود. هزینه استفاده از این نوع سیمان بسیار بالاتر از انواع معمولی آن است؛ اما باتوجه‌به شرایط گفته شده، نیاز به ترمیم بنا به‌صورت مداوم از بین می‌رود.

بررسی دو نوع از سیمان پلیمری موجود در ایران

حال که با خاصیت انواع سیمان پلیمری آشنا شدید، دو نوع پرکاربرد این نوع سیمان در ایران یعنی سیمان الیاف دار و سیمان‌پاششی مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که برای خرید سیمان در بورس کالا می توان اقدام کرد، اما سیمان پلیمری در بورس عرضه نمی‍شود.

سیمان پلیمری الیاف دار

این نوع سیمان استفاده بسیار زیادی در صنعت ساخت‌وساز دارد. سه خاصیت هم‌زمان ضد آب بودن، ضد فرسایش و همچنین ضد فشار بودن این نوع سیمان، بسیار کاربردی است و می‌توان از آن در هر سطحی استفاده کرد. وجود الیاف موجود در آن مانند آرماتور در بتن است و کمک شایانی به افزایش مقاومت این آن در برابر عوامل مخرب محیطی می‌کند.
سیمان پلیمری

سیمان پلیمری پاششی

سیمان پلیمری پاششی یکی از انواع این نوع سیمان است. سیمان پلیمری پاششی بر پایه سیمان تقویت شده توسط پلیمرهای قوی شیمیایی که در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند ساخته شده است. به علت وجود مواد شیمیایی داخل سیمان پلیمری پاششی، چسبندگی آن بسیار بالا است، به‌طوری‌که روی سقف اتاق‌ها، قابل‌اجرا است.
در این نوع سیمان به علت استفاده‌نکردن از شن و ماسه و هم‌زمان بودن استر و رویه در زمان اجرا در یک مرحله، بستری سخت، مقاوم و بدون موج ایجاد می‌شود.
باتوجه‌به این ویژگی، بسترهایی که توسط آن، پوشش داده می‌شود خاصیت آب‌گریز پیدا می‌کند. از این نوع سیمان در ساخت انواع استخر، پایه پل‌ها و همچنین کف سالن‌هایی که به طور مرتب باید شسته شوند استفاده گسترده‌ای می‌شود. این سالن‌ها می‌تواند آشپزخانه، سالن تولید کارخانه‌های مواد غذایی و یا صنعتی باشد. برای استعلام قیمت سیمان به سایت سیوان لند مراجعه فرمائید.

کاربردهای سیمان پلیمری

تا اینجا با انواع سیمان پلیمری آشنا شدیم؛ اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که از انواع آن، در چه سازه‌‌هایی استفاده می‌شود؟ مهم‌ترین کاربردهای سیمان پلیمری عبارت‌اند از:

  • استفاده در ساخت جاده‌ها و پل‌ها
  • برای بازسازی و تعمیر سازه‌های بتنی
  • ساخت سازه‌های در شرایط بد جوی
  • ساخت پوشش کف ساختمان‌های صنعتی و ورزشی
  • تولید پانل‌های مصنوعی و تزئینی در فضاهای اداری و مسکونی
  • ترمیم و درزگیری انواع بتن
  • ساخت و ترمیم سازه‌های زیرزمینی از جمله فاضلاب‌های صنعتی و خانگی
  • ساخت آبشخورهای صنعتی در دامداری‌ها
  • ساخت انواع مجسمه؛ گلدان‌های تزئینی بزرگ و کوچک و حوض‌های تزئینی
  • ساخت مخزن‌های نگهداری مواد شیمیایی اسیدی و یا قلیایی
  • ساخت سازه‌های زیردریایی و دریایی
  • ساخت انواع سرریز سدهای بزرگ و کوچک
  • آب‌بندی دیواره‌‌های سدها
  • ساخت و عایق‌سازی دیوار تونل‌ها

سیمان پلیمری ضد آب

کاربرد سیمان‌های پلیمری در نمای ساختمان

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد انواع سیمان پلیمری در ساخت نماهای ساختمانی است. استفاده از آنها، معایب سیمان‌های معمولی را ندارد. به‌عنوان‌مثال در سیمان‌‌های معمولی به دلیل چگالی بالا، تخریب‌پذیری زیادی در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی دارند. همچنین نفوذ و جذب آب در سیمان‌های معمولی بالاست که منجر به تخریب زودتر نما در مقابل باران و رطوبت محیط می‌شود.
وزن سیمان معمولی بسیار بالا است که حمل‌ونقل آنها را سخت می‌کند و عایق حرارتی مناسبی نیز نیستند. در مقابل سیمان‌های پلیمری وزن پایین‌تر دارند و همچنین عایق رطوبت و فرسایش بهتری هستند که جایگزین بسیار مناسبی در نما محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

سیمان پلیمری یکی از انواع جدید سیمان است که به دلیل دارابودن خواص منحصربه‌فرد دارای کاربردهای فراوانی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به خاصیت ضد آب بودن، ضد فرسایش، سبک بودن و خاصیت گرماسختی اشاره کرد. با داشتن این ویژگی‌ها دو نوع آن در ایران بسیار متداول است که شامل سیمان‌پاششی و الیاف دار است. از کاربردهای این سیمان می‌توان به استفاده در ساخت جاده‌ها و پل‌ها، بازسازی و تعمیر سازه‌های بتنی، ساخت سازه‌های مقاوم در برابر شرایط بد جوی، ساخت پوشش کف ساختمان‌های صنعتی و ورزشی و تولید پانل‌های مصنوعی و تزئینی در فضاهای اداری و مسکونی و… اشاره کرد.

 

 

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “سیمان پلیمری چیست| خواص و کاربرد فوق‌العاده آن

  1. مجید میگوید:

    تا الان اسم سیمان پلیمری رو نشنیده بود. خیلی برام جالب بود وقتی کاربردهای این سیمان رو خوندم.
    برام سواله که این سیمان ها به چه شکلی به بازار عرضه میشه؟ (پاکتی یا فله)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *