انواع چسب سنگ و کاربرد آن

چسب سنگ از جمله مصالح صنعتی پرکاربرد است که در فعالیت‌های ساخت و ساز یک اصل تفکیک ناپذیر و یک مورد بسیار کاربردی محسوب می‌شود. این محصولات انواع مختلفی دارند که از آن در صنعت ساختمان سازی جهت بهینه سازی کارها استفاده می‌کنند. این متریال از ابتدا تا انتهای فرآیند ساختمان سازی حضور پر رنگ دارد. به هرحال اگر قصد دارید مطالب بیشتری درمورد این چسب‌ها کسب کنید

چسب سنگ چیست؟

چسب سنگ
چسب سنگ

چسب سنگ یکی از متریال های جانبی بسیار پرکاربرد و پر مصرف در صنعت ساخت و ساز می باشد. این محصول از پلیمرهای مصنوعی و پودر های میکرو معدنی ساخته شده است و در جهت چسباندن برخی از انواع سنگ ها، مانند سنگ آنتیک و سنگ های مصنوعی از آن استفاده می‌نمایند. از این محصول هم در محیط های داخلی و هم در محیط های خارجی می توان استفاده نمود. در جهت نصب سنگ های ساختمانی روش های بسیار متنوعی وجود دارد که استفاده از انواع چسب، مانند چسب کاشی و سرامیک و چسب سنگ آنتیک یکی از این روش ها می باشد.

 

انواع چسب سنگ

دارای دو نوع خمیری و پودری می باشد که در زیر به توضیح کوتاهی از هر یک پرداخته ایم:

چسب خمیری

این نوع محصول از پلیمرهای مصنوعی به همراه پودر میکرونیز و ترکیبات شیمیایی دیگر ساخته می شود و می توان از آن در بسیاری از ساختمان‌ها و برج ها برای اتصال سنگ به نما و دیوار استفاده نمود. چسب سنگ خمیری دارای وزن بسیار پایینی می باشد و به همین دلیل میزان بار وارده به ساختمان را کاهش می دهد. این نوع چسب از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشد.

چسب سنگ پودری

چسب سنگ پودری
چسب سنگ پودری

نوع پودری همانطور که از نامش پیداست به صورت پودر می باشد و برای استفاده از آن باید مقدار مورد نظر را با آب مخلوط نمود. این نوع بر پایه مواد سیمان به همراه افزودنی های پلیمری می باشد. از چسب های پودری می توان در محیط های آبریز و مرطوب مانند سرویس‌های بهداشتی و حمام که در تماس مستقیم با آب قرار دارند استفاده نمود.

مزایای چسب پودری

  • قدرت چسبندگی بالا
  • قابل استفاده در محیط‌های مرطوب
  • قابل اجرا در لایه‌های نازک و ضخیم
  • زمان کافی برای نصب

نحوه‌ی استفاده از چسب سنگ

 

ویژگی های چسب سنگ

چسب مناسب سنگ از ویژگی های بسیار زیاد و مناسبی برخوردار می باشد که در زیر برخی از آن ها را بیان نموده ایم:

  • کاربرد آسان و سهولت و سرعت در اجرا
  • چسبندگی بالا و قوی
  • مقاومت در برابر رطوبت و جذب آب
  • غلیظ و به صرفه
  • قیمت مناسب و کاهش هزینه ها
  • مقاومت در برابر سرما و گرما
  • قابل استفاده بر روی سطوح افقی و عمودی
  • مقاومت بالا برشی و فشاری
  • انعطاف پذیری بالا و کاهش بار وارده به ساختمان

 

قدرت چسبندگی بالا

یکی از دلایل اینکه چسب‌ها را جایگزین ملات سیمانی کردند، همین قدرت چسبندگی بالای آن‌ها بود. بنابراین یک چسب خوب باید استحکام بالایی در اتصال سنگ داشته باشد که این ویژگی در هر چسبی با توجه به ساختار آن متفاوت است.

قابل استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان

این ویژگی باید در زمان خرید یک چسب در نظر گرفته شود تا بتوان از آن در قسمت‌های داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. برخی از چسب‌ها فقط برای فضای داخلی یا خارجی استفاده می‌شوند اما چسب سنگ‌ها را در هر محیطی می‌توانید استفاده کنید.

عدم تغییر رنگ در سنگ‌ها

چسب‌ها مشکل تغییر رنگ پس از گذشت زمان را حل کردند. مشکلی که در استفاده از ملات برای چسباندن بود، همین تغییر رنگ سنگ‌ها پس از گذشت زمان بود. به همین دلیل هنگام انتخاب چسب سنگ این مورد هائز اهمیت است.

مقاوم در برابر تغییرات دما

در فصول سرد یا خیلی گرم سال ممکن است که به علت منقبض شدن ملات و جداشدن سنگ از ساختمان شاهد ریزش سنگ نمای ساختمان باشیم. به همین جهت یک چسب سنگ خوب چسبی است که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بتواند مقاومت کند و تغییر حجم ندهد.

ضدحریق

چسب سنگ ضد حریق
چسب سنگ ضد حریق

به طور کلی استفاده و به کارگیری مصالح و متریال‌های ضدحریق در ساخت و ساز، سبب جلوگیری از بروز حوادث و کاهش خسارات ساختمان خواهد شد. چسب سنگ‌ها این ویژگی را دارند و شما می‌توانید با خیالی آسوده در هرجای ساختمان خود از آن استفاده کنید.

مقاومت چسب در برابر وزن و فشار زیاد

چسب سنگ برای چسباندن سیمان، بتن، انواع سنگ‌های مرمر، گرانیت، کوارتز، سنگ مهندسی شده و سرامیک در ابعاد بزرگ به کار رفته و نوع اپوکسی آن از مقاومت بالاتری نسبت به پلی استر برخوردار است. چسب سنگ پلی استر پس از استفاده تغییر بسیار ناچیزی در حجم خود خواهد داشت و به همین دلیل برای پرکردن منافذ گرانیت و قطعات سیمانی و مواردی که نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد به کار می‌رود.

یکی از مزایای چسب سنگ مقاومت آن در برابر عوامل مخرب و تغییرات آب و هوا مانند سرما و گرما و نفوذ آب بوده و پس از خشک شدن مقاومت خود را در دمای بین صفر تا مثبت شصت درجه سانتی‌گراد حفظ خواهد کرد. این چسب علاوه بر مقاومت در برابر عوامل محیطی پس از خشک شدن در مقابل انواع حلال‌های شیمیایی مانند اسیدها، گازوئیل، نفت، گاز و روغن‌ها نیز مقاومت بسیار بالایی دارد.

چسب سنگ چه کاربردی دارد؟

بدیهی است که کار اصلی این متریال چسباندن سنگ‌ها به هم است اما می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد که عبارتند از:

  • نصب کاشی، سرامیک و قطعات سفالی
  • اتصال آجر روی رمپ
  • اتصال انواع فولاد به بتن
  • چسباندن قطعات پیش ساخته بتنی
  • اتصال انواع سنگ به سطوح عایق حرارتی فایبرگلاس

شرایط نگهداری از چسب سنگ‌ها

این مواد را هرگز نباید در دمای بالاتر از 100 درجه‌ی فارنهایت نگهداری کنید، چرا که مهم ترین عامل در ماندگاری محصولات شیمیایی، رعایت شرایط نگهداری آن است. به طور کلی چسب‌ها باید در محیط خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند و پس از هربار مصرف درب آن باید به طور کامل بسته شود، زیرا هوا کارایی و قدرت چسب را از بین می‌برد.

نحوه‌ی استفاده از چسب سنگ

استفاده و اجرا چسب نیازمند تخصص و دانش خاصی نمی باشد و تنها با داشتن اطلاعات فنی می توان به راحتی از آن ها استفاده نمود و نیاز به آموزش استفاده خاصی ندارد. تیم کالاساخت در ادامه به توضیح کوتاهی از این اطلاعات پرداخته است. روش اجرا به این گونه است که ابتدا باید سطح مورد نظر خود را که قصد چسباندن سنگ بر روی آن را دارید شست و شو داده و آن را از هرگونه آلودگی و کثیفی پاک نمایید. همچنین باید بدانید که به چه مقدار از این متریال نیاز دارید. پس از آن باید مقدار موردنیاز را درون میکسر ریخته و کاملا مخلوط کنید.

در مرحله بعد با کاردک های شانه دار حداکثر یک متر مربع و ضخامت 3 تا 4 میلی متر از چسب را بر روی دیوار یا سطح پهن نمایید و در طول مدت 5 تا 10 دقیقه سنگ ها را بر روی آن نصب نمایید و اجازه دهید تا خشک شود.مقدار استاندارد هاردنر به مخلوط چسب، یک درصد نسبت به کل حجم محصول است. به عنوان مثال اگر چسب سنگ شما یک کیلو گرم باشد شما باید 10 گرم سخت کننده به آن اضاف کنید.

توجه داشته باشید که اگر در انتهای کار مقداری از چسب آماده شده باقی ماند، به هیچ وجه آن را درون ظرف اصلی بازنگردانید و محتوای اصلی این متریال را به دور از نور خورشید نگهداری کنید.

نکات ایمنی در زمان استفاده از سنگ چسب

  • هنگام استفاده از چسب سنگ عینک و دستکش ایمنی را فراموش نکنید.
  • محصول را دور از دسترس اطفال در دمای حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید.
  • از استعمال دخانیات هنگام استفاده از چسب سنگ پرهیز کرده و آن را دور از منبع حرارت  قرار دهید.
  • محل موردنظر باید از تهویه مناسب برخوردار باشد.
  • در صورت آتش سوزی از آی یا گاز CO2 استفاده کنید.
  • در صورت تماس با چشم فورا صورت را بشویید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مربوط به چسب سنگ گفته شود تا شما بتوانید با اطلاع کافی از این محصول استفاده کنید. اگر به دنبال خرید این متریال هستید می‌توانید در کمترین زمان این محصول را با بالاترین کیفیت خریداری کنید. سیوان لند یک پلتفرم بزرگ آنلاین بوده که انواع این محصول را در خود جای داده و به شما عزیزان ارائه می‌دهد. جهت خرید و استعلام قیمت چسب سنگ به سیوان لند مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *