سیستم چاه زهکش یا wellpoint چیست؟ | انواع و روش نصب آن

قدمت عملیات زهکشی به حدود 200 سال پیش باز می‌گردد. به طور کلی آب در حالت عادی و طبیعی از زمین خارج می‌شود اما برای تسریع این روند از عملیات زهکشی استفاده می‌کنند. سیستم چاه زهکش نیز به همین منظور استفاده می‌شود. اما زهکشی انواع گوناگونی دارد که چاه زهکش یکی از آن انواع محسوب می‌شود که در این مقاله به برسی آن پرداخته‌ایم.

سیستم چاه زهکش یا wellpoint  چیست؟

یک سیستم چاه زهکش اساسا ً شامل یک سری از نقاط انتزاعی با قطر کوچک با قطر کوچک متصل ، از طریق یک منیفولد ، تا جهت مکش یک پمپ مناسب می‌باشد. تکنیک wellpoint ، سیستم پمپاژ است که اغلب برای حفاری‌های عمقی و به ویژه برای حفاری‌های trenching استفاده می‌شود . در شرایط مناسب زمینی , یک سیستم چاه زهکش می‌تواند به سرعت نصب شود و به سرعت عملیاتی شود. سطح تخصص مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی یک سیستم چاه زهکش بسیار پیچیده نیست و می‌تواند به آسانی به دست آید.

با این حال ، همانند هر فرآیند مهندسی زمینی ، داشتن پرسنل مجرب در برنامه‌ریزی و نظارت بر کارها می‌تواند در شناسایی و برخورد با هر تغییری در شرایط مورد انتظار ، حیاتی باشد . A یک نقطه انتزاع به قطر کوچک ( صفحه خوب ) است که گاهی اوقات به ” strainer ” اطلاق می‌شود . به این ترتیب به دلیل شبکه سیمی یا دیگر strainers ( self wellpoint ) که از طریق آن آب زیرزمینی وارد the می‌شود . آن‌ها در مراکز بسته به زمین نصب می‌شوند تا یک خط به همراه یا حلقه‌ای در اطراف آن ایجاد کنند .

طول حفره دار معمولا ً در حدود ۰.۷ – ۱ متر طول و قطر اسمی ۴۰ – ۵۰ mm است . هر یک به انتهای انتهایی یک لوله unperforated ( لوله بالابر ) از قطر کمی کوچک‌تر وصل شده‌است ؛ قطر ۳۸ میلی متر عموما ً مورد استفاده قرار می‌گیرد . با این حال , جایی که عمق ” wetted ” به دلیل نزدیکی یک سطح نفوذ ناپذیر محدود است , بهتر است که طول of باید کوتاه‌تر باشد ( معمولا ۰.۳ تا ۰.۵ متر ) تا خطر جذب هوا را در حداکثر کشش محدود کند.

اغلب لازم است که wellpoints را در مراکز دقیق‌تر نصب کنیم تا برای مدت‌زمان کمتری از هر یک از wellpoint کوتاه را جبران کنیم . هر سیستم چاه زهکش به یک پمپ header ( معمولا با قطر ۱۵۰ میلی متر ) متصل می‌شود که تحت خلا توسط پمپ wellpoint قرار داده می‌شود . قسمت اصلی سرآمد معمولا ً از پلاستیک تاثیر بالایی تشکیل‌یافته است .

اگرچه گاهی از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود . به خصوص زمانی که خطر آسیب ناشی از فعالیت‌های ساخت‌وساز وجود دارد . این لوله به طور معمول در طول ۶ متر عرضه می‌شود و توسط کوپلینگ های ساده به سایت متصل می‌شود.

انواع سیستم‌های چاه زهکش

دو نوع نقطه برای چاه زهکش وجود دارد:

نقطه چاه خودجوش

این‌ها به عنوان خود جت شناخته می شوند زیرا می توانند بدون استفاده از لوله نصب شوند. نقطه چاه و رایزر فلزی هستند و بنابراین سفت و سخت هستند و نقاط چاه به پایین لوله رایزر متصل می شوند. این نوع ممکن است برای استفاده مجدد بعدی قابل بازیابی باشد. بالابر و riser با استفاده از آب با فشار بالا نصب می‌شوند که برای بالای لوله بالابر از آب تمیز با استفاده از پمپ آب تمیز انجام می‌شود. در زیر صفحه سیستم چاه زهکش،  یک کفش مرتب با سرعت مرتب وجود دارد. نزدیک انتهای پایین‌تر کفش ، یک پین افقی قرار دارد ؛ بالای سنجاق یک توپ کوچک و گشاد است .

هنگامی که فشار آب برای نصب the اعمال می‌شود ، توپ به پایین جابجا می‌شود تا اجازه عبور جریان آب فشار بالا را بدهد و اما پین توپ را در داخل کفش مرتب مرتب می‌کند. هنگامی که پمپ آغاز می‌شود ، خلا کاربردی توپ را به شکل کروی شکل می‌دهد و در نتیجه انتهای پایینی of را آب‌بندی می‌کند . بنابراین، آب از زمین اطراف تنها می‌تواند از طریق بخش نمایش وارد شود . بالابر unperforated باید تا نزدیک انتهای پایینی صفحه‌ی چاه زهکش گسترش یابد تا پتانسیل دریافت هوا در حداکثر رسم را به حداقل برساند .

در حالی که the – می‌تواند برای استفاده مجدد استخراج شود ، بعید نیست که لوله‌های riser در حین استخراج آسیب ببینند. بنابراین قبل از استفاده مجدد به صاف کردن یا حتی تعویض نیاز دارند  همچنین ، صفحات چاه زهکش ممکن است قبل از مناسب بودن برای استفاده مجدد ، نیاز به ” desanding ” داشته باشند .

The یک‌بار مصرف

The و riser معمولا ً از مواد پلاستیکی هستند و به همین دلیل در برابر خوردگی بی‌اثر هستند . آن‌ها با استفاده از یک لوله یا puncher سوراخ با استفاده از تکنیک‌های فشرده با فشار بالا با استفاده از تکنیک‌های سریع و با فشار مشابه نصب می‌شوند . در حالی که wellpoints پلاستیکی تولید شده برای مدتی در بازار عرضه شدند ، در حال حاضر ، استفاده از لوله‌های دارای جدار نازک و نازک ، لوله فاضلاب را به گونه‌ای طراحی می‌کند که wellpoints disposable با stocking بافته‌شده یا ” coco ” را شکل دهد. انتهای زیرین جعبه یک‌بار مصرف آب‌بندی شده‌است .

riser یک فیلتر خوب را تشکیل می‌دهد و در ارتباط با ابزار سنباده معمولی ، بسیار موثر است ، حتی در خاک‌های difficult . از بالا به پایین , بالابر ( که معمولا ً از uPVC ducting ساخته می‌شود ) باید تا انتهای پرده توری کشیده شود. به طور کلی ، لوله بالابر ۶ متر طول دارد ، اما دیگر می‌تواند طول بکشد. wellpoints disposable قابل بازیافت نیستند ، اما برخی از لوله‌های riser پلاستیکی می‌توانند برای استفاده مجدد آینده بازیابی شوند. استفاده از آب مصرفی برای مدت‌زمان طولانی ، بسیار مناسب است. از بالا به پایین , بالابر ( که معمولا ً از uPVC ducting ساخته می‌شود ) باید تا انتهای پرده توری کشیده شود .

تکنیک‌های نصب سیستم چاه زهکش

مرتب کردن لوله‌ها و قرار دادن لوله‌ها با استفاده از پمپ با فشار بالا ، با استفاده از پمپ با فشار بالا نصب می‌شوند . بیش‌ترین استفاده از پمپ با سرعت در حدود ۲۰ لیتر بر ثانیه و در فشار ۶ – ۸ انجام می‌شود . شلنگ‌های سریع مرتب با سرعت ۶۳ میلی متر، شلنگ‌های آتش‌نشانی آنی و مردانه هستند . دیگر پمپ‌ها و شلنگ‌های بسیار قوی دیگری نیز وجود دارند که اغلب برای سوراخ ، مرتب کردن و دیگر کاربردهای سنگین مشابه استفاده می‌شوند . تهیه یک منبع مناسب از آب با سرعت مرتب برای نصب باید برای هر سایت در نظر گرفته شود .

به هر حال شما برای نصب سیستم چاه زهکش به شیلنگ و پمپ‌ها نیاز دارید که می‌توانید این محصولات را از سیوان لند خریداری کنید. جهت استعلام قیمت پمپ و مخازن به این سایت مراجعه فرمایید. تامین مداوم آب تمیز برای jeting برای قرار دادن موثر تمام انواع of ضروری است ، که کدام تکنیک نصب مورد استفاده قرار می‌گیرد . اگر منبع آب با سرعت محدود شود ، باید با پمپاژ آب از چند فاز اول که هر کدام نصب می‌شوند ، به دست آوردن آب داده شود .

به طور کلی ، حجم آب مرتب مورد نیاز برای نصب در هر نقطه با طول ۶ متر ، از مرتبه ۱ تا ۱.۵ متر مکعب است اما به مقدار زیادی بستگی به شرایط خاک دارد . با این حال ، این مقدار می‌تواند در محدوده ۰.۵ تا ۳۵ متر مکعب باشد . jetting در ماسه‌های فشرده و gravels ، و مخصوصا ً در سنگریزه‌های باز ، ممکن است دشوار و کند باشد .

به طور عمده به این دلیل که ذرات خاک جابجا شده یا slurried به علت اتلاف سریع آب تحت فشار وارد فضای باز و نفوذپذیر ، از حفره jetted به سطح زمین شسته نشده اند . با این حال ، نوعی جبران وجود دارد زیرا در چنین خاکی نفوذپذیر به احتمال زیاد نیاز است . سیستم چاه زهکش بسیار انعطاف‌پذیر است .

برای نمونه پس از نصب اولیه ، wellpoints اضافی را می‌توان به سرعت برای مقابله با نقاط مشکل‌دار محلی نصب کرد . این امر به ویژه برای حفاری‌های عمقی سطحی مفید است که انتظار می‌رود مدت کوتاهی طول عمر کوتاه باشد .

لوله‌های مورد استفاده در سیستم چاه زهکش

این لوله‌ها با پوششی که دارند می‌توانند آب را با سرعت بالا از جایی که ممکن است به ساختمان آسیب برساند، خارج کنند. انواع این لوله‌ها عبارتند از:

  • لوله زهکشی مشبک
  • لوله زهکشی پلی اتیلن
  • لوله زهکشی PVC
  • لوله زهکشی PVC الیاف دار
  • لوله زهکشی خرطومی
  • لوله زهکشی کاروگیت

لوله های پلی اتیلن و PVC گفته شده در اینجا با لوله‌های معمولی پلی اتیلن و PVC تفاوت دارند. این لوله‌ها فقط مخصوص عملیات زهکشی هستند. اما گر به لوله‌های پلی اتیلن و PVC یا دیگر لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی نیاز دارید می‌توانید با مراجعه له سیوان لند از قیمت لوله و اتصالات آب و فاظلاب اطلاع یابید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مربوط به سیستم چاه زهکش گفته شود و امیدواریم که این مطالب توانسته باشد برای شما مفید واقع شود. همانطور که در مطالب قبل گفته شد، روش کار این سیستم به این صورت است که پس از جمع شدن آب در چاه، آن را مکش کرده و به محیط مناسبی منتقل می‌کند. به طور کلی چاه زهکش یکی از روش‌ها خارج کردن آب از زمین است که هیج آسیبی به خاک نخواهد رساند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *