بررسی انواع افزودنی های بتن


قیمت افزودنی بتن

افزودنی‌‌های بتن برای بهبود رفتار بتن در شرایط مختلف استفاده می‌شود. مواد افزودنی باعث کاهش هزینه‌های ساخت، اصلاح خصوصیات بتن سخت شده، اطمینان از کیفیت بتن در هنگام اختلاط، حمل و نقل، ریختن و عمل آوری می‌شوند. این افزودنی‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسند و به بتن در کارخانه یا محل کارگاه ساختمانی اضافه می‌شوند. برای شناخت بیشتر افزودنی‌‌های بتن با ما همراه باشید.
از افزودنی های بتن به منظور ساخت بتن در شرایط خاص و تغییر رفتار آن استفاده می‌شود. افزودنی‌ های بتن اولین بار در سال‌های 1940، برای درست کردن بتن در هوای سرد استفاده شد به این علت که در دماهای زیر صفر آب بتن یخ می‌زد و مانع از بتن ریزی می‌شد. به همین دلیل استفاده از این ماده افزودنی امروزه در مناطق سردسیری مانند اروپا، کانادا و… بسیار رایج است.
البته کاربرد افزودنی های بتن فقط به استفاده در مناطق سردسیر محدود نمیشه، امروزه بتن های مختلفی با هدف استفاده در شرایط خاصی تولید می شود مانند بتن های با مقاومت بالا، بتن های با دوام زیاد، بتن های با الیاف، بتن های زیر آب و..، افزودنی های بتن کمک به تغییر و بهبود رفتار بتن می‌کنند.
برای مطالعه مقاله بتن مسلح می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید. در ادامه به صورت کامل تر به بررسی افزودنی های بتن، انواع آن به همراه کاربردشان بیشتر صحبت می‌کنیم.

افزودنی بتن چیست؟

تقریبا همه‌ی ما میدانیم که بتن یکی از اصلی ترین مصالح در ساختمان سازی است(اگر نگوییم مهم‌ترین)، به منظور افزایش کیفیت، تغییر و بهبود رفتار بتن، از افزودنی‌های بتن استفاده می‌شود. بعنوان مثال یکی از موارد کاربرد بتن در حمل و نقل آن است، برای جلو گیری از سفت شدن و گیرایش بتن.
اگر بخواهیم کمی دقیق تر درباره چیستی افزودنی های بتنی دقیق شیم: افزودنی های بتن مواد هستند که برای اصلاح ویژگی های بتن استفاده می‌شوند. مواد افزودنی همراه با سیمان، آب و سنگدانه(مواد تشکیل دهنده بتن) اندکی قبل یا در هنگام اختلاط بتن اضافه‌ می‌شود.
از افزودنی های بتنی در مواردی چون نسبت کم آب، افزایش زمان گیرش بتن برای انتقال بتن در مسافت های طولانی استفاده‌ می‌شود.
ژل میکروسیلیس یکی ازمواد افزودنی های پرطرفدار درساختمان سازی است که در یک مقاله‌ای دیگر به آن اشاره کردیم، برای اطلاع بیشتر درباره آن می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

بررسی انواع افزودنی های بتن

برای انتخاب بهترین افزودنی مورد نیاز برای پروژه خود باید، نیازهای پروژه‌تان را مشخص کنید و سپس با مشورت با مهندسین خبره نوع افزودنی مورد نیازتان را مشخص کنید. اما ما در ادامه به بررسی انواع افزودنی های بتنی به همراه کاربرد آنها اشاره می‌کنیم تا بیشتر با کاربرد این افزودنی ها آشنا شید.

انواع افزودنی بتن دیر گیر کننده یا کندگیر کننده

انواع افزودنی بتن دیر گیر کننده یا کندگیر کننده
انواع افزودنی بتن دیر گیر کننده یا کندگیر کننده

همانطور که از اسم این افزودنی پیدا است، وظیفه اصلی آن در کمتر کردن سرعت گیرش اولیه سیمان است و به طور کلی زمان گیرش نهایی بتن را افزایش می‌دهد. این افزودنی که به عنوان کندگیر کننده نیز شناخته می‌شود، بیشتر در فصول و مناطقی که دمای هوای گرم و بالا است و بتن زود سفت و سخت می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در خیلی از مواقع سفت شدن سریع بتن سبب ایجاد ناپیوستگی‌هایی در سازه‌ها، چسبندگی نامناسب سطوح، ایجاد حفره‌های غیر ضروری در بتن و… می شود. این نوع افزودنی می تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

افزودنی های حباب هواساز بتن

کاربرد اصلی این افزودنی حباب هواساز، در بتن  افزایش دوام و بهبود کیفیت در برابر سیکل های ذوب و یخبندان است. این افزودنی که حاصل ابتکار در زمینه تکنولوژی بتن است، با ایجاد میلیون ها حباب در بتن باعث بهبود بخشیدن خواص بتن می شود.
حباب هواساز بتن از رزین وینسول تهیه شده است، این نمونه از انواع افزودنی بتن، اغلب از رزین طبیعی چوب، نمک های قلیایی، چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی به دست می آید.

افزودنی های بتن زودگیر کننده یا تند گیر کننده

یکی دیگر از انواع افزودنی های بتن، افزودنی بتن زودگیر کننده به منظور افزایش سرعت گیرش اولیه بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این گروه از افزودنی بتن، سرعت سخت شدگی بتن را سریع تر می‌کند و همینطور به عنوان ضد یخ بتن نیز شناخته می‌شود. از آن جا که افزودنی زودگیر کننده سرعت هیدارتاسیون سیمان را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود در مراحل اولیه بتن مقاومت بیشتری پیدا کند.

افزودنی های بتن کاهنده آب(روان کننده ها)

این نوع از افزودنی های بتن، به منظور کاهش میزان آب در طرح اختلاط مورد استفاده قرار می‌گیرند. این افزودنی ها که معروف به روان کننده‌ها هم هستند، به سه دسته روان کننده‌ها، فوق روان کننده‌ها و ابر روان کننده‌ها تقسیم می شوند که هر یک به ترتیب، میزان آب اختلاط را تا 10%، 15% و 25% کاهش می دهند.
کارایی بتن با افزایش آب به آن تغییر می کند و از آنجایی که با افزایش بیش از اندازه آب در طرح اختلاط بتن، خاصیت هایی چون: مقاومت و دوام بتن کاهش پیدا می‌کند، لازم است از افزودنی‌های بتن کاهنده آب استفاده شود برای حفظ کیفیت و کارایی بتن، همچنین نه تنها این افزودنی باعث افزایش چسبندگی میان بتن و فولاد می‌شود، بلکه مانع از ترک خوردگی، جداشدگی و پدیده خونریزی در بتن می‌شوند.

چرا باید از افزودنی بتن استفاده کنیم؟

افزودنی‌ بتن به جهت اصلاح ویژگی‌های بتن و یا ملات به منظور بهبود آن‌ها برای کار کردن با دست و یا برای اهداف اقتصادی و یا موارد دیگر مانند ذخیره انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از فزودنی ها بتن با توجه به هدف و نیاز هر پروژه، متفاوت می‌باشد در ادامه به بررسی تعدادی از کاربردهای این افزودنی می پردازیم:

  • افزایش کارایی بتن بدون نیاز به افزایش یا کاهش درصد آب در کارایی مشابه.
  • به تعویق انداختن و یا سرعت بخشیدن به زمان گیرش اولیه بتن.
  • کاهش دادن و یا جلوگیری از نشست بتن.
  • اصلاح نسبت و یا ظرفیت خروج آب از سطح بتن.
  • کاهش جداشدگی بتن.
  • بهبود بخشیدن توانایی پمپاژ بتن.
  • کاهش دادن نرخ ضرر اسلامپ.
  • به تعویق انداختن و یا کاهش ارزیابی حرارت در طول سخت شدگی اولیه.
  • سرعت بخشیدن به نرخ توسعه مقاومت در اوایل استفاده.
  • افزایش مقاومت(فشاری، کششی و یا خمشی).
  • افزایش دوام و یا مقاومت برای استفاده در شرایط بد.
  • کاهش دادن نفوذ‌پذیری بتن.
  • کنترل کردن انبساط ناشی از واکنش قلیا با اجزای مشخص از دانه‌بندی.
  • افزایش اتصال بین بتن و فولاد مقاومتی.
  • افزایش اتصال بین بتن موجود و بتن جدید.
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه و سایش.
  • جلوگیری از خوردگی بتن جاسازی‌شده.
  • تولید بتن و یا ملات رنگی.
  • چه زمانی باید از افزودنی‌ بتن استفاده نمود.

 

چگونه افزودنی بتن مناسب را انتخاب کنیم؟

افزودنی بتن باید با دقت و براساس دستورالعمل انتخاب شود و باید بر اساس طرح پیشنهادی کارخانه سازنده و یا گزارش تست آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.کمیت افزودنی بتن مورد نیاز بر اساس دستورالعمل توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده‌اند.
برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی بزرگ، مقدار افزودنی بتن مورد نیاز برای استفاده باید توسط گزارش‌های آزمایشگاهی برای ترکیب‌ های بتن با درصد‌های مختلف افزودنی تعیین شود. این آزمایش‌ها برای درک رفتار افزودنی‌ها بر کیفیت مورد نظر و مقاومت بتن در مقدار‌های مختلف افزودنی انجام می‌شود. بنابراین، مقدار بهینه افزودنی‌های بتن برای کاربردهای خاص براساس نتایج می‌توانند انتخاب شوند.
انتخاب افزودنی بتن مناسب برای تغییر دادن ویژگی‌های بتن باید با دقت برای کار بتنی مورد نیاز انجام شود. افزودنی بتن باید به صورت آگاهانه براساس دستورالعمل‌ و روش کاربردی برای اجتناب از تاثیر مخرب بر ویژگی‌های بتن در حالت تازه و سخت شده انتخاب شوند.
بعد از انتخاب محصول افزودنی مورد نیاز، باید با دقت یک شخص زبده برای تهیه آن و سرویس‌دهی در زمان مناسب و با قیمت مناسب انتخاب شود. تهیه‌کننده بتن علاوه برتاریخچه خوب باید کارکنان با تجربه کافی و حرفه‌ای برای راهنمایی در کاربرد و استفاده موثر از افزودنی‌ها داشته باشد.
افزودنی‌ بتن باید با گواهی‌ نامه آزمایش، داده کارخانه‌ای و ترکیبات شیمیایی خود مورد پذیرش قرار گرفته و مطابق با دستورالعمل‌های داده شده توسط مسئولین قرار بگیرد.
در ادامه بصورت تیتیر وار به مواردی که موجب می شود بهترین افزودنی بتن را انتخاب کنید اشاره کرده ایم:

  • در تهیه افزودنی های بتن به هیچ‌ عنوان از ظرف فاقد مشخصات و غیر استاندارد استفاده نشود.
  • ظرف‌ های مورد استفاده به صورت دربسته نگه‌ داشته شوند تا از ورود آلودگی‌های اتفاقی جلوگیری شود.
  • دوز مناسب و مورد نیاز به بتن اضافه شود.
  • از اضافه کردن “مقدار کمی بیشتر” از افزودنی به بتن اجتناب شود.
  • از کمک یک ناظر ماهر استفاده شود.
  • در پایان روز وسایل استفاده شده به طور کامل شسته شوند.
  • بهتر است که به آب ترکیبی اضافه شود.
  • دوز پیشنهادی کارخانه سازنده معمولا مناسب است.
  • ترکیب‌های آزمایشی برای تعیین دوز با بیشترین تاثیر مناسب هستند.

بهترین افزودنی بتن را از کجا تهیه کنیم؟

ما با توجه به تمام مواردی که موجب می‌شود تا بهترین افزودنی به دست خریداران برسد، اقدام به جذب فروشگاه های معتبر در زمینه فروش افزودنی های باکیفیت گرفته ایم، شما می‌توانید با خیال آسوده با بهترین قیمت افزودنی بتن مورد نیاز خود را از سایت تهیه نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله چرایی استفاده از افزودنی های بتنی را متوجه شدیم، گفتیم که هر کدام یک از انواع افزودنی های بتن به یک منظور استفاده خواهد شد و باید با توجه به نیاز پروژه تان از آن ها استفاده کنید. اما به طور کلی بیان کردیم که وظیفه افزودنی های بتن تغییر در رفتار بتن و بهبود بعضی از خصوصیات آن است.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *