روش کندن ایزوگام پشت بام | چگونه ایزوگام کهنه را تعمیر کنیم؟


قیمت ایزوگام

کندن ایزوگام و جداسازی آن از پشت بام، برای نوسازی ایزوگام ضرورت دارد. اگرچه عمر مفید ایزوگام نسبت به سایر روش‌های عایق کاری مانند قیرگونی، به مراتب بیشتر است اما باز هم با گذشت مدتی نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه این است که باید به چگونگی کندن ایزوگام و فرایند آن دقت کنید. اگرچه این کار ساده می‌آید اما اگر این کار را با اصول درستی انجام ندهید ممکن است که مشکلاتی جبران ناپذیر ایجاد شود.
برخی از افراد این کار را با دستگاه‌های مخصوص کندن ایزوگام انجام می‌دهند و برخحی دیگر با ابزارهای غیر حرفه‌ای تر. به هر حال افراد متخصص بهترین و ساده ترین روش را برای این کار انتخاب می‌کنند. در ادامه با سیوان لند همرا باشید تا بیشتر با این فرایند آشنا شوید.

کندن ایزوگام کهنه چگونه انجام می‌شود؟

کندن ایزوگام کهنه
کندن ایزوگام کهنه

ایزوگام‌ها نیز مانند هر ماده‌ی دیگری، دارای تاریخ مصرف هستند و با گذشت زمان دوام خود را از دست می‌دهند و نیاز به تعویض، بازسازی یا تعمیر دارند. شما برای بازسازی این محصولات، لازم است که ایزوگام قدیمی را از سطح پشت بام جدا کنید، به طوری که هیچ اثری از آن روی سطح وجود نداشته باشد. این فرایند، چند مرحله دارد که باید آن را با دقت انجام دهید. در صورت صحیح بودن مراحل جداسازی ایزوگام، دیگر با مشکلی مواجه نخواهید بود و می‌توانید نصب ایزوگام جدید را شروع کنید.

ابزار لازم جهت کندن ایزوگام

دستکش مخصوص کندن ایزوگام
دستکش مخصوص کندن ایزوگام

شما برای جداسازی ایزوگام قدیمی از سطح، به ابزار و وسایلی احتیاج دارید که عبارتند از:

  • شیلنگ مخصوص گاز
  • کپسول گاز
  • دستکش عایق حرارت
  • سرپک یا شعله افکن
  • ابزاری تیز مانند کاتر جهت کندن و جداسازی ایزوگام کهنه

روش کندن ایزوگام

  • اولین چیزی که در روش کندن ایزوگام پشت بام به آن نیاز دارید یک کپسول گاز است تا سوخت کار را تامین کند. قطعا با  کپسول‌های گاز آشنایی دارید. از آنجایی که برای کندن ایزوگام به حرارت بالایی احتیاج دارید پس باید قبل از اجرای این فرایند، پر یا خالی بودن کپسول را بررسی کنید.
  • شما برای انتقال گاز از کپسول برای کندن و جداسازی ایزوگام کهنه از پشت بام، به شیلنگ‌های مخصوص انتقال گاز نیاز دارید. دقت کنید که طول شیلنگ گاز حداقل باید بین 3 تا 5 متر باشد.
  • سرپک یا شعله افکن وسیله‌ای است که با یک دسته‌ی نگهدارنده‌ی بلند که در انتهای آن محل نصب ورودی گاز و در طرف دیگر آن یک استوانه‌ی فلزی قرار دارد. شعله افکن توسط یک ژیگلر معار شده که وظیفه‌ی کنترل خروجی گاز را بر عهده دارد. بهتر است که از یک دستکش برای جلوگیری از سوختگی پوست دست نیز استفاده کنید و حین انجام کار در دست داشته باشید.
  • قدم بعدی برای کندن ایزوگام این است که باید کل سطح را جارو بزنید زیرا ه مرور زمان گرد و خاک روی سطح قرار گرفته و سطح تمیز، حرارت را بهتر دریافت می‌کند.
  • پس از آن باید توسط شعله افکن، حرارت دهی به سطح ایزوگام را آغاز کنید تا ایزوگام شروع به جدا شدن، کند. کنده شدن ایزوگام با حرارت به این دلیل است که قیر موجود در آن بر اثر گرما شروع به ذوب شدن می‌کند و از سطح جدا می‌شود.
  • به ذوب شدن قیر، ایزوگام نرم شده و حالت انعطاف پذیر به خود می‌گیرد. در این مرحله شما باید با استفاده از اجسام تیز مانند کاتر، ایزوگام کهنه را از سطح جدا کنید.
  • بعد از آن شما باید با نگه داشتن شعله روی سطح ایزوگام به طوری که قیر را آب کند، و به صورتی که بتوان به صورت برعکس آن را جمع کرد، ادامه دهید. این کار را باید از آخرین ایزوگام نصب شده شروع کنید، زیرا اگر به نحوه نصب ایزوگام دقت کنید میبینید که برای پیشگیری از نشت آب، لبه‌های آن را روی رول بعدی قرار می‌دهند.

نکاتی در مورد کندن ایزوگام از پشت بام

کندن ایزوگام از پشت بام
کندن ایزوگام از پشت بام

زمانی که به مدت زیادی از ایزوگام استفاده می‌کنید، گرد و خاک‌هایی بین روزنه‌های ایزوگام قرار می‌گیرد که سبب می‌شود تا ایزوگام جدید به خوبی به سطح مورد نظر نچسبد. پس بهتر است که قبل از انجام هرگونه اقدامی در زمینه‌ی کندن ایزوگام و اجرای عایق بعدی مانند اجرای قیرگونی، سطح را به خوبی شستشو دهید.
شما می‌توانید با استفاده از دستکش مخصوص کندن ایزوگام که چیزی شبیه به همان کاتر است، این فرایند را آسان تر انجام دهید. البته به کار گیری دستگاه کندن ایزوگام نیز از سوی متخصصان این حوزه، با مهارت بیشتری انجام می‌شود.
نکته‌ی دیگری که باید به آن دقت کنید این است که، از آنجایی که در این کار با وسایلی سر و کار دارید که در آن از آتش به کار گرفته می‌شود، پس بهتر است که اصول ایمنی را به طور کامل رعای کنید تا از آسیب دیدگی‌های احتمالی جلوگیری شود.

تعویض یا ترمیم ایزوگام؟

بسیاری افراد این سوال را دارند که آیا ایزوگام را ترمیم کنیم یا تعویض؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تعویض ایزوگام کار سخت و طاقت فرسایی است و شما باید ایزوگام کهنه را از سطح جدا کنید، و علاوه بر آن هزینه‌ی زیادی هم به دنبال دارد. در تعویض ایزوگام فرد یک بار باید برای هم سطح کردن ایزوگام هزینه کند و در مرحله‌ی بعد برای سطح مورد نظر ایزوگام مناسب را خریداری و یک هزینه‌ی جدا هم برای نصب آن بپردازد.
در این صورت میزان کل هزینه‌ی آن بالا خواهد رفت. اما ترمیم ایزوگام مقرون به صرفه تر خواهد بود و افراد متخصص تنها قسمت آسیب دیده را ترمیم کرده و مشکل را برطرف می‌کنند.

کلام پایانی

از آنجا که کندن ایزوگام با ابزاری که با آتش و گاز سرو و کار دارد، باید هنگام کار با این وسایل نهایت دقت خود را به کار بگیرید. همچنین برای جداسازی ایزوگام کهنه و سایر کارهای تاسیساتی، توصیه می‌شود که آن را به افراد متخصص در آن زمینه بسپارید. در آخر باید بگوییم که شما با استفاده از ایزوگام‌های باکیفیت و مرغوب، نیاز به تعویض و تعمیر زود هنگام آن نخواهید داشت و می‌توانید برای مدت طولانی از این محصولات استفاده کنید.
پس اگر به دنبال ایزوگام باکیفیت و مرغوب هستید تا این فرایند را به تاخیر بیندازید، ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم که انواع گوناگون این محصولات را با بهترین برندهای موجود، به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به صورت آنلاین و به راحتی به خرید ایزوگام بپردازید و این محصولات را در محل موردنظر خود، تحویل بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *