نحوه ترمیم ایزوگام | چه چیزی ایزوگام را خراب می‌کند؟


قیمت ایزوگام

ترمیم ایزوگام شاید یکی از دغدغه‌های افرادی باشد که پس از استفاده از این عایق‌ها ذهن آن‌ها را درگیر کند. از آنجایی که امروزه استفاده از ایزوگام بسیار رایج شده، می‌توان گفت که تقریبا جایگزین قیر شده. اگر بخواهیم عمر ایزوگام را به طور معمول تخمین بزنیم باید بگوییم که این عایق‌ها حدود 10 سال عمر می‌کنند. اما پس از گذشت 10 سال چه اتفاقی می‌افتد؟ اصولی برای نگهداری از ایزوگام وجود دارد که شما می‌توانید با رعایت آن، طول عمر این عایق‌ها را افزایش دهید اما در صورت خراب شدن باید حتما به ترمیم ایزوگام بپردازید تا مانع از نفوذ آب و رطوبت به درون ساختمان خود شوید.

چگونه تشخیص دهیم که عایق ما نیاز به ترمیم دارد؟

ترمیم ایزوگام
ترمیم ایزوگام

تشخیص این مورد بسیار آسان است. در صورت خراب شدن ایزوگام، در زمان‌های بارندگی سقف شما دچار نشتی خواهد شد. پس پیشگیری از این اتفاق بسیار مهم خواهد بود، زیرا ممکن است در صورت عدم جلوگیری در سایر بخش‌های ساختمان مانند دیوارهای داخلی نیز نفوذ کرده و سبب بروز خرابی‌های بیشتر شود. پس هرچه سریع تر باید به ترمیم ایزوگام اقدام کنید. علاوه بر این در زمان‌هایی که بارندگی اتفاق نمی‌افتد، می‌توانید با ریختن آب روی ایزوگام، نشتی آن را تست کنید تا بخش‌هایی که نیاز به ترمیم دارند مشخص شده و به موقع اقدام به تعمیر ایزوگام کنید. اما در برخی موارد ممکن است از خود بپرسید که برای پشت بام موزاییک بهتر است یا ایزوگام؟ ما پاسخ این سوال را در یک مقاله به صورت کامل توضیح داده ایم که می‌توانید با مراجعه به آن جواب آن را بیابید.

علائم نشان دهنده‌ی زمان ترمیم ایزوگام

در صورت مواجهه با علائم گفته شده در جدول هرچه سریع تر به ترمیم ایزوگام اقدام کنید.

علائم علت
ترک خوردگی تبخیر مواد فرار نفتی به کار رفته در ایزوگام
چروکیدگی کم بودن حرارت مشعل در هنگام نصب و راه اندازی ایزوگام
تاول خشک نشدن سطح زیر ایزوگام در زمان اجرای عایق کاری
پوسیدگی در اثر گذشت زمان

نحوه ترمیم ایزوگام

در زمان بروز خرابی در ایزوگام باید هرچه سریع تر به ترمیم ایزوگام بپردازید تا از وارد شدن خسارت‌های مختلف به سازه‌ی خود جلوگیری کنید. ما در این بخش می‌خواهیم به نحوه ترمیم ایزوگام بپردازیم. قبل از آن بهتر است بدانید که چه چیزی ایزوگام را خراب می‌کند؟

  • کف خواب‌های فلزی مربوط به ناودانی که از بین رفته یا پوسیده شده‌اند.
  • وجود شکاف، ترک یا روزنه‌هایی روی سقف یا دیوار ساختمان
  • درصورتی که بخش‌هایی از ایزوگام یا عایق از روی سقف جدا شده باشد.
  • عایق دچار طبله شده باشد
  • آسیب دیدن ایزوگام در اثر وسایل سنگینی مانند کولر روی آن
  • چروکیدگی در ایزوگام

برای شروع ترمیم ایزوگام ابتدا باید ایزوگام قبلی که روی سقف نصب شده را از آن جدا کنید تا سطح برای عایق جدید آماده شود و به راحتی بتوان ایزوگام جدید را روی سقف چسباند. برای این کار لازم است که ایزوگام را حرارت دهید تا از برش آسفالت جدا شود و جای آن ایزوگام جدید را قرار دهید. درصورتی که نشتی به دلیل ترک و شکاف در سقف باشد، باید برای رفع آن از چسب‌هایی استفاده کنید که برای این کار ساخته شده‌اند.
افرادی که در نصب ایزوگام تخصص دارند و حرفه‌ای هستند، معمولا از چسب‌های مخصوصی مانند چسب ماستیک، درز و شکاف‌های ایزوگام را پر می‌کنند تا از ورود آب جلوگیری کنند. علاوه بر این برای ترمیم ایزوگام می‌توانید از قیر نیز استفاده کنید که این کار به روش قیرگونی پشت بام انجام می‌شود. البته یک راهکار دیگر برای ترمیم ایزوگام، استفاده از چندین لایه ایزوگام است که سایر روش‌ها آسان تر است.

مراحل ترمیم ایزوگام

  1. در مرحله‌ی اول باید ایزوگام خراب را از سطح جدا کنید. در صورت عدم انجام این کار، سبب ایجاد برآمدگی و فرورفتگی در پشت بام می‌شود.
  2. قطعه‌ای از ایزوگام را به اندازه حفره ایجاد شده برش دهید به صورتی که مقداری از کناره‌های آن اضاف باشد.
  3. قطعه برش داده را حرارت می‌دهیم و درون حفره می‌گذاریم و گوشه‌های آن را روی ایزوگام قبلی قرار می‌دهیم.
  4. برای چسباندن لبه‌های ایزوگام لازم است که از چسب استفاده کنید و روی آن را پود مل بپاشید.

ترمیم ایزوگام با عایق سفید

ترمیم ایزوگام با عایق سفید
ترمیم ایزوگام با عایق سفید

به طور کلی ترمیم ایزوگام پشت بام از ترمیم ایزوگام سایر بخش‌ها رایج تر است. زیرا این عایق‌ها با قرار گرفتن در برابر نور خورشید و بارش مستقیم باران، با گذشت زمان دچار آسیب می‌شوند که نیاز است آن‌ها را تعمیر و ترمیم کرد. همانطور که چندی پیش گفته شد، برای ترمیم ابتدا باید لایه‌ی آسیب دیده از سقف جدا شود. پس از آن می‌تواند عایق جایگزین را روی سقف قرارد دهید.
عایق‌های سفید یکی از جایگزین‌های ایزوگام هستند که می‌توان آن‌ها را با 5 الی 10 دصد آب مخلوط کرد و سپس خمیر بدست آمده را روی محل آسیب دیده قرار دهید. پس از خشک شدن خمیر  می‌توانید ایزوگام جدید را نصب کنید. علاوه بر این شما می‌توانید برای محافظت بیشتر، عایق سفید را روی ایزوگام کشیده و به زیبایی آن نیز بیفزایید. این کار سبب می‌شود تا سقف نیز در برابر حرارت و صوت، عایق شود.

ترمیم ایزوگام با چسب

یکی از راه‌های دیگری که می‌توانید با آن ایزوگام را ترمیم کنید، استفاده از چسب‌های مخصوصی است که برای این کار تولید شده‌اند. برای این کار شما نیاز به نصاب ماهر و باتجربه دارید. این چسب‌ها برای قسمت‌هایی از ایزوگام که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده‌اند بسیار مناسب است. چسب ایزوگام دارای انواع گوناگونی از جمله: چسب ماستیک قیری گرم، چسب ماستیک قیری سرد و چسب ماستیک پلی‌یورتان می‌باشد. نکته‌ای که در زان ترمیم ایزوگام با چسب باید رعایت کنید این است که، سطح مورد نظر نباید خیس یا چرب باشد. علاوه بر این نباید هیچگونه حلالی به چسب بیفزایید.

ترمیم ایزوگام با قیر

یکی از رایج‌ترین روش‌های ترمیم ایزوگام، استفاده از قیرهای پلیمری است. اجرای این کار بستگی به میزان سطح آسیب دیده و نوع آسیب دیدگی می‌باشد. نمی‌توان گفت که در تمام موارد می‌توان از قیر برای تعمیر ایزوگام استفاده کرد. در برخی موارد استفاده از قیر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد اما در برخی موارد ممکن است نیاز به روش‌های دیگری باشد و یا کل ایزوگام تعویض شود. شما می‌توانید با مشورت با یک نصاب متخصص، بهترین روش را انتخاب کنید.

ترمیم ایزوگام باد کرده

ترمیم ایزوگام باد کرده
ترمیم ایزوگام باد کرده

در برخی موارد پیش می‌آید که ایزوگام دچار باد کردن یا ورم می‌شود. این آسیب می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در مقابل نور خورشید یا قرار گیری در برابر آب به مدت طولانی، پیش بیاید. برای ترمیم ایزوگام در این حالت، ابتدا باید حتما ایزوگام قبلی را جدا کنید زیرا در صورت عدم انجام این کار، آسیب دیدگی بیشتر خواهد شد. پس از آن به اندازه‌ی سطح آسیب دیده، ایزوگام را برش می‌دهند و با حرارت آن را در جای برش داده قرار می‌دهند.
توجه کنید که باید لبه‌ههای ایزوگام جدید روی ایزوگام قبلی قرار بگیرد تا از نفوذ آب جلوگیری شود. سپس در اطراف آن از چسب ایزوگام استفاده می‌کنند و روی آن را پودر مل می‌پاشند. این کار باید توسط افراد متخصص به این کار صورت بگیرد.

استفاده از نانو هم برای ترمیم و هم به عنوان جایگزین ایزوگام

استفاده از نانو برای ترمیم ایزوگام یکی از بهترین روش‌های برای ترمیم است. علاوه بر این می‌توان از عایق‌‌های نانو به تنهایی به عنوان جایگزین ایزوگام نیز استفاده کرد. اما ترمیم ایزوگام با نانو نسبت به سایر روش‌ها دارای هزینه‌ی پایین تری می‌باشد و سطح بیشتری را پوشش می‌دهد. علاوه بر ترمیم ایزوگام، می‌تواند در زیبایی ظاهری ایزوگام تاثیر گذار باشد.
این روش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای ترمیم ایزوگام‌هایی باشد که به مرور زمان پوسیده شده و ترک خورده‌اند. ایزوگام نانو به صورت قیر رزین بوده که آن را با استفاده از قلم مو روی سطوح مورد نظر، اعمال می‌کنند. این پوشش پس از خشک شدن یک لایه‌ی مقاوم، چسبنده و با کشسانی بالا روی سطح ایجاد می‌کند.

کلام پایانی

استفاده از ایزوگام به عنوان عایق در ساختمان، یکی از رایج ترین نوع از عایق‌ها می‌باشد که در صورت آسیب دیدگی هم می‌توانید اقدام به ترمیم آن کنید و از هزینه‌های اضافی برای تعویض ایزوگام جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که رد برخی موارد استفاده از ایزوگام مقرون به صرفه تر خواهد بود. از آنجایی که ایزوگام قیمت بالاتری نسبت به سایر عایق‌ها دارد، این امکان ترمیم آن می‌تواند آن را محصول به صرفه تری کند.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *