روش های نگهداری ایزوگام | چگونه باید از ایزوگام نگهداری کرد؟


قیمت ایزوگام

نگهداری ایزوگام و استفاده‌ی صحیح از آن، تنها روشی است که می‌تواند طول عمر این عایق‌ها را افزایش دهد. این عایق‌ها معمولا بسته به محل نصب و نوع نصب آن‌ها، حدودا 10 سال عمر خواهند کرد. به طور میانگین عمر مفید ایزوگام‌ها بین 10 تا 15 سال می‌باشد. اما شما می‌توانید این عدد را با استفاده‌ی صحیح و مراقبت و نگهداری ایزوگام، افزایش دهید. همانطور که می‌دانید، هرچه مساحت سطح موردنظر شما بیشتر باشد، در نتیجه هزینه‌ی نصب و ترمیم ایزوگام شما بیشتر خواهد شد. سیوان لند قصد دارد در این مقاله شما را با روش‌های نگهداری ایزوگام آشنا کند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های استفاده صحیح و نگهداری ایزوگام

نگهداری ایزوگام
نگهداری ایزوگام

برای استفاده صحیح از ایزوگام، کافی است توصیه‌های زیر را رعایت کنید تا از خراب شدن زود هنگام آن جلوگیری کنید.

  1. حتما سالی یک بار در فصول سرد، از ایزوگام پشت بام بازدید کنید. باید به این نکته توجه کنید که تمام خروجی‌های آب پشت بام، مانند ناودان‌ها و … باز باشند و آب بتواند به راحتی از پشت بام تخلیه شود.
  2. برای جلوگیری از خرابی ایزوگام بهتر است که مستقیما با کفش روی آن راه نروید و به جای آن از دمپایی‌های نرم استفاده کنید.
  3. از قرار دادن وسایل نوک تیز و سنگین که سبب سوراخ شدن ایزوگام می‌شوند، جلوگیری کنید.
  4. اگر کولر یا آنتن روی پشت بام قرار دارد، از پایه‌های پهن برای آن‌ها استفاده کنید.
  5. علاوه بر این می‌توان برای جلوگیری از پاره شدن ایزوگام توسط این وسایل، زیر آن‌ها را سرامیک قرار داده یا از مجری آن بخواهید تا محل قرار گیری این اجسام را دو لایه ایزوگام کنید.
  6. برای نگهداری ایزوگام، نباید مصالحی مانند سنگ‌های ریز، سیمان و … را روی آن قرار دهید. این مصالح می‌توانند روی ایزوگام پخش شده و در اثر فشار پا روی آن‌ها، در ایزوگام فرو رفته و سبب ایجاد خراش و سوراخ در ایزوگام شوند.
  7. درمورد نگهداری ایزوگام سرویس بهداشتی باید بگوییم که، بهتر از پس از نصب روی آن را با یک لایه سیمان بپوشانید و سپس کاشی‌ها را روی آن نصب کنید.  زیرا کاشی روی ایزوگام نمی‌چسبد و خیلی زود از روی سطوح کنده می‌شوند.
  8. از نگهداری مواد اشتعال زا مانند بنزین و گازوییل در پشت بام بپرهیزید، زیرا این مواد مستعد اشتعال بوده و حرارت زیاد می‌تواند کل ایزوگام را از بین ببرد.
  9. روی ایزوگام محل مناسبی برای قرار دادن زغال و درست کردن آتش نیست، پس به منظور نگداری ایزوگام بهتر است که برای این کار از منقل استفاده کنید.
  10. اگر ایزوگامی که در پشت بام خود استفاده کرده‌اید، باید برای نگهداری آن دقت بیشتری به خرج دهید. زیرا ایجاد خراش روی فویل آن می‌تواند سبب نفوذ آب و رطوبت از بین فویل و ایزوگام شده و پوسیدگی‌هایی در آن به وجود بیاورد.
  11. یخ زدن آب در بین لایه‌های فویل و ایزوگام می‌تواند سبب شکستن و خرابی آن شود.
  12. در آخر بهتر است برای نگهداری ایزوگام از یک تیم حرفه‌ای برای این کار استفاده کنید. زیرا این امر تاثیر زیادی در افزایش طول عمر ایزوگام دارد.
  13. ترمیم به موقع ایزوگام می‌تواند از پیشروی کامل مشکل در آن جلوگیری کرده و سبب افزایش هرچه بیشتر طول عمر آن شود.

نحوه نگهداری از ایزوگام

نحوه نگهداری از ایزوگام
نحوه نگهداری از ایزوگام

این عایق‌های رطوبتی به این دلیل یک لایه‌ی قیری محسوب می‌شوند که از تیشو پلی استر قیر، 60/70 فویل و فیلم پلی اتیلن استفاده شده، نهایتا 5 میلی متر ضخامت دارد پس تنها انتظاری که می‌توان داشت این است که نقش یک عایق رطوبتی را ایفا کنند. یکی از نکاتی که باید در نگهداری ایزوگام بسیار به آن توجه کنید این است که، باید حتما سطح زیرین ایزوگام را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار، پاکسازی کرد و عملیات شیب بندی را به صورت دقیق پیاده سازی کنید. پس اولین نکته در نگهداری ایزوگام این است که ابتدا زیر کار طیق قوانین صورت بگیرد.
دومین نکته در نگهداری ایزوگام این است که قسمت‌هایی از ایزوگام که در معرض آفتاب و گرما قرار دارد، بهتر است که از یک لایه فویل دار استفاده شود. یزرا این لایه نور خورشید را بازتاب کرده و از گرم شدن ایزوگام جلوگیری می‌کند. حال می‌خواهیم به سومین نکته در مورد نگهداری ایزوگام بپردازیم. نحوه بمد کشی و نصب اصولی آن در زمان اجرا باید به طور کامل و فنی صورت بگیرد. بدین معنا که حرارت کامل اعمل شود و بند کشی به صورت اصولی انجام شود.
بند کشی ایزوگام باید حداقل 10 سانتی متر باشد تا این عایق بتواند بازده خوبی برای شما داشته باشد و به مدت طولانی عمر کند. نکته‌ی بعد پیرامون نگهداری ایزوگام این است که باید از رفت و آمد زیاد روی ایزوگام جلوگیری کنید و این می‌تواند یکی از عوامل خرابی ایزوگام باشد.
اگر می‌دانید که عبور و مرور در این قسمت ساختمان زیاد است، بهتر است که از عایق‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده کنید. در آخر باید بگوییم که بهتر است از ایزوگام‌های با کیفیت مانند ایزوگام درجه یک استاندارد Bpp استفاده کنید تا به مدت بیشتری برای شما کار کنند.

نکات حمل و نقل و نگهداری ایزوگام در انبار

حمل و نقل ایزوگام
حمل و نقل ایزوگام
  • در زمان حمل و نقل پس از خرید ایزوگام، باید به این نکته توجه داشته باشید که ایزوگام نباید به طور فشرده در کنار هم قرار بگیرند و حداکثر باید از یک طناب برای جلوگیری از تکان خوردن و آسیب دیدن آن استفاده کنید.
  • در زمان انتقال ایزوگام از داخل کامیون به بیرون، باید از پرت کردن آن جدا خودداری کنید.
  • پس از پیاده کردن ایزوگام از کامیون بهتر است که آن را روی یک سطح صاف و تمیز، عاری از هرگونه گرد و خاک نگهداری کنید تا زمان اجرای آن فرا رسد.
  • برای نگهداری از ایزوگام لازم است که از قرار دادن آن‌ها روی هم جلوگیری کنید و آن‌ها را مرتب در کنار هم نگهداری کنید.
  • کف انباری که برای نگهداری از ایزوگام انتخاب کرده‌اید باید کاملا صاف و مسطح باشد. پس بهترین گزینه، موزاییک بودن آن سطح است.
  • در زمان حمل ایزوگام، از کشیدن آن روی زمین جلوگیری کنید.
  • محل نگهداری ایزوگام باید مکانی مسقف و به دور از نور آفتاب و رطوبت باشد.
  • از نبود هرگونه مواد اشتعال زا در انبار اطمینان حاصل کنید.
  • کپسول اطفاء حریق باید در فواصل مناسب و در دسترس نصب شود.
  • بهتر است چراغ انبار به صورت حباب دارد باشد تا در صورت شکسته شدن لامپ، جرقه روی ایزوگام نریزد.
  • ایزوگام ورودی به انبار نباید بیشتر از 6 ماه پس از تاریخ تولید، نگهداری شود.

کلام پایانی

ایزوگام‌ها یکی از عایق‌های رطوبتی پر کاربرد در پشت بام، سرویس بهداشتی و … است که درصورتی که به روش صحیحی از آن استفاده و نگهداری نشود، دوام چندانی نخواهد داشت. برای جلوگیری از این بحران، بهتر است که عوامل خرابی ایزوگام را بشناسید و حدالامکان از آن جلوگیری کنید. در برخی موارد به دلیل عدم نگهداری صحیح از این عایق‌ها، شما مجبورید که ایزوگام را به طور کامل تعویض کنید و این مستلزم دانستن روش کندن ایزوگام پشت بام و چگونگی تعویض آن می‌باشد، که سیوان لند در یک مقاله به صورت جداگانه به بررسی این موضوع پرداخته و شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

4.8/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *